Kostky LEGO® s Braillovým písmem přichází do Česka, symbolicky k 200. výročí jeho vzniku

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Vzdělávací pomůcka, která spojuje svět kostek LEGO® s Braillovým písmem, přichází do České republiky. Po úspěšném zavedení ve více než 30 zemích světa přináší LEGO Foundation a společnost LEGO kostky LEGO s Braillovým písmem také slabozrakým či zcela nevidomým dětem v Česku. Novinka přichází symbolicky v roce, kdy si připomínáme 200 let od vzniku Braillova písma v roce 1825. Cílem je nabídnout dětem hravou a dostupnou cestu, jak se prostřednictvím hry naučit základní gramotnost v Braillově písmu.

Kostky LEGO s Braillovým písmem: Učení hrou bez bariér

Každá kostka LEGO s Braillovým písmem má výstupky odpovídající znakům Braillovy abecedy – písmenům, číslicím i základním symbolům. Kostka zůstává plně kompatibilní se standardními kostkami LEGO, což umožňuje nevidomým či slabozrakým dětem zapojit se do hry a výuky společně s ostatními spolužáky nebo učiteli. Na každé kostce je navíc i vytištěná podoba příslušného znaku.

Kostky LEGO s Braillovým písmem jsou určeny především pro využití ve školním prostředí a jsou součástí širší pedagogické koncepce Učení hrou, kterou dlouhodobě podporuje společnost LEGO a LEGO Foundation. Učitelé mají k dispozici metodickou podporu i konkrétní návrhy aktivit, které jsou zdarma dostupné na webu www.LEGOBrailleBricks.com. Hravý přístup pomáhá dětem rozvíjet hmatové dovednosti a objevovat nové způsoby učení.

Mezinárodní spolupráce s lokálním dopadem

Myšlenka vytvořit kostky zaměřené na výuku Braillova písma vzešla z podnětů odborníků a rodičů nevidomých či slabozrakých dětí. Pilotní projekt LEGO Foundation byl spuštěn v roce 2019 a od srpna 2020 se kostky LEGO s Braillovým písmem distribuují bezplatně prostřednictvím organizací. Doposud projekt oslovil přes 250 000 dětí, a to díky spolupráci s partnerskými organizacemi ve 35 zemích, přičemž kostky jsou dostupné v 19 jazykových verzích (včetně latinky, čínských a vietnamských znaků). Ve spolupráci se společností LEGO se do projektu zapojila také česká organizace SOFA, která dlouhodobě usiluje o systémové změny v oblasti vzdělávání a podpory dětí s různými potřebami. „Spustili jsme průlomový projekt, který přináší nové možnosti, jak se děti se zrakovým postižením učí číst a psát. Díky kostkám LEGO s Braillovým písmen se výuka stává hmatatelnější, hravější a přístupnější a děti si budují gramotnost i sebevědomí zároveň,“ říká Jiří Merta, manažer projektu za SOFA.

Organizace SOFA hraje v projektu klíčovou roli jako koordinátor distribuce a implementace kostek LEGO s Braillovým písmem v České republice. Díky jejímu zapojení se kostky dostanou do rukou těch, kteří je nejvíce potřebují, a to do mateřských a základních škol, center rané péče a speciálně pedagogických center pro nevidomé či slabozraké, kterých je v Česku celkem 14. Dále se zaměřuje na spolupráci s fakultami, zejména katedrami speciální pedagogiky, které připravují budoucí pedagogické pracovníky.

Díky spolupráci s organizací SOFA se na základě odhadů z počátku roku 2025* předpokládá, že v průběhu roku 2026 může být zapojeno přibližně 200 nevidomých či slabozrakých dětí, které budou kostky LEGO® s Braillovým písmem využívat na různých úrovních. Dopad na jejich spolužáky ve formě zapojení do inkluzivních aktivit může při tomto počtu činit okolo 2 000 dětí. Více něž 200 pedagogických pracovníků bude kostky LEGO s Braillovým písmem využívat ve své práci.

Podpora dětí, které ji nejvíce potřebují

Podle odhadů Světové zdravotnické organizace (WHO) žije na světě asi 19 milionů dětí se zrakovým postižením, z toho přibližně 1,4 milionu s nevratnou ztrátou zraku. Proto společnost LEGO a LEGO Foundation dlouhodobě podporují rovný přístup ke vzdělání a zajišťují, aby se kostky LEGO s Braillovým písmem dostaly tam, kde mohou mít skutečný dopad – zdarma, prostřednictvím partnerských organizací, škol a institucí. Společnost LEGO tak zpřístupňuje učení hrou všem dětem bez ohledu na jejich schopnosti. „Ve společnosti LEGO věříme, že každé dítě má právo na rozvoj svého plného potenciálu. Kostky LEGO s Braillovým písmem jsou pro nás ztělesněním této vize. Je pro nás důležité, že se tento projekt nyní rozšiřuje i do České republiky. Vidíme v něm nejen nástroj pro osvojení Braillova písma, ale především most k inkluzi, samostatnosti a radosti z objevování pro tisíce dětí zde v Česku,“ říká Martin Siebenhadl, generální manažer společnosti LEGO pro Česko a Slovensko.

* Odhady vychází ze statistické ročenky MŠMT 2023/2024

Poznámka:
Kostky LEGO s Braillovým písmem se testovaly a vyvíjely v úzké spolupráci s partnerskými organizacemi pro nevidomé z celého světa. Vzdělávací kostky LEGO s Braillovým písmem jsou distribuovány zdarma vybraným institucím, školám a službám zaměřeným na vzdělání částečně či zcela nevidomých dětí. V každé zemi, kde jsou kostky k dispozici, spolupracuje nadace LEGO Foundation s oficiálním partnerem, který je distribuuje dalším institucím.

O programu LEGO Braille Bricks
Koncept LEGO Braille Bricks byl poprvé představen nadací LEGO Foundation v roce 2011 Dánským svazem nevidomých a znovu v roce 2017 brazilskou nadací Dorina Nowill Foundation for the Blind. Od té doby se dál rozvíjel v úzké spolupráci se sdruženími nevidomých z Dánska, Brazílie, Spojeného království a Norska, kde byly rovněž testovány první prototypy.

Program Braille
Program Braille podporuje včasné osvojování Braillova písma, aby děti se zrakovým postižením či nevidomé děti mohly plnohodnotně učit. Vznikl pro nadaci LEGO Foundation a pomáhá odborníkům i rodinám s výukou braillu a předbraillských dovedností prostřednictvím hravého konceptu LEGO Braille Bricks. Díky podpoře nadace LEGO Foundation program připravuje výukové materiály a zdroje a školí pedagogy.

O společnosti LEGO
Posláním společnosti LEGO je díky hře inspirovat a rozvíjet stavitelé budoucnosti. Systém LEGO® in Play, jehož základem jsou kostky LEGO, umožňuje dětem a fanouškům vybudovat a přetvořit cokoliv, co si umí představit. LEGO Group byla založena v dánském Billundu v roce 1932 Olem Kirkem Kristiansenem a její název je odvozen z dánského sousloví Leg Godt, což znamená „dobře si hrát“. Dodnes je LEGO Group rodinnou společností se sídlem v Billundu. Její výrobky se nyní prodávají ve více než 130 zemích světa. Další informace: www.LEGO.com.

O LEGO Foundation
Nadace LEGO Foundation má jasný cíl: inspirovat a rozvíjet budoucí generace stavitelů. Věří, že klíčem k budoucnosti je učení hrou, které dětem pomáhá stát se kreativními, angažovanými a celoživotními studenty. Proto se snaží nově definovat, co to znamená hrát si, a přetvářet způsob, jakým se učíme. Spolupracuje s předními osobnostmi, influencery, pedagogy i rodiči, aby podpořila ty, kteří věří v sílu hry. Více informací najdete na www.learningthroughplay.com.

O organizaci SOFA
Society for All (SOFA) je nezisková organizace založená v roce 2011, původně jako ČOSIV (Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání). Jejím cílem je proměnit české vzdělávání tak, aby bylo otevřené a vstřícné pro všechny děti a mladé lidi. SOFA usiluje o to, aby se každý ve školním prostředí cítil bezpečně, dobře a mohl naplno rozvíjet svůj potenciál. Do vzdělávacího systému přináší ověřené metody a postupy zaměřené na wellbeing a duševní zdraví dětí i pedagogů. Organizace rovněž podporuje mezioborovou spolupráci při včasné pomoci ohroženým dětem a jejich rodinám v regionech a aktivně se podílí na systémových změnách a strategických dokumentech ve spolupráci se státní správou.

Reklama

Doporučujeme

Útěk z města za klidem. Sen o domě se zahradou a jeho skryté nástrahy

Vyměnit ruch velkoměsta za klid venkova, nekonečné kolony za ranní procházku a malý byt za dům se zahradou. Stále více Čechů opouští centra měst...

Špenát: zelený favorit zdravého talíře, nebo skrytý problém? Pravda leží někde uprostřed

Pro někoho nostalgie na školní jídelnu, pro jiné superpotravina, kterou si s chutí přidají do smoothie. Špenát má pověst zdravé zeleniny, ale stejně jako...

Půjčka pro podnikatele jako skvělý odrazový můstek

Jak jste začínali se svými podnikatelskými plány? Nic takového se nerodí přes noc, chce to dlouhé zvažování pro a proti, že? Nakonec vyhraje odvaha,...

Podzimní večery plné klidu, smíchu a skvělých filmů

Podzim přináší kratší dny, dřívější stmívání a chuť schovat se doma do tepla. S koncem léta přicházejí vůně horkého čaje, které přímo vybízejí zachumlat...

Podzimní kolekce Columbia TITANIUM Hike představuje funkční vrstvené oblečenípro pohodu do nepohody

Podzimní outdoorová kolekce renomované značky Columbia přináší prémiovou vysoce funkční řadu oblečení Columbia Titanium, která využívá ty nejlepší technologie a materiály značky Columbia a...

99 % lidí používá alobal špatně… A ani o tom neví

Lesklou stranou k jídlu při pečení, matnou při skladování. Toto pravidlo o používání alobalu zná snad každá hospodyňka. Jak se však ukazuje, jedná se...

Konec přeplněné linky. Objevte kouzlo kuchyně, kde má vše své místo a styl

Rozlučte se s přeplněnou kuchyňskou linkou a nevzhlednými odkapávači. Moderní trendy velí využívat vertikální prostor a proměnit i běžné kuchyňské náčiní v elegantní doplněk....

Šedé mýdlo: Nenápadný návrat zapomenutého pokladu z koupelen našich babiček

Kdysi nechybělo v žádné domácnosti. Na poličce vedle lavoru, u dřezu nebo v koupelně. Šedé draselné mýdlo bylo univerzálním pomocníkem, který stál pár korun...

Proč neskladovat parfémy v koupelně. Teplo, vlhkost a světlo ničí vaši oblíbenou vůni

Je to logické, pohodlné a po ruce... a přesto je to ta největší chyba, kterou můžete své sbírce vůní provést. Skladování parfému v koupelně...

Jak na zdravou pokožku všech členů rodiny během podzimních dní

Co je na podzim jinak? Naše pokožka je více dehydrovaná, suchá a podrážděná. Také je náchylnější k zarudnutí, protože se snižuje vlhkost vzduchu a...

„Nedělám nic pro chlapy.“ Agáta Hanychová o svém novém byznysu a životní spokojenosti

„Nedělám pro chlapy nic,“ řekla Agáta Hanychová, když představila svůj nový podnikatelský projekt, jímž je značka AG Home. Po úspěchu s vlastní kosmetikou se...

Co-washing: Nenápadný trik, který dokáže s unavenými vlasy víc než drahé masky

Možná to zní zvláštně – umývat vlasy kondicionérem místo šamponu? Přesto právě tenhle postup, známý jako co-washing, začíná být tajnou zbraní žen, které bojují...

Dvojnásobná péče, dvojnásobná radost

Dopřejte své pokožce to nejlepší z přírody. Vaše pokožka si zaslouží více než jen běžnou péči. Tělové produkty od české značky Onclé jsou tvořeny tak,...

Sleva, o které vám neřeknou. Jak získat chodítka či ortézy za zlomek ceny

Nákup chodítek, ortéz či jiných zdravotních pomůcek nemusí nutně znamenat velký zásah do rodinného rozpočtu. Ačkoli se to může zdát nemožné, existují cesty, jak...

Podzim přeje pohodlí, stylu a eleganci – svrchníky, které vás zahřejí i okouzlí

Kvalitní maxi kabát s perfektním střihem, nadčasový křivák s beránkem i bez nebo dlouhá prošívaná, v ideálním případě nepromokavá, bunda s kapucí, která spolehlivě zahřeje...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3