Klíč ke zlepšení proočkovanosti dospělých drží v rukou oni sami spolu se zdravotníky

Sdílet článek

Reklama
Reklama
  • Postojem k péči o zdraví a očkování u dospělých se zabýval průzkum společnosti Kantar sponzorovaný společností GSK.
  • Adherenci k očkování by bylo možné zlepšit zkvalitněním dialogu mezi dospělými lidmi a zdravotníky ohledně toho, jaké vakcíny jsou zapotřebí a z jakých důvodů.
  • Právě zdravotníci jsou nejčastějším zdrojem informací o očkování, na který se dospělí spoléhají.

 

Výsledky nového průzkumu, který společnost Kantar provedla pro společnost GSK, přinášejí informace nejen o způsobech chování a postojích ke zdraví a fyzické i psychické pohodě lidí starších 50 let, ale i o roli zdravotnických odborníků v procesu rozhodování o očkování.

V červenci a srpnu 2022 bylo v devíti zemích (Spojené království Velké Británie a Severního Irska, USA, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Brazílie, Kanada a Japonsko) dotazováno 9 900 dospělých starších 50 let a 686 zdravotníků na jejich postoje k péči o zdraví, stárnutí a roli zdravotníků při očkování. Jedná se o aktualizaci průzkumu z roku 2021, kterého se zúčastnilo 16 000 dospělých starších 50 let a který se uskutečnil v osmi zemích (USA, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Brazílie, Kanada a Japonsko).

Podle studie dospělí starší 50 let věnují svému zdraví pozornost, cítí se být za něj odpovědní a zdravotníky považují v oblasti péče o zdraví za své partnery. Většina respondentů chodí na pravidelné preventivní prohlídky (81 % dotázaných uvedlo, že ji absolvovalo v posledních 5 letech, což oproti 84 % v loňském roce představuje mírný pokles), vyhledává rady zdravotníků a důvěřuje jim více než jiným zdrojům. V průzkumu GSK
z roku 2021 je uvedeno, že zdravotníci jsou nejdůležitějším zdrojem důvěryhodných informací o očkování,
a navzdory mírnému poklesu i v roce 2022 zůstávají pro pacienty tím nejspolehlivějším zdrojem informací.

Letošní průzkum však poukázal také na nesoulad mezi dospělými lidmi a zdravotníky, pokud jde o zdroje informací a vliv na očkování:

  • Obě skupiny se shodují, že hlavní motivací pro očkování je ochrana jedince.
  • Ovšem zdravotníci mají za to, že v procesu rozhodování o očkování hrají u pacientů roli spíše požadavky související s cestováním a pracovními povinnostmi či vliv dalších faktorů.
  • Pouze 44 % z nich uvedlo, že minulý měsíc se svými pacienty staršími 50 let hovořili na téma očkování.

 

Dospělí potřebují více podpory a vedení a zdravotníci možná podceňují, jak důležitou roli v tomto ohledu hrají. Zdravotníci zapojení do průzkumu však uvedli jednu hlavní překážku, která jim možná brání – nedostatek času na takový rozhovor. Šedesát pět procent všech dotazovaných zdravotníků se shoduje, že „při rozhovoru
s dospělým pacientem jim nedostatek času brání v aktivním navázání debaty o očkování“. Nemají-li dostatek času, nejsou zdravotníci schopni svým pacientům poskytnout vodítko, které potřebují. Nemálo lidí – zejména ženy starší padesáti let – tvrdí, že si přeje vědět, které vakcíny potřebují a proč. Může to vést k vynechání očkování, větší nemocnosti a z ní vyplývajícímu většímu počtu návštěv u lékaře. Jde o začarovaný kruh, který by lepší proočkovanost mohla přerušit.

Jakkoli jsou zdravotníci s notoricky známými přínosy vakcín dobře obeznámeni (např. prevence dlouhodobých následků infekce, kolektivní imunita, prevence vzniku epidemie), jen málo z nich si uvědomuje, jak přínosné může očkování jejich pacientů být pro jejich pracovní vytížení, a tudíž i jejich čas. Tím, že očkování přispívá k prevenci šíření infekcí, které končí návštěvou lékaře, může pomoci přerušit tento začarovaný kruh a zajistit zdravotníkům více času na rozhovory o vakcínách, což na oplátku povede ke zvýšené proočkovanosti. Tak vznikne „řádný kruh“ jako zásadní krok na cestě k vytvoření zdravější společnosti.

 

„Lidé žijí v průměru déle a zjišťují, že si mohou rozšiřovat své obzory a dosahovat vyšších cílů, pokud jim to zdraví dovolí. Tento průzkum nám ukázal, že jak zdravotníci, tak jejich dospělí pacienti obecně chápou, že očkování přispívá k pevnému zdraví. Navzdory tomu však s výjimkou základní vakcíny proti covidu-19 zůstává proočkovanost mezi dospělými dlouhodobě na nízké úrovni. Lepší dialog mezi pacienty a zdravotníky ohledně potřebných vakcín a důvodů pro jejich podání by spolu s ostatními zdravými návyky, jako je kvalitní strava
a cvičení, mohl být skutečně přínosný. Snížení dopadu epidemií onemocnění, jimž lze pomocí očkování předcházet, na naše zdravotnictví může také poskytnout více času na rozhovory o vakcínách. Jde o „řádný kruh“, který je třeba odstartovat ještě dnes,“
uvedla Piyali Mukherjee, VP, Head of Global Medical Affairs divize GSK Vaccines.

 

Reklama

Doporučujeme

Odborníci varují seniory před exekucemi za pokuty v MHD, pozor i na falešné revizory

Začíná to zapomenutou jízdenkou či propadlým kupónem, končit to však může exekucí na důchod. Systém pokut v městské hromadné dopravě se pro mnoho seniorů...

Útěk z města za klidem. Sen o domě se zahradou a jeho skryté nástrahy

Vyměnit ruch velkoměsta za klid venkova, nekonečné kolony za ranní procházku a malý byt za dům se zahradou. Stále více Čechů opouští centra měst...

Špenát: zelený favorit zdravého talíře, nebo skrytý problém? Pravda leží někde uprostřed

Pro někoho nostalgie na školní jídelnu, pro jiné superpotravina, kterou si s chutí přidají do smoothie. Špenát má pověst zdravé zeleniny, ale stejně jako...

Půjčka pro podnikatele jako skvělý odrazový můstek

Jak jste začínali se svými podnikatelskými plány? Nic takového se nerodí přes noc, chce to dlouhé zvažování pro a proti, že? Nakonec vyhraje odvaha,...

Podzimní večery plné klidu, smíchu a skvělých filmů

Podzim přináší kratší dny, dřívější stmívání a chuť schovat se doma do tepla. S koncem léta přicházejí vůně horkého čaje, které přímo vybízejí zachumlat...

Podzimní kolekce Columbia TITANIUM Hike představuje funkční vrstvené oblečenípro pohodu do nepohody

Podzimní outdoorová kolekce renomované značky Columbia přináší prémiovou vysoce funkční řadu oblečení Columbia Titanium, která využívá ty nejlepší technologie a materiály značky Columbia a...

Kostky LEGO® s Braillovým písmem přichází do Česka, symbolicky k 200. výročí jeho vzniku

Vzdělávací pomůcka, která spojuje svět kostek LEGO® s Braillovým písmem, přichází do České republiky. Po úspěšném zavedení ve více než 30 zemích světa přináší...

99 % lidí používá alobal špatně… A ani o tom neví

Lesklou stranou k jídlu při pečení, matnou při skladování. Toto pravidlo o používání alobalu zná snad každá hospodyňka. Jak se však ukazuje, jedná se...

Konec přeplněné linky. Objevte kouzlo kuchyně, kde má vše své místo a styl

Rozlučte se s přeplněnou kuchyňskou linkou a nevzhlednými odkapávači. Moderní trendy velí využívat vertikální prostor a proměnit i běžné kuchyňské náčiní v elegantní doplněk....

Šedé mýdlo: Nenápadný návrat zapomenutého pokladu z koupelen našich babiček

Kdysi nechybělo v žádné domácnosti. Na poličce vedle lavoru, u dřezu nebo v koupelně. Šedé draselné mýdlo bylo univerzálním pomocníkem, který stál pár korun...

Proč neskladovat parfémy v koupelně. Teplo, vlhkost a světlo ničí vaši oblíbenou vůni

Je to logické, pohodlné a po ruce... a přesto je to ta největší chyba, kterou můžete své sbírce vůní provést. Skladování parfému v koupelně...

Jak na zdravou pokožku všech členů rodiny během podzimních dní

Co je na podzim jinak? Naše pokožka je více dehydrovaná, suchá a podrážděná. Také je náchylnější k zarudnutí, protože se snižuje vlhkost vzduchu a...

„Nedělám nic pro chlapy.“ Agáta Hanychová o svém novém byznysu a životní spokojenosti

„Nedělám pro chlapy nic,“ řekla Agáta Hanychová, když představila svůj nový podnikatelský projekt, jímž je značka AG Home. Po úspěchu s vlastní kosmetikou se...

Co-washing: Nenápadný trik, který dokáže s unavenými vlasy víc než drahé masky

Možná to zní zvláštně – umývat vlasy kondicionérem místo šamponu? Přesto právě tenhle postup, známý jako co-washing, začíná být tajnou zbraní žen, které bojují...

Dvojnásobná péče, dvojnásobná radost

Dopřejte své pokožce to nejlepší z přírody. Vaše pokožka si zaslouží více než jen běžnou péči. Tělové produkty od české značky Onclé jsou tvořeny tak,...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3