Vlastní kniha není fantazie, je to (ne)dosažitelný cíl!

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Vydat si vlastní knihu může být pro někoho vytouženým cílem, splněným přáním nebo jenom radostí pro sebe a své okolí. Někdo se chce stát uznávaným autorem, vydělat si peníze, dát o sobě vědět svým klientům a také získat nové. Někdo má zajímavý příběh nebo informace, o které se chce podělit v určité komunitě.

Každý si dnes může vydat knihu pro sebe, své nejbližší a se zajímavým příběhem nebo zkušenostmi může uspět, a knihu dokonce prodávat. A přitom se nejedná o nic nemyslitelného a nákladného.

Na trhu existuje jednoduchý model, který je založen na tom, že k tisku knihy dochází až v momentu objednání na e-shopu. Tento princip Print on Demand, který je dobře známý v zahraničí, využívá digitálního tisku knih. Díky této technologii lze vytisknout jakékoliv množství od jednotek kusů, a proto není potřeba vyrábět knihy na sklad a zároveň jsou kdykoliv k dispozici ve virtuálním skladu.

„To znamená, že není potřeba vysoká počáteční investice a knihu si může s minimálními náklady vydat kdokoliv. Ať už se jedná o autory, kteří neoslovili, nebo nechtějí oslovit vydavatele, nebo jim to ekonomicky zkrátka nedává smysl, nebo nadšence či specialisty z určitého oboru, kteří se podělí sofistikovanou formou o své dovednosti, znalosti a názory, až po prarodiče, kteří chtějí sdílet své vzpomínky s úzkou rodinou, dítě, které rádo píše povídky nebo básničky atd.,“ vysvětluje Zdeněk Janovec, majitel společnosti Powerprint, která v roce 2020 spustila unikátní projekt Bookla, který tento jednoduchý způsob vydání knihy nabízí.

Autor dopředu neplatí za tisk nebo uskladnění výtisků. Dochází tak ke snížení nákladů jen na nezbytné minimum. Byť je kniha vyráběna v kusové produkci, neznamená to, že je dražší než knihy vyráběné ve vysokém počtu. Výrobní technologie jsou přizpůsobené tomuto obchodnímu modelu a cena knih je tak standardní. V porovnání s klasickým vydáním knihy je ziskovost násobně vyšší, a navíc bez rizika. Autor nejenom neriskuje ztrátu z neprodaných knih a nákladů na jejich uskladnění, ale kniha je zároveň kdykoliv dostupná k prodeji, není totiž nikdy vyprodaná!

Autorova počáteční investice směřuje pouze na zalistování na e-shopu, registraci na ISBN a na případné přípravné práce spojené s vydáním knihy, jako jsou grafické služby a korektury nebo editace textu. To jsou ale náklady, které jsou potřeba vynaložit při jakémkoliv způsobu distribuce knih. Svoji marži si určuje autor sám, je však minimálně 30 % z prodaného výtisku. „Ušetřené peníze za nákladný tisk většího množství knihy a případné uskladnění, proto může investovat do tak potřebného marketingu a propagace knihy. Bez toho totiž knihu neprodá,“ uvádí Zdeněk Janovec, který vše podstatné pro úspěšný prodej knihy shrnuje do následujícího desatera.

Desatero úspěšného marketingu vydání knihy pro samonakladatele:

Před vydáním knihy:

  1. Definujte si čtenářskou skupinu. Dejte o vaší knize vědět správný lidem, a to ještě před samotným vydáním. Najděte autory a blogery, kteří píší o podobném tématu a poučte se, jakým způsobem oni oslovují své publikum a inspirujte se pro vaší propagaci knihy.
  2. Naplánujte si marketingové aktivity před a po vydání knihy a stanovte si rozpočet.
  3. Sociální sítě jsou klíčovým kanálem, který umožňuje přímý kontakt, zásah na potenciální čtenáře. Udělejte si nový profil nebo stránku, který oddělíte od soukromého profilu. Zveřejňujte dostatečné množství zpráv, ale ne příliš moc, a to ještě před vydáním knihy. Sdílejte ukázky z knihy.
  4. Nezapomínejte také na tradiční média. Inzerce zde je drahá, ale pokud máte jasně danou cílovou skupinu definovanou například konkrétním zájmem, dá se velmi efektivně oslovit i tímto tradičním médiem.
  5. Napište krátkou anotaci knihy.
  6. Jedním z důležitých faktorů prodejnosti knihy je její obálka. Obálka knihy skutečně prodává! Zamyslete se tedy, zda nechcete svěřit vytvoření profesionálům.

 

Po vydání knihy:

  1. Informujte všechny již předešle oslovené na sociálních sítích, že kniha vyšla.
  2. Uspořádejte křest knihy.
  3. Rozešlete 5-10 výtisků na relevantní média, youtubery a blogery jako dárek s nabídkou rozhovoru. Prodejte i svůj příběh, jak si sám autor může úspěšně vydat knihu.
  4. Nakupte inzerci v předem naplánovaných médiích, ať již tradičních nebo online.

Důležité je také nezapomínat na kontinuální propagaci. Pokud má autor v prodeji rezervy, může využít svátky, kdy se lidé obdarovávají a výročí, které mohou souviset s tématikou knihy. Může udělat cílenou propagaci před Vánoci nebo Valentýnem. Během roku pak oslovovat potenciální čtenáře a nabídnout knihu jako netradiční dárek, zase záleží na povaze knihy a tématu.

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Jak mohou senioři bezpečně využívat veřejnou Wi-Fi a ušetřit za mobilní data

Veřejná Wi-Fi je pro seniory skvělou příležitostí, jak ušetřit za mobilní data, zároveň však představuje i značné bezpečnostní riziko. Zatímco oficiální sítě v knihovnách...

Nikdy nevíte, s čím se probudíte. Kim Kardashianová o životě ve strachu a konci manželství

„Nikdy nevíte, s čím se ráno probudíte, a to je opravdu znepokojivý pocit,“ svěřila se Kim Kardashianová v podcastu Call Her Daddy. Po letech...

Rýmovník: zelený zázrak proti rýmě

Nenápadná rostlinka s hebkými lístky a svěží vůní po eukalyptu a mentolu dokáže víc, než by se na první pohled zdálo. Rýmovník nejen že...

Podzimní grilování s kořením Mistr Grilu: Vyhrajte lahodné kořenicí směsi!

Podzim sice přináší kratší dny, chladnější večery a mlhavá rána, ale to ještě neznamená, že bychom si nemohli dopřát grilované dobroty! Zrovna teď má...

Kadeřnice radí, jak nosit dlouhé vlasy po padesátce, klíčem je vrstvení a správná ofina

Pravidlo, že s přibývajícím věkem se musí vlasy zkracovat, je dávno překonaný mýtus. Podle profesionální kadeřnice Kamily Frantlové Sedlákové mohou dlouhé vlasy ženám po...

Tajné slevy pro zkušené řidiče. Jak snížit platby za pojištění auta o tisíce

Platíte za havarijní pojištění více, než musíte? Pro zkušené řidiče v seniorském věku existuje hned několik cest, jak si snížit roční pojistné. Klíčem je...

Po padesátce tělo zpomalí, ale hubnutí není ztracené. Stačí změnit přístup

V padesáti se tělo začne chovat jinak. To, co dřív fungovalo, najednou nefunguje a kila přibývají i z běžného jídla. Neznamená to ale, že...

Sezóna uzení je konečně tu! Vyberte si vlastní udírnu a naučte se připravovat dobroty s kouřovým aroma

S příchodem prvních studených dnů se ze zahrádek rodinných domů line typická vůně doutnajícího dřeva. Znamená to, že sezóna uzení je konečně zpět! Pro...

Sleva, o které jste možná nevěděli. Jak ušetřit tisíce za brýle a lupy

Věděli jste, že na nové brýle, lupu či jiné zrakové pomůcky můžete získat výraznou slevu nebo příspěvek od státu? Mnoho seniorů o těchto možnostech...

Jennifer Anistonová vysvětlila, proč nikdy neadoptovala děti navzdory problémům s plodností

„Nechci adoptovat, chci svou vlastní DNA v malém človíčku,“ vysvětlila v jednom z upřímných rozhovorů herečka Jennifer Anistonová. Hvězda seriálu Přátelé po letech spekulací...

Vanilkový cheesecake, který se vždycky povede: jemný, voňavý a s křehkým základem

Je jen málo dezertů, které chutnají tak skvěle jako vanilkový cheesecake. Je krémový, vláčný a voní po másle a vanilce tak, že se vám...

Seznamte se s obnovenou řadou péče o pleťageLOC Tru Face od Nu Skin

Péče o pleť pro zralou pleť, která je navržena speciálně k řešení viditelných známek stárnutí. Nu Skin, globální lídr v oblasti krásy a wellness,...

Lékař varuje před třemi největšími zabijáky, kouření je podle něj absolutně nejhorší

„Je to bezpochyby jediná nejhorší věc, kterou můžete pro své tělo udělat,“ varuje lékař Jeremy London. Ve svém videu na platformě YouTube označil kouření...

Útěk před depresí a stárnutím. Skutečné důvody nevěry jsou hlubší, než si myslíte

Není to jen o sexu. Podle londýnské psychoanalytičky Juliet Rosenfeldové jsou skutečné důvody, proč muži podvádějí, mnohem hlubší a komplexnější. Kořeny nevěry prý často...

Brambory hotové raz dva: jednoduchý trik, který vám ušetří čas i energii

Brambory patří k jídlům, bez kterých si českou kuchyni snad ani neumíme představit. K obědu, večeři, v salátu i jako příloha - prostě je...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3