Alchymie kávy: od klasiky po espresso orange aneb jak trendy vytvářejí kávovou kulturu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Přesto, že na počátku svých dějin byla káva považována za satanův nápoj, postupně učarovala celému světu. Kávová kultura má velmi bohatou historii, kterou však spoluvytváříme i my, její milovníci. Například espresso tonic se stává současnou klasikou, kravské mléko nahrazují baristé všemožnými alternativami a klasickou ledovou kávu sesazuje z pomyslného trůnu cold brew. Každoročně se objevují nové trendy, které do kávové kultury pronikají a hledají si své místo mezi tradičními druhy. Mezi poslední trendy patří například i takzvané „ready to drink“ nápoje, které jsou připravené k přímé spotřebě. Víte, jaké další netypické kávy dobývají svět?

 

To, že káva patří k vůbec nejpopulárnějším nápojům, není žádným tajemstvím. V současnosti si každý na kávovém trhu najde to své. Někdo má rád tradiční italské espresso, další dává přednost experimentům. Každým rokem se káva a způsoby její přípravy mění.

 

Ďáblův nápoj

O objevení kávy koluje několik legend, ovšem jedna z těch nejznámějších vypráví o pastevci, který měl pást své stádo koz v Etiopii. Jednoho dne vypozoroval, že kozy překypují energií ve dnech, kdy se pasou na louce s keři obsypanými červenými bobulemi. Rozhodl se tedy bobule také ochutnat a k jeho překvapení měl po celý den plno energie.

O své zjištění se rozhodl podělit s mnichy. Ti však pastevcovo nadšení nesdíleli, ba naopak. Opat, který kávu ochutnal, ji označil za dílo samotného ďábla. Nakázal tedy veškeré nalezené bobule spálit. Ale co se nestalo. Ve chvíli, kdy byly bobule nasypány do ohně, se z nich začalo linout tak příjemné aroma, že opata donutilo vyndat je z ohně a začít s nimi experimentovat. Přišel na to, že když zrna rozdrtí a zalije horkou vodou, získá silný elixír. Ten pak začal podávat ostatním mnichům, kteří díky němu zvládli citovat dlouhé pasáže nočních modliteb. Úplnou náhodou tak byly odhaleny povzbuzující účinky kávy.

 

Rok 2024 ve znamení trendů

Dnešní kreativní doba nabízí spoustu kávových specialit, které by zřejmě vyděsily bohabojné středověké obyvatelstvo. Mezi ně patří například espresso orange. Jak už název napovídá, tento osvěžující drink se skládá z espressa a pomerančového džusu. Ačkoli se to nezdá, pomerančová šťáva krásně vyvažuje hořkost kávy a vytváří tak harmonické spojení, které dokonale nakopne i osvěží.

Populárním novodobým nápojem je i espresso tonic. Ten si své fanoušky získal neobvyklou kombinací kávy a nahořklé limonády. Nápoj vznikl ve Švédsku, kde se v jedné pražírně po protancovaném večírku partička přátel rozhodla doplnit energii, ale k dispozici měla pouze kávu a zbytek toniku. Tento nápoj se rychle rozšířil po celém Švédsku a následně dobyl i celou Evropu.

Moderní osvěžení nabízí káva, která se připravuje různými filtračními způsoby za studena. Patří sem především cold brew, který si drží přední místo v žebříčku nejoblíbenějších kávových nápojů. Připravuje se pomalým louhováním kávy ve studené vodě po dobu 11 až 24 hodin. Tímto procesem vzniká nápoj s jemnější sladší chutí a nižší aciditou než klasická ledová káva, která se připravuje z horké kávy. Cold brew má také vyšší obsah kofeinu a je populární zejména v letních měsících pro své osvěžující vlastnosti.

Velmi podobný postup přípravy je i u nevšední kávy nitro cold brew, ale s jedním zásadním rozdílem. Nitro cold brew se umístí do speciálního přístroje s pípou, kde se káva nasytí dusíkem, a proto má následně při čepování do sklenice krémovější konzistenci. Proces přidávání dusíku navíc chuť kávy zjemní. Nápoj je tak lehce nasládlý a zároveň bublinkový, což u kávy rozhodně není běžné.

 

Káva na milion způsobů

Kávu si můžeme dochutit i alternativními druhy mléka. Rostlinná mléka obsahují méně nasycených tuků a můžou poskytovat i různé nutriční benefity, jako jsou vitamíny a minerály, a to v závislosti na typu rostliny, ze které jsou vyrobeny. Navíc si je mohou vychutnat i osoby, které z nějakého důvodu nemohou pít kravské mléko.

Nejběžnější je mléko sójové a ovesné. Jsou oblíbené pro svou krémovou texturu a schopnost dobře se napěnit, což je ideální pro přípravu latté nebo cappuccina. V oblibě mnoha baristů je ale třeba hrachové mléko – vyznačuje se delikátní chutí a nízkým obsahem cukru. Pro ty, kteří mají rádi sladší nápoje, je vhodné například mléko kokosové. Různé druhy ořechových mlék ocení lidé, kteří vyhledávají charakteristickou chuť zvoleného ořechu, například mandlí.

 

Ready to drink – snadno a chutně

Hotový kávový nápoj připravený k přímé spotřebě se dostává do popředí. V obchodech si stále více všímáme nápojů, které jsou namíchány v plechovce tak, aby chutnaly jako z kavárny. Nejedná se však pouze o klasickou kávu 3v1. Například společnost Hell Energy nabízí ledové kávy „ready to drink“ v šesti variantách. Milovníci příchutí bezpochyby ocení ledovou kávu s příchutí kokosu nebo slaného karamelu. Ledové kávy se však také dělají jako klasické Latte nebo i Double Espresso a Cappuccino. Každý si tedy ve spěchu nebo při řízení může vychutnat svou oblíbenou variantu.

A proč jsou kávy v plechovkách tak oblíbené? Jedním z hlavních důvodů je určitě jejich chuť. Většina ledových káv „ready to drink“ je sladká a také krémová, potěší tedy téměř každého. Další výhodou je, že je káva okamžitě připravena ke konzumaci, což se mnohým hodí především při ranním vstávání do práce. Kvalita těchto nápojů se také v posledních letech výrazně zlepšila, a to i díky pokročilým technologiím a pečlivému výběru surovin. Můžeme navíc pozorovat i trend, kdy i velké kávové společnosti začínají produkovat hotové ledové nápoje a zařazovat do nabídky varianty třeba s bezlaktózovým mlékem, bez cukru či veganské druhy. I to je důkazem toho, že lidé jednoduše kávu milují. Ta zkrátka z módy nikdy nevyjde.

 

 

 

 

 

 

Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Válka o peněženky seniorů: Predátorské firmy proti zranitelným důchodcům

Slibují úlevu od bolesti a spánek jako v bavlnce, místo toho ale zanechají jen prázdný účet a pocit studu. Podvodníci s takzvanými zázračnými polštáři...

Telecí řízek? Chutnější a zdravější volba než kuřecí nebo krůtí

Řízek patří k nejoblíbenějším jídlům v Česku. Většina lidí volí kuřecí nebo krůtí maso, protože je lehčí než vepřové. Jenže existuje varianta, která je...

Návrat do starých časů. Ceny v Penny připomínají dobu před zdražováním

Nákupní horečka zachvátila Česko. Nový leták obchodního řetězce Penny odstartoval cenovou bitvu, v níž se zákazníci přetahují o zlevněné maso a máslo. Akce platná...

Podzim je nejlepším obdobím pro biohacking pleti

Právě teď začíná jedinečné období, kdy můžete svoji pleť zahrnout péčí. Zklidnit ji a vyživit, nechat ji odpočinou a celkově omladit. V létě si Vaše...

„Co mě nezabije, to mě posílí.“ Čtyři cesty, jak proměnit kritiky ve spojence

Slova mohou zranit, ale i posunout dál. Kritici nám nastavují zrcadlo, ve kterém někdy nechceme vidět svůj odraz. Pokud se naučíme číst mezi řádky,...

Čeští důchodci objevují nečekaný trik. Levnější menu stačí vyjednat úsměvem

V některých restauracích v Česku mohou senioři dostat levnější menu nebo drobný bonus, aniž by o tom visela jediná cedule. Stačí se zeptat a...

Tři recepty z jehněčího masa, které si zamilujete

Jehněčí maso je v mnoha zemích považováno za delikatesu. Je jemné, šťavnaté a má lehce nasládlou chuť, která se krásně doplňuje s bylinkami, česnekem...

Jak se po létě dostat zpět do formy: 10 tipů pro efektivní návrat ke cvičení

Léto plné grilování, zmrzliny a odpočinku je u konce a s ním i pocit, že pravidelný trénink je vzdálenou vzpomínkou. Cítíte se bez energie...

Drobné proměny domova, které zlepší náladu. A to bez bourání či přehánění

Atmosféra domova nevzniká výběrem nábytku, ale drobnými gesty, která odrážejí naši každodennost. Není třeba investovat jmění, měnit dispozice ani listovat katalogy. Někdy stačí přesunout...

Jak se zbavit žmolků na oblečení? Pomůže trik z TikToku

Bez houbičky na nádobí si většina domácností neumí představit kuchyň. Ale věděli jste, že tahle obyčejná pomůcka se dá využít i úplně jinak než...

Program ANO počítá s důchodovou revolucí. Kdo si polepší nejvíce?

Hnutí ANO zveřejnilo důchodové priority pro podzimní volby. Chce zastropovat důchodový věk na 65 letech, rozšířit možnosti předčasného důchodu a přidat výraznější valorizace pro...

Povislá víčka nejsou problém. Vizážisté radí jednoduchá řešení

Správné líčení dokáže s povislými víčky zázraky. Díky hře světla, stínu a několika osvědčeným trikům působí oči větší, otevřenější a výrazně mladší. Obočí jako rám...

Máte rádi sýry? Tak to vás jistě zaujmou tyto tři pokrmy

Ačkoliv existují lidé, kteří sýry přímo nenávidí, většina z nás si bez nich neumí svůj jídelníček představit. Navíc jsou nesmírně variabilní. Můžete z nich...

Slunce, které nikdy nezapadá. Proč se v Norsku nemůže spát

Za polárním kruhem nevládne tma, ale nepřetržité světlo. Slunce se tam v létě neztrácí za obzorem a přepisuje lidské vnímání času, těla i duše....

Jak na zářivě bílé ponožky? Zkuste trik, který funguje lépe než drahé prostředky

Bílé ponožky jsou krásné jen do chvíle, než je párkrát obujete a hodíte do pračky. Záhy ztratí svou sněhovou barvu, začnou šednout nebo žloutnout...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3