Podzimní harmonie ve vztazích?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Každé roční období je něčím specifické. Potemnělý podzim nás „nutí“ se více zastavit a ponořit do svého nitra. K tomu se může vázat určitě bilancování v oblasti vztahů. Nejspíše se shodneme na tom, že by pro nás mělo být cílem žít v harmonii – sám nebo sama se sebou a také s nejbližšími. S tím nám pomáhá především komunikace. Jenže někdy právě komunikace může způsobit nedorozumění i nepříjemné konflikty. Jak jim můžeme předcházet? Tím, že zohledníme typy osobnosti, jejichž komunikační styly se v mnohém liší. Více objasní psycholožka Šárka Miková, autorka knihy Milovat nestačí.

 

Vždyť jsi říkala, že…“; „Ale já jsem tím myslela, že…“
Se situacemi začínající těmito slovy máme nejspíš všichni bohaté zkušenosti. Nejprve máme myšlenku, kterou chceme sdělit. Musíme ji pak ovšem dostat do slov, což se ne vždy zcela podaří. A první zkreslení je na světě.

„Druhé zkreslení nastává v hlavě člověka, s nímž mluvíme. Z toho, co slyší, si totiž vybere jen informace, na které je v důsledku svého typu osobnosti „naladěný“. A pak si tyto informace zasadí do svého kontextu a dá jim svůj význam. Jenže vy si myslíte, že přece musel slyšet přesně to, co jste právě řekli,“ popisuje klasickou situaci psycholožka Šárka Miková, která za roky praxe vypracovala teorii osobnosti nazvanou Teorie typů. A my se právě nyní podíváme na komunikaci pohledem různých typů osobnosti – autenticky popisují, jak chtějí, aby
s nimi bylo komunikováno.


1. SP typy
„Zkusím a uvidím!“

Vrozené potřeby: AKCE TEĎ A TADY, SVOBODA, OKAMŽITÝ DOPAD

Jak si přejí, abyste s nimi komunikovali:

Mluvte s námi
věcně a na rovinu. Nemáme rádi omáčku kolem.

Potřebujeme konkrétní, věcné a účelné informace, ne filosofování a teoretizování.

Umíme snít a představovat si budoucnost i plánovat, co budeme dělat, ale je pro nás těžké poslouchat vaše záměry a cíle. Pokud se týkají vzdálenější budoucnosti, jsou pro nás těžko představitelné.

Chceme se bavit o tom, co nás baví, hlavně aby se to týkalo přítomnosti nebo maximálně blízké budoucnosti. 

Neodsuzujte nás za nestálost v názorech. Pokud se mezitím změnila situace, můžeme teď tvrdit něco jiného nebo se jinak rozhodnout, aniž bychom vám to stihli říct.


2. SJ typy – „Udržíme věci v chodu.“

Vrozené potřeby: STABILITA, PŘEDVÍDATELNOST, SPOLEHLIVOST

Jak si přejí, abyste s nimi komunikovali:

Mluvte s námi jednoznačně – jak se to řekne, tak to je a bude.

Mluvte stručně, konkrétně, přímo k věci, bez zbytečné omáčky.

Nenaznačujte! Nechceme si nic domýšlet, chceme přesně vědět, co nám chcete říct. 

To, co říkáte, bereme doslova, protože slova vnímáme nejdřív v jejich prvním významu. To neznamená, že nemáme smysl pro humor. Taky rádi děláme fórky či použijeme sarkasmus.

Když jde o něco důležitého nebo když od nás něco potřebujete, máme rádi přímou komunikaci, abychom nemuseli přemýšlet, jestli to myslíte vážně nebo ne.


3. NF typy – „Chci být sám sebou, ale nebýt sám“

Vrozené potřeby: HLUBŠÍ SMYSL, JEDINEČNOST, HARMONIE

Jak si přejí, abyste s nimi komunikovali:

Vyhovuje nám komunikace a spolupráce na osobní rovině, velmi nepříjemná je nám hustá atmosféra, chladná, úsporná a nevstřícná komunikace.

Je pro nás důležité, abyste nás brali vážně – trpělivě naslouchali, nezlehčovali naše vnímání situace, vyjadřovali pochopení, ale nesnažili se hned řešit náš problém. 

Nevyčítejte nám, že nedokážeme vždy zůstat klidní a věcní, že se náš projev snadno stane emotivnějším.

Pocity jsou pro nás důležité, rádi s vámi o nich budeme mluvit. 

Mluvte s námi upřímně – neupřímnost a neautentičnost lehce odhalíme a ztrácíte tím naši důvěru.

Berte v úvahu, že si věci bereme osobně. Potřebujeme ujištění, že si rozumíme a že vaše kritika není osobní,
že jen řešíte problém
.


4. NT typy „Já chci být lepší než já“

Vrozené potřeby: ROZUMĚT A PROVĚŘOVAT, KOMPETENTNOST, ZDOKONALOVÁNÍ

Jak si přejí, abyste s nimi komunikovali:

Chceme, abyste mluvili jasně, stručně a rámcově – to znamená, abyste vypíchli jen to podstatné a nezacházeli do zbytečných detailů. 

Pokud něco nechápete, rádi vám to vysvětlíme. Ale nechce se nám vysvětlovat něco, co považujeme za jasně řečené. 

Nechceme vám dokazovat, že jste hloupí, i když to tak možná někdy vnímáte. My jen máme sami radost,
že zlepšujeme proces. 

Někdy možná máte pocit, že vás přehlížíme, cítíte se kvůli tomu méněcenní. My to tak ale nemyslíme.

Za to, že se tváříme nepřívětivě, může většinou náš vlastní neúspěch, nebo jsme jen ponořeni do svých myšlenek.

 

Umět se v komunikaci přizpůsobit vám usnadní život

Možná vás napadne, že byste měli být autentičtí, jak se v současné době často zmiňuje. A nepřetvařovat se
a neomezovat se. Jenže umět se přizpůsobit neznamená ztratit svou tvář. Pořád můžete být sami sebou, ale zároveň berete v potaz, že ostatní jsou jiní. Ale hledat spolu navzájem společnou cestu k porozumění může být nejen život usnadňující, ale také příjemnější. Vždyť najít s někým společnou řeč a dojít k nějakému řešení je nesmírně lidské.

Umět se v komunikaci přizpůsobit by mělo být v našem vlastním zájmu. Nechcete-li tedy mluvit do jako do dubu. Komunikaci ale není nutné přizpůsobovat vždy. Třeba v situaci, kdy probíhá skutečný dialog, na který jsou obě strany naladěny a vnímají, že jim druhý naslouchá a slyší, co říkají. Přesto ale doporučuji si pro jistotu na konci udělat drobnou rekapitulaci. Místo ‚Takže jsem říkal, že…‘ se však spíš zeptejte ‘A co jsi vlastně slyšel?‘,“ dodává psycholožka Šárka Miková. Více se o jednotlivých typech osobnosti a jejich potřebách v komunikaci dočtete
v knize Milovat nestačí.

 

 

 

 

 

zdroj: Milovat nestačí
foto: pixabay.com

 

 

Reklama

Doporučujeme

Zapomeňte na túje. Tyhle keře rostou rychleji a sousedé vám je budou závidět

Českými zahradami se jako mor šíří zelené hradby z tújí, které sice spolehlivě cloní, ale často postrádají šmrnc. Ačkoliv jsou tyto jehličnany pro živý...

Vyhrajte poukázku na nákup na e-shopu ČistéDřevo.cz a darujte letos originální dárky!

Vánoce se blíží nezadržitelným tempem, což mimo jiné znamená nejvyšší čas přemýšlet, čím obdarujeme své blízké. Dárky by totiž měly být od srdce, dělat...

Po stopách zakladatele moderní vodoléčby: Naučná stezka Vincenze Priessnitze

Začátek v srdci Lázní Jeseník Naučná stezka nesoucí jméno slavného léčitele Vincenze Priessnitze začíná v areálu Priessnitzových léčebných lázní, které se nacházejí přibližně 2 kilometry...

Zapomeňte na kávu. Obyčejné jablko po ránu dokáže s tělem zázraky

Bereme ho jako samozřejmost, hodíme ho do tašky a sníme, kdy nás zrovna napadne. Jenže naše tělo není popelnice, nýbrž sofistikovaný stroj řízený vnitřními...

Manželství s.r.o. aneb když se doma chováte jako vojáci v zákopu

Mnoho párů žije v režimu studené války, v níž se komunikace omezuje na provozní nutnosti a jádro problému zůstává skryté pod nánosem křivd. Pokud...

Věda potvrzuje léčivé účinky spánku pod širákem. Stačí jediná noc

Možná to zní jako dobrodružství pro skauty, avšak realita je prozaičtější. „Lidé zapomněli, jak vypadá opravdová tma,“ upozorňují odborníci ze Sleep Health, podle nichž...

Body Restore – Proměňte svou sprchu v domácí wellness

V dnešní uspěchané době, kdy se stres stal běžnou součástí života, hledáme způsoby, jak na chvíli zpomalit a dopřát si klid i doma. Aromaterapie...

Jak probíhá návrat ze sekty: Odborníci, kteří vrací rodinám ztracené děti

Zvoní telefon a na druhém konci se ozývá zoufalý rodič, jehož dítě se chystá odevzdat život i celoživotní úspory samozvanému prorokovi kdesi v Austrálii....

Mytí oken bez námahy: S jednoduchým trikem ušetříte čas i peníze

Většina lidí bere mytí oken jako nutné zlo, jež zabere hodiny námahy a stojí spoustu peněz za profesionály. Jenže opak je pravdou. Křišťálově čistého...

Vyhrajte jeden ze tří balíčků Rituals

Dopřejte si okamžiky klidu a harmonie s luxusní péčí od Rituals. Každý produkt značky vznikl s cílem proměnit každodenní rutinu v smysluplný rituál –...

Vánoční inspiraci nabízí BIOBAY – spojení luxusu, přírody a umění

Kolekci od španělské značky MAISON OLER, kde se vůně mění v umění nabízí výhradní distributor BIOBAY. Ručně foukaný difuzér, prémiové esenciální oleje a designové...

Jak udržet banány čerstvé 26 dní? Obyčejná sklenice udělá zázrak

Koupíte krásně žluté banány a než se nadějete, zdobí je hnědé skvrny a měkká dužina končí v koši. Tomuto scénáři se však dá vyhnout....

Brána do pískovcového ráje: Objevte krásu Českého Švýcarska

Stojíme na křižovatce u Hřenska, kde se silnice dělí na směr k německému hraničnímu přechodu Schmilka a do centra obce. Zdejší parkoviště je ideálním...

Meteoroložka Dagmar Honsová prozradila, jaká je šance na bílé Vánoce

Vzpomínáte si ještě na tu kouzelnou atmosféru, kdy krajinu pokryl bílý samet a na Štědrý večer se tiše snášely vločky? Není divu, pokud ne....

Moravský Krumlov: Poklad, který nezaostává za slavnějším jmenovcem

Nejeden z vás jistě navštívil Český Krumlov, nebo se tam teprve chystáte. A je vám zřejmě známo, že Krumlovy najdeme na mapě hned dva:...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3