Káva, kulturní fenomén

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Káva je součástí našich životů přes tisíc let. Za zemi původu, odkud se kávovník rozšířil nejprve na Arabský poloostrov a poté do celého světa, se označuje Etiopie. Odhaduje se, že k objevení kávovníku došlo v 6. století. Jak? Legenda praví, že účinky kávy jako první objevil pasáček Kaldi, respektive jeho kozy. Ty údajně oždibovaly keře s červenými plody, po kterých začaly mít příliš mnoho energie. Kaldi následně tyto bobule sám ochutnal a zjistil, že také na něj mají povzbuzující účinky.

Z Etiopie se káva dostala do Jemenu. Podle jedné verze ji tam přivezli somálští obchodníci, podle jiné zas válečníci během vojenských tažení. Ať tak, či onak, právě na Blízkém východě začíná cesta kávy v podobě, v jaké ji známe dnes. Na přelomu 14. a 15. století vznikají první kavárny a dochází k rozmachu pěstování kávovníku. Díky obchodním vztahům se káva dostává i do Evropy, a to v 17. století. Na jeho konci se svou kavárnou v domě U Zlatého hada může pyšnit také Praha. Zbývá dopravit kávu do Ameriky, o což se posléze postarali kolonisté. Plodině se začalo dařit zejména v Brazílii, která je v současnosti největším světovým producentem kávy. Ve 20. století se káva stala masově rozšířenou komoditou a svou celosvětovou oblibu si drží dodnes.

 

Jeden nápoj, desítky podob

Kolik je na světě národů, tolik existuje způsobů, jak si vychutnat kávu. Italové si dopřejí caffè corretto, espresso s malým panákem grappy. V původní domovině kávy, na Blízkém východě, se káva připravuje spolu s aromatickým kořením jako kardamom, hřebíček či skořice. Američané svou kávu nejraději zkombinují s cukrem, mlékem a sirupem s příchutí, jak dokazují populární řetězce, jejichž původ musíme hledat právě v Novém světě. Sladkou kávu milují také ve Vietnamu. Místní specialitou je Cà Phê Trứng, káva s pěnou ze žloutků a kondenzovaného mléka. Raritu představuje skandinávská verze, kaffeost. Do kávy zde přidávají speciální sýr leipäjuusto, který do sebe nápoj částečně nasákne a zároveň mu předá svou jemnou krémovost.

 

Coffee break

Ať už vyzkoušíte kteroukoli z výše uvedených variant, nebo dáte přednost obyčejné překapávané kávě, vždy se její konzumace pojí s určitým rituálem. Na pracovišti patří „coffee break“ nejen mezi socializační prvky, ale průzkumy ukázaly, že setkání s kolegou v kuchyňce může také vést k větší kreativitě a rychlejšímu řešení problémů.

S ohledem na aktuálně převažující home office jsme o tuto příležitost mnohdy ochuzeni, nicméně pauzy jsou nadále potřeba. A skvělou kávu si naštěstí můžete nachystat i doma. Například s kávovary Sencor – značka nabízí celou škálu přístrojů od překapávačů přes pákové kávovary až po automatické espresso stroje.

„Pro výbornou kávu, kterou si můžete vychutnat, je nutný nejen správný výběr dobrých zrn, ale hlavně jejich správné namletí v kvalitním mlýnku. O kvalitním stroji ani nemluvě“, říká Monika Mejstříková, coffee trainer za Cafe Reserva pro Sencor.

Čím dál více oblíbená ranní „překapávaná“káva. I tu můžete vyladit k dokonalosti. Mezi kávovary, které ji připraví, vyniká kávovar Sencor SCE 7000BK, který kromě přípravy mleté překapávané kávy dokáže namlít i kávová zrna, a tak si můžete dopřát dokonale čerstvou kávu. Na mlýnku, který pojme až 200 gramů kávy, si nastavíte požadovanou hrubost mletí a také požadovaný počet šálků. Kávovar Sencor dokáže připravit až 12 šálků najednou, a tak můžete pozvat kolegy na poradu k vám. A co filtr? Vyjímatelný, omyvatelný a permanentní. Takže už žádný odpad z papírových filtrů.

Dělá vám problémy se od práce odtrhnout a dát si včas přestávku? Nechte kávovar, aby to ohlídal za vás. Díky funkci automatického zapnutí se v požadovaný čas sám spustí a připraví vám kávu. Její vůně vás už zvedne ze židle… A pokud si do příslušenství pořídíte i tyčový mixér Sencor, můžete si připravit některou z mléčných káv nebo osvěžující frappé. V letním období rozhodně přijde k chuti.

 

 

 

O značce SENCOR:

Značka SENCOR se poprvé objevila v Japonsku ve vlně nově vznikajících značek, jako byly Sony, Aiwa, Sanyo, po oživení ekonomiky po válce v roce 1969. Od té doby ušla dlouhou cestu, na které rozšířila svůj sortiment a snaží se pokrývat veškeré portfolio domácích elektronických pomocníků. Dnes je SENCOR řízen z Evropy, výroba probíhá v Asii i Evropě, ale stále s Japonskou přesností, důsledností a perfekcionismem. Dnešní designéři jsou špičkovými odborníky, kteří přinášejí do našich domovů moderní výrobky, jež nejsou jen šedo-černo-bílé, ale nebojí se barviček a radosti. Značka SENCOR se drží pravidla: Kvalita za odpovídající cenu – ani koruna navíc!

 

 

Reklama

Doporučujeme

Chystáte se na piknik? Tři tipy, které vám zpříjemní pohodové posezení

Ačkoliv nám letos zatím počasí příliš nevychází, léto má spoustu z nás spojené s pikniky. Ať už se chystáš do parku s kamarádkami, na...

Parfém The Dream, druhá vůně od Osmanyho Laffity

Dopřejte si nejen na léto vůni inspirovanou exotickou Kubou, parfém The Dream od Asombroso, značky světoznámého návrháře kubánského původu Osmanyho Laffity. Parfém The Dream je...

Čistá pleť, čistá hlava: Proč je večerní odlíčení víc než jen rutina

Večerní odlíčení není jen technický krok před spaním. Je to způsob, jak setřít tíhu dne, dotknout se sebe s péčí a vytvořit si prostor...

Když se něco stane, nespoléhejte na náhodu. Chytré SOS pomůcky zachraňují životy

Stačí jedno stisknutí a pomoc je na cestě. Moderní SOS tlačítka pro seniory mění pravidla hry a ukazují, že bezpečí může být snadné, nenápadné...

Chcete udržovat sedačku jako novou? Zkuste trik profíků, který většina lidí nezná

Usadit se večer na gauč, dát si kávu, něco dobrého k tomu a pustit si film. To zní jako ideální závěr dne. Jenže ve...

3 cviky, které uleví ztuhlým zádům, krku i hrudníku

Bolí vás v bedrech? Máte ztuhlou krční páteř? Nebo se nemůžete ani nadechnout, jak máte stažený hrudník? Vyzkoušejte tři cviky, které pro vás připravila...

„Ubrali mi tisíce korun.“ Lidé se diví, jak je snadné podvést seniory

Vráží se vám na prahu s úsměvem, přináší symbolický dárek a žádá „dobrovolný příspěvek“. Málokdo tuší, že za tím stojí promyšlená past, která obírá...

Sex po čtyřicítce: Méně iluzí, více potěšení. Proč to bývá nejlepší období?

Touha se neměří věkem. Mění se jen způsob, jak ji prožíváme. Právě po čtyřicítce se sexualita může stát nejen radostí, ale i prostorem pro...

Tři snadné recepty na ledový čaj, které vás příjemně zchladí

Čaj je jedním z nápojů, který má velkou popularitu jak u dospělých, tak i u dětí. Pít ho ale nemusíme pouze teplý. Pokud je...

Malé věci, velké výsledky: 7 mikronávyků, které zlepší tvůj život bez revolucí

Někdy stačí málo, aby se v tobě něco zlomilo. Ne velké předsevzetí, ale drobný krok, který nebolí. Právě mikronávyky umí proměnit každodennost v něco...

Když už se kamarádky nehledají na pískovišti: Jak si budovat přátelství po třicítce, čtyřicítce i dál

Ve dvaceti jsme kamarádky sbíraly samy. Na kolejích, v kavárnách, v klubech i přes smích na lavičce. Jenže s lety se proměňuje nejen náš...

Jak naši předkové léčili své neduhy? Pomáhaly potraviny, ale i moč či kravince

Dnes sáhnete po ibalginu nebo zajdete k doktorovi. Ale co když vám bylo špatně před sto lety, kdy žádné léky běžně dostupné nebyly? Naši...

Nová limitovaná kolekce Columbia Heritage přináší remakeikonické rybářské vesty z 60. let v barvách a s potisky drsného oregonského pobřeží

Limitované kolekce Columbia Heritage čerpají každou sezonu inspiraci z ikonického historického oděvu vybraného z archivů značky Columbia, který je s novou kolekcí spojen s jedinečným místem nebo...

„Nevypadám jako dřív.“ Čtenáři se ptají, proč obličej s věkem mění výraz

Vrásky, povolená kůže, změněné rysy. Stárnutí tváře není jen o ochablé pokožce. Podle odborníků hraje zásadní roli i lebka a tukové polštářky, které se...

Voda, která léčí i unavuje. Letní péče o pleť bez extrémů

Léto přináší spoustu radosti, ale i výzev pro naši pokožku. Slunce, pot, klimatizace a změny teplot dělají s pletí divy, které málokdo ocení. Jak...
Reklama
Reklama