Propásnutý odlet je noční můrou každého cestovatele. Při dopravě na letiště se může kdykoli přihodit něco nečekaného a rázem musíte závodit s časem. Takové chvíle bývají extrémně stresující a v mnoha případech vyjdou i pěkně draho. Většina lidí ale netuší, že některé letecké společnosti mají neveřejná pravidla, která při podobných komplikacích můžou zachránit celou dovolenou. Prozradíme vám, co znamená pojem „no-show“, kdy pomůže takzvané flat tire rule a proč má smysl dorazit na letiště i po odletu.
Zaspali jste, uvízli v koloně nebo jste nestihli navazující spojení? Ať už je důvod zmeškaného letu jakýkoli, nemusíte hned věšet hlavu. Vše se dá ještě zachránit. Existují případy, kdy aerolinky vyjdou vstříc, a dokonce zdarma přebookují pasažéry na jiný let. Stačí jen znát pár interních opatření, o kterých se veřejně příliš nemluví.
Dejte o sobě vědět
V letecké hantýrce má zmeškaný let své pojmenování, říká se mu „no-show“. Týká se situace, kdy cestující vůbec nenastoupí a předem to ani neoznámí. A právě tehdy hrozí největší úskalí – dopravce zruší nejen aktuální úsek, ale klidně i celý zbytek trasy včetně zpátečního letu.
„Cestující má letět například z Prahy do New Yorku s přestupem v Amsterdamu a zmešká první část cesty. Pokud o tom aerolinka není předem informována, automaticky stornuje i návazný let. Jestliže je na mezipřistání delší časová rezerva, může být šance chybu napravit třeba alternativním spojem nebo změnou rezervace,“ upozorňuje Jiří Spolek z cestovatelského portálu Zaletsi.cz. Zároveň doporučuje, abyste co nejdříve kontaktovali zákaznickou linku letecké společnosti, nebo svého prodejce letenek, kde přesně poradí, co máte dělat.
Když píchnete kolo
Dalším neveřejným opatřením je tzv. flat tire rule, volně přeloženo jako pravidlo píchlé pneumatiky. Podle něj se postupuje za nepředvídatelných potíží, jako jsou dopravní nehoda, zácpa na dálnici nebo opravdový defekt, kvůli kterým pasažér zmešká letadlo. Jde ale také o situace, kdy si někdo nestihne vyřídit vstupní dokumenty jako například ESTA nebo ETA, což okamžitě znemožní odlet, byť je cestující na letišti včas.
„Když dorazíte k přepážce letecké společnosti, nebo alespoň včas zavoláte a vysvětlíte, co se stalo, některé aerolinky mohou přimhouřit oči a zdarma vás přebookovat na nejbližší volný let,“ vysvětluje Jiří Spolek.
V USA to bývá běžná praxe téměř u všech dopravců, záleží ale i na ochotě konkrétního pracovníka. „V Evropě se s tímto nepsaným pravidlem setkáte spíše výjimečně, obvykle jen u tradičních aerolinek, jako jsou KLM, Air France, Lufthansa nebo British Airways. Oficiálně to sice nikde neuvádějí, ale když se zkusíte slušně ozvat, často vám vyjdou vstříc,“ dodává zkušený cestovatel.
Není vše ztraceno
Některé aerolinky nabízejí tzv. záchranný tarif (rescue fare či missed flight fee). Dorazte na letiště i krátce po plánovaném odletu, za určitý poplatek lze totiž změnit rezervaci na nejbližší dostupný let. Není to sice nárokovatelná služba, ale může zachránit vysněnou dovolenou. „U většiny nízkonákladových dopravců se změna rezervace po zmeškaném letu pojí s vysokým poplatkem. Někdy proto vyjde levněji koupit úplně novou letenku, než se snažit změnit tu původní,“ doporučuje Jiří Spolek.
U společnosti Ryanair činí poplatek za promeškaný odlet přibližně 2 500 korun (100 eur), přihlásíte-li se na přepážce do hodiny po odletu, nebo i 40 minut před odletem. U Wizz Air zaplatíte kolem 3 000 korun (120 eur) a musíte vše vyřídit do 30 minut od plánovaného odletu.
EasyJet si účtuje kolem 3 100 korun (110 liber), vše lze zařídit do dvou hodin po odletu. Záchranný poplatek u Smartwings do 72 hodin po odletu je zhruba 2 500 korun (100 eur) a k tomu příplatek v případě rozdílu v ceně letenky. Pokud změnu zvládnete na poslední chvíli, než se letadlo vznese, bude to stát kolem 1 500 korun (60 eur) a opět doplacení rozdílu v ceně nového letu.
Když čas hraje proti vám
Jakmile víte, že nestihnete let, nepropadejte panice, zatím ještě není vše ztraceno. Přísloví praví, že se slušností nejdál dojdeš, a při jednání s pracovníky letecké společnosti to platí dvojnásob. Konečné rozhodnutí totiž bude na nich.
Pět tipů, co dělat, až uletí letadlo
- Zachovejte klid, protože stres situaci neřeší, ale spíše komplikuje.
- Cestou na letiště vše dokumentujte – fotka nehody, zpráva z odtahovky nebo výpis z dopravní aplikace.
- Zavolejte aerolince hned, jak zjistíte, že nestíháte. Čím dříve, tím lépe.
- Dostavte se na letiště, protože i po odletu stále máte šanci.
- Srovnejte cenu nové letenky a případný poplatek za změnu rezervace.
Příště buďte předvídaví
Smůla občas potká každého. Byla by ale škoda, kdyby navíc vše zhoršila vlastní nepřipravenost. „Jestli příště nechcete nic ponechat náhodě, zvažte při nákupu letenky raději flexibilní tarif, který umožní rezervaci snadno upravit. Vyplatí se i cestovní pojištění, které kryje zmeškání odletu kvůli nepředvídatelným okolnostem,“ radí Jiří Spolek ze Zaletsi.cz.
Není žádná náhoda, když aerolinka někomu vyjde vstříc. Většinou za tím stojí právě znalost nepsaných zásad, o kterých většina cestujících nemá tušení. Nyní o nich ale víte i vy, takže příště vás jen tak něco nerozhází.