Pečlivá volba potravin dokáže zázraky. Jak začít?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Kdo rozhoduje o tom, jak kvalitní, čerstvé a chutné budeme mít potraviny v obchodech? Nebo třeba jakou uhlíkovou stopu zanechají některé produkty? Přece my! Jaká je poptávka, taková je nabídka. Pojďme začít více přemýšlet o tom, podle čeho vybíráme ovoce, zeleninu, pečivo, sýry, maso apod. Sledujme obaly, kde zjistíme např. původ nebo složení. Podpoříme tím navíc lokální výrobce a přírodu. S výběrem pomohou
i značky kvality Klasa, Regionální potravina, Bio.

 

Podle čeho vybíráte v obchodě výrobky? Hraje v tom roli síla zvyku? Cena? Akce? Chuť? Kupujete stále to samé, nebo dáváte šanci i jiným produktům? Až půjdete příště do obchodu, zkuste se zamyslet nad důsledky svého nákupního rozhodování. Pečlivým výběrem potravin totiž můžeme dokázat veliké věci! Ovlivníme tím nejen zaměstnanost a rozvoj ekonomiky, ale také můžeme přispět ke zlepšení životního prostředí.

Odpovězte si s námi na následující otázky:

Co očekáváme od potravin?

Když si koupíme něco k jídlu, rozhodně si na něm chceme co nejvíce pochutnat. A co si budeme povídat, nejlepší je voňavé, křehké, svěží a chutné. To nám potvrzuje také výzkum agentury STEM/MARK z roku 2020, který se zabýval nákupními zvyklostmi Čechů. Při výběru potravin zohledňuje čerstvost a kvalitu totiž naprostá většina, tedy 90 % dotázaných. Velmi dobrou pověst mají u nakupujících české potraviny. Podle průzkumu je považuje za kvalitnější 75 % dotázaných.

 „Pokud je to možné, je vždy logicky dobrou volbou preferovat lokální potraviny. Podpoříme tak naše zemědělce, ekonomiku a životní prostředí. Třeba místní ovoce a zelenina se totiž sklízí až tehdy, kdy jsou opravdu zralé. Jakmile se něco dováží, sklízí se to s předstihem. To nejčerstvější se zkrátka narodilo u nás,“ upozorňuje Ing. Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory ČR.

Rizika dovážených potravin ze třetích zemí spočívají např. v přítomnosti nepovolených pesticidů, nepovolených veterinárních léčiv v EU, těžkých kovů, případně dalších kontaminantů, nebo třeba
v zavlečení nepůvodních druhů hmyzu. Navíc nic se nevyrovná chuti a vůni jablek, švestek, hrušek, ale i rajčat či okurek, které teprve před chvílí někdo sklidil. 

Pochází výrobek z našeho sousedství?

Každý kraj má své lokální speciality. Vyrábějí se podle tradiční receptury a většinou je nikde jinde neochutnáte. Regionální dodavatelé jsou také pravidelně kontrolováni, proto jsou jejich produkty opravdu kvalitní. Navíc krátká vzdálenost od dodavatele k zákazníkovi zaručuje menší dopad na životní prostředí. A také příznivější cenu, protože se neplatí za drahý ochranný obal nezbytný při dlouhém transportu. Nákupem od místních zemědělců samozřejmě podpoříme i zaměstnanost v našem kraji. Poznávat kraje skrze místní uzeniny nebo pečivo je naprosto originální zážitek.

Jakou vzdálenost musel produkt urazit?

Zamysleli jste se někdy nad tím, jaký kus světa absolvují některé potraviny, než se objeví u vás na stole? S tím souvisí nejen náklady na dopravu a skladování, ale také vyprodukované množství uhlíkové stopy, které se odvíjí od počtu najetých kilometrů. Např. česnek z Číny musí překonat vzdálenost přes 20 000 km, hovězí z Argentiny urazí téměř 12 500 km, vepřové maso z Chile necelých 15 000 km, rajčata z Maroka přes 3 000 km a jablka z Itálie více než 1 300 km. Naše produkty máme na dosah. Sklízí se až tehdy, kdy jsou opravdu zralé, což se projeví na jejich chuti a celkové kvalitě. Není nad mléko nebo sýr od lokálního výrobce.

 

Zajímá vás toto téma? Mnohem více se dozvíte v průběhu března až května na www.akademiekvality.cz.

 

 

zdroj fotek: www.akademiekvality.cz

 

 

O značce „Klasa“

Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Spravuje ji Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu pro rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku u více než 900 produktů od více než 200 výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou na stránkách eklasa.cz.

O značce „Regionální potravina“

Již jedenáct let uděluje Ministerstvo zemědělství značku Regionální potravina nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích. Projekt má za cíl podpořit domácí producenty lokálních potravin a motivovat zákazníky k jejich vyhledávání v obchodech, na farmářských trzích či přímo u výrobců. Spotřebitelé si mohou vybírat z více než 400 výrobků od více než 300 výrobců. Značka Regionální potravina oceňuje ty nejlepší výrobky z každého kraje. Více informací je k dispozici na webových stránkách regionalnipotravina.cz.

 

O značce „BIO Produkt ekologického zemědělství“

Zelenobílý grafický znak BIO nazývaný díky proužkům „biozebra“ je doplněný nápisem „Produkt ekologického zemědělství“. V naší zemi slouží jako ochranná známka pro biopotraviny. Aby mohly produkty toto označení získat, musí být prověřeny některými kontrolními organizacemi, které pověřuje Ministerstvo zemědělství. Bio výrobky označují produkty z rostlin a živočichů z ekologických farem, které nebyly ošetřeny zakázanými pesticidy, minerálními dusíkatými hnojivy a zároveň se při jejich pěstování nebo chovu zohledňuje dopad na životní prostředí a potřeby chovaných hospodářských zvířat. Více informací se dozvíte na webu myjsmebio.cz.

O značce „Ekologická produkce“

„Ekologická produkce“ je na rozdíl od předchozí „biozebry“ značením nadnárodním (ve tvaru zelenobílého lístku) upraveným předpisem Evropské unie. Musí ho mít na svém obale každý produkt, který splňuje v rámci EU požadavky na biopotraviny. Jejich definice je zmíněna v textu výše – u značky „BIO Produkt ekologického zemědělství“. Pro úplnost ještě dodejme, že u biopotravin s původem mimo naši zemi není označení „biozebra“ povinné, i když na obalu být může.

O značce „Chráněné označení (ZTS, CHZO, CHOP)“

Jedná se o značení Evropské unie. Funguje už téměř 25 let. Důvodem vzniku byla mj. i ochrana produktů před jejich paděláním. Týká se to následujících značek:

  • Zaručené tradiční speciality (ZTS)
  • Chráněné označení původu (CHOP)
  • Chráněné zeměpisné označení (CHZO)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Až 250 tisíc od státu. O tuto dotaci na opravu si může říct téměř každý senior

Profukující okna, nebezpečná vana nebo chybějící výtah. To jsou problémy, které trápí mnoho dříve narozených. Náklady na opravy se zdají být nad jejich síly,...

Dárky pod stromeček, které potěší každou ženu

Vánoce se pomalu blíží, ulice se třpytí světýlky, doma to voní po skořici a nás všechny začíná hřát ta známá předvánoční atmosféra. A s...

Zrada v regálech. Jak vás potraviny s nápisem „fitness“ pomalu ničí

Jsou na nich nápisy „fitness“, „bez cukru“ nebo „nízkotučné“, přesto mohou vašemu tělu škodit víc než obyčejný párek v rohlíku. Vědci varují před epidemií...

Zázrak z kuchyně: Jak ocet pomáhá proti skvrnám a zápachu

Obyčejná lahev z kuchyně se mění v malý elixír krásy. Jablečný ocet, známý ze salátů, totiž překvapivě umí zatočit s tmavými skvrnami i nepříjemným...

Půjčka na cokoliv nabízí řešení pro každý den v týdnu

Malý úvěr, který by byl k dispozici ještě dnes? Ovšem, je to snadná záležitost pro všechny, kdo mají na svém kontě základy práce na PC....

Tajemství 10 000 kroků odhaleno. Pro srdce děláte možná málo

Máte na kontě deset tisíc kroků, ale nasbírali jste je jen přecházením mezi kanceláří a kuchyňkou? Nová rozsáhlá studie varuje, že to nestačí. Nezáleží...

Temná, napínavá a svižná

Vražda mladé ženy naznačuje rituální motiv spojený s rodem záhadného aristokrata De Jonga. Roztáčí spirálu podivných událostí, symbolů a tajemství ukrytých na staré tvrzi. Záhadu,...

Xiaomi zahajuje Black Friday se slevami až 8 200 Kč!

Společnost Xiaomi zahajuje slevovou akci Black Friday, která potrvá od 3. do 30. listopadu 2025. Během tohoto období Xiaomi nabídne zákazníkům širokou škálu svých...

Columbia Amaze Puff – dokonalá kolekce bund a kabátů plná peří i stylu

Značka Columbia Sportswear přichází letošní zimu s novinkou - kolekci péřových bund a kabátů Columbia Amaze Puff, které jsou funkční a zároveň dokonale stylové. Trio...

„Jejich objetí je domov.“ 6 důvodů, proč muži zbožňují plné tvary

Krása má stovky podob, ale ta nejpřitažlivější je často ta, která dýchá sebevědomím a opravdovostí. Ženy s plnými tvary totiž často vyzařují něco, čemu...

Ceny potravin vás děsí? Senioři mají nárok na pomoc, o které se moc nemluví

Účty za jídlo vám dělají vrásky na čele? Pro důchodce existuje skvělá cesta, jak získat kvalitní potraviny za zlomek ceny, nebo dokonce úplně zdarma....

Jsem nejnenáviděnější muž v Británii! Carr se brání útoku Palomy Faith

Komik Alan Carr se stal hvězdou show Celebrity Traitors, ale jeho první „vražda“ v pořadu vyvolala poprask. Zabil totiž svou kamarádku Palomu Faith, která...

Klára Jerneková: herečka, kterou si diváci zamilovali. Její odchod provází záhady

Klára Jerneková zůstává v paměti diváků jako obraz něžné a přirozené herečky. Její život ale skončil předčasně a za smutnou tečkou zůstaly otazníky. Byla...

Jak zatočit s vystouplým bříškem? 5 způsobů, které fungují a nebolí

Dokonale ploché břicho? To není jen mýtus z obálek časopisů. Skutečná síla je ve funkčních svalech a pocitu lehkosti. Zpevněný střed těla přitom ovlivňuje...

Nenávist za monitorem: Proč ženy na internetu čelí větší krutosti než muži

Internet měl být místem svobody. Platformou, kde mohou všichni mluvit beze strachu a bez ohledu na pohlaví. Realita? Úplný opak. Zvlášť pro ženy. Online...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3