Klíč ke zlepšení proočkovanosti dospělých drží v rukou oni sami spolu se zdravotníky

Sdílet článek

Reklama
Reklama
  • Postojem k péči o zdraví a očkování u dospělých se zabýval průzkum společnosti Kantar sponzorovaný společností GSK.
  • Adherenci k očkování by bylo možné zlepšit zkvalitněním dialogu mezi dospělými lidmi a zdravotníky ohledně toho, jaké vakcíny jsou zapotřebí a z jakých důvodů.
  • Právě zdravotníci jsou nejčastějším zdrojem informací o očkování, na který se dospělí spoléhají.

 

Výsledky nového průzkumu, který společnost Kantar provedla pro společnost GSK, přinášejí informace nejen o způsobech chování a postojích ke zdraví a fyzické i psychické pohodě lidí starších 50 let, ale i o roli zdravotnických odborníků v procesu rozhodování o očkování.

V červenci a srpnu 2022 bylo v devíti zemích (Spojené království Velké Británie a Severního Irska, USA, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Brazílie, Kanada a Japonsko) dotazováno 9 900 dospělých starších 50 let a 686 zdravotníků na jejich postoje k péči o zdraví, stárnutí a roli zdravotníků při očkování. Jedná se o aktualizaci průzkumu z roku 2021, kterého se zúčastnilo 16 000 dospělých starších 50 let a který se uskutečnil v osmi zemích (USA, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Brazílie, Kanada a Japonsko).

Podle studie dospělí starší 50 let věnují svému zdraví pozornost, cítí se být za něj odpovědní a zdravotníky považují v oblasti péče o zdraví za své partnery. Většina respondentů chodí na pravidelné preventivní prohlídky (81 % dotázaných uvedlo, že ji absolvovalo v posledních 5 letech, což oproti 84 % v loňském roce představuje mírný pokles), vyhledává rady zdravotníků a důvěřuje jim více než jiným zdrojům. V průzkumu GSK
z roku 2021 je uvedeno, že zdravotníci jsou nejdůležitějším zdrojem důvěryhodných informací o očkování,
a navzdory mírnému poklesu i v roce 2022 zůstávají pro pacienty tím nejspolehlivějším zdrojem informací.

Letošní průzkum však poukázal také na nesoulad mezi dospělými lidmi a zdravotníky, pokud jde o zdroje informací a vliv na očkování:

  • Obě skupiny se shodují, že hlavní motivací pro očkování je ochrana jedince.
  • Ovšem zdravotníci mají za to, že v procesu rozhodování o očkování hrají u pacientů roli spíše požadavky související s cestováním a pracovními povinnostmi či vliv dalších faktorů.
  • Pouze 44 % z nich uvedlo, že minulý měsíc se svými pacienty staršími 50 let hovořili na téma očkování.

 

Dospělí potřebují více podpory a vedení a zdravotníci možná podceňují, jak důležitou roli v tomto ohledu hrají. Zdravotníci zapojení do průzkumu však uvedli jednu hlavní překážku, která jim možná brání – nedostatek času na takový rozhovor. Šedesát pět procent všech dotazovaných zdravotníků se shoduje, že „při rozhovoru
s dospělým pacientem jim nedostatek času brání v aktivním navázání debaty o očkování“. Nemají-li dostatek času, nejsou zdravotníci schopni svým pacientům poskytnout vodítko, které potřebují. Nemálo lidí – zejména ženy starší padesáti let – tvrdí, že si přeje vědět, které vakcíny potřebují a proč. Může to vést k vynechání očkování, větší nemocnosti a z ní vyplývajícímu většímu počtu návštěv u lékaře. Jde o začarovaný kruh, který by lepší proočkovanost mohla přerušit.

Jakkoli jsou zdravotníci s notoricky známými přínosy vakcín dobře obeznámeni (např. prevence dlouhodobých následků infekce, kolektivní imunita, prevence vzniku epidemie), jen málo z nich si uvědomuje, jak přínosné může očkování jejich pacientů být pro jejich pracovní vytížení, a tudíž i jejich čas. Tím, že očkování přispívá k prevenci šíření infekcí, které končí návštěvou lékaře, může pomoci přerušit tento začarovaný kruh a zajistit zdravotníkům více času na rozhovory o vakcínách, což na oplátku povede ke zvýšené proočkovanosti. Tak vznikne „řádný kruh“ jako zásadní krok na cestě k vytvoření zdravější společnosti.

 

„Lidé žijí v průměru déle a zjišťují, že si mohou rozšiřovat své obzory a dosahovat vyšších cílů, pokud jim to zdraví dovolí. Tento průzkum nám ukázal, že jak zdravotníci, tak jejich dospělí pacienti obecně chápou, že očkování přispívá k pevnému zdraví. Navzdory tomu však s výjimkou základní vakcíny proti covidu-19 zůstává proočkovanost mezi dospělými dlouhodobě na nízké úrovni. Lepší dialog mezi pacienty a zdravotníky ohledně potřebných vakcín a důvodů pro jejich podání by spolu s ostatními zdravými návyky, jako je kvalitní strava
a cvičení, mohl být skutečně přínosný. Snížení dopadu epidemií onemocnění, jimž lze pomocí očkování předcházet, na naše zdravotnictví může také poskytnout více času na rozhovory o vakcínách. Jde o „řádný kruh“, který je třeba odstartovat ještě dnes,“
uvedla Piyali Mukherjee, VP, Head of Global Medical Affairs divize GSK Vaccines.

 

Reklama

Doporučujeme

Russell Crowe vyvrátil fámy o věku své přítelkyně, není o 30 let mladší

„Je to velmi negentlemanské,“ postěžoval si herec Russell Crowe, když musel znovu uvádět na pravou míru lživé informace o věku své partnerky Britney Theriotové....

Black Friday od přední značky v oblasti sexuálního zdraví

Nakupujte a objevujte řadu produktů pro sexuální zdraví od Satisfyer, které jsou právě teď, v předvánočním období, ještě dostupnější. 22. do 30. listopadu nabízí Satisfyer...

10 frází, kterými nevědomky ničíte své vztahy a působíte jako nezdvořák

Všichni to známe. V místnosti panuje pohoda, když vtom z vás vypadne věta, po které se náhle ochladí. Nechtěli jste nikoho urazit, přesto jste...

Generace Z zapomněla tančit pro radost, podle průzkumu se bojí odsudků na sociálních sítích

Vzpomínáte si na dobu, kdy lidé tančili jen pro čistou radost z pohybu, a ne pro digitální srdíčka na sítích? Generace Z tuto svobodu...

Pevná a odolná pokožka v zimě? Zaměřte se na kmenové buňky a využijte Black Friday

Chladnější měsíce přinášejí nízké teploty, suchý vzduch, mráz a málo slunce. To vše může snižovat hydratační schopnosti pokožky a ovlivňovat její pevnost a pružnost....

Soutěžte s BUSHMANEM o vouchery na nákup stylových dárků

Značka BUSHMAN už téměř třicet let spojuje poctivost, přírodní materiály a nadčasový styl. Vznikla z touhy vyrábět oblečení a doplňky, které obstojí v přírodě...

Pět varovných signálů, že vašemu tělu chybí hořčík: Od cukání víčka po noční křeče

Někdy to není jen únava z náročného týdne. Tělo má svůj vlastní jazyk a cukající víčko, noční křeč v lýtku či podrážděnost mohou být...

Kam v zimě za teplem: Pět dostupných destinací od Kanárských ostrovů po Thajsko

Ranní škrábání námrazy z auta a brzká tma vám ubírají energii? Nemusíte trpět až do jara. Existují místa, kde se právě teď chodí v...

Češi pečou vánoční klasiku, ale přibývá těch, kteří zkoušejí zdravější recepty

Vanilkové rohlíčky, linecké i perníčky zůstávají neotřesitelným symbolem českých Vánoc. Podle aktuálního průzkumu značky 4SLIM se v drtivé většině českých domácností peče vlastní vánoční...

Když ostatní mrznou, oni kvetou. Tři znamení, pro která je zima požehnáním

Zatímco většina lidí s prvním mrazem teskní po létě, existují tací, kteří právě teď ožívají. Chladné počasí pro ně není trestem, nýbrž palivem pro...

Nepřekonaltený problém? Manželství hvězdného páru ztroskotalo na příliš velkém přirození

Byl to problém, o kterém většina mužů jen sní, pro ni však znamenal konec manželství. Bývalá modelka Haley Kalilová v otevřeném rozhovoru na Twitchi...

Až 250 tisíc od státu. O tuto dotaci na opravu si může říct téměř každý senior

Profukující okna, nebezpečná vana nebo chybějící výtah. To jsou problémy, které trápí mnoho dříve narozených. Náklady na opravy se zdají být nad jejich síly,...

Dárky pod stromeček, které potěší každou ženu

Vánoce se pomalu blíží, ulice se třpytí světýlky, doma to voní po skořici a nás všechny začíná hřát ta známá předvánoční atmosféra. A s...

Zrada v regálech. Jak vás potraviny s nápisem „fitness“ pomalu ničí

Jsou na nich nápisy „fitness“, „bez cukru“ nebo „nízkotučné“, přesto mohou vašemu tělu škodit víc než obyčejný párek v rohlíku. Vědci varují před epidemií...

Zázrak z kuchyně: Jak ocet pomáhá proti skvrnám a zápachu

Obyčejná lahev z kuchyně se mění v malý elixír krásy. Jablečný ocet, známý ze salátů, totiž překvapivě umí zatočit s tmavými skvrnami i nepříjemným...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3