Alchymie kávy: od klasiky po espresso orange aneb jak trendy vytvářejí kávovou kulturu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Přesto, že na počátku svých dějin byla káva považována za satanův nápoj, postupně učarovala celému světu. Kávová kultura má velmi bohatou historii, kterou však spoluvytváříme i my, její milovníci. Například espresso tonic se stává současnou klasikou, kravské mléko nahrazují baristé všemožnými alternativami a klasickou ledovou kávu sesazuje z pomyslného trůnu cold brew. Každoročně se objevují nové trendy, které do kávové kultury pronikají a hledají si své místo mezi tradičními druhy. Mezi poslední trendy patří například i takzvané „ready to drink“ nápoje, které jsou připravené k přímé spotřebě. Víte, jaké další netypické kávy dobývají svět?

 

To, že káva patří k vůbec nejpopulárnějším nápojům, není žádným tajemstvím. V současnosti si každý na kávovém trhu najde to své. Někdo má rád tradiční italské espresso, další dává přednost experimentům. Každým rokem se káva a způsoby její přípravy mění.

 

Ďáblův nápoj

O objevení kávy koluje několik legend, ovšem jedna z těch nejznámějších vypráví o pastevci, který měl pást své stádo koz v Etiopii. Jednoho dne vypozoroval, že kozy překypují energií ve dnech, kdy se pasou na louce s keři obsypanými červenými bobulemi. Rozhodl se tedy bobule také ochutnat a k jeho překvapení měl po celý den plno energie.

O své zjištění se rozhodl podělit s mnichy. Ti však pastevcovo nadšení nesdíleli, ba naopak. Opat, který kávu ochutnal, ji označil za dílo samotného ďábla. Nakázal tedy veškeré nalezené bobule spálit. Ale co se nestalo. Ve chvíli, kdy byly bobule nasypány do ohně, se z nich začalo linout tak příjemné aroma, že opata donutilo vyndat je z ohně a začít s nimi experimentovat. Přišel na to, že když zrna rozdrtí a zalije horkou vodou, získá silný elixír. Ten pak začal podávat ostatním mnichům, kteří díky němu zvládli citovat dlouhé pasáže nočních modliteb. Úplnou náhodou tak byly odhaleny povzbuzující účinky kávy.

 

Rok 2024 ve znamení trendů

Dnešní kreativní doba nabízí spoustu kávových specialit, které by zřejmě vyděsily bohabojné středověké obyvatelstvo. Mezi ně patří například espresso orange. Jak už název napovídá, tento osvěžující drink se skládá z espressa a pomerančového džusu. Ačkoli se to nezdá, pomerančová šťáva krásně vyvažuje hořkost kávy a vytváří tak harmonické spojení, které dokonale nakopne i osvěží.

Populárním novodobým nápojem je i espresso tonic. Ten si své fanoušky získal neobvyklou kombinací kávy a nahořklé limonády. Nápoj vznikl ve Švédsku, kde se v jedné pražírně po protancovaném večírku partička přátel rozhodla doplnit energii, ale k dispozici měla pouze kávu a zbytek toniku. Tento nápoj se rychle rozšířil po celém Švédsku a následně dobyl i celou Evropu.

Moderní osvěžení nabízí káva, která se připravuje různými filtračními způsoby za studena. Patří sem především cold brew, který si drží přední místo v žebříčku nejoblíbenějších kávových nápojů. Připravuje se pomalým louhováním kávy ve studené vodě po dobu 11 až 24 hodin. Tímto procesem vzniká nápoj s jemnější sladší chutí a nižší aciditou než klasická ledová káva, která se připravuje z horké kávy. Cold brew má také vyšší obsah kofeinu a je populární zejména v letních měsících pro své osvěžující vlastnosti.

Velmi podobný postup přípravy je i u nevšední kávy nitro cold brew, ale s jedním zásadním rozdílem. Nitro cold brew se umístí do speciálního přístroje s pípou, kde se káva nasytí dusíkem, a proto má následně při čepování do sklenice krémovější konzistenci. Proces přidávání dusíku navíc chuť kávy zjemní. Nápoj je tak lehce nasládlý a zároveň bublinkový, což u kávy rozhodně není běžné.

 

Káva na milion způsobů

Kávu si můžeme dochutit i alternativními druhy mléka. Rostlinná mléka obsahují méně nasycených tuků a můžou poskytovat i různé nutriční benefity, jako jsou vitamíny a minerály, a to v závislosti na typu rostliny, ze které jsou vyrobeny. Navíc si je mohou vychutnat i osoby, které z nějakého důvodu nemohou pít kravské mléko.

Nejběžnější je mléko sójové a ovesné. Jsou oblíbené pro svou krémovou texturu a schopnost dobře se napěnit, což je ideální pro přípravu latté nebo cappuccina. V oblibě mnoha baristů je ale třeba hrachové mléko – vyznačuje se delikátní chutí a nízkým obsahem cukru. Pro ty, kteří mají rádi sladší nápoje, je vhodné například mléko kokosové. Různé druhy ořechových mlék ocení lidé, kteří vyhledávají charakteristickou chuť zvoleného ořechu, například mandlí.

 

Ready to drink – snadno a chutně

Hotový kávový nápoj připravený k přímé spotřebě se dostává do popředí. V obchodech si stále více všímáme nápojů, které jsou namíchány v plechovce tak, aby chutnaly jako z kavárny. Nejedná se však pouze o klasickou kávu 3v1. Například společnost Hell Energy nabízí ledové kávy „ready to drink“ v šesti variantách. Milovníci příchutí bezpochyby ocení ledovou kávu s příchutí kokosu nebo slaného karamelu. Ledové kávy se však také dělají jako klasické Latte nebo i Double Espresso a Cappuccino. Každý si tedy ve spěchu nebo při řízení může vychutnat svou oblíbenou variantu.

A proč jsou kávy v plechovkách tak oblíbené? Jedním z hlavních důvodů je určitě jejich chuť. Většina ledových káv „ready to drink“ je sladká a také krémová, potěší tedy téměř každého. Další výhodou je, že je káva okamžitě připravena ke konzumaci, což se mnohým hodí především při ranním vstávání do práce. Kvalita těchto nápojů se také v posledních letech výrazně zlepšila, a to i díky pokročilým technologiím a pečlivému výběru surovin. Můžeme navíc pozorovat i trend, kdy i velké kávové společnosti začínají produkovat hotové ledové nápoje a zařazovat do nabídky varianty třeba s bezlaktózovým mlékem, bez cukru či veganské druhy. I to je důkazem toho, že lidé jednoduše kávu milují. Ta zkrátka z módy nikdy nevyjde.

 

 

 

 

 

 

Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Vyhrajte jeden ze tří balíčků Rituals

Dopřejte si okamžiky klidu a harmonie s luxusní péčí od Rituals. Každý produkt značky vznikl s cílem proměnit každodenní rutinu v smysluplný rituál –...

Vánoční inspiraci nabízí BIOBAY – spojení luxusu, přírody a umění

Kolekci od španělské značky MAISON OLER, kde se vůně mění v umění nabízí výhradní distributor BIOBAY. Ručně foukaný difuzér, prémiové esenciální oleje a designové...

Jak udržet banány čerstvé 26 dní? Obyčejná sklenice udělá zázrak

Koupíte krásně žluté banány a než se nadějete, zdobí je hnědé skvrny a měkká dužina končí v koši. Tomuto scénáři se však dá vyhnout....

Brána do pískovcového ráje: Objevte krásu Českého Švýcarska

Stojíme na křižovatce u Hřenska, kde se silnice dělí na směr k německému hraničnímu přechodu Schmilka a do centra obce. Zdejší parkoviště je ideálním...

Meteoroložka Dagmar Honsová prozradila, jaká je šance na bílé Vánoce

Vzpomínáte si ještě na tu kouzelnou atmosféru, kdy krajinu pokryl bílý samet a na Štědrý večer se tiše snášely vločky? Není divu, pokud ne....

Moravský Krumlov: Poklad, který nezaostává za slavnějším jmenovcem

Nejeden z vás jistě navštívil Český Krumlov, nebo se tam teprve chystáte. A je vám zřejmě známo, že Krumlovy najdeme na mapě hned dva:...

Mikulášská nadílka nemusí být plná cukru,zkuste to letos trošku jinak

Návštěva Mikuláše, čerta a anděla patří v tuzemsku mezi nejoblíbenější předvánoční tradice. Většina dětí se na kouzelnou trojici těší už týdny dopředu, především pak...

Mikulov: Historie, víno a příroda v srdci Jižní Moravy

Mikulov je malebné městečko s přibližně 7,5 tisíci obyvateli, ležící pouhých 50 km od Brna. Návštěvníky okouzlí historií architektonických památek a krásou okolní přírody,...

Jak zkrotit večerní chutě a přejídání: proč vznikají a jak s nimi pracovat efektivněji

Večerní chutě jsou jedním z nejčastějších problémů, se kterým se lidé potýkají. Možná to znáte i Vy: celý den máte pocit, že se držíte,...

Nová aplikace Senior Pas šetří stovky korun. Stačí vám věk 55 let

Zahoďte staré papírové kartičky a strach, že jste slevu zapomněli doma. Pro lidi nad 55 let přichází revoluce v podobě mobilní aplikace Senior Pas,...

Ottie představuje tajemství korejské krásy

Korejská kosmetika se stala celosvětovým fenoménem díky jedinečnému spojení moderní vědy, přírodních ingrediencí a filozofie rovnováhy. Neslibuje zázraky přes noc, ale nabízí dlouhodobě zdravou, hydratovanou...

Pět nevinných frází, které zaručeně promění rozhovor v minové pole

Nejsou to hádky, co ničí vztahy, ale slova, která v nich zazní. Lidský mozek totiž reaguje na slovní útok rychleji než na racionální argument,...

Nová vlna podvodů: Umělá inteligence napodobuje hlasy vašich blízkých a krade miliony

Zvoní telefon, na videu vidíte svého vnuka v nouzi a on žádá o peníze. Zní to naléhavě. Jenže to není on. Umělá inteligence se...

Podzim v plné síle: jak dobít baterky, i když se dny krátí

Stejně jako podzim hýří barvami, můžete i vy sršet energií. Kombinace pošmourného počasí a brzké tmy sice často přináší únavu, ale existuje spousta drobných...

Diagnostikovaný psychopat popsal hlavní rozdíl mezi ním a běžnými lidmi: Necítím vinu

Myslíte si, že psychopaté jsou chladné stroje bez jakýchkoli emocí? Pětadvacetiletý Loïc de Marie, jemuž byla diagnostikována antisociální porucha osobnosti, tvrdí opak. Cítí radost...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3