Rozhovor s designérkou obuvi Evou Klabalovou

Rozhovor s designérkou obuvi Evou Klabalovou

 „V dobře padnoucích botách podáváme lepší výkony.“

Designérka obuvi Eva Klabalová se zapsala do povědomí veřejnosti díky svým botám, které se před čtyřmi lety objevily v britském vydání módního časopisu Vogue. Absolvovala Ateliér Designu obuvi na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a také studium na holandském institutu SLEM, zaměřující se na inovace v obuvnickém průmyslu. Nyní spolupracuje se zahraničními firmami
a současně se věnuje své vlastní značce obuvi.


 

Jaká byla Vaše cesta k této atraktivní profesi a co Vás motivovalo věnovat se designu obuvi?

Už odmala jsem se věnovala různých kreativním činnostem a mým snem bylo být oděvní návrhářkou. Brzo jsme ale pochopila, že boty a kůže mě přitahují více. Byla to skvělá volba, protože už je to více než 12 let, co se boty staly mojí vášní. Díky studiu jsem navštívila obuvnické továrny v Evropě nebo také v Číně a dnes pracuji jako designer a product developer pro firmy z Holandska, Německa, Itálie či Austrálie. Mým hnacím motorem je touha po inovacích – ať už v průmyslové výrobě, tak v oblasti dopadů na životní prostředí.


Co by měl designér obuvi vědět o stavbě chodidla?

Designér by kromě znalosti konstrukce obuvi a materiálu měl podrobně znát, jak funguje chodidlo i celý náš pohybový aparát. Dle mého názoru by design měl následovat funkci a současně ji co nejvíce podpořit. To, jaké boty nosíme, má velký vliv nejen na naše chodidla, ale i kolena a páteř.

Pokud nám boty nesedí, tak se necítíme dobře a nejsme schopni podat takový výkon, jaký bychom byli schopni podat v dobře padnoucích botách. Ať už se to týká naší práce či volného času.


Lze správnou konstrukcí obuvi předejít zdravotním problémům s chodidly?

Design a konstrukce boty by měly být reakcí na funkci nohy, kdy by noha měla být schopna svého přirozeného pohybu i v botě. Pokud tedy nohu zavřeme do boty, která je tvrdá, tato přirozená funkce nohy odpadá, naše svaly ochabnou a výsledkem je přinejmenším bolest nohou nebo odřeniny. Když naopak klenbu vypodložíme extrémně tvarovanou stélkou, efekt bude stejný, svaly nebudou vykonávat svoji přirozenou funkci a ochabnou. Vedle nutnosti mít co nejměkčí boty je důležité mít dostatek místa pro naše prsty, jinak hrozí jejich deformace
a třeba i puchýře.


Co všechno zahrnuje proces výroby obuvi?

Nejdůležitějším bodem pro dobrou a pohodlnou botu je správně konstruované kopyto. Když není dobré, výsledek nezachrání ani velmi zkušený a šikovný designér. Z vlastní zkušenosti vím, že to spousta firem
a značek opomíjí, protože nechtějí investovat do průzkumu a vývoje nových kopyt. Nohy lidské populace se mění. Nastal posun v našem chápání funkce pohybového aparátu a funkce našich chodidel. Z dnešního pohledu již tedy víme, že ještě my jsme jako děti nosili boty, které byly zcela nevyhovující.


Lidé často trpí na různé odřeniny a otlačeniny z bot, mohou nás těchto problémů vyvarovat dobře padnoucí boty?

Obecně platí, že pokud si koupíme nové boty, mohou nám v prvních dnech způsobovat bolest, protože jednoduše nejsou ušity na naši nohu. Noha se tedy musí přizpůsobit botě, stejně jako bota noze. Já osobně jsem si v takovém případě oblíbila gelové pásky, které se vlepí například do paty obuvi a uchrání mě v prvních dnech od bolesti. Těmto problémům můžeme předejít také tím, že si necháme ušít boty na míru. Obuvník vyrobí kopyto přesně podle naší nohy a díky tomu nám bota skvěle sedne.


Máte nějaké zkušenosti se špatným výběrem bot?

Já sama mám několik nepříjemných zážitků s nevhodně zvolenou obuví. Ve většině případů se jednalo o obutí vysokých podpatků pro speciální události, kde vám jde hlavně o vzhled a reprezentaci. Jak mi ale každá žena potvrdí, v takové situaci jde bolest stranou.


Zmínila jste vysoké podpatky, které si oblíbila spousta žen, i když z nich často bolí chodidla. Kdy se tyto boty objevily poprvé?

Podpatky původně symbolizovaly vysoké společenské postavení a nosili je především muži. Za předchůdce dámského podpatku můžeme označit renesanční boty s platformou zvané chopine, které se nosily hlavně v Itálii. Obouvaly se na střevíce a měly za úkol ukázat vysoké postavení ženy a zároveň ochránit její střevíce
a šaty před nečistotami ulic. Velký zlom v obouvání žen nastal po druhé světové válce, kdy se vysoké podpatky staly hitem hned několikrát během následujících desetiletí. Během zlomových 50. let k nám z Itálie přichází takzvaný stiletto heel- vysoký jehlový podpatek a začínají se objevovat významní designeři bot na podpatcích jako Salvatore Ferragamo, Roger Vivier, Manolo Blahnik, Christian Louboutin či Jimmy Choo.


Jaké boty sama nejraději nosíte?

Já osobně nosím pohodlné boty, o kterých vím, že v nich vydržím celý den. Mnohdy to jsou boty z mé vlastní dílny, kterými ráda přitahuji pozornost. Podpatky nosím při výjimečných příležitostech, ale moc ráda je navrhuji.

 

Boty č. 1: Boty, které Eva navrhla v rámci projektu Turn IT! Click IT! na svém studijním probytu v Izraeli se dostaly do jednoho z nejprestižnějších módních časopisů.

Boty č. 2 : Na kolekci Blue Moon spolupracovala Eva s módní designérkou Kamilou Šárkovou. Při výrobě využily inovativní technologie 3D tisku.

 

   Boty z dílny Evy Klabalové