Zařiďte si dlouhý život

Řadu nemocí si sami „objednáváme“ už v mládí a ve středním věku. Vysoký krevní tlak, nadváha a vysoká hladina cholesterolu jsou příčiny nejčastějších zabijáků naší populace, tedy infarktu a mrtvice. Přitom je lze poměrně úspěšně eliminovat změnou postoje k poh


Řadu nemocí si sami „objednáváme“ už v mládí a ve středním věku. Vysoký krevní tlak, nadváha a vysoká hladina cholesterolu jsou příčiny nejčastějších zabijáků naší populace, tedy infarktu a mrtvice. Přitom je lze poměrně úspěšně eliminovat změnou postoje k pohybu.

Chcete být v kondici?
Cvičení stimuluje krevní oběh, a krev tak lépe zásobuje buňky potřebnými látkami a kyslíkem. Působíme pak svěže, vypadáme mladě a hlavně nepřibíráme. Neničíme si vlastní organismus zátěží nadbytečných kilogramů.
Rychlá chůze, ještě lépe však plavání nebo jízda na kole představují perfektní způsoby, jak rozhýbat celé tělo, které pohyb potřebuje jako sůl. Bez něj totiž ochabuje, svaly přestávají být oporou pro klouby a na bolesti pohybového aparátu je zaděláno raz dva.
Sportování napomáhá rovněž zdravému trávení, zdravé funkci střev a podporuje dobrý stav svaloviny. Bez přehánění je nejlepším pomocníkem v úsilí o zdravý a dlouhý život.

Bez vůle to nejde
Začít cvičit může v podstatě každý. Novoroční předsevzetí však nestačí. Je třeba přejít od slov k činům, potrénovat vlastní vůli a něco konkrétního pro sebe udělat. Například vyrazit na lyže, brusle, v létě na cyklostezku... A co takový nordic walking? Že ho ještě neznáte? Chyba. Chodit „s hůlkami“ se dá v každém věku.

Než se tělo rozpohybuje a sport začne přinášet potěšení, můžete zpočátku cítit únavu nebo vás „něco“ sem tam zabolí. Na vině však není pohyb, ale právě jeho nedostatek. Začnete-li tedy s kondičním sportem, je nesmírně důležité snažit se udržet jeho pravidelnost. Určitě si nepomůžete, když si jednou za měsíc „dáte do těla“ tím, že ujedete bez předchozího tréninku padesát kilometrů na kole. Taková nárazová zátěž, na kterou není tělo zvyklé, pro něj představuje spíš šok, který pravděpodobně odnese namožením svalů.

Povzbudivé ale je, že už po několika dnech překonáte původní ztuhlost a přiměřená fyzická námaha vám nejen příjemně uvolní tělo, ale obvykle i hlavu od starostí všedního dne. Pohyb totiž dokáže „zacvičit“ i se stresem.

(miž)
Foto: www.pixmac.cz