Zájem o nákup vánočních dárků online stále roste

Zájem o nákup vánočních dárků online stále roste

Pouze pětina Čechů si nechává na internetu uložené údaje o platební kartě


S další vlnou pandemie covid-19 a s ní spojenými restrikcemi se Češi obávají uzavření kamenných obchodů. Z výzkumu GLAMI vyplynulo, že 65 % respondentů bude letos nakupovat vánoční dárky online a 23 % plánuje nakupovat jak online, tak v kamenných obchodech. Z údajů o platbách a způsobu doručení vyplývá, že Češi mají větší důvěru v platbu předem (42 %), ale oblíbenost dobírek je stále vysoká (41 %). Většina zákazníků dbá na svoji bezpečnost při nákupu na internetu a 61 % z nich si neukládá platební údaje ani v prohlížeči, ani na e-shopu.

 

Po loňských zkušenostech se většina Čechů naučila nakupovat online, včetně konzervativnějších zákazníků, kteří preferovali nákupy v kamenných obchodech. Z výzkumu také vyplývá, že klesají obavy z plateb kartou online na úkor dříve masivně populárních dobírek. Preference ohledně vyzvedávání balíčků na výdejních místech nebo doručení domů máme překvapivě jiné než zbytek Evropy.

 

Dobírkám neodzvonilo, čím dál více lidí však platí kartou online

V českých e-shopech je preference placení kartou (42 %) a na dobírku (41 %) celkem vyrovnaná. 80 % respondentů uvedlo, že upřednostňuje platbu kartou online, naopak 21 % řeklo, že využívá bankovní převod. Možnost platit přes PayPal využívá 18 % respondentů a 12 % si zvyklo používat Apple nebo Google Pay.

Jaké jsou důvody pro placení kartou online? 52 % respondentů uvedlo, že je to tak pohodlnější, a 45 % poukázalo na to, že díky platbám online nemusí myslet na to, aby doma měli hotovost. Pro 37 % tato platební možnost byla zajímavá z toho důvodu, že kurýr může balíček nechat doma, nebo v kanceláři bez jejich přítomnosti – může to za ně přebrat někdo jiný.

Pokud se lidé rozhodnou pro dobírku, ze 71 % to bývá kvůli tomu, že nakupují v e-shopu poprvé a zatím mu nedůvěřují. Pouze 9 % respondentů volí dobírku proto, aby si mohli zboží před zaplacením prohlédnout. Z toho také vyplývá, že drtivá většina respondentů (82 %) ještě nikdy neodmítla balík na dobírku převzít.

 

Češi dbají na bezpečnost, své platební údaje většinou neukládají

Z výzkumu vyplynulo, že 61 % respondentů si neukládá platební údaje ani v prohlížeči a ani v e-shopu. Důvodem je bezpečnost a zdá se, že Češi jsou v tomto směru velmi obezřetní a vzdělaní. Pouhých 20 % si platební údaje ukládá u e-shopů, které znají a důvěřují jim. A 19 % si údaje ukládá kvůli většímu pohodlí.

 

Vedou výdejní místa, nebo doručení domů? 

Češi mají rádi jak výdejní místa, tak doručení domů. V porovnání se třinácti evropskými státy, kde výdejní místa preferuje pouhých 21 % respondentů, v České republice si na nich balíčky vyzvedává 38 % respondentů. Většina lidí (60 %) však preferuje komfort a nechává si balíčky zasílat na adresu domů.

 

Průzkum proběhl na přelomu září a října 2021 a zúčastnilo se jej 3 500 respondentů.


 

O GLAMI
GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy. Dnes zákazník v katalogu GLAMI.cz najde téměř 3,5 milionu produktů od více než 25 tisíc značek.  GLAMI patří do skupiny Inspigroup a působí již v 17 zemích světa.