Používáte ve výchově odměny a tresty? Dětská psycholožka radí, co funguje lépe

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Odměny a tresty jsou mezi rodiči populárními výchovnými metodami. Tresty vyjadřují záporné hodnocení
a využíváme je, když chceme nějaké chování eliminovat. Odměnami naopak vyjadřujeme souhlas, ocenění. Obě metody s sebou ale nesou mnoho rizik, která by měli rodiče vzít v potaz. Doporučení, čím je nahradit, připravila dětská psycholožka a speciální pedagožka PhDr. Eva Šimotová ve spolupráci s Kidtown.cz, odborníky na správný rozvoj dítěte.

Mezi tresty řadíme zákazy, fyzické násilí, donucení k neoblíbené činnosti nebo projevy negativních emocí, kdy se rodič zlobí, spílá, vyčítá, poučuje. Do kategorie odměn patří pochvala, věcný nebo peněžní dárek, úsměv, projev sympatie atd. Metody jsou to funkční a je na zvážení každého rodiče, jak chce své dítě vést, k čemu ho chce vychovávat, jaký vztah mezi sebou a dítětem bude budovat. Je ale dobré mít na vědomí rizika, která
s sebou odměny a tresty nesou. Která to jsou?

Rizika spojená s tresty

  • Jedná se o zneužití moci. Dítě pak má přirozeně tendenci zkoušet vlastní moc a sílu vůči slabšímu.
  • Budují pocit strachu. Dítě se snaží trestu vyhnout, což může vést ke lhaní, zapírání.
  • Nevedou k zodpovědnosti. Směřují pozornost na důsledky trestu, které dítě utrpí, ne na důsledky jeho chování.
  • Dítě se stává sebestředným – stará se o sebe a viní ostatní.
  • Narušují vztah s dítětem. To není motivované, aby nám vyhovělo.
  • Dítě cítí nespravedlnost a křivdu, které brání nápravě chování.
  • Narušují vztah dítěte k sobě samému (sebeúctu).
  • Vytvářejí prostor pro kontrolu.

Specifické jsou pak tresty tělesné. Česká republika patří v EU mezi několik posledních států, kde nejsou tělesné tresty zakázány zákonem. Aktuálně se však chystá ukotvení této problematiky v občanském zákoníku. Mezi následky fyzického trestání dětí mohou patřit zvýšená tendence k agresivitě dítěte a k delikvenci, násilnému chování, vyšší riziko psychických poruch, depresí a úzkostí, snížení inteligence a školní neúspěchy, vyšší riziko užívání drog a také zvýšená pravděpodobnost domácího násilí v dospělosti. Naopak nebylo prokázáno, že děti, které jsou fyzicky trestané, jsou lépe vychované nebo emočně stabilnější.

Překvapující se ale může zdát, že rizika nesou i odměny, které jsou společností často vnímané jako jednoznačně pozitivní. 

Jaká jsou rizika odměn?

  • Jsou návykové. Brání vnitřní motivaci, dítě jedná podle toho, zda dostane odměnu.
  • Na první pohled příjemným způsobem manipulujeme dítě k tomu, aby udělalo, co chce dospělý.
  • Tím mohou odvádět od činnosti, ve které by se dítě jinak realizovalo. Mohou zabrzdit rozvoji návyku dělat věci, jak nejlépe dovedeme.
  • Nemusí být autentické. Projev rodiče nemusí být přirozený, často je hraný, přehnaný.
  • Pochvaly jsou obecné fráze, které nálepkují („ty jsi šikulka”).
  • Pochvala je odvození vlastní hodnoty od hodnocení druhých.
  • Chválené děti hůř snášejí chybování a nezvládnutí úkolu. Uchylují se proto (i v dospělosti) k jednodušším úkolům, které jim zajistí úspěch.
  • Chci slyšet pochvalu = potřeba přijetí a lásky.

Čím tedy odměny a tresty nahradit?

Tresty nesměřují pozornost k nežádoucímu chování, ani k jeho nápravě. Často vůbec nesouvisí s proviněním
a trest se může odvíjet od nálady trestajícího. Opačného efektu docílíme metodou přirozených následků, která buduje charakter, svědomí a zodpovědnost. Dospělý by měl dítěti pomoci uvědomit si důsledky jeho chování
i možnosti nápravy. Když dítě rozbije hračku, může se podílet na její opravě. Když ztratí kamarádovi propisku, koupí mu jinou. Když někomu ublíží, omluví se. Učí se zároveň porozumět zákonitostem, podle nichž svět a společnost fungují.

Důležité také ale je, jak takovou situaci rodič/dospělý komunikuje. Může totiž sklouznout k výčitkám, výhrůžkám, obviňování, nebo příkazům, což jsou mocenské způsoby komunikace. Vhodné je používat tzv. „já – sdělení”. Sděluju jím, jak se cítím, co potřebuji, nebo očekávám. Je rozdíl, jestli rodič řekne „Zlobím se. Nedodržela se naše dohoda” nebo sděluje „Naštval jsi mě, nedodržel jsi dohodu,” kdy volí osočování. Klíčovým momentem je také spoluúčast dítěte na hledání řešení. Tedy např. „Co s tím teď uděláme?” nebo „Jak to budeme řešit? Zkus to do zítra promyslet.” Dlouhé rodičovské monology a moralizování o správném chování nejsou účinnou alternativou. 

A co místo odměn? Pokud často využíváme odměny, děti se naučí dělat věci za vidinou odměny a ne pro věc samotnou. Postrádají tak smysl té konkrétní činnosti, ztrácí zájem o dění kolem. Pochvala jako odměna je navíc často obecná fráze, která nevypovídá nic o tom, co se dítěti povedlo. Př. „Ty jsi pašák, takového kluka by chtěl mít doma každý!” Odměny a pochvaly využíváme, když chceme, aby dítě plnilo naše očekávání. Když ho respektujeme a všímáme si toho, co se mu daří, volíme ocenění. To je zcela konkrétním vyjádřením
a originálním sdělením o tom, co dítě udělalo. Místo „To je ale krásný obrázek, ty jsi šikulka.” můžeme říct „Vidím, že sis kreslila a bavilo tě to. Naučíš mě namalovat také takový strom?”. Podporujeme tak vnitřní motivaci
a radost z činnosti jako takové.

Ať už se rozhodnete ve výchově využívat metodu přirozených následků a ocenění, nebo zůstanete u trestů
a odměn, mějte vždy na paměti, že fyzické tresty nefungují. Naopak mohou napáchat velké škody na dětech i na vašem vztahu s nimi.

  PhDr. Eva Šimotová 

 

 

O Kidtown.cz:

První kamennou prodejnu s hračkami pro rozvoj dítěte otevřela Jana Vyhlídalová v říjnu 2014 v Uralské 8
v Praze, o měsíc později následovat e-shop a v listopadu 2018 druhá pobočka na Korunní 94. Kidtown.cz se specializuje na hračky, které rozvíjí děti od miminek až po náctileté, včetně pomůcek pro děti se specifickými potřebami. Ty pomáhají při hře a rozvoji dětí s ADHD, poruchami autistického spektra či s různými dysfáziemi, poruchami smyslového vnímání (zrakové a sluchové rozlišení) nebo motoriky (jemné i hrubé).

Více na www.kidtown.cz.

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Dámská jízda – nový trend dovolených

Pryč jsou časy, kdy byla dovolená automaticky spojována s rodinným kompromisem. Stále více žen dnes vyráží na dovolenou s kamarádkou, sestrou nebo maminkou – tam, kde si mohou opravdu odpočinout. Vyhledávají místa, která nabízejí kvalitní wellness, pohyb i inspirativní pobytový program. A právě takovou oázou je Spa hotel Lanterna ve Velkých Karlovicích. Ženy se tu mohou nechat hýčkat, načerpat novou energii a dopřát si čas jen pro sebe.

Léto plné chutí v Tchibo

Letní sezóna je ideálním časem na nové zážitky – a ty chuťové nejsou výjimkou. V kavárnách Tchibo proto právě teď najdete originální novinky, které osvěží i potěší. 

Plavání je zdravé, ale dělejte to správně!

Léto přímo nahrává pobytu ve vodě, který navíc udělá nevídaně dobře nejen vašemu tělu,
ale i hlavě. “S přibývajícím věkem se může stát, že nás sem tam zabolí v kříži, dají o sobě vědět kolena nebo kyčle. Voda je pak ten nejlepší kamarád.

Exkluzívní autobiografie herecké ikony – Al Pacino: SONNY BOY – PAMĚTI

K fanouškům filmu se právě dostává exkluzivní autobiografie jedné z největších hereckých ikon minulého století.

5 tipů, proč se vydat s dětmi na nezapomenutelný výlet do Zlína

Přemýšlíte, kam se s dětmi vydat za zábavou, při které se zároveň něco naučí? Vydejte se na výlet (nebo třeba rovnou na dovolenou) do Zlína. V Baťově městě si na své přijde každý člen rodiny a v červnu tady navíc začíná jedinečná výstava kostek s unikátními stavbami a hernou, ze které děti nebudou chtít odejít.

Dokonalá ochrana před sluncem s matujícím efektem

Ochrana před slunečními paprsky by měla být součástí každodenní péče o pleť. Mnoho žen se však obává, že krémy s vysokým ochranným faktorem udělají jejich pleť mastnou nebo lesklou. Česká kosmetická značka Essenté tak přichází s ideálním řešením – Ochranný krém SPF 30 poskytuje vysokou ochranu, ale zanechává pleť matnou a svěží.

NOVINKY 100% přírodní směsi esencí

Pro každodenní osvěžení domova

Chuť léta v každém doušku s osvěžujícími kávovými drinky

Léto je jako stvořené k dobrodružství, zábavě a bezstarostným chvílím plným radosti, kdy si život vychutnáváte plnými doušky. Stejně jako kávu, jejíž lahodná chuť vás osvěží i během horkých dní. Káva totiž není jen nápoj – je to okamžik pro sebe, maličká radost, která se vejde do každého dne. A co teprve, když se spojí s ledem? Připravili jsme pro vás pár jednoduchých,
ale výjimečných receptů, díky kterým si léto vychutnáte naplno.

Sauna v létě? Překvapivě skvělý nápad!

Saunování rozhodně nepatří jen k zimním měsícům, právě naopak! Vaše tělo vám za něj poděkuje i v létě. Klíčem k pozitivním účinkům saunování je pravidelnost, tak proč si v létě dávat pauzu
a čekat až na první mrazíky? Přinášíme vám hned několik důvodů, proč by sauna měla mít místo
 i ve vaší letní rutině.

Léto u vody s malým dítětem: Jak na to bezpečně a v pohodě

Léto je tady a s ním i období dovolených u moře či jezera. Pokud si ale chcete pobyt u vody skutečně užít, je důležité se dobře připravit. Jak s malým dítětem začít plavat? Zvládneme to sami, nebo je lepší navštěvovat kurzy? A je vůbec plavecká příprava nutná? 

Novinky do každé rodiny

Hrajte o limitovanou edici GlancBox!

Překrásná Marseille

Možná jste velmi zcestovalá a vynechala jste snad jen Mars. Ten je ale trochu z ruky, a proto, což takhle dát si Marseille, která je Evropským hlavním městem kultury roku 2013? Ostatně, v tomhle druhém největším francouzském městě a současně hlavním městě Provence je tolik národností, že by se i marťanští zelení mužíci s tykadly mezi nimi ztratili.

Dopřejte dovolenou i své pleti a myslete v létě na hydrataci!

„Dehydratace se netýká jen suché pleti. Nedostatek vlhkosti může pociťovat i smíšená nebo mastná pokožka, které vlivem věku, UV záření a dalších aspektů už...

Kypr – ostrov bohyně Afrodity

Zabořte své nohy do teplého písku, nechte slunce rozpálit vaši pokožku při pohledu na blankytně modré Středozemní moře. Pokud jde o dovolenou na pláži, Kypr nic nepřekoná. 

Bohemia Sekt ICE 0% nově i v menší lahvi

Dlouhé dny zalité sluncem, kdy se vzduchem nese smích a dobrá nálada, jsou jako stvořené k bezstarostné zábavě. Ať už se sejdete s přáteli na...
Reklama
Reklama