Blue Monday – nejdepresivnější den v roce jako realita i mýtus

Sdílet článek

Reklama
Reklama
  • Proč by měl být letošní 16. leden dnem, kdy deprese udeří naplno? Jak s ní bojovat?
  • Přinášíme názory a postřehy psycholožky a psychoterapeutky Mgr. Zuzany Kostelníkové
  • Pomoc při depresi nabízí i speciální asistence pojišťovny
     
     

Třetí lednové pondělí, známé jako Blue Monday, je již několik let považováno za nejdepresivnější den v roce. Ačkoli toto označení vzniklo původně jako chytrý marketingový tah, mnozí odborníci se shodnou, že právě polovina ledna není tím nejradostnějším obdobím roku. Proč máme splín právě nyní a jak bojovat se špatnou náladou uprostřed zimy?

 

Mgr. Zuzana Kostelníková, psycholožka a psychoterapeutka:

„Klinická deprese je zdravotní problém, který má dlouhodobější charakter. I přesto, že v praxi si všímáme období, ve kterých stoupá počet pacientů s depresivní symptomatikou, neexistuje den, kdy deprese udeří více než obvykle.“

Proč je den, který letos připadá na 16. ledna, považován za nejdepresivnější v roce? Jde o pondělí, a to je obecně považováno za ten nejméně oblíbený den týdne. Podle statistik je v pondělí dokonce spácháno i nejvíce sebevražd.[1]  V polovině ledna se navíc v životě mnoha lidí nahromadí faktory, které mohou vyvolat pocity smutku a špatné nálady. Jsou za námi Vánoce, které nejsou pro všechny domácnosti zrovna svátky klidu a pohody. Pro mnoho lidí naopak představují nejvíce stresující a finančně náročné období roku. Náladě neprospívá ani chladné a pochmurné lednové počasí, kdy trávíme více času v uzavřených prostorách, a také minimum slunečního svitu, s jehož nedostatkem se hůře vyrovnává až 60 % populace.[2] 

Jaro je navíc stále v nedohlednu a stejně tak i delší svátky nebo prodloužené víkendy. A vůle značné části těch, kteří se do plnění svých předsevzetí pustili s vervou hned po Novém roce, začíná slábnout. Podle průzkumů je v únoru dodržuje už jen polovina lidí.[3] To pak vede k výčitkám, že jsme opět selhali. Dalším faktorem špatné nálady v posledních letech pak může být i politické napětí u nás i ve světě, či pandemie covid-19.

Koncept Blue Monday byl původně popsán v roce 2004 psychologem Cliffem Arnallem. Na žádost jedné cestovní kanceláře, která chtěla zvýšit svůj lednový prodej přímořských dovolených, vymyslel pseudovědeckou rovnici, pomoci níž označil leden za nejdepresivnější období roku. I když šlo tedy původně jen o reklamu
a Arnall posléze čelil velké kritice z řad odborníků, pojem Blue Monday se uchytil a existuje dodnes.[4]

 

Chmurné pondělí – teorie vs. praxe

Jak vysvětluje psycholožka a psychoterapeutka Mgr. Zuzana Kostelníková, teorie, že může existovat jeden jediný nejdepresivnější den v roce, je spíše zavádějící: „Termín deprese používá mnoho lidí, když chtějí popsat svou špatnou náladu, smutek nebo splín. Ty se čas od času objeví u každého a jsou přirozenou součástí života. Klinická deprese je však zdravotní problém, který má dlouhodobější charakter, nese s sebou výrazné vyčerpání zdrojů člověka, a především zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu života. I přesto, že v praxi si všímáme období, ve kterých stoupá počet pacientů s depresivní symptomatikou, neexistuje den, kdy deprese udeří více než obvykle.“  Z odborného hlediska není proto vhodné používat termín Blue Monday ve spojitosti s diagnózou, ale spíše v lidovějším pojetí slova „depresivní“.

 

Deprese či jen špatná nálada?

Deprese neboli patologický smutek je psychické onemocnění, které se řadí mezi poruchy nálad. Depresi může spolehlivě diagnostikovat pouze psychiatr na základě celé řady příznaků. Od běžného smutku nebo rozladěnosti se liší zejména v tom, že je intenzivnější, trvá déle a narušuje každodenní fungování. „Deprese ovlivňuje nejen prožívání, potažmo myšlení a chování, ale odráží se i v rovině tělesné. Pacienti častěji trpí především poruchami spánku, pociťují velkou únavu a vyčerpání, časté je také nechutenství a celková ztráta chuti do života či aktivit, které je bavili předtím. Častěji pak dochází i ke ztrátě zájmu o sociální kontakty, což vede
k sociální izolaci a člověk se dostává do spirály, ze které jako by nebylo možné vystoupit,“
vysvětluje Mgr. Zuzana Kostelníková.

Pokud bychom přesto hledali souvislost mezi Blue Monday a depresí, můžeme ji částečně najít v tzv. sezónní afektivní poruše. Ta souvisí se změnami ročních období a nejčastěji se objevuje právě v zimních měsících, kdy je méně přirozeného slunečního světla. To může u některých citlivých jedinců vyvolávat příznaky v podobě nedostatku energie, potíží se soustředěním nebo pocitů beznaděje. Citlivé jsou zejména ženy, které představují 60–90 % pacientů.[5]  Sezónní deprese však mizí s příchodem jara a příznivějšího počasí a lze ji zmírnit například fototerapií umělým světlem. „Při pochmurných stavech pak obecně pomáhá dodržování pevného denního režimu, který zahrnuje pravidelný spánek, výživnou stravu, cvičení a vyhrazení času pro sebe,“ radí Mgr. Zuzana Kostelníková a dodává: „Pokud ovšem zmiňované příznaky přetrvávají delší dobu, prohlubují se, ovlivňují každodenní fungování člověka a objevují se myšlenky vymizet, nebo nebýt, je nutné co nejdříve vyhledat odbornou pomoc. Může to být psycholog, psychiatr, praktický lékař, nebo alespoň anonymní krizová linka.“

 

Šťastnější život začíná péčí o sebe

Návštěvu odborníka tedy rozhodně není vhodné odkládat, protože správná diagnóza a léčba jsou pro zvládnutí deprese zásadní. Dnešní doba navíc umožňuje spojit se s odborníky i online, takže lidé s psychickými problémy mohou svůj stav konzultovat na dálku prostřednictvím internetu z bezpečí domova. Konzultace s lékařem nebo psychologem prostřednictvím online zdravotního portálu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu lze využít například v rámci zdravotního pojištění Klinika Generali České. Již dnes, po půl roce provozu Kliniky, využilo služeb poradenství s psychologem téměř 10 % klientů, kteří si pojištění sjednali.

Je naprosto v pořádku vyhledat odbornou pomoc, o svých pocitech se nemusíte stydět mluvit. Přiznat si psychický problém není projevem slabosti, spíše naopak – je to důležitý, a pro někoho velmi odvážný krok.
A pokud je online terapie takovým prvním krokem k řešení duševního zdraví, může být stejně přínosná jako osobní návštěva lékaře,“
dodává Mgr. Zuzana Kostelníková.

 

 

 

 

 

 

 

Generali Česká pojišťovna je součástí skupiny Generali, jednoho z největších světových poskytovatelů pojištění
a správy aktiv. Byla založena v roce 1831. Předepsané pojistné společnosti dosahuje 75,8 miliard eur (v roce 2021). S více než 75 tisíci zaměstnanci a s 67 miliony klientů v 50 zemích světa zaujímá skupina Generali vedoucí postavení v Evropě a stále významnější pozici získává na trzích Asie a Latinské Ameriky.

Ambicí Generali je být partnerem, který klienty doprovází po celý jejich život a který jim díky bezkonkurenční obchodní síti a nejlepší zákaznické zkušenosti nabízí inovativní a personalizovaná řešení. Skupina Generali začlenila udržitelnost do všech svých strategických rozhodnutí s cílem budovat hodnotu pro všechny zúčastněné strany díky podpoře vytváření spravedlivější a odolnější společnosti.
V Rakousku, v regionu střední a východní Evropy působí Generali prostřednictvím Generali CEE Holdingu (se sídlem v Praze) ve 12 zemích. Patří tak mezi tři největší pojistitele v regionu.       

 

[1] https://www.czso.cz/documents/10180/142758738/1301872107.pdf/2b80bbad-bfdd-48b3-a84b-82a9339baea8?version=1.3

[2] https://www.novinky.cz/clanek/zena-zdravi-s-nedostatkem-svetla-se-hure-vyrovnava-az-60-procent-populace-40271693

[3] https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cas-na-predsevzeti-prumerny-cech-pribere-pres-vanoce-dve-az-pet-kilo-85492

[4] https://www.theguardian.com/science/brain-flapping/2015/jan/19/blue-monday-most-depressing-day-year

[5] https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2008/02/04.pdf

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Lékaři doporučují kvašenou zeleninu pro posílení imunity a lepší trávení

Zapomeňte na drahé doplňky stravy a zázračné pilulky. Ten nejlepší osobní trenér pro vaši imunitu se možná skrývá ve vaší lednici. Řeč je o...

Zapomeňte na výčitky. Obyčejný trik udělá z chleba lepší potravinu

Chléb má pověst nepřítele zdravé výživy, ale co když ho obyčejné zmrazení dokáže proměnit v lepší potravinu? Výzkumy naznačují, že teplota mění jeho strukturu...

Prosté jídlo s noblesou: francouzské škvarky, které si získaly svět

Na první pohled vypadají skromně - pár kousků masa, trochu sádla a pár bylinek. Ale právě v té jednoduchosti se skrývá kouzlo. Francouzské delikatesy...

Jak správně krmit kočku, která je vybíravá a nic jí nechutná?

Kočky jsou známé svou vybíravostí v jídle a někdy dokážou své majitele pěkně potrápit. Na rozdíl od psů, kteří jsou většinou schopni spořádat prakticky...

Zklamání po svatbě. Když papír nestačí na záchranu vztahu

Žili spolu deset let, pak se vzali a po čtyřech měsících přišel rozvod. Proč je první rok manželství paradoxně nejtěžší, i když už partneři...

Každý jsme originál: Podle kterých znaků poznáte, že jste opravdu výjimeční?

Na světě neexistují dva naprosto stejní lidé. Každý z nás má něco, co ho odlišuje od ostatních, ať už je to způsob myšlení, pohled...

Průkopnice OnlyFans Valérie Holáková: Vydělala jsem miliony, chci být psycholožkou

Je průkopnicí OnlyFans v Česku, její matka řídí školu a ona sama chce být psycholožkou. Valérie Holáková známá jako Xholakys v Show Jana Krause...

Hry s vaší myslí. Sedm taktik, kterými vás manipulátor dostane na dno

Nejprve přijde zmatek, pak snaha přizpůsobit se a nakonec beznaděj. Než vůbec získáte podezření, že žijete s manipulátorem, často už jste po uši ponořeni...

Muž pod tlakem: proč se uzavírá a co s tím může udělat partnerka

Na první pohled to možná nevypadá, ale i muži mají svoje těžké chvíle. Společnost od nich čeká sílu, výkonnost, úspěch a dokonalou kontrolu nad...

Kim Kardashianová promluvila o tetování své 12leté dcery: Nikdy jí tu kreativitu nevezmu

Falešné tetování na obličeji, piercing v nose a černé grillz. Dvanáctiletá North Westová svým vzhledem na TikToku vyvolala bouři a její matka Kim Kardashianová...

Svatomartinská vína 2025

Každý rok 11. listopadu netrpělivě vyhlížíme svatého Martina, který by měl podle tradice dorazit na bílém koni a symbolicky přinést první sníh. Pro vinaře...

Atelier JOCHA je ateliér s péčí první republiky v 21.STOLETÍ

Móda s profesionální péčí, postavená na základech tradičního řemeslného zpracování a moderního designu.V JOCHA vznikají pod rukama Kateřiny Jochové malé autorské kolekce, šité na...

Po svátcích s blízkými touží 88 % Čechů, někteří se však nemají na koho obrátit. Společnost dm v nové kampani vybízí k propojování

Jedineční jsme díky těm, kteří nás obklopují Nová vánoční kampaň společnosti dm připomíná, že opravdové kouzlo svátků netvoří dárky ani dokonalá výzdoba, ale lidé, se...

Hledání jistoty… Proč Češi v chaosu moderní doby dávají dětem prastará jména

Svět zrychluje, trendy se mění každou sezonu, přesto žebříčky popularity jmen v Česku zůstávají jako vytesané do kamene. Na vrcholu trůní Jakub, Jan, Anna...

Nový Predátor: Nebezpečné území přináší návrat legendy, která nikdy nezmizela

Sál pražského kina IMAX v Cinema City se 4. listopadu proměnil v dějiště premiéry filmu, který znovu probouzí napětí, jaké diváci znají už desítky...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3