LUSH je první kosmetickou společností na světě, která přešla na Prevented Ocean Plastic™

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Britská kosmetická společnosti LUSH neustále hledá způsoby, jak inovovat obaly, zejména pokud pomáhají
v její misi „zanechat svět krásnější, než jsme jej našli (Leave the world lusher than we found it). V rámci toho celosvětově zavádí Prevented Ocean Plastic™.

Lush používá 100% recyklovaný PET na své průhledné lahvičky již více než deset let a toto je další významný krok. Společnost Lush zavedla certifikovaný recyklovaný plast Prevented Ocean Plastic™ na své 100ml, 250ml
a 500ml lahve nejprve ve Velké Británii, a sice ve spolupráci se svým dodavatelem
Spectra Packaging. Manufaktury Lush v Německu a Chorvatsku již zavedly Prevented Ocean Plastic™ pro tyto velikosti lahví rovněž a Lush Severní Amerika a Japonsko budou následovat později v tomto roce, přičemž každá z těchto manufaktur spolupracuje se svými lokálními výrobci lahví. Na lahvích o objemu 1 l se na všech trzích stále pracuje a na výrobu z Prevented Ocean Plastic™ přejdou později v letošním roce. Tím Lush dosáhne zavedení Prevented Ocean Plastic™ na svých trzích po celém světě.

Pokaždé, když si zákazník domů odnese Lush výrobek v průhledné plastové lahvi označené ochrannou známkou POP, pomáhá chránit mořské ekosystémy a pobřežní komunity, které jsou v ohnisku dopadů znečištění oceánů plasty.

Prevented Ocean Plastic™ používaný na výrobu průhledných lahviček Lush vzniká recyklováním plastu, který byl sesbírán v Indonésii, oblastech do vzdálenosti 50 km od pobřeží oceánu nebo významných vodních cest, a který by se jinak mohl dostat do oceánů a znečistit je. Indonésie byla označena za rizikovou oblast, protože v zemi chybí infrastruktura pro nakládání s odpady a jejich recyklaci. Kombinací cestovního ruchu, rostoucího počtu obyvatel a nedostatku kolektivních iniciativ vzniká značné riziko znečištění ekosystémů plasty.

Plasty jsou sesbírány, odvezeny do sběrných středisek a poté putují do recyklačních závodů a k výrobcům obalů, kteří je pak dovávají společnosti Lush a dalším maloobchodníkům, kteří je před využitím opatří svými etiketami.

„Iniciativa Prevented Ocean Plastic™ je pro společnost Spectra Packaging nesmírně důležitá. V našich srdcích zaujímá zvláštní místo, protože poskytuje proaktivní řešení boje proti znečištění oceánů plasty a představuje hmatatelný socioekonomický přínos pro obyvatele ohrožených regionů, kteří nesou hlavní tíhu jeho dopadu. Příležitost spolupracovat s pokrokově smýšlejícím partnerem, jako je společnost Lush, ilustruje společnou touhu sladit naše vize s cílem dosáhnout pozitivní změny. Spoluprací na těchto společných cílech mohou partnerství, jako je to naše, přinést pozitivní dopad.“ (Jonathan Powell, obchodní ředitel společnosti Spectra Packaging)

„Přínos programu Prevented Ocean Plastic™ komunitám v oblastech s vysokým rizikem znečištění plasty, prevence znečišťování oceánu plastem, stejně jako rozvoj transparentnosti dodavatelského řetězce, to vše je rozhodně v souladu s naším prohlášením a snahou ‚zanechat svět krásnější, než jsme jej našli‘. Cítím se poctěna, že mohu pracovat s tak zapálenou a inspirativní skupinou lidí, kterým záleží na lidech a životním prostředí.“ (Karolina Michalska, kreativní nákupčí, LUSH)

 

Statistika: 80 % plastů znečišťujících naše oceány pochází z pevninských zdrojů v rozvojových pobřežních komunitách (1).

Nejenže projekt Prevented Ocean Plastic™ aktivně bojuje proti dalšímu znečišťování oceánů, ale zákazníci na 17 trzích světa mohou obaly od svých Lush produktů vracet v rámci programu Bring it Back („Přines zpátky“), jehož prostřednictvím jsou zodpovědně recyklovány. (Zákazníci  mohou donést zpět do obchodu plastové obaly od Lush produktů v jakémkoli množství, a pokud splňují podmínky, dostanou za každý z nich 10 Kč slevu z dalšího nákupu. Více zde.)

Od spuštění recyklačního programu Bring it Back roku 2021 bylo celosvětově vráceno 2,27 milionu jednotlivých kusů obalů, které se tak nestaly plastovým odpadem (celkem 55,5 tuny, což odpovídá hmotnosti 63 ledních medvědů).

Lush Green Hub ve Velké Británii je budova, která demonstruje závazek společnosti Lush a její investice do hledání řešení pro materiály jinak považované za odpad. Díky šesti základním týmům, které v Green Hubu spolupracují, vytváří Lush oběhové hospodářství, snaží se uzavřít cyklus obalů a vodního odpadu a nacházet řešení pro opětovné používání, repasování, opravy a recyklaci materiálů ze všech oblastí svého podnikání.

 

Jak program POP představuje preventivní a komplexní řešení

Program rozvíjí efektivní infrastrukturu pro nakládání s odpady, vytváří spolehlivé příležitosti k výdělku
s důstojnými pracovními podmínkami pro místní obyvatele a poskytuje certifikované sledovatelné recyklované plasty prvotřídní kvality na světové trhy, a zároveň při tom bojuje proti znečišťování oceánů.

Stejně jako Lush má i program POP přísné etické normy inspirované iniciativou Ethical Trading Initiative – přední aliancí společností, odborů a nevládních organizací, které prosazují práva zaměstnanců po celém světě. Program POP vytvořil dodavatelský řetězec recyklovaného plastu s pozoruhodnou zpětnou vysledovatelností, která nám umožňuje vysledovat původ surového materiálu až ke komunitám, kde vzniká, či po třídící
a recyklační centra, kde se zpracovává. Jsme svědky neuvěřitelného dopadu tohoto programu, který jako celek zabraňuje tomu, aby se každý měsíc do oceánu dostalo více než 1 000 tun plastů.

Znečištění oceánů plasty neúměrně zasahuje rozvojové země. Rostoucí životní úroveň umožňuje lidem
v odlehlých komunitách s nízkými zdroji přístup k většímu množství jednorázových plastových předmětů, zatímco složité geografické překážky a nedostačující sběrné služby ztěžují účinné nakládání s odpady.

Zároveň rozvinuté země, které produkují více plastového odpadu na obyvatele, vyvážejí své recyklovatelné materiály právě do rozvojových zemí, přestože v nich chybí potřebné účinné systémy nakládání s odpady. To vše tedy ve výsledku znamená, že tyto komunity s nedostatečnými zdroji nesou břemeno ochrany našich oceánů před znečištěním plasty. Program POP proto vyvinul komplexní preventivní řešení – vybudoval efektivní infrastrukturu pro nakládání s odpady, která dříve chyběla, a bude se dále rozšiřovat a podporovat oběhové hospodářství v oblasti plastů, vytvářet spolehlivé příležitosti k výdělku s důstojnými pracovními podmínkami pro místní obyvatele, očišťovat přírodu a dodávat na světové trhy certifikované sledovatelné a recyklované plasty prvotřídní kvality.

Bezobalové inovace

Kromě toho, že se společnost Lush se zavázala převzít plnou odpovědnost za obaly, které produkuje, je její dlouhodobou prioritou vyvíjet inovativní bezovalové produkty, známé jako „nahaté“. Mo Constantine, spoluzakladatelka Lush, vynalezla mnoho nyní běžně používaných bezobalových výrobků, které dnes vídáme
u mnoha značek, včetně šampuku (tuhého šamponu) v roce 1988, koupelové bomby v roce 1989 a pěny do koupele v roce 1995.

V roce 2023 vyrobil Lush celosvětově 2 712 842 šampuků, čímž předešel použití 8 138 526 plastových lahví.

 

Zdroje: Jambeck,J.R., Andrady, A., Geyer R., Narayan, R., Perryman, M., Siegler, T Wilcox, c., Lavender Law, K., (201s). Plastic waste inputs from land into the., ocean, Science, 347, s. 768-m. (1)

zdroj/foto:
Lush založilo šest spoluzakladatelů v roce 1995 v Poole ve Velké Británii. Společnost Lush je poháněna inovacemi a etikou a je známá vynalézáním, výrobou a maloobchodním prodejem čerstvé, ručně vyráběné kosmetiky, jako jsou šumivé bomby do koupele, zubní pasta v tabletkách nebo šampuky.

Lush je kosmetická společnost s aktivistickým srdcem, jejímž posláním je vyrábět produkty pro každou potřebu
a vést kosmetickou revoluci za záchranu planety. Hlavním cílem je „zanechat svět krásnějším, než jsme jej našli (aneb Lusher than we found it)“. Lush aktivně bojuje proti testování na zvířatech a je lídrem kosmetického průmyslu v boji proti nadměrnému používání obalů – vyvíjí výrobky, které lze prodávat „nahaté“. U výrobků, které
v současné době nelze prodávat nahaté, Lush realizuje program vratných zálohovaných obalů s názvem Bring it Back (Přines zpátky), který odměňuje zákazníky za vrácení obalů do prodejen k recyklaci.  Lush dnes působí v 53 zemích s více než 800 obchody, 38 webovými stránkami s celosvětovou působností a globální sítí nativních aplikací, vysílacích kanálů a digitálních komunit ve více než 30 jazycích.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Malé věci, velké výsledky: 7 mikronávyků, které zlepší tvůj život bez revolucí

Někdy stačí málo, aby se v tobě něco zlomilo. Ne velké předsevzetí, ale drobný krok, který nebolí. Právě mikronávyky umí proměnit každodennost v něco...

Když už se kamarádky nehledají na pískovišti: Jak si budovat přátelství po třicítce, čtyřicítce i dál

Ve dvaceti jsme kamarádky sbíraly samy. Na kolejích, v kavárnách, v klubech i přes smích na lavičce. Jenže s lety se proměňuje nejen náš...

Jak naši předkové léčili své neduhy? Pomáhaly potraviny, ale i moč či kravince

Dnes sáhnete po ibalginu nebo zajdete k doktorovi. Ale co když vám bylo špatně před sto lety, kdy žádné léky běžně dostupné nebyly? Naši...

„Nevypadám jako dřív.“ Čtenáři se ptají, proč obličej s věkem mění výraz

Vrásky, povolená kůže, změněné rysy. Stárnutí tváře není jen o ochablé pokožce. Podle odborníků hraje zásadní roli i lebka a tukové polštářky, které se...

Voda, která léčí i unavuje. Letní péče o pleť bez extrémů

Léto přináší spoustu radosti, ale i výzev pro naši pokožku. Slunce, pot, klimatizace a změny teplot dělají s pletí divy, které málokdo ocení. Jak...

Děsí vás černající banány? Naučte se je správně skladovat

Banány. Ovoce, které většina z nás miluje, ale taky nám lezou krkem, když během dvou dnů zčernají a zkazí se. Přitom stačí malá změna...

Když se noc mění v saunu. Proč v horku nespíme dobře a jak si pomoct

Letní noc je někdy horší než tropické poledne. Člověk se převaluje, vzduch stojí, polštář pálí. Tělo touží po chladu a odpočinku, ale místo toho...

Magie ve flakonu nebo marketing pro zoufalé? Testujeme feromonové vůně

Slíbí ti přitažlivost na první pohled, probuzené touhy a pohled přes celou místnost. Feromonové parfémy znějí jako zázračné afrodiziakum ve flakonu. Ale fungují opravdu,...

Bojí se váš muž změn? Inspirujte se těmito tipy

Změny. Pro někoho výzva, pro jiného noční můra. A možná právě váš partner patří do té druhé skupiny. Co s tím? Nepanikařit. I muži,...

Co všechno obětovala Audrey Hepburn? Její život byl mnohem těžší, než vypadá

Na plátně působila jako křehká múza, ale uvnitř byla z ocele. Audrey Hepburn okouzlila svět, a přesto si z něj nikdy nenechala vzít samu...

Nástraha v podobě kávy s mlékem. Chutná jemněji, ale dráždí tělo

Voňavý šálek s krémovou pěnou v ruce, hřejivý rituál, který otevírá ráno. Káva s mlékem je pro mnoho žen symbolem pohody a klidu. Jenže...

Už jste vyzkoušeli praktický tip do domácnosti? Stačí ustřihnout roh houbičky na nádobí

Ještě jste o této vychytávce neslyšeli? Tak to je nejvyšší čas ji vyzkoušet! Možná se na první dobrou může zdát, že je to je...

Francie říká dost! TikTok a Temu reklamám zvoní hranaZ

Francie už nechce být skládkou pro šaty, které se nosí jednou a končí v odpadu. Zakazuje reklamy na ultra-levnou módu a zavádí ekologické skóre....

Jak vypadá manipulace, když má jemný hlas a úsměv? Ne vždy ji poznáš hned

Nemusí křičet, ani třískat dveřmi. Manipulace umí být tichá, něžná a dokonale maskovaná. A právě proto je tak zrádná. Místo strachu se usmívá, místo...

Osvěžte se v parních dnech těmito skvělými limonádami

V parných letních není nic lepšího než sklenice studené a osvěžující limonády. Ať už hledáte něco na zahradní párty, k obědu na balkoně nebo...
Reklama
Reklama