Přístup žen a mužů k podnikání: Máme to jinak!

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Mateřství, time management a flexibilita

Umění využít každou vteřinu na maximum a efektivně řídit svůj čas bývá silnou doménou žen, které mají doma nějakého potomka. A přímá úměra zda rozhodně platí: čím více dětí, tím mistrnější time management. „Většina žen manažerek si prošla kariérou matky. To znamená, že musí organizovat spoustu lidí na různých místech v různém čase – zájmové kroužky, škola, domácí úkoly, ale i další úkoly spojené s domácností. Žena se tím naučí být flexibilní a kreativní. Musí také zvládat dělat více věcí najednou a v kratším čase, protože toho času má prostě méně,“ vysvětluje Petra Kubálková, genderová specialistka. Dodává ale také, že pokud by si ve stejné situaci ocitl muž, osvojil by si tyto dovednosti také, jelikož jsou způsobené životními zkušenostmi, kterými si člověk prochází.

Ženskost

Velmi zjednodušeně řečeno je ženskost souhrnem typických, zejména kladných, vlastností žen. Můžeme zde mluvit nejen ženském těle, ale také o povahových rysech jako je například laskavost, něha, empatie, kreativita, umění utvořit okolo sebe příjemné prostředí nebo třeba estetické cítění a cit pro krásu – třeba při výběru vhodného oblečení na pracovní schůzku. Nejedna žena pomáhá svému muži při výběru kravaty.

„Někdy se mi zdá, že se ženy snaží napodobovat muže – nejen způsobem oblékání, ale i vystupováním
a způsobem, jakým mluví. To se mi nelíbí.  Ženy by se neměly za to, co je pro ně typické stydět. Naopak by na svoji přirozenost a ženskost měly sázet,“
říká Míla Petrová, spolumajitelka české oděvní značky OTTO Blanc. 

Opatrnost a pochybnosti

Mnoho žen by podnikat chtělo, ale ne všechny to nakonec zrealizují. Ačkoli je touha po tom být svou vlastní paní, organizovat si čas a práci podle sebe, silným motivem, strach a kritické myšlení bývají často ještě silnější. Ženy se tak svého snu vzdávají rychleji než muži a raději volí jistotu, třeba tím, že setrvají v zaměstnání, kde mají dobře rozběhnutou kariéru.

„Ženy mají tendenci před začátkem podnikání více analyzovat, o svém projektu kriticky smýšlet, diskutovat s přáteli a rodinou. Vícero žen pak také po této fázi končí, protože dostanou zpětnou vazbu, že takové podnikání by nemuselo uspět, že by se mohly hodně zadlužit, že nemají dostatek zkušeností a dovedností,“ popisuje Petra Kubálková.

To, že jsou ženy daleko opatrnější než muži, je patrné i v oblasti financí – půjček na podnikání. „Například pro mladé podnikatelky je důležitým faktorem i to, že přemýšlí o budoucnosti. Myslí na případné založení rodiny
a mají obavy ze snížení příjmů při mateřské a rodičovské dovolené, a také z toho, zda budou umět skloubit podnikání a mateřství. Muži jsou jednoduše v přístupu ke svému podnikání daleko optimističtější. Věří ve splnění svého snu a v to, že se nic špatného prostě nestane. Možná i díky tomu se nebojí vzít si větší úvěr, “
říká Petra Mikulíková z MONETA Money Bank.

Na bankovním trhu, za podpory Evropského investičního fondu, ale například existuje i úvěr, který cílí především na ženy a nabízí podporu pro jejich podnikání. Začínající podnikatelky, ale i ty, které by rádi svůj byznys podpořily a rozšířily tak mají šanci získat peníze za výhodných podmínek. „Ženy by se neměly bát s takovými financemi pracovat, i když mnoho z nich má v sobě nějakou brzdu. Ale právě taková příležitost by jim mohla výrazně pomoci k dalšímu rozvoji,“ myslí si Míla Petrová.

Vytrvalost a touha na sobě pracovat

Pro mnoho žen bývá typickou vlastností také preciznost – tedy touha po dokonalosti, po dobře odvedené práci a po výsledku, na který mohou být pyšné. To platí nejen v běžném životě, ale i v podnikání. Nicméně v některých situacích může být tato touha pro ženy i brzdou. Třeba v situacích, kdy je potřeba trochu zariskovat, a to i za situace, kdy vše není stoprocentní.

S tím souvisí i další rys typický pro ženy a to odvaha se učit novým věcem a chuť pracovat na svém rozvoji, svých schopnostech a dovednostech. Ženy si totiž na rozdíl od můžu přiznají, že něco neumí nebo neví a mohly by se tomu přiučit.

 

Reklama

Doporučujeme

Když se něco stane, nespoléhejte na náhodu. Chytré SOS pomůcky zachraňují životy

Stačí jedno stisknutí a pomoc je na cestě. Moderní SOS tlačítka pro seniory mění pravidla hry a ukazují, že bezpečí může být snadné, nenápadné...

Chcete udržovat sedačku jako novou? Zkuste trik profíků, který většina lidí nezná

Usadit se večer na gauč, dát si kávu, něco dobrého k tomu a pustit si film. To zní jako ideální závěr dne. Jenže ve...

3 cviky, které uleví ztuhlým zádům, krku i hrudníku

Bolí vás v bedrech? Máte ztuhlou krční páteř? Nebo se nemůžete ani nadechnout, jak máte stažený hrudník? Vyzkoušejte tři cviky, které pro vás připravila...

„Ubrali mi tisíce korun.“ Lidé se diví, jak je snadné podvést seniory

Vráží se vám na prahu s úsměvem, přináší symbolický dárek a žádá „dobrovolný příspěvek“. Málokdo tuší, že za tím stojí promyšlená past, která obírá...

Sex po čtyřicítce: Méně iluzí, více potěšení. Proč to bývá nejlepší období?

Touha se neměří věkem. Mění se jen způsob, jak ji prožíváme. Právě po čtyřicítce se sexualita může stát nejen radostí, ale i prostorem pro...

Tři snadné recepty na ledový čaj, které vás příjemně zchladí

Čaj je jedním z nápojů, který má velkou popularitu jak u dospělých, tak i u dětí. Pít ho ale nemusíme pouze teplý. Pokud je...

Malé věci, velké výsledky: 7 mikronávyků, které zlepší tvůj život bez revolucí

Někdy stačí málo, aby se v tobě něco zlomilo. Ne velké předsevzetí, ale drobný krok, který nebolí. Právě mikronávyky umí proměnit každodennost v něco...

Když už se kamarádky nehledají na pískovišti: Jak si budovat přátelství po třicítce, čtyřicítce i dál

Ve dvaceti jsme kamarádky sbíraly samy. Na kolejích, v kavárnách, v klubech i přes smích na lavičce. Jenže s lety se proměňuje nejen náš...

Jak naši předkové léčili své neduhy? Pomáhaly potraviny, ale i moč či kravince

Dnes sáhnete po ibalginu nebo zajdete k doktorovi. Ale co když vám bylo špatně před sto lety, kdy žádné léky běžně dostupné nebyly? Naši...

Nová limitovaná kolekce Columbia Heritage přináší remakeikonické rybářské vesty z 60. let v barvách a s potisky drsného oregonského pobřeží

Limitované kolekce Columbia Heritage čerpají každou sezonu inspiraci z ikonického historického oděvu vybraného z archivů značky Columbia, který je s novou kolekcí spojen s jedinečným místem nebo...

„Nevypadám jako dřív.“ Čtenáři se ptají, proč obličej s věkem mění výraz

Vrásky, povolená kůže, změněné rysy. Stárnutí tváře není jen o ochablé pokožce. Podle odborníků hraje zásadní roli i lebka a tukové polštářky, které se...

Voda, která léčí i unavuje. Letní péče o pleť bez extrémů

Léto přináší spoustu radosti, ale i výzev pro naši pokožku. Slunce, pot, klimatizace a změny teplot dělají s pletí divy, které málokdo ocení. Jak...

Děsí vás černající banány? Naučte se je správně skladovat

Banány. Ovoce, které většina z nás miluje, ale taky nám lezou krkem, když během dvou dnů zčernají a zkazí se. Přitom stačí malá změna...

Když se noc mění v saunu. Proč v horku nespíme dobře a jak si pomoct

Letní noc je někdy horší než tropické poledne. Člověk se převaluje, vzduch stojí, polštář pálí. Tělo touží po chladu a odpočinku, ale místo toho...

Magie ve flakonu nebo marketing pro zoufalé? Testujeme feromonové vůně

Slíbí ti přitažlivost na první pohled, probuzené touhy a pohled přes celou místnost. Feromonové parfémy znějí jako zázračné afrodiziakum ve flakonu. Ale fungují opravdu,...
Reklama
Reklama