Tichá domácnost je tikající bomba: Udělejte změnu, dokud je čas

Tichá domácnost je tikající bomba: Udělejte změnu, dokud je čas


Každý vztahový kouč, rodinný poradce, ale i psycholog vám řekne, že komunikace je jednou z nejdůležitějších součástí dobře fungujícího vztahu. Komunikace, i ve chvílích, kdy jste na partnera naštvaní či se cítíte ublíženě, je pro správné fungování vztahu klíčová.

V každém vztahu se nastane situace, kdy to není ideální, páry prožívají vzestupy a pády. Známkou zdravého vztahu je upřímný komunikační styl, ten pomáhá budovat zdravý a pevný vztah.

Zlepšení komunikace ve vztahu

Naštvaný obličej a ticho nic neřeší. Je pochopitelné, že v některých situacích je těžké mluvit, zejména ve chvíli, kdy partner zradil vaši důvěru a vy ho toužíte potrestat. Někteří lidé prostě jen potřebují čas vše vstřebat, jiní čekají na impuls od partnera. Otevřená a upřímná komunikace není vždy snadná, ale dá se naučit.

Pokud chcete předejít „tiché domácnosti“, položte si tyto otázky:

  • Co konkrétně způsobuje konflikty ve vašem vztahu? Vnímáte jeden druhého?
  • Kdy se cítíte šťastní, co vás spojuje?
  • Jaké situace vám způsobují zklamání, frustraci a emocionální bolest?
  • Jaké věci s partnerem neprobíráte a visí mezi vámi?
  • Jak konkrétně chcete změnit komunikaci mezi vámi a partnerem?

 

Ideálně odpovězte na tyto otázky společně s partnerem, sdělte si vzájemně své odpovědi. Zkuste jiné způsoby komunikace, někdy pomůže jiné neutrální prostředí, ale hlavně komunikujte. Sledujte, zda vaše „tiché domácnosti“ ubývají.

Když budete mít svou komunikaci pod kontrolou, budete mít lepší přehled o tom, co se mezi vámi děje a tím snadněji naleznete řešení. Je zřejmé, že začátky nebudou snadné, ale výsledkem může být otevřený a naplňující vztah.

Zvládnutí konfliktu pomocí komunikace

  • Vždy se snažte vyhnout tiché domácnosti.
  • Než začnete vznášet obvinění, zjistěte si všechna fakta. Nebuďte ukvapení a nedomýšlejte si různé scénáře o dané situaci.
  • Partnera v klidu vyslechněte, nesnažte se ho soudit.
  • Snažte se najít porozumění a vyhněte se urážkám a nadávkám.
  • Vyhněte si užívání minulého času.
  • Řešte pouze jeden konkrétní problém, nevyčítejte věci z minulosti.
  • Nebojte se říct, co vás konkrétně ranilo. Teprve potom řešte problémy.
  • Vyhněte se užívání výroku: „Ty jsi...“ a vyměňte ho za „Cítím...“.