Firemní Vánoce: Jak prožívají Češi předvánoční čas v zaměstnání?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Blíží se konec roku, který s sebou obvykle přináší shon na všech frontách. Nejen v rovině osobního života, ale i v práci, kde je často třeba dokončit rozdělané projekty. Čeští pracovníci si však dokážou užít i tu příjemnější stránku předvánočního času. Podle průzkumu[i] pro značku L’OR se více než polovina českých zaměstnanců schází s kolegy na vánočních večírcích. Dárky od zaměstnavatele dostává jen třetina Čechů, trendem posledních let je ale dárek pro celý tým v podobě vylepšení pracoviště.

 

Pod firemním vánočním stromkem

Pokud ponecháme stranou finanční bonusy, vánoční dárek od svého zaměstnavatele dostává pouze třetina Čechů. Skoro 60 % z těch, co dárky nedostávají, by je přitom uvítalo. „Ocenění zaměstnance formou finančních bonusů je samozřejmě příjemné. Zaměstnanci ovšem velice pozitivně vnímají, pokud se jejich zaměstnavatel snaží vytvořit vánoční náladu také jinou formou. Nejoblíbenější jsou vánoční večírky, sváteční dekorace, velmi často ale zaměstnance potěší i malá pozornost v podobě dárku,“ říká José Kadlec, HR odborník
a spoluzakladatel společnosti GoodCall, zabývající se recruitmentem. Podle průzkumu pro značku L’OR dostává skoro čtvrtina Čechů od zaměstnavatele různé pochutiny. Téměř pětina lidí najde „pod firemním stromečkem“ lahev alkoholu, na třetí příčce je balení kávy nebo čaje (12 %). Podobně oblíbeným dárkem jsou i poukázky (kulturní zážitek, restaurace, wellness, nákup zboží), se kterými mohou zaměstnanci naložit libovolně.

Pokud by si mohli čeští zaměstnanci vybrat, volili by ve velké míře poukázky. V plejádě možností voucherů vedou wellness (34 %) a gastro (29 %) zážitky. Potěšil by je i koš s pochutinami (33 %), balení kávy nebo čaje (18 %) ale i lahev alkoholu (12 %).

Skoro polovina Čechů si dárky dává také se svými kolegy, ale jen malá část z nich (9 %) obdaruje opravdu všechny. Ostatní (38 %) dávají dárky svým nejbližším spolupracovníkům.

 

Dárky pro celý kolektiv

Firemní Vánoce nejsou spojené jen s dárky pro jednotlivce, ale i pro celý kolektiv. V tomto ohledu je v centru pozornosti především vylepšení pracovního prostředí. Podle průzkumu pro značku L’OR by jen třetina dotázaných na svém pracovním prostředí nic nezměnila. Skoro čtvrtina Čechů by uvítala vylepšení místa pro odpočinek, častým přáním je i úprava nebo modernizace kuchyňky. Každý desátý Čech by byl rád za lepší kávu v kanceláři, mnozí by uvítali i nový nábytek do kanceláře. „Impuls ke zlepšení kávy v kanceláři přichází často od samotných zaměstnanců. Češi se obecně kloní ke kvalitě a co se týče kávy, nestačí jim dobrá káva v kavárně cestou do práce a z práce. V zaměstnání tráví podstatnou část dne a šálek dobré kávy si chtějí užít i tam. Vedle kávy samotné a zapůjčení profesionálních kávovarů řešíme s našimi klienty často i úpravu prostor, kde si zaměstnanci kávu připravují a kde si ji pak i vychutnávají. Poptávky na úpravu kávových koutků chodí před Vánocemi ve velké míře, nikoli ale výlučně v tomto období,“ popisuje Lumír Františák, sales manager společnosti Jacobs Douwe Egberts Professional.

 

Vánoční večírek i zpestření běžného dne

Oblíbenou tradicí v předsvátečním období jsou firemní večírky. Jejich konání potvrzuje 6 ze 10 Čechů. 40 % Čechů vyráží se svými kolegy do restaurací nebo do klubu, 20 % pořádá setkání ve firmě. Klasické setkání se část firem snaží zpestřit zajímavým programem. Ozvláštnění není vítané jen u vánočních večírků, čeští zaměstnanci kvitují zpestření i jinak běžného pracovního dne. Mezi nejčastějšími přáními ze stran zaměstnanců se objevuje společná snídaně (37 % Čechů), ochutnávka drinků po pracovní době (25,5 %), návštěva profesionálního baristy v kanceláři (20,6 %), hudební vystoupení nebo zajištění pohybové aktivity, jako je ranní jóga nebo například kurz sebeobrany. „Vánoční večírky i popisované zpestření běžných dní naruší denní rutinu
a stmeluje kolektiv. Je dobré, když zaměstnavatel přichází se zajímavým programem, který zaměstnance nadchne
a na který se pak ještě dlouho vzpomíná. Nabídka doplňkových aktivit je velice široká a při troše vůle lze realizovat téměř cokoli. Pokud doplňkové aktivity firma pro své zaměstnance pořádá pravidelně, je větší šance, že navíc přiláká kvalitní zájemce, o které se jinak trh práce přetahuje,“
popisuje výhody HR odborník José Kadlec. „Je pravda, že zajímavou doplňkovou nabídku firmy velice vítají. A to nejen jako formu vánočního setkání kolegů, ale i zpestření běžných pracovních dní. Před nedávnem jsme představili koncept našeho L’OR live barista eventu, kdy profesionální barista dorazí do dané společnosti s předem dohodnutým programem. Zájem je jak o ochutnávku kávy, tak i o kávovou edukaci nebo kávové drinky, ve kterých může být na konci pracovní doby nebo při vánočním večírku i trocha alkoholu,“ láká sales manager společnosti Jacobs Douwe Egberts Professional.

 

 

 

 

 

 

[i] Průzkum pro značku L’OR provedený v období 6.-9. prosince 2022; Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos, n=525, muži a ženy, celá ČR

 

Reklama

Doporučujeme

„Nevypadám jako dřív.“ Čtenáři se ptají, proč obličej s věkem mění výraz

Vrásky, povolená kůže, změněné rysy. Stárnutí tváře není jen o ochablé pokožce. Podle odborníků hraje zásadní roli i lebka a tukové polštářky, které se...

Voda, která léčí i unavuje. Letní péče o pleť bez extrémů

Léto přináší spoustu radosti, ale i výzev pro naši pokožku. Slunce, pot, klimatizace a změny teplot dělají s pletí divy, které málokdo ocení. Jak...

Děsí vás černající banány? Naučte se je správně skladovat

Banány. Ovoce, které většina z nás miluje, ale taky nám lezou krkem, když během dvou dnů zčernají a zkazí se. Přitom stačí malá změna...

Když se noc mění v saunu. Proč v horku nespíme dobře a jak si pomoct

Letní noc je někdy horší než tropické poledne. Člověk se převaluje, vzduch stojí, polštář pálí. Tělo touží po chladu a odpočinku, ale místo toho...

Magie ve flakonu nebo marketing pro zoufalé? Testujeme feromonové vůně

Slíbí ti přitažlivost na první pohled, probuzené touhy a pohled přes celou místnost. Feromonové parfémy znějí jako zázračné afrodiziakum ve flakonu. Ale fungují opravdu,...

Bojí se váš muž změn? Inspirujte se těmito tipy

Změny. Pro někoho výzva, pro jiného noční můra. A možná právě váš partner patří do té druhé skupiny. Co s tím? Nepanikařit. I muži,...

Co všechno obětovala Audrey Hepburn? Její život byl mnohem těžší, než vypadá

Na plátně působila jako křehká múza, ale uvnitř byla z ocele. Audrey Hepburn okouzlila svět, a přesto si z něj nikdy nenechala vzít samu...

Nástraha v podobě kávy s mlékem. Chutná jemněji, ale dráždí tělo

Voňavý šálek s krémovou pěnou v ruce, hřejivý rituál, který otevírá ráno. Káva s mlékem je pro mnoho žen symbolem pohody a klidu. Jenže...

Už jste vyzkoušeli praktický tip do domácnosti? Stačí ustřihnout roh houbičky na nádobí

Ještě jste o této vychytávce neslyšeli? Tak to je nejvyšší čas ji vyzkoušet! Možná se na první dobrou může zdát, že je to je...

Francie říká dost! TikTok a Temu reklamám zvoní hranaZ

Francie už nechce být skládkou pro šaty, které se nosí jednou a končí v odpadu. Zakazuje reklamy na ultra-levnou módu a zavádí ekologické skóre....

Jak vypadá manipulace, když má jemný hlas a úsměv? Ne vždy ji poznáš hned

Nemusí křičet, ani třískat dveřmi. Manipulace umí být tichá, něžná a dokonale maskovaná. A právě proto je tak zrádná. Místo strachu se usmívá, místo...

Osvěžte se v parních dnech těmito skvělými limonádami

V parných letních není nic lepšího než sklenice studené a osvěžující limonády. Ať už hledáte něco na zahradní párty, k obědu na balkoně nebo...

Síra a sirovodík: zázračná dvojice pro zdraví, krásu i psychickou pohodu. Objevte jejich účinky v lázních Piešťany a Smrdáky

Síra je nezbytnou součástí lidského organismu. Podporuje tvorbu keratinu a kolagenu, které jsou důležité pro zdravou pokožku, vlasy i klouby, přispívá k detoxikaci těla...

Nehty jako z galerie: Nail art slaví návrat s novou kreativitou

Nehty už dávno nejsou jen upravené nebo neupravené. Staly se plátnem, na kterém se odráží nálady, trendy i osobnost. Nail art je letos odvážnější,...

Umění říct „ne“: Proč je největší laskavostí někdy právě odmítnutí

Říkáš „ano“, i když všechno v tobě křičí „ne“. Přikyvuješ, protože je to jednodušší, rychlejší, méně konfliktní. Nechceš zklamat, být za komplikovanou, za tu,...
Reklama
Reklama