Ideální móda? Radostná, čistá a pohodlná

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Nedávno se stala tváří Průvodce udržitelnými nákupy pražského OC Westfield Chodov. Ženám i mužům radí již více než dekádu let, jak na funkční šatník, je ambasadorkou značky BUSHMAN, a k tomu všemu je Kamila Vodochodská ženou-matkou, která se i v pracovním nasazení stará o své dvě malé děti.

Za sebou má dvacetileté působení v oblasti návrhářství, stylingu, osvětové činnosti ve slow fashion
a vzdělávání v oblasti udržitelnosti: „Když chcete změnit pohled lidí i značek na módu, musíte nejprve sami ujít kus cesty v designu, výrobě i technologii módního průmyslu a poznat obě strany téže barikády – zákaznickou pohledem a potřebami zákazníka i tu vývojovou a prodejní z hlediska firem. Být diplomatem, a hlavně empatickým psychologem je přirozená součást mé práce i osobní roviny. Je to běh na dlouhou trať, ale snižování nadspotřeby a plýtvání nejen v módě bude do budoucna čím dál důležitější, ne-li nevyhnutelné pro kvalitní život dalších generací.“

Velká obchodní centra jsou vnímaná jako symboly konzumu – jak to jde dohromady s udržitelným nakupováním? Co si pod tím představit?

Nákupní centra tu byla a budou, nemá cenu proti nim bojovat. Projekt příručky uzrával několik let a pro mě je další příležitostí, jak se dostat blíž lidem a pokusit se změnit jejich návyky. Mým cílem je, aby začali více přemýšlet o tom, co, proč, z čeho, na co a kde si kupují. V průvodci jim proto nabízíme výběr značek, které splňují určitá kritéria a více či méně se snaží dělat takové kroky, aby zákazníkům nabízely lepší produkty z udržitelnějších materiálů, kvalitnějšího zpracování či nadčasovějšího, a nikoli krátkotrendového vzhledu.

Když se zaměříme na módu, jakých přešlapů se při jejím nakupování dopouštíme?

Po dvaceti letech praxe s lidmi nejen při revizi obsahu jejich šatníků, ale i na workshopech bych řekla, že lidé nevědí, jaké aktivity a v jakém rozsahu dělají. Nakupují stylem „to by se mohlo hodit“ nebo „hrozně často chodím na jógu a tyhle legíny a triko mi sluší a využiji je také, ač mám doma už x outfitů“. Když si pak ale hodí na papír četnost reálného vykonávání dané činnosti, zjistí, že na jógu jdou čtyřikrát do roka a v podstatě by jim stačil set jeden. Stejné je to s návštěvou divadel a dalších speciálních událostí či volnočasových aktivit. Největší množství přešlapů vzniká emočními unáhlenými nákupy, neznalostí svých vlastních potřeb, neorientací v základních textilních materiálech nebo třeba nepřijetím svého těla.

Pak člověk stojí ráno před plným šatníkem a říká si: „Nemám co na sebe…“

Přesně, netýká se to ani tak množství, protože stejnou větu může pronést i žena s poloprázdnou skříní, ale spíše špatně voleným obsahem. Míra radosti a kvality obsahu skříně není až tak o penězích či investovaném čase do jeho sestavování, ale o míře sebepoznání, sebepřijetí a znalosti všech čtyř cyklických žen v nás. Žena je pak schopná točit pořád dokola jedny kalhoty a pár topů a jedny boty, protože ten zbytek „není prostě ona“. A věřte mi, problém netkví v tom, že by neodpovídala velikost šatů, ta sedí (smích). Takže ač by strašně ráda nosila ty červené sexy šaty, co visí dlouho na ramínku, je jen málo příležitostí, kdy se zároveň cítí být „dračicí“, má prostor si odběhnout od dětí, a ještě ji čeká společenská událost, na kterou si je může vzít.

Každý jsme taková módní cibule a je potřeba jednotlivé plátky pomalu odkrývat a nastavovat i přenastavovat náš módní mindset tak, aby nás oblékání (se) bavilo a jako celek fungovalo. Je to kus práce, ale co v životě není? A ta někdy i bolí. Budování módní osobnosti a růst v zodpovědného zákazníka vyžaduje aktivní přístup, chtít se něco naučit, špatné návyky a strachy proměnit ve znalost a větší jistotu svých rozhodnutí.

Dá se jednoduše říct, jak si sestavit funkční šatník?

Poznat sám sebe a obsah šatní skříně a botníku sestavovat tak, aby v něm bylo minimální nutné množství kousků z kvalitních materiálů, které půjdou dobře kombinovat, něco vydrží, svým designem pro nás mají estetickou hodnotu. Tak si k nim člověk vybuduje vztah a úctu. Neméně důležité je i to, aby se o ně člověk uměl a chtěl správně starat.

A jaká by měla být móda podle Kamily Vodochodské?

Radostná, čistá a pohodlná. Má plnit funkci, kterou od ní na předem definované příležitosti nebo aktivity vyžadujeme, má být komfortní, finančně smysluplná, reflektovat člověka jako osobnost. Čistá ve smyslu mých osobních hodnot: pro někoho je důležité, aby výroba byla lokální, pro jiného, aby oděvy nevyráběly děti, tedy etický rozměr výroby. Ať si každý dosadí, co chce a cítí sám. Pro mě čistá znamená pravdivá a taková, aby kvůli ní cokoliv nebo kdokoliv co nejméně je to možné trpěl. Radostná je na vrcholu pyramidy – když vím, že splňuje všechny mé funkční, estetické i etické požadavky, pak se člověk cítí dobře a září.

 

 

 

Foto: BUSHMAN

 

Reklama

Doporučujeme

Jak si vytvořit systém pro trvalý pořádek a zbavit se chaosu

Když uklízíme svůj domov, často si ani neuvědomujeme, že si zároveň třídíme i vlastní myšlenky. Každá věc, kterou pustíme z ruky, otevírá prostor pro...

Strašidelné sušenky s marmeládou: Halloweenská dobrota, kterou zvládne každý

Chcete letos přivítat Halloween trochu jinak než obvyklou dýní na okně? Zkuste upéct tyhle strašidelné sušenky s marmeládou, které jsou jednoduché, ale vypadají, jako...

„Mladí lidé dělají chyby.“ Jennifer Lawrenceová a její překvapivý verdikt nad slavnou nevěrou

„Samozřejmě, že jsem se ho na to zeptala!“ přiznala se smíchem Jennifer Lawrenceová. Při natáčení nového filmu se prý svého kolegy Roberta Pattinsona bez...

NeoVitalia, regenerační krém noční

Vrací pleti zdraví a vitalitu Připravte pleť na zimu a dopřejte ji možnost noční regenerace. Dokáže více, než si myslíte, a proto jsou regenerační přípravky...

Hailey Bieberová přiznala, jaké kosmetické zákroky podstoupila, botox v obličeji prý nemá

„V obličeji žádný botox nemám,“ prohlásila modelka a podnikatelka Hailey Bieberová a jednou provždy se pokusila utnout spekulace. Ve své upřímné zpovědi však přiznala,...

Ztratila jste práci? Není to konec, ale nová šance

Ztráta zaměstnání dokáže pořádně otřást sebevědomím, zvlášť když k ní dojde nečekaně. Najednou máte pocit, že jste ztratila jistoty i směr. Ale věřte, že...

Tipy na vynikající sendviče a proč nesmí chybět tatarka

Průvodce přípravou sendvičů na cesty Hledáte rychlý, chutný a sytý oběd, který si snadno vezmete s sebou do práce, na piknik nebo na cesty? Zapomeňte...

Péče, která nemusí být drahá. Skryté slevy a bonusy na masáže, o nichž senioři netuší

Bolí vás záda či klouby, ale nechcete utrácet tisíce za masáže a fyzioterapii? Možná ani nemusíte. Český systém nabízí seniorům hned několik cest, jak...

Kouzelná podzimní dobrota: dýňové donuty

Dýně – symbol podzimu, tajemna a kouzla domova. Od dávných irských legend o toulavém Jackovi až po dnešní svátek Halloween je dýně nezaměnitelnou ikonou...

Domácí kečup: vůně léta, kterou zavřete do sklenice

Červená omáčka, kterou milují děti i dospělí, ať už na špagetách, hranolkách či pizze. Je to prostě klasika, která nikdy nezklame. A co teprve,...

Meteorologové varují před nestabilním polárním vírem, listopad může přinést extrémní výkyvy

Čeká nás měsíc plný extrémů. Meteorologové s rostoucím znepokojením sledují dění nad Arktidou. Neobvykle slabý a nestabilní polární vír hrozí rozpadem, což by do...

Kouzelné místo jako z pohádky. Skrytý skotský vodopád, jenž na podzim bere dech

Je to místo, jež v podzimních barvách vypadá jako brána do pohádkového světa. Skotský vodopád Craigie Linn ukrytý v lesích jen kousek od Glasgow...

Oblíbená klasika Byla jednou jedna planeta se vrací zpět na obrazovky

Oblíbený 26dílný seriál Byla jednou jedna planeta se vrací na televizní obrazovky. Tato rodinná klasika, která poutavou formou přibližuje témata ekologie a udržitelného života,...

Psychiatr odhalil devět signálů, že váš partner může mít nediagnostikované ADHD

Zapomíná na domluvené schůzky, občas se „zasekne“ uprostřed rozhovoru a jeho emoční reakce jsou někdy jako na horské dráze. Jsou to jen osobnostní „vrtochy“,...

Nepodceňujte vliv domácnosti na psychiku. Tyto věci vás nenápadně vyčerpávají

Domov by měl být místem odpočinku a pohody. Jenže i obyčejné předměty kolem nás mohou ovlivňovat naši náladu a energii. Někdy stačí málo, a...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3