Rtěnka, královna líčidel. První v Deteše opalovali nad kahanem, formy čistili jelenicí.Svými růžemi dobyli ČSSR

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Na televizních obrazovkách obdivovaly krásu Jany Brejchové, znaly i půvabnou americkou herečku Marilyn Monroe. Obě mívaly výrazné rty a československé ženy toužily po tom samém. Jenže kde onu tyčinku z loje, vosku, lanolinu, parfému a pigmentu vzít? Odpovědí se staly právě výrobky z Nového Města nad Metují, zprvu připravované tak, že se směs na rtěnku vylila do formy a poté se ztuhlé kusy opalovaly kahanem.

„Dělalo se to dlouhá léta kvůli tomu, aby se růže začaly lesknout,“ vzpomínala Zdena Borůvková, která v novoměstském družstvu pracovala dlouhých 47 let. Vybavuje si, jak se tehdy formy čistily jelenicí a jak na tehdy populárních výstavách a veletrzích stály zákaznice na rtěnky Regina dlouhé fronty.„Největší taková akce bývala v Brně, kde býval obrovský zájem. Snažili jsme se lidi oslovit i tím, že jsme je nechali namíchat odstín, který si na místě nalili do formy a měli rtěnku hotovou.“

Regina se stala synonymem pro kvalitní líčidla, československé ženy její produkty vyhledávaly a žádaly, ostatně až do vzniku Dermacolu v polovině šedesátých let na trhu chyběla konkurence. „Jiná kosmetika se dala sehnat maximálně v Tuzexu. Občas se dalo něco dovézt z východního Německa, později třeba z Maďarska,“popsala Zdena Borůvková. I po vzniku několika výrobců zkrášlovadelhrála stále Regina prim, v době největšího odbytu prodala 700 tisíc rtěnek ročně. Její produkty byly tak vyhlášené, že se dokonce našli snaživci, kteří je padělali.

Zprvubylypopulární hlavně rudé a světle růžové odstíny, trendy se ovšem postupně měnily. S širokým úsměvem vykládala Zdena Borůvková s několika kolegyněmi o fialové éře zkraje devadesátých let. „Po revoluci všichni nosili vše fialové, i pánové saka. Vzpomínám si na jednoho, který když vyndal ruce z kapes, tak měl obarvené ruce, protože jeho kalhoty pouštěly,“ smály se dámy, které prožily v Deteše velkou část svých životů.

S kolegyněmi se také pobavila při vzpomínce na pár experimentů, které jim nevyšly. Tak třeba neslíbatelné rtěnky. „Dala jsem si k obědu pečené kuře a růž byla pryč,“ vybavila si a vzápětí vysvětlila, že tuk zkrátka rtěnku rozpustil. Velké úspěchy naopak Regina slavila s duem, tedy sadou rtěnky a laku na nehty o stejném odstínu, tuze oblíbené byly také dvoubarevné tyčinky, kde každá polovina hrotu měla jiný odstín.

Na přelomu tisíciletí frčela oranžová, své věrné zákaznice má dlouhá léta „desítka“. „To je taková ostrá červená. Vzpomínám si, jak za námi jezdil jeden ředitel z Pardubic a bral pro ženu vždy deset balení. Dělaly jsme si s kolegyněmi legraci, že si to maže i na chleba,“popsala Zdena Borůvková.Nejpopulárnějším odstínem napříč režimy i generacemi je „čtyřiadvacítka“, tedy růžovofialová rtěnka. „Kvůli tomu, že sluší každé ženě. Hodí se ke každé pleti, ať už jste studený, nebo teplý typ,“přiblížila Jana Nýčová, současná předsedkyně Detechy.

Ta se snaží držet krok s dnešní nesmírně širokou konkurencí, dostává Reginu zpět do regálů drogerií. „Po revoluci skončily velkoobchody, zpřetrhaly se obchodní sítě a najednou jsme museli objíždět spoustu malých drogerií a snažit se zboží udat. Mnohokrát se nám stalo, že jsme poté za kosmetiku nedostali zaplaceno a běhali po soudech,“ vysvětluje divokou atmosféru devadesátých let Zdena Borůvková.

Jana Nýčová neřeší jen byznys, ale spolu s vývojáři přemýšlí nad inovacemi, přichází s nápady, sleduje trendy. Čerstvou novinkou Detechy jsou tekuté rtěnky 7 Days. „Proč se jmenují zrovna takhle? Jsou na každý den. Snažili jsme se zvolit svěží odstíny, které osloví mladou generaci,“popsala produkt, který se prodává od začátku dubna.

O společnosti Detecha, chemické výrobní družstvo

Detecha, chemické výrobní družstvo si trvale buduje pevnou pozici na trhu. Má svou historii: tradice a zkušenosti v oborech činnosti se počítají na desetiletí. Spolupracuje se špičkovými odborníky a renomovanými výzkumnými pracovišti. Každý rok přichází na trh s řadou zajímavých novinek. Díky přesnému a promyšlenému plánování finančních zdrojů si může dovolit zachovávat příznivé ceny a přitom udržovat vysokou kvalitu produktů. Kvalita patří mezi hlavní priority společnosti. Současný výrobní program navazuje na tradici a především na bohaté dlouholeté zkušenosti. Hlavními výrobními obory jsou nátěrové hmoty značky DETECHA, JELENÍ LŮJ, dekorativní kosmetika REGINA a zdravotní kosmetika REGINA.

Reklama

Doporučujeme

Zlom už 1. ledna: Dvě znamení čeká v roce 2026 finanční vzestup

Zatímco některé roky proplují kolem nás bez povšimnutí jako tichá voda, rok 2026 přinese hned od prvního ledna zásadní životní obrat.  Jsou znamení, která o...

Šestý smysl na čtyřech tlapkách: Věda potvrzuje, že psi poznají špatného člověka

Stojíte ve dveřích s novým známým, konverzace plyne, ale váš pes se náhle promění v nehybnou sochu a začne tiše vrčet. Než ho okřiknete...

Zapomeňte na křížovky. Lék na stárnutí mozku nic nestojí a máte ho doma

Drahé doplňky stravy nechte v lékárně, ten nejúčinnější elixír mládí pro váš mozek je totiž úplně zadarmo. „Nejlevnější a nejúčinnější trénink mají senioři přímo...

Diagnóza není konečná, ale výzva. Expertka boří mýty o dětech s poruchami

Slyšet od lékaře diagnózu jako ADHD nebo autismus je pro rodiče rána, avšak speciální pedagožka Marina Šimanová varuje, že papír s razítkem nesmí sloužit...

Tři příchutě, jedna chvíle štěstí: Zmrzlinovač Sencor Gelateria jako dárek, který potěší

Hledáte dárek, který letos pod stromečkem opravdu zazáří? Zmrzlinovač Sencor Gelateria je vánoční hit pro všechny milovníky sladkých radostí. Umožní vám připravit domácí zmrzlinu...

Už žádná boubelka z Žen sobě. Hvězda SNL šokovala útlým pasem

Všichni ji známe jako tu vtipnou, plnoštíhlou herečku z komedií jako Ženy sobě, ale Melissa McCarthy právě vytřela zrak celému světu. Během svého nedávného...

Odhalte produkty zimního boxíku!

Složení boxu:  Big Shock! Winter edition Orbit Watermelon Raspberry Gerber for baby Cocoa for magic Dupetky Chilli Limetka (70 g) Squeeze džemy Podravka  Ziaja krémová intimní hygiena s kyselinou mléčnou Schwarzkopf Gliss noční...

Nahá a vyděšená. Herečka přiznala, že se svlékání před kamerou děsila týdny

Dnes je z ní úspěšná podnikatelka a matka tří dětí, ale na rok 2005 nevzpomíná jen v dobrém. Jessica Alba, která tehdy zářila jako...

Hormonální koktejl pohody. Proč se nám po milování tak dobře usíná?

Místo bylinkových čajů nebo léků na spaní existuje mnohem příjemnější a přirozenější metoda, jak rychleji zabrat. Odborníci a studie se shodují, že postelové hrátky...

Stud stranou, jde o zdraví. Co se stane s kůží, když odhodíš poslední vrstvu

Možná ti přijde nepříjemné sedět mezi cizími lidmi jen tak, jak tě pánbůh stvořil, a plavky bereš jako nutné brnění. Jenže odborníci na saunování...

Vánoce na kolejích: Stavebnice LEGO® DUPLO® zabaví nejmenší pasažéry na cestě za příbuznými

Celkem 94 % rodin cestuje o Vánocích za svými příbuznými, jedna pětina z nich využívá k této cestě vlak. Cesta vlakem může být pro rodiny...

Stres z Kanyeho a studia práv: Hvězda má podezřele nízkou mozkovou aktivitu

Myslela si, že je jen vyčerpaná, ale lékařská zpráva odhalila něco mnohem znepokojivějšího. Kim Kardashian si v nejnovější epizodě své reality show vyslechla verdikt...

Soutěžte o limitovanou edici per Pilot FriXion Ball!

Japonská značka psacích potřeb přináší letos pod stromeček opravdový poklad – limitovanou edici gumovacích per FriXion Ball a FriXion Ball+ inspirovanou dobrodružným pirátským příběhem...

Zelená barva dělá zázraky. Psychologové prozradili trik na klidné dítě

Zařizování pokoje pro potomka není jen o výběru roztomilého povlečení s medvídky, nýbrž o vytvoření prostoru, kde se bude rozvíjet a zároveň nepřijde k...

Babiččin elixír mládí: Kysané mléko strčí do kapsy drahé doplňky

Máme tendenci utrácet tisíce za moderní superpotraviny a složité doplňky stravy, přitom ten největší poklad se často skrývá v obyčejné lahvi kysaného mléka. Tento...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3