Káva, kulturní fenomén

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Káva je součástí našich životů přes tisíc let. Za zemi původu, odkud se kávovník rozšířil nejprve na Arabský poloostrov a poté do celého světa, se označuje Etiopie. Odhaduje se, že k objevení kávovníku došlo v 6. století. Jak? Legenda praví, že účinky kávy jako první objevil pasáček Kaldi, respektive jeho kozy. Ty údajně oždibovaly keře s červenými plody, po kterých začaly mít příliš mnoho energie. Kaldi následně tyto bobule sám ochutnal a zjistil, že také na něj mají povzbuzující účinky.

Z Etiopie se káva dostala do Jemenu. Podle jedné verze ji tam přivezli somálští obchodníci, podle jiné zas válečníci během vojenských tažení. Ať tak, či onak, právě na Blízkém východě začíná cesta kávy v podobě, v jaké ji známe dnes. Na přelomu 14. a 15. století vznikají první kavárny a dochází k rozmachu pěstování kávovníku. Díky obchodním vztahům se káva dostává i do Evropy, a to v 17. století. Na jeho konci se svou kavárnou v domě U Zlatého hada může pyšnit také Praha. Zbývá dopravit kávu do Ameriky, o což se posléze postarali kolonisté. Plodině se začalo dařit zejména v Brazílii, která je v současnosti největším světovým producentem kávy. Ve 20. století se káva stala masově rozšířenou komoditou a svou celosvětovou oblibu si drží dodnes.

 

Jeden nápoj, desítky podob

Kolik je na světě národů, tolik existuje způsobů, jak si vychutnat kávu. Italové si dopřejí caffè corretto, espresso s malým panákem grappy. V původní domovině kávy, na Blízkém východě, se káva připravuje spolu s aromatickým kořením jako kardamom, hřebíček či skořice. Američané svou kávu nejraději zkombinují s cukrem, mlékem a sirupem s příchutí, jak dokazují populární řetězce, jejichž původ musíme hledat právě v Novém světě. Sladkou kávu milují také ve Vietnamu. Místní specialitou je Cà Phê Trứng, káva s pěnou ze žloutků a kondenzovaného mléka. Raritu představuje skandinávská verze, kaffeost. Do kávy zde přidávají speciální sýr leipäjuusto, který do sebe nápoj částečně nasákne a zároveň mu předá svou jemnou krémovost.

 

Coffee break

Ať už vyzkoušíte kteroukoli z výše uvedených variant, nebo dáte přednost obyčejné překapávané kávě, vždy se její konzumace pojí s určitým rituálem. Na pracovišti patří „coffee break“ nejen mezi socializační prvky, ale průzkumy ukázaly, že setkání s kolegou v kuchyňce může také vést k větší kreativitě a rychlejšímu řešení problémů.

S ohledem na aktuálně převažující home office jsme o tuto příležitost mnohdy ochuzeni, nicméně pauzy jsou nadále potřeba. A skvělou kávu si naštěstí můžete nachystat i doma. Například s kávovary Sencor – značka nabízí celou škálu přístrojů od překapávačů přes pákové kávovary až po automatické espresso stroje.

„Pro výbornou kávu, kterou si můžete vychutnat, je nutný nejen správný výběr dobrých zrn, ale hlavně jejich správné namletí v kvalitním mlýnku. O kvalitním stroji ani nemluvě“, říká Monika Mejstříková, coffee trainer za Cafe Reserva pro Sencor.

Čím dál více oblíbená ranní „překapávaná“káva. I tu můžete vyladit k dokonalosti. Mezi kávovary, které ji připraví, vyniká kávovar Sencor SCE 7000BK, který kromě přípravy mleté překapávané kávy dokáže namlít i kávová zrna, a tak si můžete dopřát dokonale čerstvou kávu. Na mlýnku, který pojme až 200 gramů kávy, si nastavíte požadovanou hrubost mletí a také požadovaný počet šálků. Kávovar Sencor dokáže připravit až 12 šálků najednou, a tak můžete pozvat kolegy na poradu k vám. A co filtr? Vyjímatelný, omyvatelný a permanentní. Takže už žádný odpad z papírových filtrů.

Dělá vám problémy se od práce odtrhnout a dát si včas přestávku? Nechte kávovar, aby to ohlídal za vás. Díky funkci automatického zapnutí se v požadovaný čas sám spustí a připraví vám kávu. Její vůně vás už zvedne ze židle… A pokud si do příslušenství pořídíte i tyčový mixér Sencor, můžete si připravit některou z mléčných káv nebo osvěžující frappé. V letním období rozhodně přijde k chuti.

 

 

 

O značce SENCOR:

Značka SENCOR se poprvé objevila v Japonsku ve vlně nově vznikajících značek, jako byly Sony, Aiwa, Sanyo, po oživení ekonomiky po válce v roce 1969. Od té doby ušla dlouhou cestu, na které rozšířila svůj sortiment a snaží se pokrývat veškeré portfolio domácích elektronických pomocníků. Dnes je SENCOR řízen z Evropy, výroba probíhá v Asii i Evropě, ale stále s Japonskou přesností, důsledností a perfekcionismem. Dnešní designéři jsou špičkovými odborníky, kteří přinášejí do našich domovů moderní výrobky, jež nejsou jen šedo-černo-bílé, ale nebojí se barviček a radosti. Značka SENCOR se drží pravidla: Kvalita za odpovídající cenu – ani koruna navíc!

 

 

Reklama

Doporučujeme

99 % lidí používá alobal špatně… A ani o tom neví

Lesklou stranou k jídlu při pečení, matnou při skladování. Toto pravidlo o používání alobalu zná snad každá hospodyňka. Jak se však ukazuje, jedná se...

Konec přeplněné linky. Objevte kouzlo kuchyně, kde má vše své místo a styl

Rozlučte se s přeplněnou kuchyňskou linkou a nevzhlednými odkapávači. Moderní trendy velí využívat vertikální prostor a proměnit i běžné kuchyňské náčiní v elegantní doplněk....

Šedé mýdlo: Nenápadný návrat zapomenutého pokladu z koupelen našich babiček

Kdysi nechybělo v žádné domácnosti. Na poličce vedle lavoru, u dřezu nebo v koupelně. Šedé draselné mýdlo bylo univerzálním pomocníkem, který stál pár korun...

Proč neskladovat parfémy v koupelně. Teplo, vlhkost a světlo ničí vaši oblíbenou vůni

Je to logické, pohodlné a po ruce... a přesto je to ta největší chyba, kterou můžete své sbírce vůní provést. Skladování parfému v koupelně...

Jak na zdravou pokožku všech členů rodiny během podzimních dní

Co je na podzim jinak? Naše pokožka je více dehydrovaná, suchá a podrážděná. Také je náchylnější k zarudnutí, protože se snižuje vlhkost vzduchu a...

„Nedělám nic pro chlapy.“ Agáta Hanychová o svém novém byznysu a životní spokojenosti

„Nedělám pro chlapy nic,“ řekla Agáta Hanychová, když představila svůj nový podnikatelský projekt, jímž je značka AG Home. Po úspěchu s vlastní kosmetikou se...

Co-washing: Nenápadný trik, který dokáže s unavenými vlasy víc než drahé masky

Možná to zní zvláštně – umývat vlasy kondicionérem místo šamponu? Přesto právě tenhle postup, známý jako co-washing, začíná být tajnou zbraní žen, které bojují...

Dvojnásobná péče, dvojnásobná radost

Dopřejte své pokožce to nejlepší z přírody. Vaše pokožka si zaslouží více než jen běžnou péči. Tělové produkty od české značky Onclé jsou tvořeny tak,...

Sleva, o které vám neřeknou. Jak získat chodítka či ortézy za zlomek ceny

Nákup chodítek, ortéz či jiných zdravotních pomůcek nemusí nutně znamenat velký zásah do rodinného rozpočtu. Ačkoli se to může zdát nemožné, existují cesty, jak...

Podzim přeje pohodlí, stylu a eleganci – svrchníky, které vás zahřejí i okouzlí

Kvalitní maxi kabát s perfektním střihem, nadčasový křivák s beránkem i bez nebo dlouhá prošívaná, v ideálním případě nepromokavá, bunda s kapucí, která spolehlivě zahřeje...

Zní jako rajská hudba. Vědci odhalili, jaké jméno je nejpříjemnější pro lidské ucho

Existuje objektivně nejkrásnější lidské jméno? Podle lingvistů z Birminghamské univerzity ano. Po rozsáhlé analýze stovek jmen dospěli k závěru, že nejlibozvučněji pro lidské ucho...

Pepř v kávě? Nečekaný trik, který může nastartovat hubnutí dřív, než dopijete hrnek

Ranní káva je pro mnoho lidí malý rituál, bez kterého se nerozběhne den. Většinou ji pijeme ze zvyku – trochu mléka, možná cukr, někteří...

Ornella Koktová: Hubnout se dá i s čokoládou!

Trojnásobná maminka a úspěšná podnikatelka Ornella Koktová je v jednom kole. Je tváří značky Boobie Tapes a kromě toho má i veleúspěšný podcast. Letos na...

Utajený bonus pro vaše zdraví. Jak získat tisíce korun na prevenci, o kterých netušíte

Věděli jste, že vaše zdravotní pojišťovna vám může přispět tisíci korun na nadstandardní preventivní vyšetření rakoviny? Mnoho seniorů o této možnosti netuší, a přichází...

Sladké halloweenské strašení

Halloween je tady a s ním i naše sladká soutěž o strašidelné bonbónky Haribo. Odpovězte na soutěžní otázku a pětici z vás pošleme pořádnou podzimní nálož...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3