Recenze: You Don‘t Know Jack/Doktor Smrt

Rozpoutal tak celostátní boj týkající se euthanázie a rozdělil obyvatele Michiganu na dva tábory. Hraní si na Boha nebo čistý soucit? Jack Kevorkian, zvaný Doktor Smrt, přeživší Arménskou genocidu, byl v mládí nucen sledovat svoji matku umírat v příšerných bolestech, neschope

Rozpoutal tak celostátní boj týkající se euthanázie a rozdělil obyvatele Michiganu na dva tábory.

Hraní si na Boha nebo čistý soucit?

Jack Kevorkian, zvaný Doktor Smrt, přeživší Arménskou genocidu, byl v mládí nucen sledovat svoji matku umírat v příšerných bolestech, neschopen cokoli udělat, aby jí pomohl ukončit trápení, které lékaři jen a jen prodlužovali udržováním ji při životě. Společně se svojí sestrou Margo, svým přítelem laboratorním technikem Nealem, Janet, která je prezidentkou spolku Hemlock a právníkem Fiegerem se pustí do prosazování práva legalizace euthanázie.

Vyšlo 5. 10. 2011 na DVD.

Filmy i seriály z produkce HBO téměř vždy zajišťují kvalitu. Nic v životě není černobílé a film o části života Jacka Kevorkiana, kdy se věnuje aktivní euthanázii a jeho rukama projde více jak 130 pacientů, nás rozhodně donutí k zamyšlení. Když stojíme před někým, koho milujeme a vidíme nepředstavitelnou bolest, kterou trpí celé dny a měsíce a vidina zlepšení se neobjevuje, je velice těžké odsuzovat Jacka za jeho jednání. Jediné co chtěl, bylo zajistit nevyléčitelně nemocným důstojný a dobrovolný odchod z tohoto světa za asistence lékaře a tím pádem i nejméně bolestivým a jistým způsobem. Boj z dogmatismem, náboženským fanatismem, politikařením, rýžováním nemocnic a farmaceutických společností z dlouhodobě nemocných pacientů ,nás určitě může posunout na jeho stranu, i když si uvědomujeme, že zvolil špatnou taktiku. Když se ale na problematiku euthanázie podíváme z odstupu a širšího měřítka, je to velice riziková záležitost, která je lehce zneužitelná v nesprávných rukou.

Nesoudíme tu ale názory a právo. Soudíme tu film, který rozhodně překonal moje očekávání a donutil mě zastavit a zamyslet se. Další z rolí Al Pacina, kdy nám dokázal, že ještě zdaleka není ze hry. Na obrazovce je téměř k nepoznání. Střih a kamera nám dovolují vychutnat si těžké okamžiky bez zbytečných vysvětlujících dialogů a zbytečného prodlužování filmu k téměř neúnosným třem hodinám a dovolí nám vcítit se do uzavřeného doktora, který si v životě prošel spoustou těžkého a který, i přes to všechno, si až do konce udržel zdravý rozum a soucit s lidmi.

Životopisný, drama USA 2010

Režie: Barry Levinson

Hrají: Al Pacino (Jack Kevorkian), Brenda Vaccaro (Margo Janus), John Goodman (Neal Nicol), Susan Sarandon (Janet Good), Danny Huston (Geoffrey Fieger)