Je to Divoký západ online nakupování… místo, kde se skrývají neuvěřitelně výhodné nabídky, ale i řada propracovaných pastí. Facebook Marketplace se stal rájem podvodníků, kteří s pomocí falešných kurýrů a platebních bran připravují důvěřivé lidi o statisíce korun.
Anatomie podvodu
Nejčastější a nejzákeřnější scénář cílí na kupující. Najdete lákavou nabídku, například elektroniku za zlomek ceny. Prodejce tvrdí, že zboží bez problémů zašle kurýrem. Následně vám do e-mailu přijde zpráva, jež se tváří jako oficiální sdělení od přepravní společnosti.
Tato zpráva obsahuje odkaz, jenž vás přesměruje na falešnou platební bránu, která dokonale kopíruje vzhled známé služby. Zde jste vyzváni k zadání údajů z vaší platební karty. Jakmile tak učiníte, odevzdáte podvodníkům přístup ke svým financím.
Pět zlatých pravidel obrany
Navzdory vynalézavosti podvodníků se lze účinně bránit. Stačí dodržovat několik jednoduchých zásad a zachovat si zdravou dávku skepse.
- Preferujte osobní předání: Toto je nejbezpečnější metoda. Trvejte na tom, že si zboží nejprve prohlédnete a zaplatíte až z ruky do ruky.
- Prověřujte profil prodejce: Nově vytvořený profil bez historie, přátel a reálných fotek je obrovským varovným signálem.
- Nikdy neplaťte předem: Nikdy neposílejte peníze na účet neznámému člověku. Nenechte se zlákat ani falešnými potvrzeními o odeslání.
- Pozor na platby přes kurýra: Podvodníci cílí i na prodávající. Častým trikem je tvrzení, že „kurýr vám přiveze peníze a vyzvedne zboží“. Ve skutečnosti si jen odvezou vaše zboží a vy nikdy neuvidíte ani korunu.
- Komunikujte jen přes Messenger: Nenechte se zlákat k přechodu na WhatsApp či do e-mailu. Nikdy nesdělujte své telefonní číslo, údaje o kartě či jakékoli ověřovací kódy.
Když už je pozdě
Pokud jste se již stali obětí podvodu, je nutné jednat rychle. Okamžitě kontaktujte svou banku a pokuste se zablokovat transakci. Shromážděte veškerou komunikaci jako důkaz, nahlaste podvodný profil společnosti Meta a v případě větší škody se obraťte na Policii ČR.
Pamatujte však na zlaté pravidlo: pokud se nabídka zdá být příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, pravděpodobně se o pravdu nejedná.
Zdroj foto: Pixabay