4 tipy, jak na servis kola po zimě

4 tipy, jak na servis kola po zimě

Uklidili jste kolo přes zimu do sklepa a s příchodem jara byste na něj nejraději rovnou nasedli? Zadržte. Před zahájením letošní sezóny mu dopřejte preventivní prohlídku. Můžete tak prodloužit životnost jednotlivých dílů vašeho stroje a nepodceníte bezpečnost.


Venkovní teplota pomalu stoupá a se sílícím sluníčkem se probouzí i cyklistické nadšení. Nastává tedy ideální čas k odzimování vašeho jízdního parťáka. Než ale odšlapete první jarní kilometry, je nasnadě mu dopřát alespoň základní servis.


1. Dofouknout a dotáhnout

Měkká kola asi poznáte na první pohled. Zkontrolujte tlak a dofoukněte vhodnou pumpou s hlavicí určenou pro váš ventilek. „Neméně důležité je zkontrolovat dotažení základních komponentů, jako jsou kola v rychloupínáku či pevných osách, sedlovku a sedlo, případně šrouby na představci. Zakýváním ráfku ze strany na stranu zkontrolujete nedotažené náboje. Zběžně mrkněte na dotažení kazety, zda nemá vůli, nebo zda není zanesená nečistotami. Stejným způsobem zkontrolujte i pedály a dotažení klik. Podívejte se i na stav brzdových destiček či špalíků, zda nepotřebují výměnu,“ doporučuje Martin Kudrna z cyklistického e-shopu bikero.cz.

 

2. Řádně vyčistit

Důkladné vyčištění a následné promazání jednotlivých komponentů nelze vynechat. Nejprve kolo zbavte nečistot. V obchodech najdete množství čisticích přípravků k tomu určených. I když to svádí, vyvarujte se vysokotlakých čističů, jako je např. wapka. Vysoký tlak dostane vodu i do míst, kde ji mít nechcete.

Nečistot zbavte i řetěz a kazetu. Řetěz lze vyčistit několika způsoby. Nejjednodušší je použít tzv. pračku na řetěz. Umýt jej můžete i ručně, například ve sklenici s odmašťovacím přípravkem. Máte-li řetěz s rychlospojkou, musíte k jeho sundání použít speciální kleště. Pokud máte řetěz bez spojky, budete potřebovat nýtovačku, abyste ho mohli roznýtovat. „Po odmaštění řetěz opláchněte čistou vodou a zbavte ho všech rozpouštědel, které by mohly dělat neplechu při samotném nanášení maziva. Osušte ho utěrkou a několikrát projeďte. Následně jej nechte 24 hodin vyschnout. Existují i rychlejší metody. Stlačení vzduchu (disponujete-li kompresorem), anebo řetěz dejte na 15 minut do trouby,“ radí Kudrna.

 

3. Namazat

Po umytí a důkladném vysušení je čas na mazání, které je ještě důležitější než samotné mytí. Zaručuje totiž správnou funkci všech komponentů. Začněte řetězem, na který aplikujte vhodné mazivo. Pokračujte kluznou plochou vidlice a tlumičem, pokud máte celoodpružené kolo. „Používejte zásadně přípravky na to určené, tedy silikonové oleje, které nepoškodí prachovky. Po aplikaci silikonového oleje je nutné povrch pečlivě otřít, zapružit vidlicí či tlumičem a setřít přebytečný olej. Stejný postup opakujte i v případě, že máte teleskopickou sedlovku.

Při mytí, manipulaci a nanášení maziva se mastnota může dostat na kotouče, proto je potřeba je důkladně očistit přípravkem na isopropylové bázi. Pokud byste tak neučinili, je možné, že brzdy nebudou fungovat správně
a můžete si poškodit i destičky,“
vysvětluje Kudrna.

 

4. Kontrola na závěr

Závěrem proveďte jednoduchý test. Kolo zvedněte cca deset centimetrů nad zem a kontrolovaně ho pusťte. Uslyšíte-li jakýkoli nepřiměřený zvuk či zachrastění, je to známkou závady anebo uvolněných komponentů. V tom případě doporučujeme raději nechat kolo zkontrolovat v odborném servisu.

Přestože nenajezdíte tisíce kilometrů ročně, jednou za rok byste kolo měli nechat zkontrolovat v odborném servisu. Návštěvu neodkládejte, protože tak s prvním oteplením činí většina cyklistů. Stejné pravidlo platí i pokud vlastníte dámské elektrokolo.