Recenze: A Dangerous Method/Nebezpečná metoda

Sami jsou ale též jen lidé se všemi chybami a nešvary co k tomu patří, a tak když do Jungova života vstoupí krásná, inteligentní a rozpolcená dívka Sabina, je těžké zůstat jen pozorovatelem. Příběh zfilmovaný na základě divadelní hry The Talking Cure nás zavádí do Šv

Sami jsou ale též jen lidé se všemi chybami a nešvary co k tomu patří, a tak když do Jungova života vstoupí krásná, inteligentní a rozpolcená dívka Sabina, je těžké zůstat jen pozorovatelem.

Příběh zfilmovaný na základě divadelní hry The Talking Cure nás zavádí do Švýcarska na počátku dvacátého století, kdy psychoanalýza je stále ještě v plenkách a k léčení psychicky nemocných se využívají jiné, více fyzické metody. Nováček v oboru Carl Jung, na základě Freudovy práce, zkouší hovořit s pacienty a dostat se tak k jejich podvědomí. Nejdříve ale potřebuje novou metodu otestovat, než ji zařadí do běžného léčebného postupu. Jako na zavolanou do sanatoria přivážejí mladou pacientku Sabinu, která byla v dětství týrána svým otcem, kvůli čemuž má téměř neustále z nervů sevřené čelisti, její končetiny se křečovitě třesou, trpí inkontinencí, hysterií a má sebedestruktivní sklony. V době, kdy se Carl Jung poprvé setkává tváří v tvář se Sigmundem Freudem, je už na tom Sabina psychicky o hodně lépe. Postupem času se mezi nimi začíná vytvářet tzv. přenos, který přeroste v Jungův první mimomanželský vztah. Mezitím se z Freuda stává Jungův mentor a postupně i respektovaný přítel. Jejich přátelství je ale narušeno lží a i jejich vědecké názory se začínají lišit v úhlu pohledu na lidskou psychiku a způsob léčby.

Premiéra filmu v našich kinech byla 26. 1. 2012.

Režisér David Cronenberg, spíše známý svými hororově bizarními snímky, se v poslední době ubírá směrem k problémům souvisejícím s reálným světem. Počátek filmu slibuje znepokojivý, hluboký příběh o pátrání po příčinách psychických poruch, osvětlení vztahu Carla Junga a Sigmunda Freuda a důvodu jejich rozloučení. Bohužel scénář se této stránky historie dotýká jen letmo. Prakticky téměř celý film je zaměřen na vztah Sabiny a Carla a jeho manželství, s několika světlými scénami Freuda a Junga pohromadě či v písemném kontaktu, ve kterých pak Viggo Mortensen exceluje.  Keira Knightley má sice tvář dívky z dob minulých, ale výrazový projev je přeci jen poněkud omezenější. Všimli jste si někdy, že hraje převážně spodní částí obličeje? To se hodí do počáteční scény filmu, ale v pozdějších scénách už vypadá jen jako zamilovaná dívka a těžko uvěřit, že ztělesňuje ženu, jež si prošla peklem a i přesto se dokázala postavit pevně na vlastní nohy a stát se první psychoanalytičkou v historii. To je ovšem jen můj názor zklamaného diváka, který od filmu očekával úplně něco jiného. Kdybych k němu přistupovala jako k milostné romanci z dob minulých, asi by bylo moje hodnocení nadšenější.

Text a fotografie: Denisa Dundrová