Jak na správný výběr a aplikaci opalovacího krému?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

S příchodem teplejší části roku se opalování často stává součástí našich každodenních aktivit. K ochraně před sluncem nám obvykle pomáhá krém s dostatečně vysokým UVA a UVB filtrem, avšak v dnešní době to
s výběrem nemusí být vůbec snadné. Proto je dobré se obrátit na odborníka. Ten pomůže správně určit fototyp pleti a vybrat nejvhodnější ochranu vzhledem k němu.

 

SPF – Sun Protecting Factor

Bezpečný pobyt na slunci lze prodloužit použitím krému s dostatečně vysokým stupněm ochrany. Ta se označuje jako SPF (Sun Protection Factor). Jeho hodnota vyjadřuje, kolikrát déle je možno po aplikaci prodloužit dobu slunění jinak nechráněné pokožky, aniž by došlo k jejímu zrudnutí. Stupně ochrany
u sunscreenů jsou čtyři, od nízkého (SPF 6 a 10) až po velmi vysoký (SPF 50+).

 

UVA vs. UVB záření

Při pobytu na slunci se potřebujeme chránit před UVA a UVB zářením. Za prostředky určené k ochraně proti UV záření smějí být označovány pouze přípravky s minimálním SPF 6 vůči UVB záření a 1/3 SPF vůči UVA záření. Ověřená ochrana proti UVA záření se označuje na obalu symbolem UVA v kroužku.

Písmenko A (ageing, allergy) v názvu UVA záření indikuje schopnost tohoto záření dostávat se hluboko „pod kůži“ a podněcovat proces stárnutí pleti, nebo přispívat ke vzniku sluneční alergie.  Písmeno B (burns, bronz) v názvu UVB záření pak zase reprezentuje fakt, že právě toto záření stojí za opálením pokožky. V horším případě pak ale také za jejím spálením a dokonce, v tom nejhorším případě, může dokonce způsobit až rakovinu kůže.

 

Sluneční ochrana a pobyt ve vodě

Při koupání nebo v důsledku pocení dochází k rychlému smývání případně aplikovaných sunscreenů a kůže se tak stává méně chráněnou. Přípravky označené jako „water-resistant“ vydrží obvykle až 40minutové máčení kůže ve vodě, „water-proof“ pak vydrží často až 80minutové koupání, aniž by došlo k podstatnému snížení její ochrany před slunečním zářením. Pokud je sunscreen smývatelný vodou, je nutné jeho aplikaci po každém koupání opakovat. Též vliv písku a tření ručníkem snižuje ochranný účinek sunscreenů, proto je vhodné opakovat jejich nanášení minimálně po každých 3 hodinách.

Sunscreenem by se nemělo v žádném případě šetřit. Je třeba jej nanášet v dostatečném množství, což znamená, že by dospělý člověk měl na celé tělo použít asi 6 čajových lžiček přípravku, tedy zhruba pětinu balení přípravku o objemu 200 ml. Důležité je si přitom uvědomit, že opětovné nanášení opalovacího prostředku pouze obnovuje ochranný účinek, ale neprodlužuje dobu jeho trvání.

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Barevný podzim ve vaší kuchyni s výrobky Mlékárny Valašské Meziříčí

Podzim je obdobím plným barev, babího léta, procházek v lese, sběru hub a zpracování plodů z našich zahrádek a zahrad. Toto roční období nabízí...

Proč je vejce superpotravinou: Vědci vyvrací mýty a šéfkuchaři odhalují triky

V nenápadné skořápce se skrývá dokonalý nutriční koktejl i nekonečný kulinářský potenciál. Obyčejné vejce je vправdě malým géniem, jehož hodnotu potvrzuje moderní věda a...

Průvodce pro seniory: Kde najít levnou nebo bezplatnou pomoc v domácnosti

Pomoc s úklidem, nákupem či osobní asistencí nemusí být pro seniory nedostupným luxusem. V České republice existuje celá síť organizací, které nabízejí podporu za...

Patříte k milovníkům nutelly? Zkuste si ji udělat doma

Nutella – legenda snídaňových stolů, dětských svačin i dospěláckých výpadů tzv. „tajně na lžičku, když se nikdo nedívá“. Ale co když vám řeknu, že...

Žhavá novinka sezóny – parfémy The Mania od Osmanyho Laffity

Víte, bez čeho se tento podzim 100% neobejdete? Bez nejnovějších parfémů The Mania od Asombroso, značky známého módního návrháře Osmanyho Laffity. The Mania je v...

Teplo domova nemusí být luxus. Drobné návyky, které vám ušetří tisíce

Topení patří k největším položkám v rodinném rozpočtu, přesto jím velká část českých domácností nevědomky plýtvá. Nejde přitom o technické poruchy, nýbrž o drobné...

Návrat ke kořenům. Objevte zapomenutou moudrost pro zdraví v chladných dnech

S příchodem chladných dnů saháme po drahých doplňcích stravy, avšak skutečný klíč k pevnému zdraví máme často na dosah a zdarma. Podzim je ideální...

Pavel Nový: Charismatický před kamerou, nekompromisní, když jde o soukromí

Některé dvojice o sobě dávají vědět na každém kroku, jiné si své štěstí schovávají za zavřené dveře. Herec Pavel Nový patří rozhodně do té...

Poklad letošního podzimu: křehký švestkový koláč

Sychravé dny doprovázené chladným počasím? To by jeden nejraději zůstal doma, zachumlaný v peřinách. Proč si ale toto období trochu nezpříjemnit? Listí hraje všemi odstíny...

Policie varuje před podvodnými SMS zprávami jménem České pošty, cílí hlavně na seniory

Vypadá jako oficiální zpráva od České pošty a hrozí, že váš balíček nebude doručen. Ve skutečnosti se však jedná o zákeřný podvod, jehož cílem...

Generace, jež šetří na chlebu, ale kupuje kabelky za tisíce… Co pohání posedlost luxusem?

Na účtu sotva zbývá na nájem, přesto na rameni visí ikonická kabelka za desítky tisíc. Fenomén mladých generací, jež utrácejí za luxus, který si...

Přestaňte se na sebe pořád zlobit. Laskavost k sobě je víc než disciplína

Určitě to znáte. Stačí drobná chyba, zapomenutý e-mail, rozbitý talíř nebo nedokončený úkol – a už se v hlavě spouští ten známý hlas: „No...

Voňavé objetí podzimu: Limitovaná edice DÝNĚ od Manufaktury

Sezóna spadaného listí, ranních mlh a teplého šálku dýňového latté přináší kromě nostalgie a klidu i voňavé rituály péče o tělo a duši. Podzimní...

Privátní vířivka s výhledem na Hrad a kosmetika Codage Paris: M Spa překoná vaše očekávání

Hotel Emblem, nacházející se jen pár kroků od Staroměstského náměstí, otevírá dveře všem milovníkům odpočinku a špičkové péče. Jeho lázeňské centrum M Spa není...

Více než čtvrt milionu řidičských průkazů letos končí, nejvíce se to týká Středočechů a seniorů

Více než čtvrt milionu Čechů letos čeká povinná výměna řidičského průkazu. Největší vlna se týká seniorů a řidičů ve Středočeském kraji. Zjistěte, jak si...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3