Najít zdroj nákazy je stejně obtížné jako najít zdroj vln v moři

Najít zdroj nákazy je stejně obtížné jako najít zdroj vln v moři

Podle vědců nebylo otázkou, zda ve 21. století nastane epidemie, ale kdy nastane.


Albert-Laszló Barabási, maďarský vědec patřící mezi světově uznávané odborníky, tvrdí že jediný způsob jak zastavit epidemii, je pochopit lidskou mobilitu. Většina lidí se obvykle pohybuje v okruhu desítek kilometrů. Přemisťují se z domova do práce, na nákup, občas za zábavou a párkrát do roka navštíví vzdálenější destinace v rámci dovolené. Existují však výjimky, které denně nacestují přes stovky kilometrů. Dokážete si představit, kam až se v takovém případě dokáží viry rozšířit?

Jak a s kým viry cestují

Této problematice se věnoval pořad Záblesky z produkce TV Spektrum již v roce 2015. Dokazuje, že nejtěžším úkolem při šíření epidemie bývá zjištění jejího původu. Je to pacient nebo lokalita? Vědci musí často zápasit s časem, protože pro přenos viru na místo je nejpodstatnější právě lidský pohyb. Geografická vzdálenost už dávno není tím správným měřítkem pro zjištění, jak dlouho bude trvat, než se virus dostane z jednoho místa na druhé. Viry totiž cestují v tělech svých hostitelů, někdy i tisíce kilometrů daleko. V takových případech nemůžeme spoléhat ani na moderní medicínu, protože obvykle trvá měsíce až roky, než se na novou nemoc vyvine lék. Způsobem, jak šíření zarazit, je pochopit již zmiňovanou lidskou mobilitu.

Tak jde čas

Ve 14. století byl hlavní obavou mor, který se však v té době šířil pouze pěšky, nebo v sedle koně, nicméně i tak Evropu silně zasáhl. V roce 2014 zachvátil svět virus zvaný ebola, nemoc, o které jsme se domnívali, že se týká převážně vzdálených afrických zemí. Před šesti lety se však ukázalo, jak jsme všichni propojeni. Pro epidemie totiž hranice neplatí a díky dopravním vynálezům 20. století je pro ně snazší více než kdy dřív, dostat se do všech velkoměst. Lidé obvykle netuší, kdo je přenašeč a kdo ne. Abychom jí skutečně porozuměli, potřebujeme pochopit kam, kdy a jakým systémem se šíří. Každá epidemie má svého „nulového pacienta“, tedy osobu, která onemocní jako první. Každý další nakažený člověk se dále stává reálnou hrozbou.

Ne až tak nevinné cestování

Nemoc obvykle začne na jistém místě, odtud se dostane do velkoměst a z nich se nákaza zase šíří ven. Představte si nevinnou rozlučku se svobodou, která se v dnešní době obvykle odehrává v atraktivních městech jako je Amsterdam, Londýn, Paříž nebo třeba Budapešť. Parta přátel se z různých koutů světa sejde, aby společně s nevěstou či ženichem oslavili poslední dny na svobodě. V tomto případě však stačí jeden nakažený, aby se po povedené party roznesla nákaza do různých měst. Ve chvíli, kdy virus chytíte o něm ještě nevíte. První symptomy už se začínají tiše objevovat, ale horečka dorazí až za 24 hodin. Kolik lidí dokáže virus nakazit, jak daleko se dokáže dostat a jak rychle se šiří např. z Londýna do Budapešti? Tomuto tématu se již v roce 2015 věnovala první epizoda dokumentu Záblesky z produkce TV Spektrum.

Připomeňte si ho na odkazu: https://youtu.be/QFerDX_TCa0

 

 


O AMC Networks International – Central and Northern Europe

AMC Networks International – Central and Northern Europe je součástí AMC Networks International, jednou z předních mezinárodních společnostní na poli televizního vysílání a distribuce tematických televizních stanic soustřeďujících se na Střední a Východní Evropu. Současné AMCNI – Central and Northern Europe portfolio nabízí televizní stanice ve čtyřech žánrech: sportovní: Sport1, Sport2, SportM, dětské: Minimax, JimJam; zábavně-vzdělávací: Spektrum, TV Paprika, Spektrum Home a filmové: AMC a Film+. Obsah tematických stanic je vytvářen pro místní diváky, jazykové verze a trhy.  Je dostupný v celé řadě platforem včetně HD služeb na vyžádání a verze pro mobilní telefony.

AMC Networks International (AMCNI) je globální divizí AMC Networks a dodavatelem uznávaných zábavních pořadů pro předplatitele ve více než 140 zemích a územích v Africe, Asii, Evropě a Latinské Americe. AMCNI zahrnuje jak globální značky SundanceTV a MGM Channel, tak populární kanály s lokálním významem a různorodým žánrovým zaměřením. Více informací najdete na www.amcnetworks.com/amcni.