V OREA jsou sezónní pracovníci důležitou součástí týmu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 „Jsme rádi, že v našich týmech přirozeně funguje mentoring, vzájemná pomoc a chuť růst – a že mnozí sezónní kolegové se stávají jejich trvalou součástí. Zároveň ale víme, že každý stabilní tým potřebuje i novou energii.
A právě tu nám sezónní pracovníci pravidelně přinášejí.“
“ říká Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Ročně se v OREA vystřídá okolo 300 sezónních pracovníků, přičemž v letní a zimní špičce jich bývá nejvíce. „Nábor spouštíme zpravidla 2–3 měsíce před začátkem sezóny, podle konkrétní lokality. Požadavky business hotelů a resortů se liší v rámci roku. Využíváme kombinaci pracovních portálů, sociálních sítí, partnerských agentur a vlastní kariérní stránky,“ upřesňuje Petra Slabá. U studentů jde také o stáže a dlouhodobé spolupráce se středními hotelovými školami. Ti se později nezřídka stávají stálými zaměstnanci. Například v loňském roce se tak stalo zaměstnanci hotelové sítě OREA Hotels & Resorts 88 absolventů škol.

Velmi osvědčený je také model sezónních přesunů mezi lokalitami – například v zimě do horských resortů
a v létě do lázeňských nebo městských destinací. Flexibilní mechanismus se každoročně týká 30–40 zaměstnanců. O spokojenosti zaměstnanců, ale i o sezónních pracovních jsme si povídali s HR ředitelkou OREA Hotels & Resorts Petrou Slabou.


Petra Slabá

 

Co podle vás dělá OREA výjimečnou jako zaměstnavatele v hotelovém segmentu?

Především je to specifický přístup k zaměstnancům, který se výrazně liší od běžných standardů v našem odvětví – tedy v hospitality. OREA má výjimečnou firemní kulturu, na kterou jsme všichni hrdí. Možná jste si všimli, že česká hotelová scéna není zrovna proslulá kvalitní péčí o zaměstnance, a právě to jsme se rozhodli změnit už na začátku reorganizace naší společnosti. Věříme, že se nám to podařilo. Potvrzují nám to i zpětné vazby od našich hostů.

Abych nebyla tajemná, tak bych ráda hned na začátku prozradím naše „tajemství“, které vlastně žádným tajemstvím není: v OREA pečujeme o zaměstnance stejně jako lídři trhu v bankovnictví nebo IT. Připravujeme rozvojové programy, pravidelně porovnáváme mzdy a benefity s trhem, měříme motivovanost a aktivně pracujeme s podněty a přáními našich lidí. Navíc jsme zaměstnancům dali maximální pravomoci v péči o hosty – každý má možnost (a zároveň odpovědnost) udělat maximum a samostatně se rozhodovat při řešení jejich potřeb.

 

Jakým způsobem zjišťujete spokojenost zaměstnanců?

Používáme aplikaci LutherOne, která nám umožňuje flexibilně měřit motivovanost zaměstnanců. Když jsme
v roce 2017 začínali s transformací, první měření v roce 2018 ukázalo velmi nízkou motivovanost – kolem 38 %. To mimo jiné odráželo i výkonnost celé společnosti. V roce 2024 jsme dosáhli průměrné motivovanosti okolo 91 %. Získali jsme ocenění Voice of Employee Award pro CEE region a také cenu za Readiness for Future, která je pro nás z hlediska dlouhodobého rozvoje ještě důležitější.

 

Jaká zpětná vazba od zaměstnanců vás v poslední době potěšila? A co vám naopak ukázalo prostor ke zlepšení?

Před dvěma týdny jsme měli náš pravidelný OREA Welcome Day, který pořádáme zhruba jednou za dva měsíce. Ne všichni účastníci jsou úplní nováčci – někteří už u nás pár týdnů pracují. A právě ti spontánně potvrzovali nově příchozím, že OREA je opravdu skvělé místo a že vše, co jsme jim slíbili při náboru, skutečně plníme. Během prezentací a diskusí s vedením to bylo velmi dojemné a přiznávám, že mě to opravdu potěšilo. Ale to se mi v práci stává poměrně často. 🙂

 

Jak si OREA aktuálně stojí z hlediska fluktuace zaměstnanců? Je to téma, které vnímáte jako výzvu?

Fluktuace je pro nás výzvou. V našem odvětví je běžná – jsme sezónní zaměstnavatel a mnoho kolegů pracuje jen část roku, například v létě v ČR a v zimě v Rakousku nebo Itálii. To přirozeně zvyšuje celkovou fluktuaci. Pokud jde o tzv. „pravou“ fluktuaci, tedy odchody způsobené naší chybou, tam si nevedeme špatně. Letos se na fluktuaci intenzivně zaměřujeme a u všech odcházejících provádíme exit interview, abychom znali důvody jejich rozhodnutí.

 

Jak přistupujete k náboru sezónních pracovníků během jara a léta?

Naše sezóna je pestrá. Máme městské hotely, resorty pro rodiny i lázeňské hotely v Mariánských Lázních. Každý segment má sezónu v jinou dobu, takže u nás je vlastně sezóna celý rok. S brigádníky většinou problém nemáme. Spolupracujeme se stálými brigádníky i studenty středních a vysokých škol, kteří k nám chodí na stáže a v létě pokračují brigádami. Zbývající pozice obsazujeme klasicky přes brigádnické portály.

 

Daří se vám tyto sezónní pracovníky motivovat k návratu nebo přechodu na stálý úvazek?

Ano, viz výše – máme vysokou míru návratnosti a někteří přecházejí i na trvalé pozice.

 

O které pracovní pozice je v OREA tradičně největší zájem?

Z provozních pozic jsou to ty, které vyžadují zkušenosti. Mezi ně patří generální manažeři, rezidenti, F&B manažeři, číšníci nebo wellness specialisté. Naopak velmi obtížně se shánějí kuchaři, pokojské nebo pracovníci do myčky. V lázeňství je pak nedostatek téměř všech zdravotnických profesí – fyzioterapeutů, lékařů i sester.

 

Mění se v posledních letech preference uchazečů o práci v hotelnictví?

Ano, a jsem na to hrdá. Zájem o OREA jako zaměstnavatele roste. Postupně naplňujeme naši vizi stát se zaměstnavatelem první volby v české hospitality. I když nemůžeme konkurovat zahraničním řetězcům v oblasti mezinárodních zkušeností, plánujeme expanzi mimo ČR, takže i tuto možnost brzy nabídneme. A občas si dovolím říct, že v OREA s náborem problém nemáme, i když tím někdy trochu provokuji kolegy z HR. 🙂

 

Jaké benefity OREA svým zaměstnancům nabízí?

Nabízíme širokou škálu běžných benefitů, ale specifické jsou pro nás výhodné podmínky ubytování a stravování v našich hotelech. Zaměstnanci si mohou s rodinou užít prodloužený víkend ve čtyřhvězdičkovém hotelu za cca 3 000 Kč – to je 250 Kč za noc na osobu a 40% sleva na všechny služby. Rádi také pořádáme svatby nebo rodinné oslavy našich kolegů za těchto výhodných podmínek. V loňském roce naši zaměstnanci využili celkem 3 600 člověkonocí.

 

Na co se v oblasti HR v OREA chcete v nejbližších měsících nebo letech zaměřit?

OREA čeká významný růst. Našim cílem je do roku 2030 zdvojnásobit kapacitu z 2500 na 5 000 pokojů. To znamená i výrazný nárůst počtu zaměstnanců. Naší prioritou je udržet motivaci stávajících kolegů a zároveň zvládnout nábor a adaptaci těch nových. Považuji to za jeden z největších a zároveň nejzajímavějších HR příběhů své kariéry.

 

 

 

 

 

zdroj/foto: OREA 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Zhasněte v koupelně! Fenomén „dark showering“ dobývá svět a odborníci ho milují

Slyšeli jste už o „tmavém sprchování“? Zatímco ranní sprcha nás má probudit a nabít energií, nový trend, který zaplavil sociální sítě, se zaměřuje na...

Túje jsou pasé: Zasaďte srbský smrk a vytvořte si neproniknutelnou alpskou stěnu

Většina lidí při plánování živého plotu automaticky sahá po tújích. Jenže zahradníci znají lepší tajemství: srbský smrk (Picea omorika). Je levnější, odolnější a vypadá...

Nová éra péče o tělo

Dove uvádí na trh tělová séra s aktivními složkami na úrovni pleťové péče Značka Dove přináší zásadní inovaci v péči o pokožku těla. Představuje novou...

Mrtví lupiči a malý psychopat? Expert rozebral Kevinovy pasti v Sám doma

Při sledování Sám doma v roce 2025 nás napadají jiné otázky než v dětství. Třeba jak si sakra rodiče mohli dovolit dům, který se...

Voda z kohoutku jako nepřítel baristů. Jak tvrdost a chlor ničí aroma drahých zrn

Milovníci kávy dokážou hodiny debatovat o pražení, mikrometrech na mlýnku nebo původu zrn. Pak ale často udělají tu největší chybu. Celý rituál zalijí vodou,...

Bonusy za 4,5 miliardy korun! Zpěvačka odměnila svůj štáb rekordní sumou

Turné Eras Tour přepsalo historii. Po 149 koncertech ve 21 zemích se tržby zastavily na neuvěřitelných 2 miliardách dolarů. Taylor Swift se však v...

12 nocí, 12 měsíců: Unikátní průvodce, jak si „přednastavit“ úspěšný příští rok

Období mezi zimním slunovratem a Třemi králi bylo pro naše předky tím nejposvátnějším časem v roce. Věřili, že během tzv. „Kouřových nocí“ je hranice...

Generace důvěřují, odborníci doporučují

Značka Vaseline, založená v roce 1870, si již více než 150 let drží pevné místo v domácnostech po celém světě. Její schopnost chránit pokožku...

Špína, psí výkaly a přísná pravidla. Bývalé milenky promluvily o svátcích v Playboy vile

Vánoce plné sněhu uprostřed slunné Kalifornie, kde ovšem místo baněk visí na lustru spodní prádlo, ale pod povrchem vládne přísný režim. „Hef měl naprosto...

Zrcadlo jako zrádce. Pokud v něm vidíte nepořádek, násobíte si stres

Všichni si dáváme předsevzetí, že zhubneme, budeme jíst zdravěji a méně se stresovat. Jenže často zapomínáme na místo, které nás ovlivňuje úplně nejvíc, a...

Poctivá chuť bez náhražek: Vyrobte si domácí máslo jen ze smetany a mrkve

V době, kdy jsou regály plné náhražek a vylepšovadel, se čím dál více lidí vrací k domácí výrobě základních surovin. Domácí máslo je ideálním...

Zapomeňte na Alpy! Polsko má hory, wellness i pravou zimní atmosféru, kterou si zamilujete

Zimní dny doslova volají po spojení přírody a sportu s relaxem v útulném prostředí. A není nutné jezdit daleko. Jen pár hodin za hranicemi...

Rok 2026: Ráj prodloužených víkendů! Sedmkrát si užijeme extra volno

Plánování dovolených pro rok 2026 bude letos jedna radost. Kalendář nám totiž nadělil hned několik prodloužených víkendů, které vycházejí přímo ideálně na pátky nebo...

Výprava za pramenem Labe

Cesta k pramenu naší nejznámější řeky Labe skýtá mnohé další krásné památky, zajímavá zastavení a dechberoucí výhledy do horské krajiny. Celá oblast je protkána...

Taylor Swift v slzách: Poprvé promluvila o masakru dětí v Southportu

V červenci 2024 otřásla světem zpráva o brutálním útoku na taneční kroužek s tématikou Taylor Swift v Southportu, kde zemřely tři malé holčičky. Zpěvačka...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3