Tělesný pach podceňujeme. Průzkum odhalil, jak Češi (ne)řeší osobní vůni

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Sprcha ano, ale ne každý den

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Unilever, lídra kategorie deodorantů, pod níž spadají značky Dove, Dove men+care, Rexona a Axe, se denně sprchuje přibližně 7 z 10 Čechů, zatímco asi 17 % lidí si dopřává sprchu obden. Ačkoli tato čísla na první pohled nevypadají špatně, ve srovnání se západní Evropou stále zaostáváme, protože každodenní hygiena je tam zcela běžným standardem. Podobně je to s používáním deodorantů. 60 % Čechů a Češek je používá denně, což nás řadí k evropskému podprůměru. V Německu nebo ve Velké Británii je každodenní použití deodorantu či antiperspirantu samozřejmou součástí ranní rutiny.

Muži? Ti to stále „flákají“

Zajímavé jsou rozdíly mezi ženami a muži. Denně sahá po deodorantu polovina žen, u mužů je to pouze třetina. Podle marketingového ředitele kategorie Kosmetiky a Osobní péče společnosti Unilever Juraje Bolfa jde o nízká čísla nejen ve srovnání se západem, ale i s okolními zeměmi. „Pro srovnání v Německu nebo Británii používá deodorant denně až 80 % populace. Český průměr tedy zaostává jak ve frekvenci, tak vcelkovém množství. Od minulého průzkumu, který jsme realizovali v roce 2018, se u nás spotřeba deodorantů sice mírně zvýšila z 2,5 na 2,7 kusu na osobu a rok, na západě je to však stále více než dvojnásobek,“ vysvětlil. Ročně se v ČR spotřebuje přibližně 29 milionů kusů deodorantů v hodnotě 2,2 miliardy korun.

Deodorant nepotřebuji – nepotím se. Mýtus, který může klamat

Proč tedy mnozí Češi stále nepovažují deodorant za každodenní nutnost? Až 40 % tvrdí, že nemají pocit, že by ho potřebovali a 19 % lidí si myslí, že se potí málo. Další část deodorant vůbec nepoužívá, pokud zůstává doma. Tento přístup ale může být zavádějící – vlastní tělesný pach totiž často necítíme tak intenzivně jako okolí. Tento jev, známý jako čichová únava, znamená, že můžeme působit méně svěže, aniž bychom si to uvědomili – a to ovlivňuje jak první dojem, tak každodenní pohodu.

Deodorant nebo antiperspirant? Polovina Čechů rozdíl nezná

Překvapivě polovina Čechů neví, zda používá deodorant nebo antiperspirant, přestože rozdíl mezi nimi je zásadní. Deodorant neutralizuje zápach a často obsahuje vonné složky. Antiperspirant naproti tomu obsahuje aktivní látky (například hliníkové soli), které dočasně omezují činnost potních žláz, tedy pocení samotné. Správná volba závisí na individuálních potřebách – boj s pachem, nebo omezení potu? Přesto si mnoho lidí vybírá hlavně podle značky, nikoliv podle účinku, což může vést k nižší spokojenosti.

Proč v létě saháme po silnější nebo svěžejší variantě?

Ačkoliv více než polovina Čechů používá deodorant celoročně bez ohledu na počasí, 35 % lidí mění produkt podle sezóny. V létě častěji sahají po silnějších nebo svěžích letních vůních, které lépe reagují na zvýšenou potivost a poskytují intenzivnější pocit svěžesti. Horko totiž zvyšuje aktivitu potních žláz a účinnější ochrana se tak stává nezbytností. Výběr deodorantu nebo antiperspirantu by měl v létě zohlednit jak vůni, tak složení
a trvanlivost účinku.

Kde všude Češi používají deodorant? Překvapivě nejen v podpaží

Deodoranty jsou primárně určeny k aplikaci v podpaží, kde pomáhají omezit zápach způsobený potem. Podle průzkumů je ale 20 % lidí používá i na hrudník a 17 % na intimní partie. Ač to může znít nezvykle, jde o snahu zachovat si svěžest i mimo tradiční oblasti. Je ale důležité myslet na to, že ne všechny produkty jsou vhodné pro citlivé části těla – vždy je dobré sledovat složení a doporučení výrobce.

Sprej stále vede

Sprejové deodoranty jsou dlouhodobě nejoblíbenější – lidé oceňují snadnou aplikaci, rychlý pocit svěžesti a to, že rychle schnou. Tuhé deodoranty nabízejí přesnější aplikaci, bývají šetrnější k pokožce a obvykle nezanechávají stopy na oblečení. Kuličkové (roll-on) varianty mají menší tržní podíl, ale své příznivce si najdou díky dlouhodobému účinku a praktickému balení na cesty. Každá varianta má své výhody a výběr by měl záviset na typu pokožky, denní rutině a osobních preferencích.

První dojem parfém nezakryje

Z průzkumů i praxe vyplývá, že péče o tělesný pach stále není v České republice samozřejmostí. Přestože si uvědomujeme důležitost vůně při společenském kontaktu, naše návyky tomu ne vždy odpovídají. Přitom stačí málo – pravidelná sprcha, vhodně zvolený deo produkt a větší povědomí o jejich rozdílech i účincích. Protože tělesný pach nemusíme cítit, ale lidé kolem nás ano. A dobrý dojem by měl začínat právě u nás.

 

 

 

 

O společnosti Unilever
Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin
a zmrzlin, s prodejem ve více než 190 zemích a produkty používanými 3,4 miliardami lidí každý den.

V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos a lokální značky Míša a Savo.

Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává cca 310 zaměstnanců. Více informací o Unileveru a našich značkách naleznete na www.unilever.com  a www.unilever.cz.

 

 

Reklama

Doporučujeme

Dopřejte dovolenou i své pleti a myslete v létě na hydrataci!

„Dehydratace se netýká jen suché pleti. Nedostatek vlhkosti může pociťovat i smíšená nebo mastná pokožka, které vlivem věku, UV záření a dalších aspektů už...

Bohemia Sekt ICE 0% nově i v menší lahvi

Dlouhé dny zalité sluncem, kdy se vzduchem nese smích a dobrá nálada, jsou jako stvořené k bezstarostné zábavě. Ať už se sejdete s přáteli na...

První na světě: Příběh naděje, vědecké odvahy a mezinárodní spolupráce

Cesta k nové naději Všechno začalo ve Spojených státech, kde lékaři čelili bezvýchodné situaci. Kvůli absenci vhodného dárce nebyla klasická transplantace kostní dřeně možná a...

Planteray opět zvolen nejvíc trendy značkou rumu

Profesionálové i spotřebitelé se u alkoholu stále více zajímají o původ, kvalitu, řemeslné zpracování a příběh za každou kapkou. Rum se tak stává sofistikovanou...

Děti a pitný režim

Děti ale obecně důležitost správného pití nechápou a často se tak maminky marně snaží dětem vnutit skleničku vody navíc. Děti sice možná „vodu nerady, protože je fuj“, ale pití bublinkových minerálek a sladěných nápojů je v létě snad ještě nevhodnější, než kdy jindy.

DRUHÁ ŠANCE – Jak mě pouliční psi naučili žít

Když Niall Harbison prodal svoji úspěšnou reklamní agen­turu a odstěhoval se do Thajska, málem ho přemohly závislosti na alkoholu a drogách. Jednoho dne se probudil v nemocnici, na pokraji smrti, a uvědomil si, že musí něco změnit.

Dluží vám alimenty? Co s tím?

Těmito otázkami se zabývá Asociace neúplných rodin, která připravila petici s názvem Spravedlivé alimenty. Touto činností pomáhá předcházet obdobným problémům, které zažila
i paní Bára, která nám poskytla výpověď. Se svým mužem bojuje o alimenty na své dvě dcery už několik let.

Snímek F1: The Movie přivezl do kin adrenalin, rychlost, emoce a hollywoodský lesk

Hlavní hvězdou premiérového večera byl bez debat profesionální automobilový závodník Tomáš Enge, který se zapsal do historie jako první a dosud jediný Čech, který...

Do formy i do plavek

Plavková sezóna je tu. Pro mnohé z nás to znamená jediné. Co nejrychleji se přiblížit postavě a kondici, jaké si na léto představujeme. Než sáhnete...

Hamánek rozšiřuje svou piškotovou nabídku: Tip nejen na letní svačinku

Tradiční piškoty Hamánek, upečené podle léty ověřené receptury z těch nejkvalitnějších surovin, jsou po generace vyhledávanou pochoutkou. Jsou skvělou svačinkou pro děti i dospělé,...

Společnost dm spolu se svými zákazníky přispěla na řešení menstruační chudoby částkou více než 8 milionů Kč

Každá žena má právo na důstojný a komfortní průběh menstruace. Proto se společnost dm aktivně zasazuje nejen o snížení tabuizace, která téma menstruace obklopuje,...

Češi naskakují na evropský trend: dovolená v sousedních zemích zažívá boom

Zájem o zahraniční dovolenou zůstává mezi Čechy silný, zároveň se ale mění její charakter. Stále více lidí volí destinace, kam se dá pohodlně dojet...

Zvyšte svou šanci otěhotnět

Co snižuje možnost otěhotnět? Obezita Při větší nadváze nebo obezitě se nemusí ženě dařit otěhotnět. Důvod je jednoduchý, obézní ženy mívají zpravidla nepravidelný menstruační cyklus. Při snížení...

Don Papa Rum a MFF Karlovy Vary uvádí: Don Papa Premiere, oficiální drink Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary 2025

Značka Don Papa s potěšením představuje oficiální drink Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary 2025 - Don Papa Premiere. Prémiový filipínský rum, inspirovaný mýty, legendami
a příběhy skutečných lidí, zve návštěvníky festivalu k prožití jedinečného filmového okamžiku, a to z perspektivy hlavního hrdiny vlastního příběhu.

Zdravá svačinka vždy po ruce

Vyhrajte ovocné kapsičky Hamánek a Kapsáček navíc!
Reklama
Reklama