Jak běhají Češi: Každý čtvrtý alespoň jednou týdně nazuje běžecké boty

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Běh je spolu s cyklistikou oblíbenou tuzemskou aktivitou, není tedy divu, že každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně. Hlavní motivací je fyzické i mentální zdraví a nikoli hubnutí, které je ale důležité pro 30 procent běžců. Češi nejraději běhají v květnu a v září, nejméně zase v prosinci a v lednu. Liší se také běžecké zvyky mezi pohlavími – muži běhají o něco více než ženy a zároveň také více utrácejí za běžeckou výbavu. Ženy naopak více pilují techniku a ekonomiku běhu. Vyplývá to z nedávného výzkumu agentury DATANK, který zrealizovala pro sportovní značku PUMA1.

Běhání je velmi dostupný sport – běžci totiž na počátku stačí jen běžecké boty a oblečení.  Každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně, každý desátý pak až třikrát týdně.  Překvapivé je, že největší motivací není pro Čechy hubnutí, ale udržování dobré kondice. Fyzička dle průzkumu motivuje více než polovinu respondentů a 41 procent je motivováno dobrým pocitem z výkonu. Zajímavé je, že pro 37 procent je běh odreagováním a únikem ze všedního života. V této skupině je o 6 procent více žen než mužů. Muže naopak více motivuje fyzická kondice a dobrý pocit z běhání.

„Náš průzkum ukázal, že Češi jsou národem běžců. Považujeme za důležité znát motivaci i preference našich zákazníků a výsledky průzkumu ukazují, že běh je pro nás nejen sportem, ale i relaxem či odreagováním. Jsme rádi součástí životů českých běžců a také naše úsilí v rámci vývoje soustředíme na zpětnou vazbu od hobby běžců i profesionálních sportovců, ale také na spolupráci s experty z oblasti ortopedie. Cílem PUMY je posouvat design i kvalitu produktů a tím i sportovce neustále kupředu a máme moc velkou radost, že se nám to v České republice daří,“ říká Lucie Hložánková, Senior Communication Marketing Manager PUMA Czech Republic.

Neoblíbenější běžecké trasy jsou ve městě

Nejvíce běhají lidé v produktivním věku (do 35 let), a to v Praze a ve velkých městech. Tato skupina se totiž zajímá o zdravý životní styl a jsou také více otevření novým trendům. I přesto, že se nejvíce běhá ve městech, alespoň část trasy více než 60 procent běžců směřuje do nejbližší přírody – parku, lesa či na cyklostezku. 15 procent běhá v terénu a pouze 6 procent běhá v hale.

Své tréninky Češi plánují s ohledem na časovou náročnost celého dne. Proto někteří z nich neřeší uběhnutou vzdálenost, ale právě délku trvání tréninku. Oblíbené jsou běžecké třicetiminutovky, kterým holdují tři pětiny Čechů. Při jednom tréninku uběhne 35 procent běžců maximálně 5 km a dvě pětiny potom méně než tři kilometry. 15 procent běžců uběhne během jednoho běhu 6 až 8 km, v této skupině převažují více ženy než muži. Muži naopak dominují skupině, která uběhne nad 40 km měsíčné (19,3 procent).

 

Počasí vadí mužům méně

Češi běhají nejvíce v květnu, aby se před létem dostaly do formy. To platí až pro 80 procent běžců. Prim ale mají ženy, těch běhá v tomto období dokonce o 5 procent více než mužů. Ti naopak lépe zvládají chladnější počasí
i zimní nepohodu. Od listopadu do března jich průměrně běhá skoro 37 procent, zatímco žen jen necelých 29 procent. Běžkyně se v tomto období přesouvají na běžecký pás do fitness center. V teplejší části roku naopak
o něco více průměrně běhají ženy (72 procent) než muži (70,6 procent). I když během letních prázdnin, kdy obecně zájem o běh mírně klesá kvůli vysokým teplotám, běhá o 2,6 procenta mužů více.

 

Češi jedou na výkon a utrácí za boty, Češky pilují techniku

Z průzkumu také vyplynulo, že muži běhají o něco více (54 procent) než ženy (46 procent). Muži také holdují intenzivním běhům a technickým inovacím běžeckých bot. Ženy si častěji vystačí s kratším tréninkem v rozmezí mezi 3 až 5 případně 10 km a raději pilují techniku a ekonomiku běhu (více než 54 procent). Boty ženy vybírají převážně dle značky a designu.

Za běžecké vybavení, konkrétně za obuv, utrácejí však v průměru více Češi než Češky. Aktivní běžci, zejména ti, co běhají třikrát týdně a více investují, na rozdíl od žen, i 5000 Kč. Více než 80 procent žen za boty utrácí
v rozmezí mezi 1500 Kč až 2000 Kč a polovina z respondentů by za boty nedala více než 2000 Kč. Běžci přistupují k nákupu běžeckých bot promyšleně: nové boty si kupuje jednou ročně či méně často 46 procent, naopak 8 procent zapálených běžců do nové obuvi investuje více než dvakrát ročně.

Alarmující je, že 80 procent hobby či rekreačních běžců, nevlastní žádné speciální běžecké boty. Právě ty
a správná technika běhu můžou předcházet zraněním. Více než polovina běžců techniku ale vůbec neřeší a 4 procenta běžců se podle průzkumu domnívá, že ji mají již správnou. Právě pro tyto běžce značka PUMA vyvinula univerzální běžecké boty ForeverRun NITRO.

„Je pro nás důležité, že spolu s novou siluetou z kolekce NITRO můžeme pomáhat předcházet častým zraněním, která jsou přímo úměrná špatné technice běžeckého kroku a nevhodné obuvi. Každý běhá jinak, a je to tak
v pořádku. My přicházíme s obuví, ve které může běhat opravdu každý, a to díky odpružení pomocí pěny NITRO spolu s vylepšeným systémem RUNGUIDE. Ten má za úkol stabilizovat běžecký krok, udržuje totiž nohu ve středu při došlapu, a díky tomu jsou boty vysoce stabilizační a minimalizují možnost zranění,”
říká Katarzyna Weslawowicz, Head of Marketing PUMA Eastern Europe.  

 

 

 

 

 

PUMA je jednou z předních světových sportovních společností, která navrhuje, vyvíjí, prodává a propaguje obuv, oděvy a doplňky. Již více než 70 let PUMA neúnavně posouvá svět sportu a kultury vpřed vytvářením rychlých produktů pro ty nejrychlejší sportovce na planetě. PUMA nabízí lifestylové produkty inspirované sportem
s důrazem na výkon v takových kategoriích, jako je fotbal, běh, fitness, basketball, golf a motosport. Díky řadě vzrušujících spoluprací s renomovanými návrhářskými značkami ovlivňuje a inspiruje nejen streetovou kulturu ale i celý módní svět. Skupina PUMA vlastní značky PUMA, Cobra Golf a stichd. Společnost PUMA dodává své výrobky do více než 120 států a zaměstnává celosvětově více než 16 000 lidí. Své ústředí má v německém Herzogenaurachu.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Zlom už 1. ledna: Dvě znamení čeká v roce 2026 finanční vzestup

Zatímco některé roky proplují kolem nás bez povšimnutí jako tichá voda, rok 2026 přinese hned od prvního ledna zásadní životní obrat.  Jsou znamení, která o...

Šestý smysl na čtyřech tlapkách: Věda potvrzuje, že psi poznají špatného člověka

Stojíte ve dveřích s novým známým, konverzace plyne, ale váš pes se náhle promění v nehybnou sochu a začne tiše vrčet. Než ho okřiknete...

Zapomeňte na křížovky. Lék na stárnutí mozku nic nestojí a máte ho doma

Drahé doplňky stravy nechte v lékárně, ten nejúčinnější elixír mládí pro váš mozek je totiž úplně zadarmo. „Nejlevnější a nejúčinnější trénink mají senioři přímo...

Diagnóza není konečná, ale výzva. Expertka boří mýty o dětech s poruchami

Slyšet od lékaře diagnózu jako ADHD nebo autismus je pro rodiče rána, avšak speciální pedagožka Marina Šimanová varuje, že papír s razítkem nesmí sloužit...

Tři příchutě, jedna chvíle štěstí: Zmrzlinovač Sencor Gelateria jako dárek, který potěší

Hledáte dárek, který letos pod stromečkem opravdu zazáří? Zmrzlinovač Sencor Gelateria je vánoční hit pro všechny milovníky sladkých radostí. Umožní vám připravit domácí zmrzlinu...

Už žádná boubelka z Žen sobě. Hvězda SNL šokovala útlým pasem

Všichni ji známe jako tu vtipnou, plnoštíhlou herečku z komedií jako Ženy sobě, ale Melissa McCarthy právě vytřela zrak celému světu. Během svého nedávného...

Odhalte produkty zimního boxíku!

Složení boxu:  Big Shock! Winter edition Orbit Watermelon Raspberry Gerber for baby Cocoa for magic Dupetky Chilli Limetka (70 g) Squeeze džemy Podravka  Ziaja krémová intimní hygiena s kyselinou mléčnou Schwarzkopf Gliss noční...

Nahá a vyděšená. Herečka přiznala, že se svlékání před kamerou děsila týdny

Dnes je z ní úspěšná podnikatelka a matka tří dětí, ale na rok 2005 nevzpomíná jen v dobrém. Jessica Alba, která tehdy zářila jako...

Hormonální koktejl pohody. Proč se nám po milování tak dobře usíná?

Místo bylinkových čajů nebo léků na spaní existuje mnohem příjemnější a přirozenější metoda, jak rychleji zabrat. Odborníci a studie se shodují, že postelové hrátky...

Stud stranou, jde o zdraví. Co se stane s kůží, když odhodíš poslední vrstvu

Možná ti přijde nepříjemné sedět mezi cizími lidmi jen tak, jak tě pánbůh stvořil, a plavky bereš jako nutné brnění. Jenže odborníci na saunování...

Vánoce na kolejích: Stavebnice LEGO® DUPLO® zabaví nejmenší pasažéry na cestě za příbuznými

Celkem 94 % rodin cestuje o Vánocích za svými příbuznými, jedna pětina z nich využívá k této cestě vlak. Cesta vlakem může být pro rodiny...

Stres z Kanyeho a studia práv: Hvězda má podezřele nízkou mozkovou aktivitu

Myslela si, že je jen vyčerpaná, ale lékařská zpráva odhalila něco mnohem znepokojivějšího. Kim Kardashian si v nejnovější epizodě své reality show vyslechla verdikt...

Soutěžte o limitovanou edici per Pilot FriXion Ball!

Japonská značka psacích potřeb přináší letos pod stromeček opravdový poklad – limitovanou edici gumovacích per FriXion Ball a FriXion Ball+ inspirovanou dobrodružným pirátským příběhem...

Zelená barva dělá zázraky. Psychologové prozradili trik na klidné dítě

Zařizování pokoje pro potomka není jen o výběru roztomilého povlečení s medvídky, nýbrž o vytvoření prostoru, kde se bude rozvíjet a zároveň nepřijde k...

Babiččin elixír mládí: Kysané mléko strčí do kapsy drahé doplňky

Máme tendenci utrácet tisíce za moderní superpotraviny a složité doplňky stravy, přitom ten největší poklad se často skrývá v obyčejné lahvi kysaného mléka. Tento...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3