Karlovarští skláři vyrábí sošku pro filmový festival už 23 let

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Karlovarská sklárna Moser je oficiálním dodavatelem prestižních filmových cen již od roku 2000, kdy také vznikla její současná podoba – Křišťálový glóbus v objetí ženy. Jejím autorem je slovenský umělec Tono Stano. Sošky 57. ročníku KVIFF již nyní čekají na své držitele. Kromě světových osobností, budou sošky směřovat také k oceněným tvůrcům soutěžních filmů. Filmový festival startuje tento pátek, 30. června.

Filmová cena, jeden z hlavních symbolů karlovarského festivalu, váží 5 kg a je vysoká 42 cm. Původní verze měla tvar karlovarské oplatky a předávala se v krabici od filmu. Oceňovaným ale často vypadávala z rukou,
a proto bylo rozhodnuto o její nové podobě. „Tehdy jsem byl součástí festivalové umělecké skupiny. A byl jsem vyzván, abych připravil nový návrh,“ vzpomíná Tono Stano a pokračuje: „Nejdříve jsem si udělal nákresy, následně jsem zorganizoval focení a podle snímků pak tvořili 3D model. Jiří Bartoška, prezident festivalu, byl
s nápadem spokojen a dostali jsme zelenou.“

Od návrhu byla ale ještě daleká cesta k realizaci. Modelem pro sošku éterické múzy stála 2. vicemiss ČR z roku 2001 Ema Černáková. „Chtěl jsem vytvořit adekvátní figuru ženského těla. Emu jsem se proto rozhodl pověsit vzhůru nohama na provaze. Otočením těla se totiž mění fyzické proporce a toho jsem chtěl docílit,“ přiblížil umělec svůj tehdejší záměr. Modelka Černáková neprotestovala. „Během focení jsem měla opravdu svázané nohy, byla jsem pověšená hlavou dolů, válela se po gymnastickém míči a někdo mě vytahoval do výšky,“ vzpomíná se smíchem Černáková, která dnes žije v USA s manželem a třemi dětmi. „Nahotu jsem neřešila, nevadila mi, vnímám ji jako velmi přirozenou. Honorář za spolupráci si již nepamatuji, ale o ten tehdy vlastně ani nešlo. Spíš šlo o hezký pocit, že jsem byla a stále jsem součástí něčeho tak výjimečného. Vždyť tuto cenu dostávají největší filmové osobnosti z celého světa,“ doplnila Ema Černáková. Z významných světových hereckých tváří si Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii odnesli již například, Robert Redford, Michael Douglas, Robert de Niro, Susan Sarandon, či Helen Mirren, John Travolta, Mel Gibson nebo režiséři jako Miloš Forman, Oliver Stone a řada dalších.

Ve sklárně Moser probíhá výroba a napasování křišťálových koulí. „Koule pro festivalovou cenu musí mít přesný rozměr 11,5 cm, aby dokonale pasovala do náruče sošky. Na huti trvá výroba jednoho glóbusu asi 20 minut. Pak se dostává do rukou brusiče, který jej dopracuje do dokonalého tvaru a pomocí speciální hmoty ukotví k sošce,“ doplnila Martina Jirásková, marketingová ředitelka Moseru.

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Vzácnější než drahokam: V celém Česku nosí jméno Jiskra (nebo Iskra) jen čtyři ženy

Najít v českém kalendáři jméno, které by bylo vzácnější, je skoro nemožné. Jiskra (v mezinárodní variantě Iskra) je jméno, které v sobě nese elementární...

Mozek nemá tlačítko „Mute“, ale vy máte prefrontální kůru. Jak zkrotit hněv?

Dopravní zácpy, protivní kolegové nebo pomalé fronty z našeho života nezmizí. Co se ale změnit může, je náš vnitřní operační systém. Vědecké výzkumy potvrzují,...

Fénix nad popiolem: České Švýcarsko investuje 130 milionů do novinek pro turisty

Národní park České Švýcarsko se připravuje na další velkou kapitolu své obnovy. Díky Programu švýcarsko-české spolupráce a podpoře ministerstva životního prostředí se v letech...

„Příliš unavení na milence.“ Proč mileniálové vyměnili nevěru za klid v koutě

Zapomeňte na morální kázání. Podle nejnovějších kulturních trendů a analýz magazínů jako VICE nebo Newsweek mileniálové nepodvádějí proto, že by byli svatí, ale proto,...

Víte, kolik platíte za elektřinu? Většina z nás nemá tušení!

Kolik skutečně měsíčně utrácíte za elektřinu? Pokud si nejste jistí, nejste v tom sami. Podle průzkumu Skupiny Klik.cz téměř polovina Čechů nesleduje vývoj cen a...

Zhasněte v koupelně! Fenomén „dark showering“ dobývá svět a odborníci ho milují

Slyšeli jste už o „tmavém sprchování“? Zatímco ranní sprcha nás má probudit a nabít energií, nový trend, který zaplavil sociální sítě, se zaměřuje na...

Túje jsou pasé: Zasaďte srbský smrk a vytvořte si neproniknutelnou alpskou stěnu

Většina lidí při plánování živého plotu automaticky sahá po tújích. Jenže zahradníci znají lepší tajemství: srbský smrk (Picea omorika). Je levnější, odolnější a vypadá...

Nová éra péče o tělo

Dove uvádí na trh tělová séra s aktivními složkami na úrovni pleťové péče Značka Dove přináší zásadní inovaci v péči o pokožku těla. Představuje novou...

Mrtví lupiči a malý psychopat? Expert rozebral Kevinovy pasti v Sám doma

Při sledování Sám doma v roce 2025 nás napadají jiné otázky než v dětství. Třeba jak si sakra rodiče mohli dovolit dům, který se...

Voda z kohoutku jako nepřítel baristů. Jak tvrdost a chlor ničí aroma drahých zrn

Milovníci kávy dokážou hodiny debatovat o pražení, mikrometrech na mlýnku nebo původu zrn. Pak ale často udělají tu největší chybu. Celý rituál zalijí vodou,...

Bonusy za 4,5 miliardy korun! Zpěvačka odměnila svůj štáb rekordní sumou

Turné Eras Tour přepsalo historii. Po 149 koncertech ve 21 zemích se tržby zastavily na neuvěřitelných 2 miliardách dolarů. Taylor Swift se však v...

12 nocí, 12 měsíců: Unikátní průvodce, jak si „přednastavit“ úspěšný příští rok

Období mezi zimním slunovratem a Třemi králi bylo pro naše předky tím nejposvátnějším časem v roce. Věřili, že během tzv. „Kouřových nocí“ je hranice...

Generace důvěřují, odborníci doporučují

Značka Vaseline, založená v roce 1870, si již více než 150 let drží pevné místo v domácnostech po celém světě. Její schopnost chránit pokožku...

Špína, psí výkaly a přísná pravidla. Bývalé milenky promluvily o svátcích v Playboy vile

Vánoce plné sněhu uprostřed slunné Kalifornie, kde ovšem místo baněk visí na lustru spodní prádlo, ale pod povrchem vládne přísný režim. „Hef měl naprosto...

Zrcadlo jako zrádce. Pokud v něm vidíte nepořádek, násobíte si stres

Všichni si dáváme předsevzetí, že zhubneme, budeme jíst zdravěji a méně se stresovat. Jenže často zapomínáme na místo, které nás ovlivňuje úplně nejvíc, a...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3