Téměř 70 let inspirace. ABC zůstává pevné jako skála a je z něj stostránkový časopis!

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Časopis ABC provází již od roku 1957 generace čtenářů fascinujícím světem vědy a techniky. Od března 2025 nově nabízí více prostoru pro hlubší zpracování témat, moderní vizuální prvky a lepší přehlednost témat. 

Nový formát ABC znamená rozšíření rozsahu na 100 stran, což redakci dává větší prostor pro zpracování témat. „Vystřihovánky, komiksy a populární rubriky zůstanou zachovány, ale nabídneme je ve vizuálně atraktivnější podobě. ABC bude stále plné aktuálních vědeckých objevů technologických novinek, ekologických témat
a unikátních pohledů na vědecké objevy a technologické inovace. Změna nám umožní nadále zvyšovat kvalitu témat, která jsou pro ABC už po generace typická,“
říká Zdeněk Ležák, šéfredaktor ABC.

 

Časopis, který se dědí jako rodinné stříbro

ABC není jen časopis, je to fenomén, který překonává generace. Ábíčko vytváří zdravou závislost po poznání, bádání, vzdělávání. Děti, které s ním vyrůstají, ho často neopustí ani v dospělosti. Naopak, kupují ABC dál
a čtou ho se svými syny a dcerami, vnoučaty, a dokonce i pravnoučaty. Mimochodem – možná to leckoho překvapí, ale celých 35 procent čtenářů ABC jsou dívky. Mezi pravidelné autory ábíčka patří mimo jiné ředitel Zoologické zahrady hl. m. Prahy Miroslav Bobek, geolog Petr Brož, paleontolog Vladimír Socha anebo popularizátor vesmírných objevů Petr Kubala a řada dalších odborníků.

ABC má i své sběratele. Jedním z nich je i spisovatel Josef Kropáček, který vypráví: „Sbírka není jen o tom, mít všechna vydaná čísla. Vlastním řadu předmětů spojených s časopisem. Správný sběratel musí o své sbírce něco vědět a také se umět o to podělit. Jsem rád, že mohu spolupracovat s redakcí ABC třeba na jubilejních výstavách
a prezentovat prostřednictvím svého archivu bohatou historii tohoto časopisu.“
ABC vstoupilo do jeho života v sedmi letech: když si do ruky vezme časopis z té doby, je to jako se vrátit do dětství. „Je to takové moje cestování časem. Všichni stárneme, ale s ábíčkem to jde výrazně pomaleji,“ tvrdí Josef Kropáček.

Nezaměnitelnou částí ábíčka jsou komiksové příběhy. Objevily se již v prvním čísle, které vyšlo v lednu 1957. Mnohé z nich se staly skutečným českým kultem a jejich autoři vyrostli díky ábíčku do profesionální velikosti. Za zmínku stojí Příhody malého Boha, Výpravy do ztracené země nebo Vzpoura mozků, Galaxia, Tvrz, Pérák
a další.

Papírové modely – vystřihovánky se objevily v roce 1962, často vzpomínaná je Městská památková rezervace architekta Richarda Vyškovského. Vystřihovánky učinily z časopisu výjimečné periodikum, kterým je dodnes.

 

Na moderní svět musí reagovat i titul s tradicí

Digitální éra má vliv i na ABC. Stále ho hltají hlavně mladí lidé ve věku 10-15 let, ale na rozdíl od minulosti převažují stále více ti mladší. „Mnoho dětí dnes utíká k sociálním sítím, videím a podcastům. Rozumíme tomu, ale věříme, že naše kurátorství témat a jejich srozumitelné podání má stále své kouzlo a nenahraditelnou hodnotu. Abíčko jasně potvrzuje, že dobrý časopis může být stejně poutavý jako jakákoli digitální platforma. Zábava
a vzdělání by měly jít společně, doplňovat se a rozvíjet se navzájem. Proto kromě tištěného časopisu přinášíme čtenářům i multimediální zážitky, jako jsou podcasty a videa na TikToku, Youtube a Instagramu. Zároveň nabízíme výukové seriály, ve kterých děti poznávají ekologická témata anebo tvoří počítačové hry,“
konstatuje Zdeněk Ležák.

 

ABC inspiruje i ve školách a rozvíjí vědeckou zvědavost

Časopis je nedílnou součástí školních knihoven a nezřídka bývá učiteli doporučován jako doplňkový vzdělávací materiál. Nejenže pomáhá s referáty a projekty, ale také podněcuje diskuse a rozvíjí vědecké myšlení. Podporuje zájem o vědu, techniku a kreativní myšlení.

„ABC přináší školám přístup ke kvalitním a redakčně ověřeným informacím, což je v době informačního přetlaku velice užitečný pomocník. Zároveň si zachovává velkou tematickou pestrost, ze které si každý může vybrat, co ho zrovna zajímá,“ říká Vítek Beran, archeolog a učitel na ZŠ Líbeznice.

„S ábíčkem jsem se poprvé setkal asi ve 12 letech, když mi ho mamka přinesla domů. Nejprve jsem nechápal, proč bych ho měl číst, ale pak mě zaujal článek o termonukleární fúzi. Bylo to právě v době, kdy jsme na gymnáziu začali s fyzikou, a já si uvědomil, že právě tenhle předmět mi dokáže odpovědět na spoustu otázek o světě, na které už rodiče nestačili. Možná právě proto mi tehdy mamka podstrčila Ábíčko,“ vzpomíná fyzik a popularizátor vědy Ondřej Kořistka. Časopis v něm probudil zvědavost. „Často jsem chodil diskutovat nad články se svou fyzikářkou, která mou zvídavost podporovala. Byla to jedna z věcí, která mě přivedla k přírodním vědám, a nakonec až k jaderné fyzice!“

 

ABC konference a Festival

ABC spojuje nadané mladé vědce a pedagogy prostřednictvím konferencí určených pro školy. Tyto akce umožňují žákům setkat se s odborníky, vyzkoušet si experimenty na vlastní kůži a rozvíjet své dovednosti
v rámci praktických workshopů. Blok konference je rovněž vyhrazený pro učitele.

Festival ABC je každoroční událostí, která přináší zážitkovou formu vzdělávání. Děti a mládež zde mají možnost zažít vědu na vlastní kůži prostřednictvím interaktivních stanovišť, experimentů a setkání s vědci, kteří jim přibližují fascinující svět technologií a objevů. Letos se mohou mladí badatelé setkat ve dnech 26.-27. dubna již na pátém ročníku v Národním zemědělském muzeu v Praze.

 

Speciály stále žijí

Kromě pravidelného měsíčníku se stále budou moci malí i velcí čtenáři těšit na ABC Speciály, který přinese jednou ročně výběr nejlepších článků z předchozích vydání doplněný o zcela nový obsah. Tento speciál umožní klukům i holkám, otcům i dědům znovu se ponořit do oblíbených témat a dalších exkluzivních materiálů

 

A kolik bude vylepšené ABC stát?

Nové ABC bude nově vycházet každý měsíc za 139 Kč, předplatitelé však ušetří a získají ho za 108 Kč. Převod dosavadních předplatných je nastaven tak, že za každé dvě původní čísla dostane čtenář jedno nové.

Zdeněk Ležák je s časopisem ABC spojen s výjimkou dvou let (2008-2010) už čtvrt století. V roce 2010 se stal šéfredaktorem ABC a webového magazínu Abicko.cz a od roku 2016 je ředitelem newsroomu časopisů pro děti vydavatelství Czech News Center, kam kromě ABC patří Sluníčko, Mateřídouška a Nedělníček. Píše také faktografické knížky (většinou ve formě komiksu), ve kterých se soustředí především na české dějiny. Věnuje si i beletrii. Je autorem více než dvaceti knižních publikací pro děti i dospělé. Některé se staly i bestsellery.

 

www.abicko.cz

www.tiktok.com/@abicko_cz

www.youtube.com/abickotv

www.facebook.com/iABC.cz

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Teplo domova nemusí být luxus. Drobné návyky, které vám ušetří tisíce

Topení patří k největším položkám v rodinném rozpočtu, přesto jím velká část českých domácností nevědomky plýtvá. Nejde přitom o technické poruchy, nýbrž o drobné...

Návrat ke kořenům. Objevte zapomenutou moudrost pro zdraví v chladných dnech

S příchodem chladných dnů saháme po drahých doplňcích stravy, avšak skutečný klíč k pevnému zdraví máme často na dosah a zdarma. Podzim je ideální...

Pavel Nový: Charismatický před kamerou, nekompromisní, když jde o soukromí

Některé dvojice o sobě dávají vědět na každém kroku, jiné si své štěstí schovávají za zavřené dveře. Herec Pavel Nový patří rozhodně do té...

Poklad letošního podzimu: křehký švestkový koláč

Sychravé dny doprovázené chladným počasím? To by jeden nejraději zůstal doma, zachumlaný v peřinách. Proč si ale toto období trochu nezpříjemnit? Listí hraje všemi odstíny...

Policie varuje před podvodnými SMS zprávami jménem České pošty, cílí hlavně na seniory

Vypadá jako oficiální zpráva od České pošty a hrozí, že váš balíček nebude doručen. Ve skutečnosti se však jedná o zákeřný podvod, jehož cílem...

Generace, jež šetří na chlebu, ale kupuje kabelky za tisíce… Co pohání posedlost luxusem?

Na účtu sotva zbývá na nájem, přesto na rameni visí ikonická kabelka za desítky tisíc. Fenomén mladých generací, jež utrácejí za luxus, který si...

Přestaňte se na sebe pořád zlobit. Laskavost k sobě je víc než disciplína

Určitě to znáte. Stačí drobná chyba, zapomenutý e-mail, rozbitý talíř nebo nedokončený úkol – a už se v hlavě spouští ten známý hlas: „No...

Voňavé objetí podzimu: Limitovaná edice DÝNĚ od Manufaktury

Sezóna spadaného listí, ranních mlh a teplého šálku dýňového latté přináší kromě nostalgie a klidu i voňavé rituály péče o tělo a duši. Podzimní...

Privátní vířivka s výhledem na Hrad a kosmetika Codage Paris: M Spa překoná vaše očekávání

Hotel Emblem, nacházející se jen pár kroků od Staroměstského náměstí, otevírá dveře všem milovníkům odpočinku a špičkové péče. Jeho lázeňské centrum M Spa není...

Více než čtvrt milionu řidičských průkazů letos končí, nejvíce se to týká Středočechů a seniorů

Více než čtvrt milionu Čechů letos čeká povinná výměna řidičského průkazu. Největší vlna se týká seniorů a řidičů ve Středočeském kraji. Zjistěte, jak si...

Tron: Ares otevírá novou dimenzi digitálního světa

Večer premiéry filmu Tron: Ares rozsvítil pražské kino IMAX futuristickým pulzem digitálního vesmíru. Premiéra nového sci-fi snímku Tron: Ares nabídla divákům podívanou, která posouvá...

Gynekologové vysvětlují, jak správně používat slipové vložky a kdy mohou být škodlivé

Traduje se o nich, že škodí zdraví a narušují přirozenou mikroflóru. Pravda o slipových vložkách je však mnohem prostší. Podle gynekologů nejsou samy o...

Křen: štiplavý zázrak, který léčí i probouzí

Na první pohled vypadá obyčejně, ale jakmile ho okusíte, dá o sobě okamžitě vědět. Křen je kořenová zelenina s výraznou chutí, která dokáže nejen...

Dopřejte vlasům po létě domácí vlasové wellness

Letní měsíce přináší spoustu radostí, ale pro naše vlasy bývají náročné. Vlasy jsou vysušené, oslabené a chybí jim přirozený lesk. Proto si právě po...

Módní trendy na podzim 2025: Sedm barevných kombinací, které nahradí béžovou

Ačkoli jsou béžová a hnědá nesmrtelnou klasikou, letošní podzimní sezona si žádá větší odvahu a hru s barvami. Nemusíte přitom utratit jmění za nové...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3