Rtěnka, královna líčidel. První v Deteše opalovali nad kahanem, formy čistili jelenicí.Svými růžemi dobyli ČSSR

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Na televizních obrazovkách obdivovaly krásu Jany Brejchové, znaly i půvabnou americkou herečku Marilyn Monroe. Obě mívaly výrazné rty a československé ženy toužily po tom samém. Jenže kde onu tyčinku z loje, vosku, lanolinu, parfému a pigmentu vzít? Odpovědí se staly právě výrobky z Nového Města nad Metují, zprvu připravované tak, že se směs na rtěnku vylila do formy a poté se ztuhlé kusy opalovaly kahanem.

„Dělalo se to dlouhá léta kvůli tomu, aby se růže začaly lesknout,“ vzpomínala Zdena Borůvková, která v novoměstském družstvu pracovala dlouhých 47 let. Vybavuje si, jak se tehdy formy čistily jelenicí a jak na tehdy populárních výstavách a veletrzích stály zákaznice na rtěnky Regina dlouhé fronty.„Největší taková akce bývala v Brně, kde býval obrovský zájem. Snažili jsme se lidi oslovit i tím, že jsme je nechali namíchat odstín, který si na místě nalili do formy a měli rtěnku hotovou.“

Regina se stala synonymem pro kvalitní líčidla, československé ženy její produkty vyhledávaly a žádaly, ostatně až do vzniku Dermacolu v polovině šedesátých let na trhu chyběla konkurence. „Jiná kosmetika se dala sehnat maximálně v Tuzexu. Občas se dalo něco dovézt z východního Německa, později třeba z Maďarska,“popsala Zdena Borůvková. I po vzniku několika výrobců zkrášlovadelhrála stále Regina prim, v době největšího odbytu prodala 700 tisíc rtěnek ročně. Její produkty byly tak vyhlášené, že se dokonce našli snaživci, kteří je padělali.

Zprvubylypopulární hlavně rudé a světle růžové odstíny, trendy se ovšem postupně měnily. S širokým úsměvem vykládala Zdena Borůvková s několika kolegyněmi o fialové éře zkraje devadesátých let. „Po revoluci všichni nosili vše fialové, i pánové saka. Vzpomínám si na jednoho, který když vyndal ruce z kapes, tak měl obarvené ruce, protože jeho kalhoty pouštěly,“ smály se dámy, které prožily v Deteše velkou část svých životů.

S kolegyněmi se také pobavila při vzpomínce na pár experimentů, které jim nevyšly. Tak třeba neslíbatelné rtěnky. „Dala jsem si k obědu pečené kuře a růž byla pryč,“ vybavila si a vzápětí vysvětlila, že tuk zkrátka rtěnku rozpustil. Velké úspěchy naopak Regina slavila s duem, tedy sadou rtěnky a laku na nehty o stejném odstínu, tuze oblíbené byly také dvoubarevné tyčinky, kde každá polovina hrotu měla jiný odstín.

Na přelomu tisíciletí frčela oranžová, své věrné zákaznice má dlouhá léta „desítka“. „To je taková ostrá červená. Vzpomínám si, jak za námi jezdil jeden ředitel z Pardubic a bral pro ženu vždy deset balení. Dělaly jsme si s kolegyněmi legraci, že si to maže i na chleba,“popsala Zdena Borůvková.Nejpopulárnějším odstínem napříč režimy i generacemi je „čtyřiadvacítka“, tedy růžovofialová rtěnka. „Kvůli tomu, že sluší každé ženě. Hodí se ke každé pleti, ať už jste studený, nebo teplý typ,“přiblížila Jana Nýčová, současná předsedkyně Detechy.

Ta se snaží držet krok s dnešní nesmírně širokou konkurencí, dostává Reginu zpět do regálů drogerií. „Po revoluci skončily velkoobchody, zpřetrhaly se obchodní sítě a najednou jsme museli objíždět spoustu malých drogerií a snažit se zboží udat. Mnohokrát se nám stalo, že jsme poté za kosmetiku nedostali zaplaceno a běhali po soudech,“ vysvětluje divokou atmosféru devadesátých let Zdena Borůvková.

Jana Nýčová neřeší jen byznys, ale spolu s vývojáři přemýšlí nad inovacemi, přichází s nápady, sleduje trendy. Čerstvou novinkou Detechy jsou tekuté rtěnky 7 Days. „Proč se jmenují zrovna takhle? Jsou na každý den. Snažili jsme se zvolit svěží odstíny, které osloví mladou generaci,“popsala produkt, který se prodává od začátku dubna.

O společnosti Detecha, chemické výrobní družstvo

Detecha, chemické výrobní družstvo si trvale buduje pevnou pozici na trhu. Má svou historii: tradice a zkušenosti v oborech činnosti se počítají na desetiletí. Spolupracuje se špičkovými odborníky a renomovanými výzkumnými pracovišti. Každý rok přichází na trh s řadou zajímavých novinek. Díky přesnému a promyšlenému plánování finančních zdrojů si může dovolit zachovávat příznivé ceny a přitom udržovat vysokou kvalitu produktů. Kvalita patří mezi hlavní priority společnosti. Současný výrobní program navazuje na tradici a především na bohaté dlouholeté zkušenosti. Hlavními výrobními obory jsou nátěrové hmoty značky DETECHA, JELENÍ LŮJ, dekorativní kosmetika REGINA a zdravotní kosmetika REGINA.

Reklama

Doporučujeme

Voda, která léčí i unavuje. Letní péče o pleť bez extrémů

Léto přináší spoustu radosti, ale i výzev pro naši pokožku. Slunce, pot, klimatizace a změny teplot dělají s pletí divy, které málokdo ocení. Jak...

Děsí vás černající banány? Naučte se je správně skladovat

Banány. Ovoce, které většina z nás miluje, ale taky nám lezou krkem, když během dvou dnů zčernají a zkazí se. Přitom stačí malá změna...

Když se noc mění v saunu. Proč v horku nespíme dobře a jak si pomoct

Letní noc je někdy horší než tropické poledne. Člověk se převaluje, vzduch stojí, polštář pálí. Tělo touží po chladu a odpočinku, ale místo toho...

Magie ve flakonu nebo marketing pro zoufalé? Testujeme feromonové vůně

Slíbí ti přitažlivost na první pohled, probuzené touhy a pohled přes celou místnost. Feromonové parfémy znějí jako zázračné afrodiziakum ve flakonu. Ale fungují opravdu,...

Bojí se váš muž změn? Inspirujte se těmito tipy

Změny. Pro někoho výzva, pro jiného noční můra. A možná právě váš partner patří do té druhé skupiny. Co s tím? Nepanikařit. I muži,...

Co všechno obětovala Audrey Hepburn? Její život byl mnohem těžší, než vypadá

Na plátně působila jako křehká múza, ale uvnitř byla z ocele. Audrey Hepburn okouzlila svět, a přesto si z něj nikdy nenechala vzít samu...

Nástraha v podobě kávy s mlékem. Chutná jemněji, ale dráždí tělo

Voňavý šálek s krémovou pěnou v ruce, hřejivý rituál, který otevírá ráno. Káva s mlékem je pro mnoho žen symbolem pohody a klidu. Jenže...

Už jste vyzkoušeli praktický tip do domácnosti? Stačí ustřihnout roh houbičky na nádobí

Ještě jste o této vychytávce neslyšeli? Tak to je nejvyšší čas ji vyzkoušet! Možná se na první dobrou může zdát, že je to je...

Francie říká dost! TikTok a Temu reklamám zvoní hranaZ

Francie už nechce být skládkou pro šaty, které se nosí jednou a končí v odpadu. Zakazuje reklamy na ultra-levnou módu a zavádí ekologické skóre....

Jak vypadá manipulace, když má jemný hlas a úsměv? Ne vždy ji poznáš hned

Nemusí křičet, ani třískat dveřmi. Manipulace umí být tichá, něžná a dokonale maskovaná. A právě proto je tak zrádná. Místo strachu se usmívá, místo...

Osvěžte se v parních dnech těmito skvělými limonádami

V parných letních není nic lepšího než sklenice studené a osvěžující limonády. Ať už hledáte něco na zahradní párty, k obědu na balkoně nebo...

Síra a sirovodík: zázračná dvojice pro zdraví, krásu i psychickou pohodu. Objevte jejich účinky v lázních Piešťany a Smrdáky

Síra je nezbytnou součástí lidského organismu. Podporuje tvorbu keratinu a kolagenu, které jsou důležité pro zdravou pokožku, vlasy i klouby, přispívá k detoxikaci těla...

Nehty jako z galerie: Nail art slaví návrat s novou kreativitou

Nehty už dávno nejsou jen upravené nebo neupravené. Staly se plátnem, na kterém se odráží nálady, trendy i osobnost. Nail art je letos odvážnější,...

Umění říct „ne“: Proč je největší laskavostí někdy právě odmítnutí

Říkáš „ano“, i když všechno v tobě křičí „ne“. Přikyvuješ, protože je to jednodušší, rychlejší, méně konfliktní. Nechceš zklamat, být za komplikovanou, za tu,...

Oddalujete úklid ve spíži? S našimi tipy to zvládnete rychle, efektivně a navíc se zbavíte potravinových molů

Do úklidu ve spíži se většinou moc nehrneme. Když už se však do něj pustíme, chceme ho mít rychle a efektivně za sebou. Lámete...
Reklama
Reklama