Ideální móda? Radostná, čistá a pohodlná

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Nedávno se stala tváří Průvodce udržitelnými nákupy pražského OC Westfield Chodov. Ženám i mužům radí již více než dekádu let, jak na funkční šatník, je ambasadorkou značky BUSHMAN, a k tomu všemu je Kamila Vodochodská ženou-matkou, která se i v pracovním nasazení stará o své dvě malé děti.

Za sebou má dvacetileté působení v oblasti návrhářství, stylingu, osvětové činnosti ve slow fashion
a vzdělávání v oblasti udržitelnosti: „Když chcete změnit pohled lidí i značek na módu, musíte nejprve sami ujít kus cesty v designu, výrobě i technologii módního průmyslu a poznat obě strany téže barikády – zákaznickou pohledem a potřebami zákazníka i tu vývojovou a prodejní z hlediska firem. Být diplomatem, a hlavně empatickým psychologem je přirozená součást mé práce i osobní roviny. Je to běh na dlouhou trať, ale snižování nadspotřeby a plýtvání nejen v módě bude do budoucna čím dál důležitější, ne-li nevyhnutelné pro kvalitní život dalších generací.“

Velká obchodní centra jsou vnímaná jako symboly konzumu – jak to jde dohromady s udržitelným nakupováním? Co si pod tím představit?

Nákupní centra tu byla a budou, nemá cenu proti nim bojovat. Projekt příručky uzrával několik let a pro mě je další příležitostí, jak se dostat blíž lidem a pokusit se změnit jejich návyky. Mým cílem je, aby začali více přemýšlet o tom, co, proč, z čeho, na co a kde si kupují. V průvodci jim proto nabízíme výběr značek, které splňují určitá kritéria a více či méně se snaží dělat takové kroky, aby zákazníkům nabízely lepší produkty z udržitelnějších materiálů, kvalitnějšího zpracování či nadčasovějšího, a nikoli krátkotrendového vzhledu.

Když se zaměříme na módu, jakých přešlapů se při jejím nakupování dopouštíme?

Po dvaceti letech praxe s lidmi nejen při revizi obsahu jejich šatníků, ale i na workshopech bych řekla, že lidé nevědí, jaké aktivity a v jakém rozsahu dělají. Nakupují stylem „to by se mohlo hodit“ nebo „hrozně často chodím na jógu a tyhle legíny a triko mi sluší a využiji je také, ač mám doma už x outfitů“. Když si pak ale hodí na papír četnost reálného vykonávání dané činnosti, zjistí, že na jógu jdou čtyřikrát do roka a v podstatě by jim stačil set jeden. Stejné je to s návštěvou divadel a dalších speciálních událostí či volnočasových aktivit. Největší množství přešlapů vzniká emočními unáhlenými nákupy, neznalostí svých vlastních potřeb, neorientací v základních textilních materiálech nebo třeba nepřijetím svého těla.

Pak člověk stojí ráno před plným šatníkem a říká si: „Nemám co na sebe…“

Přesně, netýká se to ani tak množství, protože stejnou větu může pronést i žena s poloprázdnou skříní, ale spíše špatně voleným obsahem. Míra radosti a kvality obsahu skříně není až tak o penězích či investovaném čase do jeho sestavování, ale o míře sebepoznání, sebepřijetí a znalosti všech čtyř cyklických žen v nás. Žena je pak schopná točit pořád dokola jedny kalhoty a pár topů a jedny boty, protože ten zbytek „není prostě ona“. A věřte mi, problém netkví v tom, že by neodpovídala velikost šatů, ta sedí (smích). Takže ač by strašně ráda nosila ty červené sexy šaty, co visí dlouho na ramínku, je jen málo příležitostí, kdy se zároveň cítí být „dračicí“, má prostor si odběhnout od dětí, a ještě ji čeká společenská událost, na kterou si je může vzít.

Každý jsme taková módní cibule a je potřeba jednotlivé plátky pomalu odkrývat a nastavovat i přenastavovat náš módní mindset tak, aby nás oblékání (se) bavilo a jako celek fungovalo. Je to kus práce, ale co v životě není? A ta někdy i bolí. Budování módní osobnosti a růst v zodpovědného zákazníka vyžaduje aktivní přístup, chtít se něco naučit, špatné návyky a strachy proměnit ve znalost a větší jistotu svých rozhodnutí.

Dá se jednoduše říct, jak si sestavit funkční šatník?

Poznat sám sebe a obsah šatní skříně a botníku sestavovat tak, aby v něm bylo minimální nutné množství kousků z kvalitních materiálů, které půjdou dobře kombinovat, něco vydrží, svým designem pro nás mají estetickou hodnotu. Tak si k nim člověk vybuduje vztah a úctu. Neméně důležité je i to, aby se o ně člověk uměl a chtěl správně starat.

A jaká by měla být móda podle Kamily Vodochodské?

Radostná, čistá a pohodlná. Má plnit funkci, kterou od ní na předem definované příležitosti nebo aktivity vyžadujeme, má být komfortní, finančně smysluplná, reflektovat člověka jako osobnost. Čistá ve smyslu mých osobních hodnot: pro někoho je důležité, aby výroba byla lokální, pro jiného, aby oděvy nevyráběly děti, tedy etický rozměr výroby. Ať si každý dosadí, co chce a cítí sám. Pro mě čistá znamená pravdivá a taková, aby kvůli ní cokoliv nebo kdokoliv co nejméně je to možné trpěl. Radostná je na vrcholu pyramidy – když vím, že splňuje všechny mé funkční, estetické i etické požadavky, pak se člověk cítí dobře a září.

 

 

 

Foto: BUSHMAN

 

Reklama

Doporučujeme

Manželství s.r.o. aneb když se doma chováte jako vojáci v zákopu

Mnoho párů žije v režimu studené války, v níž se komunikace omezuje na provozní nutnosti a jádro problému zůstává skryté pod nánosem křivd. Pokud...

Věda potvrzuje léčivé účinky spánku pod širákem. Stačí jediná noc

Možná to zní jako dobrodružství pro skauty, avšak realita je prozaičtější. „Lidé zapomněli, jak vypadá opravdová tma,“ upozorňují odborníci ze Sleep Health, podle nichž...

Body Restore – Proměňte svou sprchu v domácí wellness

V dnešní uspěchané době, kdy se stres stal běžnou součástí života, hledáme způsoby, jak na chvíli zpomalit a dopřát si klid i doma. Aromaterapie...

Jak probíhá návrat ze sekty: Odborníci, kteří vrací rodinám ztracené děti

Zvoní telefon a na druhém konci se ozývá zoufalý rodič, jehož dítě se chystá odevzdat život i celoživotní úspory samozvanému prorokovi kdesi v Austrálii....

Mytí oken bez námahy: S jednoduchým trikem ušetříte čas i peníze

Většina lidí bere mytí oken jako nutné zlo, jež zabere hodiny námahy a stojí spoustu peněz za profesionály. Jenže opak je pravdou. Křišťálově čistého...

Vyhrajte jeden ze tří balíčků Rituals

Dopřejte si okamžiky klidu a harmonie s luxusní péčí od Rituals. Každý produkt značky vznikl s cílem proměnit každodenní rutinu v smysluplný rituál –...

Vánoční inspiraci nabízí BIOBAY – spojení luxusu, přírody a umění

Kolekci od španělské značky MAISON OLER, kde se vůně mění v umění nabízí výhradní distributor BIOBAY. Ručně foukaný difuzér, prémiové esenciální oleje a designové...

Jak udržet banány čerstvé 26 dní? Obyčejná sklenice udělá zázrak

Koupíte krásně žluté banány a než se nadějete, zdobí je hnědé skvrny a měkká dužina končí v koši. Tomuto scénáři se však dá vyhnout....

Brána do pískovcového ráje: Objevte krásu Českého Švýcarska

Stojíme na křižovatce u Hřenska, kde se silnice dělí na směr k německému hraničnímu přechodu Schmilka a do centra obce. Zdejší parkoviště je ideálním...

Meteoroložka Dagmar Honsová prozradila, jaká je šance na bílé Vánoce

Vzpomínáte si ještě na tu kouzelnou atmosféru, kdy krajinu pokryl bílý samet a na Štědrý večer se tiše snášely vločky? Není divu, pokud ne....

Moravský Krumlov: Poklad, který nezaostává za slavnějším jmenovcem

Nejeden z vás jistě navštívil Český Krumlov, nebo se tam teprve chystáte. A je vám zřejmě známo, že Krumlovy najdeme na mapě hned dva:...

Mikulášská nadílka nemusí být plná cukru,zkuste to letos trošku jinak

Návštěva Mikuláše, čerta a anděla patří v tuzemsku mezi nejoblíbenější předvánoční tradice. Většina dětí se na kouzelnou trojici těší už týdny dopředu, především pak...

Mikulov: Historie, víno a příroda v srdci Jižní Moravy

Mikulov je malebné městečko s přibližně 7,5 tisíci obyvateli, ležící pouhých 50 km od Brna. Návštěvníky okouzlí historií architektonických památek a krásou okolní přírody,...

Jak zkrotit večerní chutě a přejídání: proč vznikají a jak s nimi pracovat efektivněji

Večerní chutě jsou jedním z nejčastějších problémů, se kterým se lidé potýkají. Možná to znáte i Vy: celý den máte pocit, že se držíte,...

Nová aplikace Senior Pas šetří stovky korun. Stačí vám věk 55 let

Zahoďte staré papírové kartičky a strach, že jste slevu zapomněli doma. Pro lidi nad 55 let přichází revoluce v podobě mobilní aplikace Senior Pas,...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3