Kdy končí zamilovanost?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Je-li pravda, co slyšíme v romantických písničkách a filmech, není na světě nic lepšího, než zamilovanost. Vědecké studie však odkrývají realitu: počáteční fáze, kdy vidíme protějšek skrze růžové brýle, může trvat překvapivě krátkou dobu. Statistiky jsou neúprosné: Po relativně krátké době se většina vztahů buď přizpůsobí, nebo skončí. Na druhou stranu můžeme se vztahem pracovat na základě těchto poznatků a ušetřit si tak některé komplikace.  

„Zatímco o lásce rádi uvažujeme jako o srdeční záležitosti, je to z velké části otázka mozku. Zamilovat se může být jednoduché nebo intuitivní, ale tyto příjemné a často nepopsatelné pocity jsou produktem složitějších mechanismů: například neurochemických a hormonálních reakcí na sociální faktory nebo genetické podněty,“ vysvětluje Michal Večeřa z eshopu pro zdravou sexualitu Yoo.cz. To potvrzuje například harvardská výzkumnice Katherine Wu, podle níž jsou naše hormony a chemie mozku velmi změněny během tří raných fází partnerských vazeb. Ty označuje jako chtíč, přitažlivost a oddanost: „Ačkoli se tyto fáze jemně překrývají, každá je charakteristická svou vlastní sadou hormonů. Testosteron a estrogen pohánějí chtíč, dopamin, norepinefrin
a serotonin vytvářejí přitažlivost a oxytocin s vasopresinem mají na svědomí oddanost.

 

Oddanost po měsících až letech 

Nedávná studie publikovaná v časopise Frontiers in Psychology však zjistila, že už po šesti měsících mají páry tendenci vyrůst z první etapy a vyvinout se v něco jiného. „Počáteční fáze romantické lásky, typické svojí emotivností, se mohou lišit od pozdějšího období charakterizovaného pocity bezpečí a klidu,“ vysvětlují autoři výzkumu. „První fáze, popisovaná jako zamilovanost, je u většiny párů zřetelná prvních šest měsíců. Vyznačuje se všemi charakteristikami romantické lásky, hlavně vášnivostí a intimitou. V další fázi trvající přibližně šest měsíců až čtyři roky je vášeň dále přítomna, ale zvyšuje se závazek a intimita. Pak nastupuje oddaná láska, ve které je méně vášně, ale závazek a intimita dosahují vrcholu.“ 

Pokud jste romantik a výhled na pouhý půlrok zamilovanosti se vám nezdá, nezoufejte. Vědci zároveň uvádí, že ne každý vztah následuje stejnou trajektorii. U některých jedinců může romantická láska trvat mnoho let nebo dokonce desetiletí. V takových vztazích je to právě romantika, která tvoří prvky nutné pro dlouhodobé spojení partnerů – sdílená porozumění, emoce a partnerské zvyky. Přechod od romantické lásky k formě partnerské oddanosti je pozvolný.

Vztah ve fázích následujících po zamilovanosti navíc může také mít romantické rysy. „Zvlášť, pokud se aktivně snažíme, aby jiskry stále přeskakovaly. Na zákaznické podpoře se často setkáváme s dotazy mužů i žen, jak do vztahu opět vrátit víc vášně. Radíme jim zapojení smyslů například pomocí masáže. 40 % žen a 50 % mužů v našem průzkumu uvedlo, že se jim nejvíce líbí, když je erotická masáž vzájemná. Není se čemu divit, protože také opětované dotyky podporují produkci zmíněných hormonů vyvolávajících romantické pocity,“ přibližuje Michal Večeřa z Yoo.cz.  

 

Po bouři klid

Nová láska může být nesmírně obohacující, ale mnoho lidí také považuje rané fáze vztahu za období zvýšeného stresu a nejistoty. Láska je často doprovázena žárlivostí, nevyzpytatelným chováním a iracionalitou – spolu
s řadou dalších, ne zcela pozitivních emocí a nálad. Podle Katherine Wu se zdá, že skupina hormonů podporujících romantiku je zodpovědná i za stinné stránky lásky. Jejich příval přirovnává ke „dvousečnému meči“, který nás může přimět dělat špatná rozhodnutí, zanedbávat každodenní závazky nebo ubližovat druhým – třeba nevěrou. Vědkyně vysvětluje, že naše zkušenost s ranou láskou se podobá různým formám závislosti:
„Stejné oblasti mozku, které se aktivují, když cítíme přitažlivost, hrají roli ve spouštění příjemných pocitů při působení kokainu nebo sladkostí. Narkomani, kteří se dostanou do abstinenčního syndromu, se vlastně příliš neliší od zamilovaných lidí toužících po společnosti někoho, koho nevidí.“ Jinými slovy, usazení se v pozdějších, stabilnějších fázích lásky, může být pro mnoho lidí úlevou.

Období deziluze, kdy silné pocity romantiky i vášně mizí, tak může podle odborníků dobře sloužit při budování trvalého vztahu. „Příroda tuto fázi vytvořila z nějakého důvodu: když ztratíte chemikálie, které vám dávají euforii, začnete vidět realitu,“ popisuje Fred Nour, neurolog a autor knihy True Love: How to Use Science to Understand. „Je to etapa přehodnocení. Pokud i během ní máte pocit, že jste si svůj protějšek vybrali celkem dobře… vydržte,“ radí Nour na závěr.

 

Reklama

Doporučujeme

Chléb v hrnci: Nejjednodušší domácí pečení, které zvládne i úplný začátečník

Mouka, voda, sůl, droždí. Čtyři obyčejné ingredience, které zvládnou malý zázrak. Domácí chléb, který provoní byt a přinese pocit útulnosti i v těch nejchaotičtějších...

Ráno jako dar: 5 drobných rituálů, které promění chaos v pevný základ dne

Začátek dne není jen nutností. Je to pozvání. K sobě, k dechu, ke klidu, který může vydržet déle, než bys čekala. I v hlučné...

Výběr fénu na vlasy: kdy stačí levný a kdy se vyplatí investovat?

Fén není jen obyčejná pomůcka, kterou vytáhnete párkrát do týdne. Ovlivňuje zdraví vlasů i pokožky hlavy a může rozhodnout o tom, jestli budou vaše...

„Měl by to přece vědět“: Jak nevyřčená očekávání tiše podrývají blízkost

Ve vztazích často netrpíme nedostatkem lásky, ale nadbytkem nevyřčených očekávání. Doufáme, že druhý pozná, co potřebujeme. A když nepozná, cítíme se zraněně, i když...

Zdravé sladkosti: Letní dezerty, které hýčkají tělo i duši

Když ovoce zpívá na talíři, léto chutná ještě lépe. Jak si dopřát sladké bez výčitek? Objevte recepty, které spojují zdraví s radostí. Ovocné symfonie na...

Největší pasti na bakterie u vás doma. Na tyhle věci raději sahejte s rozmyslem

Možná si myslíte, že největší semeniště bacilů je vaše toaleta. Jenže opak je pravdou. Koupelnu většina z nás pravidelně čistí, zatímco jiné předměty bereme...

Simona Stašová jako studnice energie: Dědictví Bohdalové i vlastní vášeň

Simona Stašová je důkazem, že vitalita může být nejen otázkou genetiky, ale především disciplíny, vášně a neochvějné oddanosti řemeslu. Na jevišti srší silou připomínající...

Unavená, nikoli líná: O ženské únavě, která si zaslouží být vyslyšena

Mnoho žen prožívá každý den s pocitem, že chvíle klidu musí být vykoupena výkonem. V okamžiku, kdy se zastaví, přichází neklid. Vina. Hlasy v...

Šikland uzavře léto velkolepou derniérou – akční divadla, poslední ohňová show a netradičně i móda

Tradiční derniéra v největším přírodním zábavním parku v Česku Šikland se letos ponese ve výjimečném duchu. Poslední prázdninový víkend, 30. a 31. srpna, nabídne Šikland to nejlepší...

Retro citrusové želé je zpátky na scéně. Udělejte si ho doma a vraťte se do dětství

Pamatujete na ty barevné, cukrem obalené půlměsíčky, které voněly po citronech a pomerančích? Citrusové želé patřilo mezi sladkosti, které znala snad každá rodina. Bylo...

Design, výkon a technologie: to je letní MUST HAVE od Niceboye. Zasoutěžte si o tuhle stylovku!

Léto je ideální čas na aktivní životní styl! Ať už holdujete běhání, cyklistice nebo trávíte dovolenou horskými túrami, chytré hodinky jsou rozhodně MUST HAVE....

Zář jako hvězda: Umění péče o pleť v horkých letních dnech

Když slunce líbá tvář, pleť vypráví příběh. Jak ji udržet svěží a plnou života i v parném létě? Odhalte triky, které promění péči v...

Chuť léta: Recepty, které roztančí vaše chuťové pohárky

Když letní vánek nese vůni ovoce a bylinek, kuchyně se mění v umělecké plátno. Jak připravit pokrmy, které oslavují léto 2025? Ponořte se do...

Rizoto třikrát jinak. Zkuste tento oblíbený pokrm v různých variantách

Rizoto patří mezi pokrmy, které jsou na první pohled jednoduché, ale když se udělají správně, promění se v lahodnou delikatesu. Základem je kvalitní rýže...

Láska v drobnostech. Naučte se, jak správně prohloubit vztah 

Když letní slunce roztápí starosti, láska kvete v drobnostech. Jak prohloubit svůj vztah v létě 2025? Objevte gesta, která spojují srdce. Malá gesta, velké příběhy Léto...
Reklama
Reklama