Tělesný pach podceňujeme. Průzkum odhalil, jak Češi (ne)řeší osobní vůni

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Sprcha ano, ale ne každý den

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Unilever, lídra kategorie deodorantů, pod níž spadají značky Dove, Dove men+care, Rexona a Axe, se denně sprchuje přibližně 7 z 10 Čechů, zatímco asi 17 % lidí si dopřává sprchu obden. Ačkoli tato čísla na první pohled nevypadají špatně, ve srovnání se západní Evropou stále zaostáváme, protože každodenní hygiena je tam zcela běžným standardem. Podobně je to s používáním deodorantů. 60 % Čechů a Češek je používá denně, což nás řadí k evropskému podprůměru. V Německu nebo ve Velké Británii je každodenní použití deodorantu či antiperspirantu samozřejmou součástí ranní rutiny.

Muži? Ti to stále „flákají“

Zajímavé jsou rozdíly mezi ženami a muži. Denně sahá po deodorantu polovina žen, u mužů je to pouze třetina. Podle marketingového ředitele kategorie Kosmetiky a Osobní péče společnosti Unilever Juraje Bolfa jde o nízká čísla nejen ve srovnání se západem, ale i s okolními zeměmi. „Pro srovnání v Německu nebo Británii používá deodorant denně až 80 % populace. Český průměr tedy zaostává jak ve frekvenci, tak vcelkovém množství. Od minulého průzkumu, který jsme realizovali v roce 2018, se u nás spotřeba deodorantů sice mírně zvýšila z 2,5 na 2,7 kusu na osobu a rok, na západě je to však stále více než dvojnásobek,“ vysvětlil. Ročně se v ČR spotřebuje přibližně 29 milionů kusů deodorantů v hodnotě 2,2 miliardy korun.

Deodorant nepotřebuji – nepotím se. Mýtus, který může klamat

Proč tedy mnozí Češi stále nepovažují deodorant za každodenní nutnost? Až 40 % tvrdí, že nemají pocit, že by ho potřebovali a 19 % lidí si myslí, že se potí málo. Další část deodorant vůbec nepoužívá, pokud zůstává doma. Tento přístup ale může být zavádějící – vlastní tělesný pach totiž často necítíme tak intenzivně jako okolí. Tento jev, známý jako čichová únava, znamená, že můžeme působit méně svěže, aniž bychom si to uvědomili – a to ovlivňuje jak první dojem, tak každodenní pohodu.

Deodorant nebo antiperspirant? Polovina Čechů rozdíl nezná

Překvapivě polovina Čechů neví, zda používá deodorant nebo antiperspirant, přestože rozdíl mezi nimi je zásadní. Deodorant neutralizuje zápach a často obsahuje vonné složky. Antiperspirant naproti tomu obsahuje aktivní látky (například hliníkové soli), které dočasně omezují činnost potních žláz, tedy pocení samotné. Správná volba závisí na individuálních potřebách – boj s pachem, nebo omezení potu? Přesto si mnoho lidí vybírá hlavně podle značky, nikoliv podle účinku, což může vést k nižší spokojenosti.

Proč v létě saháme po silnější nebo svěžejší variantě?

Ačkoliv více než polovina Čechů používá deodorant celoročně bez ohledu na počasí, 35 % lidí mění produkt podle sezóny. V létě častěji sahají po silnějších nebo svěžích letních vůních, které lépe reagují na zvýšenou potivost a poskytují intenzivnější pocit svěžesti. Horko totiž zvyšuje aktivitu potních žláz a účinnější ochrana se tak stává nezbytností. Výběr deodorantu nebo antiperspirantu by měl v létě zohlednit jak vůni, tak složení
a trvanlivost účinku.

Kde všude Češi používají deodorant? Překvapivě nejen v podpaží

Deodoranty jsou primárně určeny k aplikaci v podpaží, kde pomáhají omezit zápach způsobený potem. Podle průzkumů je ale 20 % lidí používá i na hrudník a 17 % na intimní partie. Ač to může znít nezvykle, jde o snahu zachovat si svěžest i mimo tradiční oblasti. Je ale důležité myslet na to, že ne všechny produkty jsou vhodné pro citlivé části těla – vždy je dobré sledovat složení a doporučení výrobce.

Sprej stále vede

Sprejové deodoranty jsou dlouhodobě nejoblíbenější – lidé oceňují snadnou aplikaci, rychlý pocit svěžesti a to, že rychle schnou. Tuhé deodoranty nabízejí přesnější aplikaci, bývají šetrnější k pokožce a obvykle nezanechávají stopy na oblečení. Kuličkové (roll-on) varianty mají menší tržní podíl, ale své příznivce si najdou díky dlouhodobému účinku a praktickému balení na cesty. Každá varianta má své výhody a výběr by měl záviset na typu pokožky, denní rutině a osobních preferencích.

První dojem parfém nezakryje

Z průzkumů i praxe vyplývá, že péče o tělesný pach stále není v České republice samozřejmostí. Přestože si uvědomujeme důležitost vůně při společenském kontaktu, naše návyky tomu ne vždy odpovídají. Přitom stačí málo – pravidelná sprcha, vhodně zvolený deo produkt a větší povědomí o jejich rozdílech i účincích. Protože tělesný pach nemusíme cítit, ale lidé kolem nás ano. A dobrý dojem by měl začínat právě u nás.

 

 

 

 

O společnosti Unilever
Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin
a zmrzlin, s prodejem ve více než 190 zemích a produkty používanými 3,4 miliardami lidí každý den.

V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos a lokální značky Míša a Savo.

Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává cca 310 zaměstnanců. Více informací o Unileveru a našich značkách naleznete na www.unilever.com  a www.unilever.cz.

 

 

Reklama

Doporučujeme

Herečka Dana Morávková prozradila, kde by chtěla jednou žít. Matala jí učarovala

Oblíbená herečka Dana Morávková se zakoukala do kouzelného městečka Matala na Krétě. Tvrdí, že jednou by tam chtěla natrvalo zakotvit. Středomořský sen Dany Morávkové Sympatická herečka...

Jak zpomalit stárnutí až o 9 let? Odpověď je jednodušší, než čekáte

Stárnutí nemine nikoho, ale ne každý ví, že jeho tempo máme částečně ve vlastních rukou. Vědecké studie totiž ukazují, že biologické stárnutí lze zpomalit...

Nejočekávanější událost podzimní beauty scény je tady! Soutěžte o vstupenky!

Podzim bude opět patřit kráse, inspiraci a novinkám. Veletrh FOR BEAUTY se uskuteční 24. a 25. října na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech a nabídne to nejlepší ze světa kosmetiky,...

Tichý zloděj vitality. Proč se cítíte unavení a oteklí? Možná je na vině lymfa

Matná pleť, ranní otoky a neutuchající únava. Tyto problémy nemusí souviset s věkem, nýbrž se zpomaleným „úklidovým systémem“ našeho těla. Stagnace lymfy je tichý...

Odborníci varují seniory před podvody při investicích do půdy

Investice do zemědělské půdy se jeví jako bezpečná a stabilní jako státní dluhopis. Právě této iluze však využívají spekulanti a podvodníci, kteří cílí především...

Noční pocení: kdy je to normální a kdy už raději zbystřit

Probouzíte se ráno s mokrým pyžamem a polštářem, který by se dal skoro vyždímat? Občas se to stane asi každému, ale pokud se noční...

Ztracený pocit jistoty… Pravda o tom, proč nám v dnešní svobodné době chybí minulé časy

Jak je možné, že generace, jež zažila fronty na banány a zavřené hranice, vzpomíná na minulost s nostalgií? Fenomén „dřív bylo líp“ není o...

Policie varuje seniory před podvody na internetových aukcích, zde jsou nejčastější triky

Místo vysněných hodinek dorazí prázdná obálka, nebo nedorazí vůbec nic... Internetové aukce, jež slibují výhodné nákupy, se pro mnoho seniorů stávají pastí, v níž...

Nevyhazujte staré zavařeniny: jednoduché tipy, jak je využít

Zavařování je u nás takřka tradice – plné police sklenic s marmeládami, kompoty i sirupy jsou v mnoha domácnostech samozřejmostí. Jenže co když na...

Chaos vs. harmonie: Boj s nepořádkem není o úklidu, ale o systému

Touha po harmonickém domově není rozmarem, nýbrž přirozenou potřebou naší mysli. Vědecké studie potvrzují, že nepořádek zvyšuje hladinu stresu. Cesta k vizuálnímu klidu přitom...

Čistší prádlo, zdravější kůže: kouzlo dvojího máchání

Když mluvíme o zdravém životním stylu, obvykle si vybavíme vyváženou stravu, pohyb nebo dostatek spánku. Přitom existuje ještě jeden každodenní zvyk, který dokáže ovlivnit...

Brankář Frodl se inspiroval videohrou Ghost of Yōtei. V pátek nastoupí v unikátní masce, kterou po utkání vydraží

Praha, 30. září – Gólman karlovarské Energie bude v pátečním extraligovém zápase proti Pardubicím chytat v originální masce, jejíž design je inspirovaný herní novinkou...

Keto dieta – poznejte účinné řešení od Pomelo!

Zdravý životní styl a uvědomělé stravování jsou dnes nejenom trendem, ale i nutností. V široké nabídce různých metod pro hubnutí nebo zdravou životosprávu si...

Osm návyků, kterými si nevědomky ničíme mozek a schopnost soustředění

Největším nepřítelem naší duševní bystrosti není věk ani genetika, nýbrž drobné, nevědomé návyky, kterými každý den sabotujeme vlastní mysl. Tyto tiché zlozvyky postupně otupují...

Každodenní sprcha: zdravý návyk, nebo zbytečný risk pro pokožku?

V Česku je téměř samozřejmostí dát si sprchu každý večer. Mnozí z nás ale přidávají ještě ranní budíček studenou vodou a v létě po...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3