Společnost LEGO inspiruje české rodiny k přehodnocení priorit: Co kdyby hra byla na prvním místě? Zjistěte, co ukázal výzkum

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Společné hraní má pozitivní dopad na každodenní život celé rodiny. Posiluje vzájemné vztahy, rozvíjí kreativitu
a přispívá k duševní pohodě. Přesto bývá hra často vnímaná jen jako odměna za splněné povinnosti. Proto se společnost LEGO rozhodla v rámci konceptu „Začni hrou“ ukázat rodinám, že hraní by nemělo být jen za odměnu, ale naopak prioritou, která dětem i rodičům pomáhá snáze zvládat každodenní výzvy. Aby společnost zjistila, jaký vliv má tento přístup v praxi, spojila se s výzkumnou agenturou Kantar a společně sledovaly, jak koncept ovlivňuje každodenní fungování českých rodin v běžném životě.

 

Dva týdny s hrou v hlavní roli: Jak si vedly české rodiny?

V kvalitativním výzkumu dostalo osm českých rodin s dětmi ve věku 6–12 let za úkol po dobu 14 dnů upřednostnit hru před běžnými denními povinnostmi. Zpočátku se objevovaly obavy – hluboce zakořeněné přesvědčení, že povinnosti musí mít přednost, strach z nedostatku času na úkoly a obava, že se děti od hry nebudou chtít odtrhnout. „Věta ‚nejdřív práce, potom zábava‘ je ve mně už od dětství zakořeněná hodně hluboko,“ přiznala maminka Petra.

Výsledky však překvapily. Hra se postupně stala novým rodinným rituálem. Cesta domů se změnila z obav
z povinností na těšení se na společnou hru. „Běžně sedíme v autě a každá si už myslí na to svoje – Kája na učení
a já na domácí práce. To se změnilo a obě jsme se najednou těšily na to, jak si spolu nejdřív budeme hrát,“
popsala maminka Veronika. Děti po hře samy a bez protestů přecházely k úkolům, některé dokonce s větší ochotou.

 

Pozitivní přínosy? Silnější vztahy, méně stresu, lepší work–life balance

Významným zjištěním bylo pro rodiny také to, že zahrnutí společné hry do každodenního programu posílilo jejich vztah a blízkost s dětmi. Rodiny měly prostor na rozhovory a rodiče se tak dozvěděli více o zážitcích dětí ze školy i z volnočasových kroužků. Uvolněnější atmosféru v rodině vnímaly i samy děti: „Líbilo se mi, že bylo vše po návratu domů klidnější, pohodovější. Začali jsme si s mamkou i víc povídat,” popsal jedenáctiletý Mikuláš.

Dokonce i rodiče si začali lépe uvědomovat důležitost rovnováhy mezi povinnostmi a zábavou. Někteří z nich se díky výzvě naučili nenosit si pracovní resty domů, netrávit příliš mnoho času na telefonu a dovolit si zpomalit, odpočívat a při hře úplně vypnout. „Řekla jsem si, že se budu snažit to nepřehánět s úklidem, a hlavně se tím nestresovat. Zatím působí všichni spokojenější a já odpočatější, hlavně psychicky,“ sdílela maminka Adéla.

Výzkum ukázal také řadu dalších pozitivních efektů jako uvolnění stresu a celkové zlepšení nálady u dětí
i rodičů, posun v komunikaci a větší otevřenost dětí, omezení digitálních aktivit a snížení času stráveného
u obrazovek nebo vědomé rozhodnutí zachovat si work–life balance. „Kluci si během testování vůbec nevzpomněli na tablet nebo televizi, protože měli naplněnou potřebu zábavy i kontaktu. Reálný prožitek z hraní je uspokojil
a digitální svět šel stranou
,” doplnila k průběhu maminka Jana.

 

Hra jako priorita, ne odměna

Všechny rodiny se shodly, že v novém režimu chtějí pokračovat. Klíčem k úspěchu bylo vnímat hru nikoliv jako odměnu, ale jako důležitou součást rodinného života. „Jakmile jsem si v hlavě přenastavila, že společná hra je formou vydechnutí a zastavení se pro nás pro obě, tak se to pro mě stalo zábavou,“ potvrdila maminka Patrície.

 

Jak prioritizovat hru?

Průzkum LEGO® Play Well z roku 2024 odhalil paradox: zatímco 96 % dětí vnímá hru jako klíčovou pro svou pohodu, 4 z 5 rodičů jí v rodinném životě nedávají prioritu. Už dlouho na hru pohlížíme jako na sladký dezert, který dostaneme, jen pokud sníme povinnou porci zeleniny. Dokonce 86 % rodičů přiznává, že hru opravdu vnímají jako odměnu pro děti až po splnění povinností.

Rodiny zapojené do tohoto výzkumu zjistily, že když dají hře přednost, otevřou si dveře nejen k zábavě, ale i k větší pohodě a silnějším vztahům. Hra dětem i dospělým pomáhá odpočinout si, uvolnit se, učit se novým věcem a užívat si společné chvíle.

Pro společnost LEGO je hra stěžejní – a to v každém věku. Všechny stavebnice LEGO jsou navrženy tak, aby podněcovaly kreativitu, pomáhaly objevovat radost z tvoření, a zároveň podporovaly schopnosti řešit problémy.

 

Váš průvodce světem hry

Udělat ze hry prioritu se může zdát jako náročný úkol, protože s tím přicházejí překážky, které není vždy snadné překonat. Zkuste se inspirovat tipy z herního průvodce společnosti LEGO, který je vstupenkou do světa plného hravých možností. Najdete v něm nápady na hraní pro celou rodinu. Průvodce si můžete stáhnout zdarma na www.lego.cz/zacnihrou.  

 

Produktový tip

LEGO® Creator 3 v 1 Divoká zvířata: Pandí rodinka (31165)
Milovníci zvířat od 8 let si zamilují kreativní svět zvířecích rodinek se stavebnicí LEGO Creator 3v1 Divoká zvířata: Pandí rodinka (31165). Z jedné sady kostek si mohou postavit tři roztomilé modely – pandu
s mládětem, kosatku s mláďátkem nebo tučňáka s malým tučňáčkem. Každá figurka je pohyblivá a připravená na dobrodružství i vystavení – třeba na průhledných stojáncích.

 

LEGO® City Vrakoviště s auty (60472)
Připravit, rozebrat, sešrotovat! Stavebnice LEGO City Vrakoviště s auty (60472) přináší pořádnou dávku kreativity i akčního hraní. Funkční jeřáb s drapákem, drtič na vozy i retro auta z 80. let promění dětský pokoj
v rušné centrum recyklace. Nechybí ani stará kancelář, spousta doplňků a čtyři minifigurky, se kterými začne zábava okamžitě. Ideální pro malé techniky a stavitele, kteří si chtějí vytvořit vlastní město LEGO.

 

 

 

 

 

 

 

O průzkumu Začni hrou
Průzkum proběhl v březnu 2025 a zaměřil se na osm českých rodin s dětmi ve věku 6–12 let. Použitá metodologie kombinovala deníkové záznamy a hloubkové rozhovory. Vzorek tvořilo šest úplných a dvě neúplné rodiny,
s vyváženým zastoupením chlapců a dívek. Rodiny byly vybrány s ohledem na diverzitu velikosti místa bydliště
a příjmové úrovně. Po dobu 14 dní si rodiny vedly deníky, do kterých zaznamenávaly své zkušenosti. Následně proběhly online rozhovory s rodinami, které sloužily k detailnímu prozkoumání a interpretaci deníkových záznamů.

 

O společnosti LEGO Group
Posláním společnosti LEGO Group je díky hře inspirovat a rozvíjet tvůrce budoucnosti. Systém LEGO® in Play, jehož základem jsou kostky LEGO, umožňuje dětem a fanouškům vybudovat a přetvořit cokoliv, co si umí představit. Společnost LEGO Group byla založena v dánském Billundu v roce 1932 Olem Kirkem Kristiansenem
a její název je odvozen z dánského sousloví Leg Godt, což znamená „dobře si hrát“. Dodnes je LEGO Group rodinnou společností se sídlem v Billundu. Její výrobky se nyní prodávají ve více než 130 zemích světa. Další informace: www.LEGO.com.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Zbytky vyhořelých svíček nevyhazujte, můžete z nich vyrobit skvělého pomocníka pro vaši domácnost

Většina svíček po použití zanechá vyhořený knot a na dně sklenice zůstane několik centimetrů vosku, který už nezapálíte. Místo toho, abyste zbytek svíčky vyhodili,...

Toužíte po upravených vlasech jako od kadeřníka? S našimi tipy toho lehce docílíte

I když už od naší kadeřnické návštěvy uplynul nějaký čas, vhodnou domácí péči můžeme docílit toho, aby naše vlasy vypadala jako od profesionálů. Stačí...

Chcete zhubnout tuk na břiše? Vyzkoušejte nejlepší nápoj na hubnutí podle dietologů

Pokud se potýkáte s pár kily navíc, určitě to není žádná tragédie. Jestli však máte v oblasti břicha tuku více, můžete si zadělat na...

Tři skvělé recepty ze žampionů

Žampiony jsou skvělou surovinou, která se dá využít na stovky způsobů. Jsou lehké, chutné a navíc rychle hotové. Jejich výhodou je, že jsou navíc...

Okurkový salát třikrát jinak

V srpnu konečně zažíváme léto, jak ho poznáváme. Parné dny jsou ideální k návštěvě bazénu, osvěžení však můžeme hledat i jinde. A to například...

Zázračnou lahvičku na vlasy za socialismu používaly snad všechny ženy. Dnes je osvědčené eso opět v kurzu

Čím dál častěji se mnoho z nás vrací k osvědčeným a přírodním kosmetickým přípravkům. Jednu tuto velice oblíbenou a doslova zázračnou vodu si zamilovaly...

Zapomeňte na přeplněné lázně. Tyhle termály vás nadchnou a skoro o nich nikdo neví

Představa teplé vody, bublajících bazénů a dokonalého uvolnění zní skvěle, dokud si tedy nevzpomenete na davy lidí, vysoké ceny a mnohdy i dlouhé cestování....

Ženy po 50 zbystřete! Pojďte se s námi podívat, co doporučují dietologové dodržovat každé ráno

Padesátka už dávno není numero, které by nás mělo budit ze spaní. Naopak, mnoho žen si užívá život plnými doušky právě v tomto věku....

Boj s vodním kamenem na toaletě již bude minulostí! Speciální kulička z alobalu vám pomůže zvítězit

Určitě jste se už s ním nejednou setkali. S oblibou se usazuje na toaletě, rychlovarných konvicích nebo sprchových koutech. Vodní kámen je neřád, kterého...

Stop zvadlým květinám ve váze! Přinášíme Vám tipy, které jim prodlouží jejich krásu

Určitě většinu žen potěší pugét květin od milované osoby. Horší už je to s tím, když přihlížíme jak nám řezané květiny ve váze chřadnou....

Přinášíme 5 tipů, jak ušetřit na vodném a stočném a zároveň si zachovat pohodlí

Při účtech za vodu se vám protáčí oči v sloup? Už nemusí! Někdy stačí malá změna, díky které můžete ušetřit velké peníze. Projděte si...

Objevte krásy novozélandského vinařství

Nový Zéland je pro většinu lidí synonymem dechberoucí přírody, hor nebo jezer. Tahle skvostná země na opačném konci světa však má i další trumf...

Jak správně používat deodorant

5 častých chyb, které vás mohou stát svěžest i pohodlí Používání deodorantu nebo antiperspirantu je pro většinu z nás naprostou samozřejmostí. Jenže i rutinní úkony...

Exotická oáza uprostřed Letní Letné

Mojito chill zóna, Planteray střelnice a drinky s chutí dálek a dobrodružství Letošní Letní Letná nebude jen o novém cirkusu a nezapomenutelných představeních. V srdci festivalu...

Trápí vás kuří oko nebo mozol? Pomozte si přírodní cestou

Letní měsíce jsou tady a my si můžeme zase vychutnat chůzi naboso. Po ní se nám však často na chodidlech můžou objevit kuří oka...
Reklama
Reklama