Máme pro vás velký vánoční průzkum!

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Nejoblíbenější svátky v roce jsou tady se vším všudy. Slavnostní vánoční výzdoba je vidět na každém kroku, v rádiích znějí koledy a vánoční hity, děti se už nemohou dočkat Ježíška a každý den poctivě otevírají další políčka adventního kalendáře. Přestože se může zdát, že všichni prožíváme prosincové dny stejně, podle průzkumu to zase tak jednoduché není. Které tradice hýbou všemi domácnostmi, a v čem se lišíme? Přečtěte si výsledky velkého vánočního pátrání.

 

Všude dobře doma nejlépe

Může se zdát, že v posledních letech jsou Vánoce zaplaveny trendem, kdy je moderní vyrazit během svátků za exotikou, nebo pořádat společné večeře s přáteli. Přestože jsou v tomto ohledu možnosti trochu omezené kvůli epidemii koronaviru, podle průzkumů jsou Češi stejně většinou konzervativní a svátky si raději užívají tradičně. Celých 84 % z nás tráví Štědrý večer u sebe doma, jenom 12 % se přesouvá k příbuzným a s přáteli večeří jediné 1 % respondentů. Co se týče cestování a nevšedních Vánoc, takto slaví sváteční čas letos dokonce méně než
1 % dotázaných! Pokud jde tedy o místo, kde jsme 24. prosince nejraději, žádné překvapení se nekoná, chceme být doma.

 

Kolik nás stojí Vánoce?

Stůl plný dobrot, vyzdobená domácnost a dárky nejbližším nás bohužel kromě úsilí stojí často také nějaké peníze oproti běžným výdajům. Kolik utrácíme během Vánoc navíc? Nejčastější odpovědí bylo, že 43 % dotázaných utrácí za svátky zhruba do 10 tisíc Kč. Celkem překvapivě zvládá třetina Čechů pořídit vše do 5 tisíc Kč, což potvrdilo 33 % respondentů. Najdou se ale takoví, kde pětina domácností přiznala, že se Vánoce vyšplhají i na 20 tisíc Kč, a poslední skupinou je asi 5 % odpovídajících s výdaji nad 20 tisíc Kč.

 

O Vánocích chceme hlavně prožívat radost

I když je příjemné dostávat dárky, většinou podle průzkumu příliš neřešíme jejich hodnotu. Nejoblíbenější jsou podle všeho hlavně kreativní dárky, které umí překvapit, a až za nimi následují elektronika, oblečení, knížky, nebo jiné věci. Například společnost Sazka má každoročně na Vánoce velmi dobrou odezvu na prodej stíracích losů, které stojí jenom symbolickou cenu, ale pro všechny dospělé jde o příjemné zpestření večera. Oblíbené jsou hlavně losy s vlastní jmenovkou, ale také vtipné vánoční svetry nebo klasická Zlatá rybka. Podle průzkumů kupuje losy k Vánocům asi 62 % odpovídajících, aby si společně s blízkými užili chvilku napětí, a při troše štěstí mohli společně oslavit i výhru.

 

Slavnostní večeře je věda

Věčné téma každoročních příprav – kapr, řízek, nebo obojí? Podle průzkumu není tato otázka vůbec od věci, každá domácnost to má totiž jinak, a výsledky jsou velmi vyrovnané! Tradiční večeře, tedy rybí polévka, kapr
a bramborový salát, je vánoční klasikou u 31 % Čechů. Ale! Dalších 28 % respondentů dává naopak přednost kuřecím či vepřovým řízkům a třetina odpovídajících zase přiznala, že k slavnostnímu stolu připravuje více variant, kde nechybí různé druhy polévek, ryby i řízky. Oproti tomu jsou samozřejmě také výjimky, kdy 3 % Čechů preferují více moderní recepty a připraví si raději lososa. Nebo 2 % odpovídajících v možnostech uvedlo, že se tradicím nepřizpůsobují vůbec, protože mají zcela jiný styl stravování, než je zvykem.

 

Zpívání koled není pro každého

Umíte si vánoční atmosféru představit bez koled, které znějí všude kam vejdete? Poslouchání příjemných
a milých vánočních písniček je v prosinci samozřejmost, které nikdo neuteče! Co se ovšem týče toho, jestli si koledy u stromečku i zazpíváme, to už tak automatické není. Zpívání je běžné pouze ve 43 % domácnostech, dalších 57 % koledy pouze poslouchá.

 

Dárkové šílenství. Ano nebo ne?

Podle reklamních spotů v televizi to může vypadat, že celé dny jenom nakupujeme nejrůznější varianty dárků od elektroniky až po poukazy na služby a zážitky. Komerční využití Vánoc je obchodní příležitostí a nepopiratelnou součástí každoročních příprav, a tak nás vánoční tipy na dárky často pronásledují už od začátku září. Opravdu jim ale tolik podléháme? Není to úplně samozřejmé. Přestože 51 % respondentů nakupuje dárky všem svým blízkým, 43 % dospělých si navzájem naděluje jenom maličkosti pro radost a větší dárky pořizují pouze dětem. Najdou se ale i skupiny, které jsou co se týče Vánoc více striktní. Až 4 % odpovídajících dokonce uvádí, že nakupují dárky zásadně jenom dětem, a další 2 % nenadělují vůbec nic a dávají přednost nekonvenčním Vánocům. Zajímavostí může být, že nikdo ze všech respondentů nevybral možnost, že by si na Vánoce dávali pouze ručně vyrobené dárky. Zdá se tedy, že tato tradice již z našich domácností pomalu odeznívá.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Jak správně krmit kočku, která je vybíravá a nic jí nechutná?

Kočky jsou známé svou vybíravostí v jídle a někdy dokážou své majitele pěkně potrápit. Na rozdíl od psů, kteří jsou většinou schopni spořádat prakticky...

Zklamání po svatbě. Když papír nestačí na záchranu vztahu

Žili spolu deset let, pak se vzali a po čtyřech měsících přišel rozvod. Proč je první rok manželství paradoxně nejtěžší, i když už partneři...

Každý jsme originál: Podle kterých znaků poznáte, že jste opravdu výjimeční?

Na světě neexistují dva naprosto stejní lidé. Každý z nás má něco, co ho odlišuje od ostatních, ať už je to způsob myšlení, pohled...

Průkopnice OnlyFans Valérie Holáková: Vydělala jsem miliony, chci být psycholožkou

Je průkopnicí OnlyFans v Česku, její matka řídí školu a ona sama chce být psycholožkou. Valérie Holáková známá jako Xholakys v Show Jana Krause...

Hry s vaší myslí. Sedm taktik, kterými vás manipulátor dostane na dno

Nejprve přijde zmatek, pak snaha přizpůsobit se a nakonec beznaděj. Než vůbec získáte podezření, že žijete s manipulátorem, často už jste po uši ponořeni...

Muž pod tlakem: proč se uzavírá a co s tím může udělat partnerka

Na první pohled to možná nevypadá, ale i muži mají svoje těžké chvíle. Společnost od nich čeká sílu, výkonnost, úspěch a dokonalou kontrolu nad...

Kim Kardashianová promluvila o tetování své 12leté dcery: Nikdy jí tu kreativitu nevezmu

Falešné tetování na obličeji, piercing v nose a černé grillz. Dvanáctiletá North Westová svým vzhledem na TikToku vyvolala bouři a její matka Kim Kardashianová...

Svatomartinská vína 2025

Každý rok 11. listopadu netrpělivě vyhlížíme svatého Martina, který by měl podle tradice dorazit na bílém koni a symbolicky přinést první sníh. Pro vinaře...

Atelier JOCHA je ateliér s péčí první republiky v 21.STOLETÍ

Móda s profesionální péčí, postavená na základech tradičního řemeslného zpracování a moderního designu.V JOCHA vznikají pod rukama Kateřiny Jochové malé autorské kolekce, šité na...

Po svátcích s blízkými touží 88 % Čechů, někteří se však nemají na koho obrátit. Společnost dm v nové kampani vybízí k propojování

Jedineční jsme díky těm, kteří nás obklopují Nová vánoční kampaň společnosti dm připomíná, že opravdové kouzlo svátků netvoří dárky ani dokonalá výzdoba, ale lidé, se...

Hledání jistoty… Proč Češi v chaosu moderní doby dávají dětem prastará jména

Svět zrychluje, trendy se mění každou sezonu, přesto žebříčky popularity jmen v Česku zůstávají jako vytesané do kamene. Na vrcholu trůní Jakub, Jan, Anna...

Nový Predátor: Nebezpečné území přináší návrat legendy, která nikdy nezmizela

Sál pražského kina IMAX v Cinema City se 4. listopadu proměnil v dějiště premiéry filmu, který znovu probouzí napětí, jaké diváci znají už desítky...

Wilkinsonová: U Diddyho jsem nic zlého neviděla. V sídle Playboye to bylo nechutnější

Zatímco Sean „Diddy“ Combs stojí před soudem kvůli obvinění ze sexuálního obchodování na svých večírcích, jeho bývalá častá návštěvnice Kendra Wilkinsonová promluvila. Bývalá hvězda...

Karol Duchoň – Karči

Miroslav Graclík / Václav Nekvapil Výpravná celobarevná publikace Karči shrnuje a popisuje životní příběh zpěváka Karola Duchoně, a to na základě ověřených faktů, dobových souvislostí...

Češi mají jasno: Ke svatomartinské huse nejlépe ladí pivo – Pivovarnická společnost Heineken reaguje na rostoucí oblibu pivních speciálů a pro svatomartinské oslavy nabízí hned...

Pečení svatomartinské husy symbolicky otevírá předvánoční období, tedy čas výjimečných kulinárních zážitků. K tradičnímu podzimnímu menu neodmyslitelně patří i nápoj, který chuť jídla dokonale...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3