Vydejte se s námi do historie školství i vysvědčení

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

První vysvědčení až ve čtrnácti letech

Všeobecný školní řád zavádějící povinnou školní docházku vešel na pokyn císařovny Marie Terezie v platnost
6. prosince 1774. Ke stejnému datu se váže i zavedení vysvědčení, jimiž učitelé hodnotili své žáky. Avšak nenechte se mýlit, vysvědčení dostávali žáci na konci školní docházky ve 14 letech. Na přelomu 19. a 20. století se rozdávaly tři různé druhy. Pokud žák dosáhl potřebného věku i dostatečných znalostí z náboženství, jazyka a počtů, získal vysvědčení propouštěcí. Pokud mu nutné dovednosti chyběly a neměl výhled na zlepšení, dostal vysvědčení na odchodnou. Frekventační pak dostali ti žáci, kteří přecházeli z obecné školy na střední. Aby měli rodiče dostatečný přehled o průběhu studií, byly děti hodnoceny prostřednictvím školních zpráv, jejichž přečtení museli rodiče stvrdit podpisem.

Od jedničky k desítce

Od roku 1805 byli žáci hodnoceni podle docházky, a to na stupnici velmi pilná, pilná a řídká, prospěchu na škále velmi dobrý, dobrý, prostřední a slabý a chování v rozmezí velmi dobré, dobré, prostřední a školnímu řádu nepřiměřené. Vysvědčení a školní zprávy měly různé podoby, často byly zdobné a doplněné o nejrůznější motivy. Trochu rozdílné poměry vládly na gymnáziích, kde byli studenti do 19. století hodnoceni dokonce na osmistupňové škále. Až v roce 1905 byly předepsány jednotné známky i forma. Systém hodnocení se změnil v době Protektorátu, kdy byli žáci hodnoceni na šestistupňové škále a pouze jeden student ze třídy mohl dosáhnout vyznamenání. O významnější změně klasifikace se pak přemýšlelo až v 60. letech 20. století, kdy se uvažovalo buď o zvedení desetistupňové škály nebo slovního hodnocení. Vzhledem ke zvratům ve státních poměrech ale tento návrh vyšuměl. V 90. letech se strhla nová diskuse, ale k úpravě zákona došlo až v roce 2004, odkdy je možné hodnotit žáky slovně, známkou či jejich kombinací.

 

Sbírám, sbíráš, sbíráme

Školní sběrové akce měly tradici především ve válečném období. V době první světové války děti obcházely vesnice a sbíraly především železo, kovy a náhražkové potraviny. Během druhé světové války se schraňovaly hlavně kosti a rohovina, kovy, papír a kaučuk. Válečná léta byla vyčerpávající, a tak byl stanoven dokonce
i normativ na jednoho žáka. Tradice sběru se pak vrátila v období komunismu. V 50. letech se shromažďoval papír, železo a léčivé byliny. Brigády z řad žáků a studentů byly vysílány i jako pomocná síla při sklizni ovoce, chmele a brambor. 

Pod dohledem

První podobizna císaře se ve třídách objevila v roce 1873. Cíl byl jediný, vštípit mládeži lásku k císaři
a habsburskému domu. Zvyk se zachoval, a tak na žáky a studenty od roku 1918 dohlížel Tomáš Garrique Masaryk, od roku 1937 vedle něj pak směl viset i portrét Edvarda Beneše. Trochu překvapivý může být fakt, že za Protektorátu neexistovalo žádné nařízení, dle kterého by v každé třídě musela být podobizna Adolfa Hitlera. Po druhé světové válce se na čas na zdi vrátil Beneš společně se Stalinem, který je pak od roku 1948 opanoval. Ani vznik samostatné České republiky nic nezměnil na tradici umisťování hlav státu na stěnu za katedru,
a to i přesto, že současný zákon to nijak neupravuje.

Odměnu si zaslouží každý

Dnes se děti těší na vysvědčení nejen kvůli prázdninám, ale také i nejrůznějším dárkům a drobnostem, které od rodičů dostanou za odměnu. Udělejte školákům radost a darujte jim sladkou dobrotu v podobě bonbonů s ovocnou příchutí HARIBO Goldbären. Na populárních medvídcích si s nimi můžete pochutnat i vy a během mlsání zavzpomínat na vlastní studentská léta. I taková zdánliváé maličkost udělá radost každému školákovi
a navíc nemusí sloužit jen jako odměna, ale i jako motivace.

Zlatá jednička HARIBO Goldbären

Generacemi ověřená kvalita, která je přes 95 let nejúspěšnějším výrobkem společnosti. Snad každý zná tradiční chuť Zlatých medvídků, které v sobě skrývají tajemství lesních plodů, citrusů, ale i tropického ovoce.
Na želatinových medvídcích si nemusí pochutnávat jen děti, ale i dospělí. 

 

 

O společnosti HARIBO

Německá společnost HARIBO je rodinnou firmou, jejíž tradice sahá v současnosti již do třetí generace. Zakladatel firmy, Hans Riegel senior, nechal zapsat svou společnost HARIBO GmbH & Co. KG do obchodního rejstříku v německém Bonnu 13. prosince 1920. Označení HARIBO je akronymem slov HAns RIegel BOnn. Synové zakladatele, Dr. Hans Riegel († 15. října 2013) a Paul Riegel († 2. srpna 2009), převzali společnost po smrti svého otce v roce 1946. „Tančící medvídek“, vytvořený zakladatelem Hansem Riegelem seniorem, je dnes společně s proslulým ZLATÝM MEDVÍDKEM (GOLDBÄR), již kultovní figurkou značky HARIBO. Společnost HARIBO je světovou jedničkou na trhu v segmentu želatinových a lékořicových cukrovinek. Denně vyrobí až 100 milionů ZLATÝCH MEDVÍDKŮ. Od poloviny třicátých let dodnes jsou produkty HARIBO prezentovány známým sloganem: „HARIBO chutná malým, stejně tak i dospělým“.

 

Další informace najdete na: www.haribo.com

 

 

Reklama

Doporučujeme

Více než čtvrt milionu řidičských průkazů letos končí, nejvíce se to týká Středočechů a seniorů

Více než čtvrt milionu Čechů letos čeká povinná výměna řidičského průkazu. Největší vlna se týká seniorů a řidičů ve Středočeském kraji. Zjistěte, jak si...

Tron: Ares otevírá novou dimenzi digitálního světa

Večer premiéry filmu Tron: Ares rozsvítil pražské kino IMAX futuristickým pulzem digitálního vesmíru. Premiéra nového sci-fi snímku Tron: Ares nabídla divákům podívanou, která posouvá...

Gynekologové vysvětlují, jak správně používat slipové vložky a kdy mohou být škodlivé

Traduje se o nich, že škodí zdraví a narušují přirozenou mikroflóru. Pravda o slipových vložkách je však mnohem prostší. Podle gynekologů nejsou samy o...

Křen: štiplavý zázrak, který léčí i probouzí

Na první pohled vypadá obyčejně, ale jakmile ho okusíte, dá o sobě okamžitě vědět. Křen je kořenová zelenina s výraznou chutí, která dokáže nejen...

Dopřejte vlasům po létě domácí vlasové wellness

Letní měsíce přináší spoustu radostí, ale pro naše vlasy bývají náročné. Vlasy jsou vysušené, oslabené a chybí jim přirozený lesk. Proto si právě po...

Módní trendy na podzim 2025: Sedm barevných kombinací, které nahradí béžovou

Ačkoli jsou béžová a hnědá nesmrtelnou klasikou, letošní podzimní sezona si žádá větší odvahu a hru s barvami. Nemusíte přitom utratit jmění za nové...

Skrytý poklad pro vaši peněženku: Jak vám stát pomůže ušetřit tisíce za energie

Výměna starých spotřebičů či osvětlení za úsporné varianty je chytrým krokem, avšak mnoho lidí, zejména seniorů, netuší, že na tuto investici mohou získat výrazný...

Miro Žbirka: Gentleman, jehož písně nikdy nezestárnou

Měl charisma, eleganci, talent a nadhled. Jeho písně znají celé generace – Atlantida, Biely kvet, Čo bolí, to prebolí, Mám rád… Každá z nich...

Skryté bohatství v šuplících: 11,3 milionu recyklovatelných smartphonů v Česku ukrývá suroviny za více než 27 milionů €

Podle studie Fraunhofer Austria, zadané společností refurbed, obsahují staré nevyužité smartphony tuny cenných surovin, které lze znovu využít v rámci cirkulární ekonomiky. Praha, 10. září...

Jsou to jenom vlasy, nebrečte… Laďka Něrgešová a její neuvěřitelně odvážné gesto

S úsměvem na tváři a s neuvěřitelnou statečností si v přímém přenosu sundala paruku a odhalila následky náročné léčby. Moderátorka Laďka Něrgešová se rozhodla...

Dvoufázové NOVINKY Mix Me

Hydratace a péče pro pleť i tělo Nová řada dvoufázových přírodních produktů Mix Me přináší péči, která v sobě spojuje sílu přírodních ingrediencí, inovativní složení...

Když sebevědomí působí nafoukaně: Tato gesta z vás dělají aroganta, i když to nemyslíte zle

Sebevědomí je skvělá věc – dodává vám jistotu, pomáhá prosadit se a otevírá dveře. Ale mezi zdravým sebevědomím a domýšlivostí je ve skutečnosti tenká...

Lékaři varují před chronickou obstrukční plicní nemocí, kterou neodhalí rentgen

Projevuje se nenápadně... únavou, zadýcháváním či přetrvávajícím kašlem. Ačkoliv její výskyt v Česku stoupá, chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) zůstává dlouho skryta, jelikož ji...

Poslechněte si: žhavé audioknižní novinky do chladných dní

Kromě deštivého počasí a brzkého stmívání přináší podzim i lákavé záležitosti. Pestrá jako barevné listí je nabídka audioknih, které právě vychází, aby vám nadcházející...

SCANquilt – krása a pohodlí do vašeho domova

Podzim už pomalu klepe na dveře. Každým dnem se příroda halí do teplých odstínů oranžové, červené a zlaté a přináší klidnou, hřejivou atmosféru. Vneste...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3