Přístup žen a mužů k podnikání: Máme to jinak!

Přístup žen a mužů k podnikání: Máme to jinak!

Svět podnikání bývá často chápán jako svět spíše mužský. A svým způsobem to potvrzují i čísla. Žen podnikatelek je výrazně méně – v České republice tvoří zhruba třetinu všech podnikatelů. 
To ale neznamená, že by měly ženy k podnikání menší předpoklady. Rozdíly v přístup k byznysu však mezi muži a ženami rozhodně najdeme. Které to jsou?


Mateřství, time management a flexibilita

Umění využít každou vteřinu na maximum a efektivně řídit svůj čas bývá silnou doménou žen, které mají doma nějakého potomka. A přímá úměra zda rozhodně platí: čím více dětí, tím mistrnější time management. „Většina žen manažerek si prošla kariérou matky. To znamená, že musí organizovat spoustu lidí na různých místech v různém čase – zájmové kroužky, škola, domácí úkoly, ale i další úkoly spojené s domácností. Žena se tím naučí být flexibilní a kreativní. Musí také zvládat dělat více věcí najednou a v kratším čase, protože toho času má prostě méně,“ vysvětluje Petra Kubálková, genderová specialistka. Dodává ale také, že pokud by si ve stejné situaci ocitl muž, osvojil by si tyto dovednosti také, jelikož jsou způsobené životními zkušenostmi, kterými si člověk prochází.

Ženskost

Velmi zjednodušeně řečeno je ženskost souhrnem typických, zejména kladných, vlastností žen. Můžeme zde mluvit nejen ženském těle, ale také o povahových rysech jako je například laskavost, něha, empatie, kreativita, umění utvořit okolo sebe příjemné prostředí nebo třeba estetické cítění a cit pro krásu – třeba při výběru vhodného oblečení na pracovní schůzku. Nejedna žena pomáhá svému muži při výběru kravaty.

„Někdy se mi zdá, že se ženy snaží napodobovat muže – nejen způsobem oblékání, ale i vystupováním
a způsobem, jakým mluví. To se mi nelíbí.  Ženy by se neměly za to, co je pro ně typické stydět. Naopak by na svoji přirozenost a ženskost měly sázet,“
říká Míla Petrová, spolumajitelka české oděvní značky OTTO Blanc. 

Opatrnost a pochybnosti

Mnoho žen by podnikat chtělo, ale ne všechny to nakonec zrealizují. Ačkoli je touha po tom být svou vlastní paní, organizovat si čas a práci podle sebe, silným motivem, strach a kritické myšlení bývají často ještě silnější. Ženy se tak svého snu vzdávají rychleji než muži a raději volí jistotu, třeba tím, že setrvají v zaměstnání, kde mají dobře rozběhnutou kariéru.

„Ženy mají tendenci před začátkem podnikání více analyzovat, o svém projektu kriticky smýšlet, diskutovat s přáteli a rodinou. Vícero žen pak také po této fázi končí, protože dostanou zpětnou vazbu, že takové podnikání by nemuselo uspět, že by se mohly hodně zadlužit, že nemají dostatek zkušeností a dovedností,“ popisuje Petra Kubálková.

To, že jsou ženy daleko opatrnější než muži, je patrné i v oblasti financí – půjček na podnikání. „Například pro mladé podnikatelky je důležitým faktorem i to, že přemýšlí o budoucnosti. Myslí na případné založení rodiny
a mají obavy ze snížení příjmů při mateřské a rodičovské dovolené, a také z toho, zda budou umět skloubit podnikání a mateřství. Muži jsou jednoduše v přístupu ke svému podnikání daleko optimističtější. Věří ve splnění svého snu a v to, že se nic špatného prostě nestane. Možná i díky tomu se nebojí vzít si větší úvěr, “
říká Petra Mikulíková z MONETA Money Bank.

Na bankovním trhu, za podpory Evropského investičního fondu, ale například existuje i úvěr, který cílí především na ženy a nabízí podporu pro jejich podnikání. Začínající podnikatelky, ale i ty, které by rádi svůj byznys podpořily a rozšířily tak mají šanci získat peníze za výhodných podmínek. „Ženy by se neměly bát s takovými financemi pracovat, i když mnoho z nich má v sobě nějakou brzdu. Ale právě taková příležitost by jim mohla výrazně pomoci k dalšímu rozvoji,“ myslí si Míla Petrová.



Vytrvalost a touha na sobě pracovat

Pro mnoho žen bývá typickou vlastností také preciznost – tedy touha po dokonalosti, po dobře odvedené práci a po výsledku, na který mohou být pyšné. To platí nejen v běžném životě, ale i v podnikání. Nicméně v některých situacích může být tato touha pro ženy i brzdou. Třeba v situacích, kdy je potřeba trochu zariskovat, a to i za situace, kdy vše není stoprocentní.

S tím souvisí i další rys typický pro ženy a to odvaha se učit novým věcem a chuť pracovat na svém rozvoji, svých schopnostech a dovednostech. Ženy si totiž na rozdíl od můžu přiznají, že něco neumí nebo neví a mohly by se tomu přiučit.