Spokojenost maminky s vlastním tělem je pro sebepřijetí dítěte klíčová, ukazuje průzkum Dove

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Ať už máte vlastní děti, nebo o založení rodiny teprve přemýšlíte, určitě si kladete otázku, co svým dětem předáte do života. Vztah s matkou (nebo obecně primárním pečovatelem) je z pohledu vývoje prvním a tím nejdůležitějším vztahem, který ovlivňuje, do jaké míry budeme důvěřovat sobě, svým schopnostem a světu vůbec. Velkou částí sebepřijetí tvoří akceptování vlastního reálného těla. Z pohledu rodinných vzorců je zajímavé, co ukázal globální průzkum značky Dove: tři čtvrtiny dětských respondentek ve věku 10 až 13 měly shodně se svou matkou problém s přijetím určité části těla. Jinými slovy, komentuje-li před dítětem maminka negativně svůj vzhled, je velká pravděpodobnost, že dítě nevědomky přejme i toto a bude s těmito „vadami“ bojovat tak dlouho, dokud si neuvědomí, že jde jen o naučený vzorec. O edukaci v tomto směru se zasazuje Projekt Sebedůvěry Dove, který spolupracuje s odborníky z oblasti psychologie, zdraví či vnímání vlastního těla.

 

Bezpečný a naplněný vztah v dětství ovlivňuje schopnost navazování vztahů v dospělosti

V prvních měsících je maminka či jiná pečující osoba pro miminko vším, dítě se velice rychle učí číst z tváře
a komunikovat úsměvy či pláčem. Miminko přirozeně dává přednost emoční blízkosti, dostupnosti a vyladěnosti před mechanickým zajišťováním nezbytné péče. Pečující člověk je pro něj ideálně bezpečným přístavem, z něhož lze pořádat výzkumné výpravy do okolí a kam se lze vracet pro útěchu. Funguje-li tento model bezpečí, bude jedinec schopen zkoumat svět a ve správný čas se osamostatnit a najít si své místo ve světě.

Dítě by se mělo cítit milované a přijímané takové, jaké je. „Pokud dítě tento pocit vnitřního bezpečí a důvěry z jakéhokoliv důvodu nezažije, je pravděpodobné, že se dostane do vnitřního stavu plného úzkosti a paniky, křečovitě se pak bude snažit zavděčit lidem kolem sebe, aby neztratilo jejich přízeň,“ uvádí Mgr. Kučerová, garantka Projektu sebedůvěry Dove.

Spokojená máma, spokojené dítě aneb Nebudu šťastnější, až se zbavím těch pár kilo?

Postava matky je pro dítě, (a to především dceru z důvodu identifikace genderových rolí), důležitým vzorem. Dospělý vztah matky k sobě a ke svému ženství vytváří rámec, pomocí něhož se na sebe bude pravděpodobně dívat i její dcera. Matka jí totiž ukazuje, co to znamená být ženou. Pomáhá jí svým postojem k sobě vytvořit pevnou vnitřní identitu, přijmout samu sebe i zodpovědnost za svůj život. Pokud matka vnímá svoji hodnotu jako žena, přijímá se i se svými chybami a nedokonalostmi, zná svoji jedinečnost a je za to vše vděčná, pravděpodobně se její dcera bude brzy projevovat stejně. Toto pravidlo však platí i naopak. A jelikož všichni do života vplouváme s menším či větším pošramocením, je na každém z nás nalézt vlastní sebehodnotu a ukotvení ve světě, abychom dětem vědomě nepředávali vlastní komplexy z fyzického vzhledu.

Pro vaše dítě jste dokonalá právě teď

Komentovat a hodnotit vlastní tělo je častou aktivitou nejen u žen. U novopečených maminek může být tlak na vzhled ještě vyšší o dobře myšlené (byť nevyžádané) rady kamarádek či rodinných příslušníků například na diety, které jim „zabraly“. Navíc je člověk chtě nechtě denně konfrontován se všudypřítomnými vyretušovanými obrázky zdánlivě dokonalých lidí v médiích. To vše se však soustředí ne na jedinečné tělo každého člověka s určitými genetickými predispozicemi a příběhem, ale na jakýsi nedosažitelný svět konfekčních velikostí a kůže bez ďolíčků.  Přitom dítě vidí a přijímá tělo maminky takové, jaké je: laskavé oči, něžnou náruč, silné ruce, které umí unést nákup i konejšit, ramena, ze kterých vypadá svět úplně jinak, nohy, které dojdou tam, kam potřebují. Každá maminka je v očích svých dětí tou nejkrásnější osobou, ale pokud se před dítětem rozhodne kritizovat svůj vzhled, dítě brzy začne hledat stejné chyby i na sobě. Naopak, pokud se maminka rozhodne vědomě přestat svůj vzhled negativně komentovat a začne se soustředit na to pozitivní, jako je péče o zdraví, přirozený pohyb, zdravá strava a činnosti, které jí přinášejí pocity naplnění, dítě se s radostí přidá též.

Své o tom ví i zakladatelka instagramového profilu Tělo s příběhem, který tvoří již druhým rokem bezpečné prostředí nejen pro maminky. „Díky reakcím okolí i lidí na našem profilu vidím, jak je můj příběh vlastně obvyklý, i když jsem si dlouhá léta myslela, že jsem ve svém trápení a nejistotách sama. Jako dítě jsem slýchávala narážky na svůj vhled od těch nejbližších, takže i já jsem si prošla poruchami příjmu potravy a problémy s přijetím vlastního těla. Paradoxně mi na cestě k sebepřijetí pomohlo těhotenství, i když přineslo další změny těla. Ale jako máma dvou skvělých kluků vidím, že jsou mnohem důležitější věci, než je například velikost šatů. Sdílením svého příběhu i příběhů dalších se snažím pomáhat ostatním maminkám a všem lidem, aby se přestali trápit kvůli vzhledu a uvědomili si, že pro děti i milující partnery jsou krásní jako jedinečné osoby, ne krásné objekty,“ říká Kateřina Kopicová.

Rodiče, kteří si jsou v přístupu k sebepřijetí nejistí či by mohli mít pocit, že se vývoj sebedůvěry jejich dítěte nepodařil nejlépe, mohou s dětmi pracovat např. pomocí příručky pro rodiče Pruvodce_Sebeduverou nebo mohou navštívit odborníka. „Nikdy není pozdě začít znovu. Pokud se jako rodiče k situaci postavíme čelem
a přijmeme za ni zodpovědnost, je možné znovu vybudovat zdravý vztah k sobě samým, i sebedůvěru našich dětí. Často jsou to právě naše slabosti, které se následně stanou zdrojem největší síly,“ uzavírá psycholožka Kučerová.

 

Projekt sebedůvěry Dove aneb Krása by měla být zdrojem sebedůvěry a ne úzkosti

Filozofií značky Dove je dlouhodobě posilovat zdravou sebedůvěru, proto vytvořila projekt, v jehož DNA je pomoc nejen mladým ženám a dívkám, ale i mužům a chlapcům se sebepřijetím a zdravým vnímáním vlastního těla.

Tento jedinečný projekt pomáhá v českých školách, letos se navíc rozrostl v sérii edukačních videí, která přináší rodičům rady, jak vychovat zdravě sebevědomé dítě. Vlastní témata či konkrétní problémy je také možno probrat se školeným lektorem a dalšími rodiči, učiteli či vychovateli v rámci online webináře, do kterého se můžete zdarma přihlásit na stránkách projektu: Projekt sebedůvěry Dove

Pro více informací a tipů, jak budovat zdravé sebevědomí, si zdarma stáhněte novou edukativní brožuru Průvodce sebedůvěrou, která je zaměřena na budování spokojenosti s vlastním tělem rodičů i dětí. Najdete ji
i na webu projektu.

 

Odkaz na brožuru Projektu sebedůvěry Dove: 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Útěk před depresí a stárnutím. Skutečné důvody nevěry jsou hlubší, než si myslíte

Není to jen o sexu. Podle londýnské psychoanalytičky Juliet Rosenfeldové jsou skutečné důvody, proč muži podvádějí, mnohem hlubší a komplexnější. Kořeny nevěry prý často...

Brambory hotové raz dva: jednoduchý trik, který vám ušetří čas i energii

Brambory patří k jídlům, bez kterých si českou kuchyni snad ani neumíme představit. K obědu, večeři, v salátu i jako příloha - prostě je...

Nádech s vůní JUSTu: Oblíbené bylinné výrobky v jednom balíčku

Tradiční švýcarská kosmetika JUST, proslulá originálními bylinnými výrobky, představuje exkluzivní limitovanou kolekci Nádech s vůní JUSTu. Ta spojuje nejprodávanější produkty – Eucasol, Alpský bylinný...

Ochrana, kterou máte v lednici. Jak pár lžic kvašeného zelí denně nakopne vaši imunitu

Zapomeňte na drahé doplňky stravy a zázračné pilulky. Ten nejlepší osobní trenér pro vaši imunitu se možná skrývá ve vaší lednici. Řeč je o...

Dřív panenka, teď duch. Fanoušci se bojí o Arianu Grande, hubenost prý přehnala

„Vypadá mladě, ale je téměř průhledná, jako duch,“ napsal jeden z fanoušků v reakci na nové fotografie zpěvačky Ariany Grande. Zákulisní snímky z natáčení...

INTIMITY FESTIVAL otevírá dveře do světa naplněné intimity

Grand hotel International v Praze ve dnech 14. a 15. listopadu 2025 přivítá ve svých zdech již 2. ročník Intimity festivalu – barvité přehlídky...

Nevyhazujte staré marmelády! Využijte je chytře a stylově

Zavařovací sezona je už za námi, možná jste ale během ní zjistili, že máte doma ještě sklenice z minulého léta či dokonce starší. Barva...

Zdravé a chutné mlsání na Mikuláše: Vyhrajte balíček plný dobrot od značky Hamánek

Návštěva Mikuláše, čerta a anděla patří v tuzemsku mezi nejoblíbenější předvánoční tradice. Většina dětí se na kouzelnou trojici těší už týdny dopředu, především pak...

Citlivá pleť a sychravé počasí: Jak ji chránit a podpořit její přirozenou obranyschopnost

Podzim a začátek zimy jsou krásné, ale pro naši pokožku představují náročné období. Chlad, vítr, vlhkost a přechody z tepla do zimy mohou citlivou...

12 receptů, jak zpracovat přebytek cuket: Od guláše přes pizzu až po chipsy

Zahrada vám opět nadělila úrodu cuket, jež se zdá být nekonečná, a vám dochází nápady? Nezoufejte. Tato nenápadná zelenina je ve skutečnosti kulinářským chameleónem,...

Teplo domova bez úspor. Jak získat čtvrt milionu na zateplení, i když nemáte ani korunu

Stát vám dá až čtvrt milionu korun na zateplení, a to ještě dříve, než kopnete do země. Program Nová zelená úsporám Light prošel zásadním...

Lesklá, čistá a bez zápachu: Jak na rychlovarnou konvici, aby vám káva chutnala jako z kavárny

Rychlovarná konvice patří k těm spotřebičům, bez kterých si kuchyň jen těžko představíme. Stačí nalít vodu, stisknout páčku a za pár vteřin už slyšíte...

Jakub Trpiš pokřtil svou knihu DUŠE v den, kdy se duševní zdraví stává celosvětovou prioritou

Večer plný emocí se nesl ve znamení naděje. V symbolický den, na Světový den duševního zdraví v ostravském Klubu Atlantik, křtil spisovatel Jakub Trpiš...

Udržujte paměť ve hře

Častější zapomínání jmen. Potíže se soustředěním. Pomalejší hledání těch správných slov. Snížená schopnost dělat více věcí najednou. To jsou přirozené projevy stárnutí mozku. Cíleným...

Útěk před zimou. Sedm sluncem zalitých destinací, kde zapomenete na sychravé počasí

Sychravé počasí, krátké dny a tma. Podzimní realita v Česku svádí k útěku za sluncem. A právě takový čas je ideální na dovolenou, jelikož...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3