Jak běhají Češi: Každý čtvrtý alespoň jednou týdně nazuje běžecké boty

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Běh je spolu s cyklistikou oblíbenou tuzemskou aktivitou, není tedy divu, že každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně. Hlavní motivací je fyzické i mentální zdraví a nikoli hubnutí, které je ale důležité pro 30 procent běžců. Češi nejraději běhají v květnu a v září, nejméně zase v prosinci a v lednu. Liší se také běžecké zvyky mezi pohlavími – muži běhají o něco více než ženy a zároveň také více utrácejí za běžeckou výbavu. Ženy naopak více pilují techniku a ekonomiku běhu. Vyplývá to z nedávného výzkumu agentury DATANK, který zrealizovala pro sportovní značku PUMA1.

Běhání je velmi dostupný sport – běžci totiž na počátku stačí jen běžecké boty a oblečení.  Každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně, každý desátý pak až třikrát týdně.  Překvapivé je, že největší motivací není pro Čechy hubnutí, ale udržování dobré kondice. Fyzička dle průzkumu motivuje více než polovinu respondentů a 41 procent je motivováno dobrým pocitem z výkonu. Zajímavé je, že pro 37 procent je běh odreagováním a únikem ze všedního života. V této skupině je o 6 procent více žen než mužů. Muže naopak více motivuje fyzická kondice a dobrý pocit z běhání.

„Náš průzkum ukázal, že Češi jsou národem běžců. Považujeme za důležité znát motivaci i preference našich zákazníků a výsledky průzkumu ukazují, že běh je pro nás nejen sportem, ale i relaxem či odreagováním. Jsme rádi součástí životů českých běžců a také naše úsilí v rámci vývoje soustředíme na zpětnou vazbu od hobby běžců i profesionálních sportovců, ale také na spolupráci s experty z oblasti ortopedie. Cílem PUMY je posouvat design i kvalitu produktů a tím i sportovce neustále kupředu a máme moc velkou radost, že se nám to v České republice daří,“ říká Lucie Hložánková, Senior Communication Marketing Manager PUMA Czech Republic.

Neoblíbenější běžecké trasy jsou ve městě

Nejvíce běhají lidé v produktivním věku (do 35 let), a to v Praze a ve velkých městech. Tato skupina se totiž zajímá o zdravý životní styl a jsou také více otevření novým trendům. I přesto, že se nejvíce běhá ve městech, alespoň část trasy více než 60 procent běžců směřuje do nejbližší přírody – parku, lesa či na cyklostezku. 15 procent běhá v terénu a pouze 6 procent běhá v hale.

Své tréninky Češi plánují s ohledem na časovou náročnost celého dne. Proto někteří z nich neřeší uběhnutou vzdálenost, ale právě délku trvání tréninku. Oblíbené jsou běžecké třicetiminutovky, kterým holdují tři pětiny Čechů. Při jednom tréninku uběhne 35 procent běžců maximálně 5 km a dvě pětiny potom méně než tři kilometry. 15 procent běžců uběhne během jednoho běhu 6 až 8 km, v této skupině převažují více ženy než muži. Muži naopak dominují skupině, která uběhne nad 40 km měsíčné (19,3 procent).

 

Počasí vadí mužům méně

Češi běhají nejvíce v květnu, aby se před létem dostaly do formy. To platí až pro 80 procent běžců. Prim ale mají ženy, těch běhá v tomto období dokonce o 5 procent více než mužů. Ti naopak lépe zvládají chladnější počasí
i zimní nepohodu. Od listopadu do března jich průměrně běhá skoro 37 procent, zatímco žen jen necelých 29 procent. Běžkyně se v tomto období přesouvají na běžecký pás do fitness center. V teplejší části roku naopak
o něco více průměrně běhají ženy (72 procent) než muži (70,6 procent). I když během letních prázdnin, kdy obecně zájem o běh mírně klesá kvůli vysokým teplotám, běhá o 2,6 procenta mužů více.

 

Češi jedou na výkon a utrácí za boty, Češky pilují techniku

Z průzkumu také vyplynulo, že muži běhají o něco více (54 procent) než ženy (46 procent). Muži také holdují intenzivním běhům a technickým inovacím běžeckých bot. Ženy si častěji vystačí s kratším tréninkem v rozmezí mezi 3 až 5 případně 10 km a raději pilují techniku a ekonomiku běhu (více než 54 procent). Boty ženy vybírají převážně dle značky a designu.

Za běžecké vybavení, konkrétně za obuv, utrácejí však v průměru více Češi než Češky. Aktivní běžci, zejména ti, co běhají třikrát týdně a více investují, na rozdíl od žen, i 5000 Kč. Více než 80 procent žen za boty utrácí
v rozmezí mezi 1500 Kč až 2000 Kč a polovina z respondentů by za boty nedala více než 2000 Kč. Běžci přistupují k nákupu běžeckých bot promyšleně: nové boty si kupuje jednou ročně či méně často 46 procent, naopak 8 procent zapálených běžců do nové obuvi investuje více než dvakrát ročně.

Alarmující je, že 80 procent hobby či rekreačních běžců, nevlastní žádné speciální běžecké boty. Právě ty
a správná technika běhu můžou předcházet zraněním. Více než polovina běžců techniku ale vůbec neřeší a 4 procenta běžců se podle průzkumu domnívá, že ji mají již správnou. Právě pro tyto běžce značka PUMA vyvinula univerzální běžecké boty ForeverRun NITRO.

„Je pro nás důležité, že spolu s novou siluetou z kolekce NITRO můžeme pomáhat předcházet častým zraněním, která jsou přímo úměrná špatné technice běžeckého kroku a nevhodné obuvi. Každý běhá jinak, a je to tak
v pořádku. My přicházíme s obuví, ve které může běhat opravdu každý, a to díky odpružení pomocí pěny NITRO spolu s vylepšeným systémem RUNGUIDE. Ten má za úkol stabilizovat běžecký krok, udržuje totiž nohu ve středu při došlapu, a díky tomu jsou boty vysoce stabilizační a minimalizují možnost zranění,”
říká Katarzyna Weslawowicz, Head of Marketing PUMA Eastern Europe.  

 

 

 

 

 

PUMA je jednou z předních světových sportovních společností, která navrhuje, vyvíjí, prodává a propaguje obuv, oděvy a doplňky. Již více než 70 let PUMA neúnavně posouvá svět sportu a kultury vpřed vytvářením rychlých produktů pro ty nejrychlejší sportovce na planetě. PUMA nabízí lifestylové produkty inspirované sportem
s důrazem na výkon v takových kategoriích, jako je fotbal, běh, fitness, basketball, golf a motosport. Díky řadě vzrušujících spoluprací s renomovanými návrhářskými značkami ovlivňuje a inspiruje nejen streetovou kulturu ale i celý módní svět. Skupina PUMA vlastní značky PUMA, Cobra Golf a stichd. Společnost PUMA dodává své výrobky do více než 120 států a zaměstnává celosvětově více než 16 000 lidí. Své ústředí má v německém Herzogenaurachu.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Výprava za pramenem Labe

Cesta k pramenu naší nejznámější řeky Labe skýtá mnohé další krásné památky, zajímavá zastavení a dechberoucí výhledy do horské krajiny. Celá oblast je protkána...

Taylor Swift v slzách: Poprvé promluvila o masakru dětí v Southportu

V červenci 2024 otřásla světem zpráva o brutálním útoku na taneční kroužek s tématikou Taylor Swift v Southportu, kde zemřely tři malé holčičky. Zpěvačka...

Čtyři roky bez sexu: Khloé Kardashian překvapila intimním přiznáním

Pamatujete si na časy, kdy se v showbyznysu řešilo, s kým zrovna randí? Ty dny jsou pryč, protože Khloé Kardashian právě oslavila hodně netradiční...

Snídaně šampionů: Zelená omeleta, která ti dodá energii na celé dopoledne

Existuje jen málo jídel, která ti dají tak rychlou a uspokojivou odměnu hned po ránu. Tahle omeleta s čerstvým špenátem a bylinkami není jen...

Návrat do dětství před smrtí. Hvězda Osudové přitažlivosti dojemně o posledních chvílích

Smrt je téma, kterému se většina z nás vyhýbá obloukem, ale hollywoodská ikona to vidí jinak a už přesně ví, kde a s kým...

„Vstávej a obejmi mě.“ Sharon se v slzách svěřila s posledními slovy Ozzyho

Princ temnoty se odebral na věčnost už v červenci, ale ta největší bolest zůstala za zavřenými dveřmi jeho ložnice. Sharon Osbourne nyní v nejemotivnějším...

Toulovcovy maštale: Skryté pískovcové město v srdci přírody

Pískovcové skalní útvary známé jako Toulovcovy maštale představují jeden z nejmalebnějších koutů naší země. Tato přírodní oblast se rozprostírá uprostřed hlubokých borových lesů na...

Přebalování ovcí v posteli? Millie Bobby Brown ukazuje svou divokou realitu

Pamatujete si ji jako tu vyděšenou holčičku s vyholenou hlavou, která silou mysli drtila plechovky? Zapomeňte na Eleven, protože dnešní realita jedné z nejsledovanějších...

Kadeřníci z New Yorku to tajili. Stačí změnit pořadí lahviček a neuvěříte očím

Máte pocit, že mytí vlasům spíše škodí, než prospívá, a při pohledu do zrcadla vidíte jen unavené a matné délky? Problém často není v...

Nečekaný pár roku 2025: Pamela Anderson konečně promluvila o vztahu s Liamem

Všichni si mysleli, že jde jen o dokonale sehrané divadlo pro novináře, avšak jiskry létající vzduchem byly skutečnější, než jsme tušili. Hvězda stříbrného plátna...

Zlom už 1. ledna: Dvě znamení čeká v roce 2026 finanční vzestup

Zatímco některé roky proplují kolem nás bez povšimnutí jako tichá voda, rok 2026 přinese hned od prvního ledna zásadní životní obrat.  Jsou znamení, která o...

Šestý smysl na čtyřech tlapkách: Věda potvrzuje, že psi poznají špatného člověka

Stojíte ve dveřích s novým známým, konverzace plyne, ale váš pes se náhle promění v nehybnou sochu a začne tiše vrčet. Než ho okřiknete...

Zapomeňte na křížovky. Lék na stárnutí mozku nic nestojí a máte ho doma

Drahé doplňky stravy nechte v lékárně, ten nejúčinnější elixír mládí pro váš mozek je totiž úplně zadarmo. „Nejlevnější a nejúčinnější trénink mají senioři přímo...

Diagnóza není konečná, ale výzva. Expertka boří mýty o dětech s poruchami

Slyšet od lékaře diagnózu jako ADHD nebo autismus je pro rodiče rána, avšak speciální pedagožka Marina Šimanová varuje, že papír s razítkem nesmí sloužit...

Tři příchutě, jedna chvíle štěstí: Zmrzlinovač Sencor Gelateria jako dárek, který potěší

Hledáte dárek, který letos pod stromečkem opravdu zazáří? Zmrzlinovač Sencor Gelateria je vánoční hit pro všechny milovníky sladkých radostí. Umožní vám připravit domácí zmrzlinu...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3