Zdravé jídlo v práci

Pokud jste dočetla až sem, možná si říkáte, zaplať pán bůh za to, že vůbec máte čas udělat si v poledne pauzu na jídlo. Realita je v Česku taková, že řada firem neumožňuje svým zaměstnancům udělat si pořádnou přestávku na jídlo. Zákoník práce sice stanovuje povinnou


Pokud jste dočetla až sem, možná si říkáte, zaplať pán bůh za to, že vůbec máte čas udělat si v poledne pauzu na jídlo. Realita je v Česku taková, že řada firem neumožňuje svým zaměstnancům udělat si pořádnou přestávku na jídlo. Zákoník práce sice stanovuje povinnou přestávku po šesti hodinách, pokud ale začínáte třeba až v devět, znamená to, že na oběd máte nárok až po třetí hodině odpoledne. Vy ale máte naštěstí práci, kde máte možnost udělat si v poledne pauzu na oběd. Jak s ní naložíte?

Tou na první pohled nejjednodušší variantou samozřejmě je nosit si své vlastní jídlo z domova a v práci v kuchyňce si ho ohřát. To má své výhody: víte přesně, co budete jíst, většinou to bude chutnější a levnější varianta, než v obyčejné hospodě. Dlouhodobě a pravidelně takhle ale vydrží fungovat jen superžena. Navíc se tak můžete i společensky vyautovat, když vaši kolegové budou utužovat pracovní kolektiv na společném obědě, zatímco vy budete trávit poledne sama nad vlastním jídlem.

A tak alespoň jednou za čas vystavíte svůj žaludek přísunu stravy z restaurace. Tady jsou rady, jak to udělat, abyste nezradila svá předsevzetí:

 

- vybírejte si pokrmy vařené z lokálních a sezónních surovin. Alespoň jednou týdně si dejte čistě zeleninové nesmažené jídlo.

 

- pokud si dáváte celé menu, upřednostněte lehčí polévku, jako je vývar.

 

- zeptejte se obsluhy, zda nenabízejí menší porce. Pokud víte, že ve vaší hospodě dávají velké porce, dopředu si řekněte o to, aby vám ji přinesli menší, i když budete muset zaplatit za celou. Je psychicky jednodušší nenechat si něco přinést, než potom nechat odnést zbytek.

 

- upřednostňujte jídla, která mají jako přílohu i zeleninu. Pokud se maso nabízí samostatně, vyberte si k němu jako přílohu porcí dušené zeleniny či salát.

 

- pokud si dáte smažené maso či zeleninu, nedávejte si k tomu smaženou přílohu. Například americké brambory nahraďte vařenými.

 

- v létě si dejte jako hlavní jídlo zeleninový salát. Pozor ale na majonézové zálivky

 

- hotovky bývají vždy levnější než minutky, většinou jsou ale také energeticky vydatnější.

 

Panuje zažitá představa, že klasická česká kuchyně je pořád lepší než fastfood. Není to tak úplně pravda. Když si dáte svíčkovou se čtyřmi knedlíky, bude mít váš oběd kolem 2800 KJ, zatímco Big Mac a střední hranolky 2990 KJ. Úplně nejhorší je ale podle odborníků typický český fastfood, tedy různé stánky s rychlým občerstvením a kantýny nabízející langoše, opečené párky a klobásy s rohlíkem či karbanátky se salátem.

Text: mž