V OREA jsou sezónní pracovníci důležitou součástí týmu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 „Jsme rádi, že v našich týmech přirozeně funguje mentoring, vzájemná pomoc a chuť růst – a že mnozí sezónní kolegové se stávají jejich trvalou součástí. Zároveň ale víme, že každý stabilní tým potřebuje i novou energii.
A právě tu nám sezónní pracovníci pravidelně přinášejí.“
“ říká Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Ročně se v OREA vystřídá okolo 300 sezónních pracovníků, přičemž v letní a zimní špičce jich bývá nejvíce. „Nábor spouštíme zpravidla 2–3 měsíce před začátkem sezóny, podle konkrétní lokality. Požadavky business hotelů a resortů se liší v rámci roku. Využíváme kombinaci pracovních portálů, sociálních sítí, partnerských agentur a vlastní kariérní stránky,“ upřesňuje Petra Slabá. U studentů jde také o stáže a dlouhodobé spolupráce se středními hotelovými školami. Ti se později nezřídka stávají stálými zaměstnanci. Například v loňském roce se tak stalo zaměstnanci hotelové sítě OREA Hotels & Resorts 88 absolventů škol.

Velmi osvědčený je také model sezónních přesunů mezi lokalitami – například v zimě do horských resortů
a v létě do lázeňských nebo městských destinací. Flexibilní mechanismus se každoročně týká 30–40 zaměstnanců. O spokojenosti zaměstnanců, ale i o sezónních pracovních jsme si povídali s HR ředitelkou OREA Hotels & Resorts Petrou Slabou.


Petra Slabá

 

Co podle vás dělá OREA výjimečnou jako zaměstnavatele v hotelovém segmentu?

Především je to specifický přístup k zaměstnancům, který se výrazně liší od běžných standardů v našem odvětví – tedy v hospitality. OREA má výjimečnou firemní kulturu, na kterou jsme všichni hrdí. Možná jste si všimli, že česká hotelová scéna není zrovna proslulá kvalitní péčí o zaměstnance, a právě to jsme se rozhodli změnit už na začátku reorganizace naší společnosti. Věříme, že se nám to podařilo. Potvrzují nám to i zpětné vazby od našich hostů.

Abych nebyla tajemná, tak bych ráda hned na začátku prozradím naše „tajemství“, které vlastně žádným tajemstvím není: v OREA pečujeme o zaměstnance stejně jako lídři trhu v bankovnictví nebo IT. Připravujeme rozvojové programy, pravidelně porovnáváme mzdy a benefity s trhem, měříme motivovanost a aktivně pracujeme s podněty a přáními našich lidí. Navíc jsme zaměstnancům dali maximální pravomoci v péči o hosty – každý má možnost (a zároveň odpovědnost) udělat maximum a samostatně se rozhodovat při řešení jejich potřeb.

 

Jakým způsobem zjišťujete spokojenost zaměstnanců?

Používáme aplikaci LutherOne, která nám umožňuje flexibilně měřit motivovanost zaměstnanců. Když jsme
v roce 2017 začínali s transformací, první měření v roce 2018 ukázalo velmi nízkou motivovanost – kolem 38 %. To mimo jiné odráželo i výkonnost celé společnosti. V roce 2024 jsme dosáhli průměrné motivovanosti okolo 91 %. Získali jsme ocenění Voice of Employee Award pro CEE region a také cenu za Readiness for Future, která je pro nás z hlediska dlouhodobého rozvoje ještě důležitější.

 

Jaká zpětná vazba od zaměstnanců vás v poslední době potěšila? A co vám naopak ukázalo prostor ke zlepšení?

Před dvěma týdny jsme měli náš pravidelný OREA Welcome Day, který pořádáme zhruba jednou za dva měsíce. Ne všichni účastníci jsou úplní nováčci – někteří už u nás pár týdnů pracují. A právě ti spontánně potvrzovali nově příchozím, že OREA je opravdu skvělé místo a že vše, co jsme jim slíbili při náboru, skutečně plníme. Během prezentací a diskusí s vedením to bylo velmi dojemné a přiznávám, že mě to opravdu potěšilo. Ale to se mi v práci stává poměrně často. 🙂

 

Jak si OREA aktuálně stojí z hlediska fluktuace zaměstnanců? Je to téma, které vnímáte jako výzvu?

Fluktuace je pro nás výzvou. V našem odvětví je běžná – jsme sezónní zaměstnavatel a mnoho kolegů pracuje jen část roku, například v létě v ČR a v zimě v Rakousku nebo Itálii. To přirozeně zvyšuje celkovou fluktuaci. Pokud jde o tzv. „pravou“ fluktuaci, tedy odchody způsobené naší chybou, tam si nevedeme špatně. Letos se na fluktuaci intenzivně zaměřujeme a u všech odcházejících provádíme exit interview, abychom znali důvody jejich rozhodnutí.

 

Jak přistupujete k náboru sezónních pracovníků během jara a léta?

Naše sezóna je pestrá. Máme městské hotely, resorty pro rodiny i lázeňské hotely v Mariánských Lázních. Každý segment má sezónu v jinou dobu, takže u nás je vlastně sezóna celý rok. S brigádníky většinou problém nemáme. Spolupracujeme se stálými brigádníky i studenty středních a vysokých škol, kteří k nám chodí na stáže a v létě pokračují brigádami. Zbývající pozice obsazujeme klasicky přes brigádnické portály.

 

Daří se vám tyto sezónní pracovníky motivovat k návratu nebo přechodu na stálý úvazek?

Ano, viz výše – máme vysokou míru návratnosti a někteří přecházejí i na trvalé pozice.

 

O které pracovní pozice je v OREA tradičně největší zájem?

Z provozních pozic jsou to ty, které vyžadují zkušenosti. Mezi ně patří generální manažeři, rezidenti, F&B manažeři, číšníci nebo wellness specialisté. Naopak velmi obtížně se shánějí kuchaři, pokojské nebo pracovníci do myčky. V lázeňství je pak nedostatek téměř všech zdravotnických profesí – fyzioterapeutů, lékařů i sester.

 

Mění se v posledních letech preference uchazečů o práci v hotelnictví?

Ano, a jsem na to hrdá. Zájem o OREA jako zaměstnavatele roste. Postupně naplňujeme naši vizi stát se zaměstnavatelem první volby v české hospitality. I když nemůžeme konkurovat zahraničním řetězcům v oblasti mezinárodních zkušeností, plánujeme expanzi mimo ČR, takže i tuto možnost brzy nabídneme. A občas si dovolím říct, že v OREA s náborem problém nemáme, i když tím někdy trochu provokuji kolegy z HR. 🙂

 

Jaké benefity OREA svým zaměstnancům nabízí?

Nabízíme širokou škálu běžných benefitů, ale specifické jsou pro nás výhodné podmínky ubytování a stravování v našich hotelech. Zaměstnanci si mohou s rodinou užít prodloužený víkend ve čtyřhvězdičkovém hotelu za cca 3 000 Kč – to je 250 Kč za noc na osobu a 40% sleva na všechny služby. Rádi také pořádáme svatby nebo rodinné oslavy našich kolegů za těchto výhodných podmínek. V loňském roce naši zaměstnanci využili celkem 3 600 člověkonocí.

 

Na co se v oblasti HR v OREA chcete v nejbližších měsících nebo letech zaměřit?

OREA čeká významný růst. Našim cílem je do roku 2030 zdvojnásobit kapacitu z 2500 na 5 000 pokojů. To znamená i výrazný nárůst počtu zaměstnanců. Naší prioritou je udržet motivaci stávajících kolegů a zároveň zvládnout nábor a adaptaci těch nových. Považuji to za jeden z největších a zároveň nejzajímavějších HR příběhů své kariéry.

 

 

 

 

 

zdroj/foto: OREA 

 

 

Reklama

Doporučujeme

„Sleva“ 80 % a prázdná peněženka. Senioři snadno naletí falešným obchodům

Barevné obrázky, vymyšlené recenze a sliby o zázračné úlevě. Podvodní e-shopy cílí hlavně na seniory a prodávají jim bezcenné pomůcky za tisíce korun. Internetové pasti...

Teenageři a vlasy. Co doporučují odborníci z kadeřnictví Klier?

Období dospívání je o objevování sebe sama a vlastního stylu. Vlasy jsou často prvním místem, kde mladí dají najevo, kým chtějí být. Jsou pro...

Káva a alkohol nejsou jako voda. Proč to funguje jinak

Dvě sklenice vody ráno a káva po obědě? V teplých dnech to nestačí. Naše tělo potřebuje nejen tekutiny, ale i minerály. Kdo na to...

Praní bez drobných nečistot? Tento zaručený pomocník mnohé překvapí

Vypadá to jako hloupost, ale funguje to. Obyčejný plastový sáček, který většina z nás automaticky vyhazuje nebo schovává "na horší časy", se dá totiž...

Stát přidá důchodcům stokoruny. Někteří ale za zprávu o navýšení zaplatí

O kolik přesně se mi v lednu 2026 zvedne důchod? Ministerstvo práce a sociálních věcí konečně odtajnilo finální čísla a odpověď není pro každého...

Ticho, voda, klid. Neznámé přehrady a rybníky, kde si opravdu odpočineš

Některá zákoutí Česka nejsou vidět na Instagramu, ale slyšíš tam šum vody a ticho. Vodní perly, kde nepotkáš davy a místo hotelových resortů tě...

Co připravit na rodinné posezení? Zkuste retro sýrovou roládu

Pamatujete si na klasickou sýrovou roládu, která nesměla chybět na žádné oslavě? Tahle retro pochoutka se vrací do módy a stále boduje. Je jednoduchá...

Jóga, keramika i tanec za babku: Senioři objevují kouzlo slevových kurzů

Stáří není konec. Je to kapitola, která si žádá pozornost, možnosti a respekt. Senior Pas je tichým, ale mocným nástrojem, který dokazuje, že aktivní...

Nízký plat celý život? Přesto můžete mít slušný důchod

Důchod v Česku se nevypočítává jen podle výše výdělků. Rozhodují hlavně odpracované roky a systém redukčních hranic, který zajišťuje solidaritu mezi lidmi. Rovnostářský systém V Česku...

Tři recepty na pomazánky, které nadchnou vaše chuťové pohárky

Pomazánky jsou v naší zemi mezi strávníky velmi oblíbené. Ať už se jedná o svačinu nebo pohoštění pro návštěvu, mají spoustu příznivců. Navíc jsou...

Saxofonista Slováček naletěl pyramidě. Zklamání, hněv a mizivá šance na návrat úspor

Felix Slováček patří mezi tisíce poškozených, kteří vložili peníze do podvodného investičního plánu firmy Glocin. O své úspory nejspíš už nikdy neuvidí. Zhodnocení, které nikdy...

Pigmentové skvrny po letech na slunci. Mýtus o játrech už neplatí

Tmavé skvrny na kůži nejsou známkou nemocných jater, ale následkem let strávených na slunci. Jak je rozeznat a proč je dobré chodit na pravidelné...

Češi je milují, ale měli by si dát pozor! Kaktusy do bytu nepatří, zvlášť ne do ložnice

Kaktus je na první pohled nenáročná a moderní rostlina, která je ideální i pro ty, kterým jinak pokojovky dlouho nevydrží. V českých domácnostech se...

Zdravé svačinky po celý školní rok

S nástupem nového školního roku se klasicky otevírá téma rychlých, zdravých a chutných svačinek. Usnadněte si každodenní přípravu a zároveň potěšte i ty nejvybíravější...

Dáda Patrasová truchlí. Dceru ztratila v náručí, poslední slova ji zasáhla do srdce

Byla to bolest, která neměla slova. Dáda Patrasová držela svou dceru Aničku v náručí, když vydechla naposledy. Až teď po měsících mlčení našla odvahu...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3