Příběh, kdy se italský aperitiv stal životním stylem

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Historie, móda, umění, výtečné jídlo, světoznámé koktejly, a především italský způsob života ve znamení „dolce vita“ – Itálie je zkrátka pomyslnou kolébkou šťastného života. A proto není divu, že právě zde vznikl jeden z nejslavnějších aperitivů na světě – Campari, jež uctívá hodnoty této jihoevropské země a který je od svého vzniku do dnešní doby silně spjatý se všemi jejími aspekty.

V létě se sodou, v zimě v potemnělém baru se skleničkou Negroni v ruce. Marně byste hledali ikoničtější značku italského alkoholu, než jakou se napříč desetiletími stalo Campari. Jen málokdo si představí přeplněné italské ulice bez aperitivo momentu, který je s tímto hořkosladkým nápojem spjatý od nepaměti.

Italský způsob života je specifický a stejně jako jiné zvyky a tradice má rovněž i on své milovníky a odpůrce. Co se ovšem tomuto kulturou políbenému národu nemůže odporovat, je láska ke každodennímu životu a umění vychutnat si ho dosyta. Aperitivo moment, pomyslná čára za pracovními povinnostmi a příjemná chvíle, která otevírá chuťové pohárky k nadcházející večeři.

Čas na „aperitivo“

Přestože se o aperitivu zmiňují i antické prameny, za oficiální datum zrodu této oblíbené italské chvilky považujeme rok 1876. Jeho boom však přichází teprve v době, kterou by málokdo čekal – v roce 1915, kdy se Evropa vypořádávala s druhým rokem první světové války. Toho také využil dnes již známý italský obchodník, jenž přichází s hořkosladkým aperitivem Campari, který dodal italské chvilce ten pravý náboj.

Revoluce

Rudý aperitiv se zrodil v rukou italského obchodníka s alkoholem v roce 1860 v Itálii a od této doby se jeho receptura nezměnila. Gaspare Campari měl podnikavého ducha, který ho v roce 1915 přivedl k otevření baru vedle milánské katedrály dnes známého jako Camparino. Ten dodnes po boku módy a designu představuje jeden ze symbolů této severoitalské metropole.

Otevřením slavného baru přišla také revoluce v pití Campari jako takového. Díky hydraulickému systému zaručujícímu proud ledové sody ze sklepa baru se ikonický nápoj začal míchat se sodou a vytvořil se tak základ drinku známého jako Campari Soda.

Campari jako životní styl

Stejně jako rostla žízeň po Campari, rozšiřovala se i nabídka, která se z původního baru rozrostla do okolních podniků. Gaspare Campari poté přišel s jednoduchým, ale prozíravým marketingem, kdy povolil prodej Campari v okolních barech pouze za podmínky zveřejnění loga Campari na viditelném místě. Italský podnikatel se ovšem nespokojil se znakem jako takovým. Na propagaci se začali podílet umělci, jež předčili svou dobu a kteří svým rukopisem utvářeli značku, mezi jejíž hlavní hodnoty dodnes patří respekt k tradici a nespokojení se s konvencí.

Zatímco předválečné plakáty symbolizovaly tzv. Belle Époque, pozdější poválečná masová reklama využila sílu avantgardy. Vrcholem spolupráce značky Campari je představení plakátů, na jejichž designu spolupracoval jeden z nejslavnějších futuristických umělců – Fortunato Depero, který věřil, že budoucí umění bude ve valné míře reklama.

Styl Fortunata Depera je rozpoznatelný na první pohled – monotónní abstraktní obrazy, kdy se stylizované postavy střetávají způsobem vzbuzující dojem raně ruského revolučního umění s italským smyslem pro humor
a detail. Své pomyslné místo v italské kultuře zpečetil návrhem pro ready to enjoy drink – Campari Soda. Ikonická lahvička, jejíž povrch připomíná pomerančovou kůru, však není pouze líbivým designovým prvkem, ale rovněž velice praktickým vynálezem. A to zejména v otázce uskladnění, kdy se dají lahvičky jednoduše vkládat mezi sebe a šetřit tak místo v nákladovém prostoru.

Campari jako současné umění

Éra šedesátých let se opírala o umělecké návrhy Franze Marangola, jehož barevné, mladické, módou inspirované ilustrace vypadaly, jako by mohly pocházet přímo z klasického čísla předních módních časopisů. Ve stejné době tvořil pro již světoznámou značku také další významný umělec – Bruno Munari. Jeho záměrem bylo zaujmout letmý lidský pohled. Plakát byl navržen tak, aby byl neustále upravován a aby byl v pohybu – loga se vytvářela
a mizela, jak se scéna kolem obrazu měnila. Což bylo odrazem toho, jak se značka v průběhu desetiletí vyvíjela.

Campari je dodnes nedílnou součástí nejen italského uměleckého světa. To dokazují rovněž obrazy umělce Marka McClurela, kooperace se světově známým fotografem Michaelem Corridorem nebo spolupráce s oceňovanými australskými umělci při příležitosti 100 let od vzniku Negroni, koktejlu, který je s Campari neoddělitelně spjatý.

Odkaz, jež je patrný dodnes

Přestože se značka v průběhu minulého století stylově vyvíjela, její postoj, tedy respekt k dědictví, spolupráce s umělci, kteří předběhli svou dobu, zkoušení nových směrů a především nadčasovost, přetrvává.

Ačkoliv Campari dodnes zůstává věrné svým kořenům, je nadčasovou značkou, která se nebojí šokovat
a překvapit stejně tak jako inspirovat své konzumenty k tomu, aby byli novým výzvám a postojům stejně otevřeni, jako byl i její zakladatel.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Jak se dobře vyspat, i když vás trápí bolesti zad

Pokud vás trápí bolesti zad, noci jsou pro vás dost možná noční můrou. Lehnete si do postele
a někdy se i celé hodiny převalujete. Nemůžete najít polohu, ve které by vám bylo dobře. Ve které byste mohli usnout. Ráno jste pak jako zlámaní a děsíte se dalšího večera, další noci… Pohybová specialistka Zuzana Rybářová pro vás připravila přehled nejčastějších spánkových poloh a rad, jak se v nich uvelebit, aby ten vytoužený spánek přišel co nejdříve.

Víte, jak funguje multilíčidlo?

Představujeme vám naši exkluzivní Krémovou barvu na rty a tváře – naprosto nepostradatelný kousek ve vaší kosmetické taštičce. Tento trendový produkt je zde, aby zcela změnil váš pohled na líčení. Pouze jediným dotekem této všestranné barvy na lícní kosti, rty a dokonce i oční víčka dosáhnete vzhledu, který je svěží, zářící a plný života.

Dámská jízda – nový trend dovolených

Pryč jsou časy, kdy byla dovolená automaticky spojována s rodinným kompromisem. Stále více žen dnes vyráží na dovolenou s kamarádkou, sestrou nebo maminkou – tam, kde si mohou opravdu odpočinout. Vyhledávají místa, která nabízejí kvalitní wellness, pohyb i inspirativní pobytový program. A právě takovou oázou je Spa hotel Lanterna ve Velkých Karlovicích. Ženy se tu mohou nechat hýčkat, načerpat novou energii a dopřát si čas jen pro sebe.

Léto plné chutí v Tchibo

Letní sezóna je ideálním časem na nové zážitky – a ty chuťové nejsou výjimkou. V kavárnách Tchibo proto právě teď najdete originální novinky, které osvěží i potěší. 

Plavání je zdravé, ale dělejte to správně!

Léto přímo nahrává pobytu ve vodě, který navíc udělá nevídaně dobře nejen vašemu tělu,
ale i hlavě. “S přibývajícím věkem se může stát, že nás sem tam zabolí v kříži, dají o sobě vědět kolena nebo kyčle. Voda je pak ten nejlepší kamarád.

Exkluzívní autobiografie herecké ikony – Al Pacino: SONNY BOY – PAMĚTI

K fanouškům filmu se právě dostává exkluzivní autobiografie jedné z největších hereckých ikon minulého století.

5 tipů, proč se vydat s dětmi na nezapomenutelný výlet do Zlína

Přemýšlíte, kam se s dětmi vydat za zábavou, při které se zároveň něco naučí? Vydejte se na výlet (nebo třeba rovnou na dovolenou) do Zlína. V Baťově městě si na své přijde každý člen rodiny a v červnu tady navíc začíná jedinečná výstava kostek s unikátními stavbami a hernou, ze které děti nebudou chtít odejít.

Dokonalá ochrana před sluncem s matujícím efektem

Ochrana před slunečními paprsky by měla být součástí každodenní péče o pleť. Mnoho žen se však obává, že krémy s vysokým ochranným faktorem udělají jejich pleť mastnou nebo lesklou. Česká kosmetická značka Essenté tak přichází s ideálním řešením – Ochranný krém SPF 30 poskytuje vysokou ochranu, ale zanechává pleť matnou a svěží.

NOVINKY 100% přírodní směsi esencí

Pro každodenní osvěžení domova

Chuť léta v každém doušku s osvěžujícími kávovými drinky

Léto je jako stvořené k dobrodružství, zábavě a bezstarostným chvílím plným radosti, kdy si život vychutnáváte plnými doušky. Stejně jako kávu, jejíž lahodná chuť vás osvěží i během horkých dní. Káva totiž není jen nápoj – je to okamžik pro sebe, maličká radost, která se vejde do každého dne. A co teprve, když se spojí s ledem? Připravili jsme pro vás pár jednoduchých,
ale výjimečných receptů, díky kterým si léto vychutnáte naplno.

Sauna v létě? Překvapivě skvělý nápad!

Saunování rozhodně nepatří jen k zimním měsícům, právě naopak! Vaše tělo vám za něj poděkuje i v létě. Klíčem k pozitivním účinkům saunování je pravidelnost, tak proč si v létě dávat pauzu
a čekat až na první mrazíky? Přinášíme vám hned několik důvodů, proč by sauna měla mít místo
 i ve vaší letní rutině.

Léto u vody s malým dítětem: Jak na to bezpečně a v pohodě

Léto je tady a s ním i období dovolených u moře či jezera. Pokud si ale chcete pobyt u vody skutečně užít, je důležité se dobře připravit. Jak s malým dítětem začít plavat? Zvládneme to sami, nebo je lepší navštěvovat kurzy? A je vůbec plavecká příprava nutná? 

Novinky do každé rodiny

Hrajte o limitovanou edici GlancBox!

Překrásná Marseille

Možná jste velmi zcestovalá a vynechala jste snad jen Mars. Ten je ale trochu z ruky, a proto, což takhle dát si Marseille, která je Evropským hlavním městem kultury roku 2013? Ostatně, v tomhle druhém největším francouzském městě a současně hlavním městě Provence je tolik národností, že by se i marťanští zelení mužíci s tykadly mezi nimi ztratili.

Dopřejte dovolenou i své pleti a myslete v létě na hydrataci!

„Dehydratace se netýká jen suché pleti. Nedostatek vlhkosti může pociťovat i smíšená nebo mastná pokožka, které vlivem věku, UV záření a dalších aspektů už...
Reklama
Reklama