Rtěnka, královna líčidel. První v Deteše opalovali nad kahanem, formy čistili jelenicí.Svými růžemi dobyli ČSSR

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Na televizních obrazovkách obdivovaly krásu Jany Brejchové, znaly i půvabnou americkou herečku Marilyn Monroe. Obě mívaly výrazné rty a československé ženy toužily po tom samém. Jenže kde onu tyčinku z loje, vosku, lanolinu, parfému a pigmentu vzít? Odpovědí se staly právě výrobky z Nového Města nad Metují, zprvu připravované tak, že se směs na rtěnku vylila do formy a poté se ztuhlé kusy opalovaly kahanem.

„Dělalo se to dlouhá léta kvůli tomu, aby se růže začaly lesknout,“ vzpomínala Zdena Borůvková, která v novoměstském družstvu pracovala dlouhých 47 let. Vybavuje si, jak se tehdy formy čistily jelenicí a jak na tehdy populárních výstavách a veletrzích stály zákaznice na rtěnky Regina dlouhé fronty.„Největší taková akce bývala v Brně, kde býval obrovský zájem. Snažili jsme se lidi oslovit i tím, že jsme je nechali namíchat odstín, který si na místě nalili do formy a měli rtěnku hotovou.“

Regina se stala synonymem pro kvalitní líčidla, československé ženy její produkty vyhledávaly a žádaly, ostatně až do vzniku Dermacolu v polovině šedesátých let na trhu chyběla konkurence. „Jiná kosmetika se dala sehnat maximálně v Tuzexu. Občas se dalo něco dovézt z východního Německa, později třeba z Maďarska,“popsala Zdena Borůvková. I po vzniku několika výrobců zkrášlovadelhrála stále Regina prim, v době největšího odbytu prodala 700 tisíc rtěnek ročně. Její produkty byly tak vyhlášené, že se dokonce našli snaživci, kteří je padělali.

Zprvubylypopulární hlavně rudé a světle růžové odstíny, trendy se ovšem postupně měnily. S širokým úsměvem vykládala Zdena Borůvková s několika kolegyněmi o fialové éře zkraje devadesátých let. „Po revoluci všichni nosili vše fialové, i pánové saka. Vzpomínám si na jednoho, který když vyndal ruce z kapes, tak měl obarvené ruce, protože jeho kalhoty pouštěly,“ smály se dámy, které prožily v Deteše velkou část svých životů.

S kolegyněmi se také pobavila při vzpomínce na pár experimentů, které jim nevyšly. Tak třeba neslíbatelné rtěnky. „Dala jsem si k obědu pečené kuře a růž byla pryč,“ vybavila si a vzápětí vysvětlila, že tuk zkrátka rtěnku rozpustil. Velké úspěchy naopak Regina slavila s duem, tedy sadou rtěnky a laku na nehty o stejném odstínu, tuze oblíbené byly také dvoubarevné tyčinky, kde každá polovina hrotu měla jiný odstín.

Na přelomu tisíciletí frčela oranžová, své věrné zákaznice má dlouhá léta „desítka“. „To je taková ostrá červená. Vzpomínám si, jak za námi jezdil jeden ředitel z Pardubic a bral pro ženu vždy deset balení. Dělaly jsme si s kolegyněmi legraci, že si to maže i na chleba,“popsala Zdena Borůvková.Nejpopulárnějším odstínem napříč režimy i generacemi je „čtyřiadvacítka“, tedy růžovofialová rtěnka. „Kvůli tomu, že sluší každé ženě. Hodí se ke každé pleti, ať už jste studený, nebo teplý typ,“přiblížila Jana Nýčová, současná předsedkyně Detechy.

Ta se snaží držet krok s dnešní nesmírně širokou konkurencí, dostává Reginu zpět do regálů drogerií. „Po revoluci skončily velkoobchody, zpřetrhaly se obchodní sítě a najednou jsme museli objíždět spoustu malých drogerií a snažit se zboží udat. Mnohokrát se nám stalo, že jsme poté za kosmetiku nedostali zaplaceno a běhali po soudech,“ vysvětluje divokou atmosféru devadesátých let Zdena Borůvková.

Jana Nýčová neřeší jen byznys, ale spolu s vývojáři přemýšlí nad inovacemi, přichází s nápady, sleduje trendy. Čerstvou novinkou Detechy jsou tekuté rtěnky 7 Days. „Proč se jmenují zrovna takhle? Jsou na každý den. Snažili jsme se zvolit svěží odstíny, které osloví mladou generaci,“popsala produkt, který se prodává od začátku dubna.

O společnosti Detecha, chemické výrobní družstvo

Detecha, chemické výrobní družstvo si trvale buduje pevnou pozici na trhu. Má svou historii: tradice a zkušenosti v oborech činnosti se počítají na desetiletí. Spolupracuje se špičkovými odborníky a renomovanými výzkumnými pracovišti. Každý rok přichází na trh s řadou zajímavých novinek. Díky přesnému a promyšlenému plánování finančních zdrojů si může dovolit zachovávat příznivé ceny a přitom udržovat vysokou kvalitu produktů. Kvalita patří mezi hlavní priority společnosti. Současný výrobní program navazuje na tradici a především na bohaté dlouholeté zkušenosti. Hlavními výrobními obory jsou nátěrové hmoty značky DETECHA, JELENÍ LŮJ, dekorativní kosmetika REGINA a zdravotní kosmetika REGINA.

Reklama

Doporučujeme

Válka o peněženky seniorů: Predátorské firmy proti zranitelným důchodcům

Slibují úlevu od bolesti a spánek jako v bavlnce, místo toho ale zanechají jen prázdný účet a pocit studu. Podvodníci s takzvanými zázračnými polštáři...

Telecí řízek? Chutnější a zdravější volba než kuřecí nebo krůtí

Řízek patří k nejoblíbenějším jídlům v Česku. Většina lidí volí kuřecí nebo krůtí maso, protože je lehčí než vepřové. Jenže existuje varianta, která je...

Návrat do starých časů. Ceny v Penny připomínají dobu před zdražováním

Nákupní horečka zachvátila Česko. Nový leták obchodního řetězce Penny odstartoval cenovou bitvu, v níž se zákazníci přetahují o zlevněné maso a máslo. Akce platná...

Podzim je nejlepším obdobím pro biohacking pleti

Právě teď začíná jedinečné období, kdy můžete svoji pleť zahrnout péčí. Zklidnit ji a vyživit, nechat ji odpočinou a celkově omladit. V létě si Vaše...

„Co mě nezabije, to mě posílí.“ Čtyři cesty, jak proměnit kritiky ve spojence

Slova mohou zranit, ale i posunout dál. Kritici nám nastavují zrcadlo, ve kterém někdy nechceme vidět svůj odraz. Pokud se naučíme číst mezi řádky,...

Čeští důchodci objevují nečekaný trik. Levnější menu stačí vyjednat úsměvem

V některých restauracích v Česku mohou senioři dostat levnější menu nebo drobný bonus, aniž by o tom visela jediná cedule. Stačí se zeptat a...

Tři recepty z jehněčího masa, které si zamilujete

Jehněčí maso je v mnoha zemích považováno za delikatesu. Je jemné, šťavnaté a má lehce nasládlou chuť, která se krásně doplňuje s bylinkami, česnekem...

Jak se po létě dostat zpět do formy: 10 tipů pro efektivní návrat ke cvičení

Léto plné grilování, zmrzliny a odpočinku je u konce a s ním i pocit, že pravidelný trénink je vzdálenou vzpomínkou. Cítíte se bez energie...

Drobné proměny domova, které zlepší náladu. A to bez bourání či přehánění

Atmosféra domova nevzniká výběrem nábytku, ale drobnými gesty, která odrážejí naši každodennost. Není třeba investovat jmění, měnit dispozice ani listovat katalogy. Někdy stačí přesunout...

Jak se zbavit žmolků na oblečení? Pomůže trik z TikToku

Bez houbičky na nádobí si většina domácností neumí představit kuchyň. Ale věděli jste, že tahle obyčejná pomůcka se dá využít i úplně jinak než...

Program ANO počítá s důchodovou revolucí. Kdo si polepší nejvíce?

Hnutí ANO zveřejnilo důchodové priority pro podzimní volby. Chce zastropovat důchodový věk na 65 letech, rozšířit možnosti předčasného důchodu a přidat výraznější valorizace pro...

Povislá víčka nejsou problém. Vizážisté radí jednoduchá řešení

Správné líčení dokáže s povislými víčky zázraky. Díky hře světla, stínu a několika osvědčeným trikům působí oči větší, otevřenější a výrazně mladší. Obočí jako rám...

Máte rádi sýry? Tak to vás jistě zaujmou tyto tři pokrmy

Ačkoliv existují lidé, kteří sýry přímo nenávidí, většina z nás si bez nich neumí svůj jídelníček představit. Navíc jsou nesmírně variabilní. Můžete z nich...

Slunce, které nikdy nezapadá. Proč se v Norsku nemůže spát

Za polárním kruhem nevládne tma, ale nepřetržité světlo. Slunce se tam v létě neztrácí za obzorem a přepisuje lidské vnímání času, těla i duše....

Jak na zářivě bílé ponožky? Zkuste trik, který funguje lépe než drahé prostředky

Bílé ponožky jsou krásné jen do chvíle, než je párkrát obujete a hodíte do pračky. Záhy ztratí svou sněhovou barvu, začnou šednout nebo žloutnout...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3