Jaký mají Vaše džíny dopad na naši planetu?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

A jak se stát součástí revoluce za udržitelnou módu?

Všichni nosí džíny – to je odvážné tvrzení, ale skutečně nemá daleko od pravdy. Většina lidí ve svém běžném životě džíny skutečně nosí a poptávka po trendy levných džínách ještě nikdy nebyla větší. Známe však důsledky nákupu této takzvané „fast fashion“? A které menší změny mohou udělat rozdíl?

Produkce bavlny patří k největším na světě a ročně dosahuje 23 tisíc metrických tun.1 Bavlna je mimořádně žíznivá a náročná rostlina, takže někteří pěstitelé na to, aby udrželi krok s poptávkou, používají pesticidy a chemikálie, které dělají rostliny odolnějšími. Produkce bavlny se tak stává jedním z nejvíce znečišťujících a na vodu nejnáročnějších odvětví na světě.
Tím to však nekončí. Než se z bavlny stane denim a z denimu džíny, které si z obchodu odnesete domů, přejde Váš oblíbený kus oblečení mnoha kroky. Zcela nejdříve se musí bavlněná vlákna obarvit indigo barvivem (základní modrou barvou), což životní prostředí zatěžuje masivní spotřebou vody a chemikáliemi.

Pokud firma chce dosáhnout na svých produktech různé efekty, jako například takzvaný ošoupaný nebo vybledlý efekt a jiné, existuje mnoho způsobů, jak takový vzhled dosáhnout. Většina z nich však představuje nějaké problémy. Nejškodlivějším procesem je bezpochyby bělení nebo odbarvování, které nejen spotřebuje velké množství vody, ale může být i mimořádně nebezpečné pro pracovníky, kteří s používanými chemikáliemi přicházejí do styku.

Jak to tedy můžeme změnit? Jako spotřebitelé máme obrovskou odpovědnost, a tou je vyvíjet tlak na oděvní společnosti po celém světě, aby zvyšovaly standard. Vzdělávání pěstitelů bavlny o rizicích přílišného zalévání, používání pesticidů, poskytování lepších alternativ semen nebo způsobů odstranění škůdců již nyní pomalu toto odvětví mění.
Pokud jde o výrobu a zpracování denimu a džínů, přírodní barviva nebo laserové technologie jsou pouze ukázkou inovativních řešení, které někteří výrobci již dnes zavádějí ve snaze učinit produkci bezpečnější jak pro pracovníky, tak pro životní prostředí.

Infografika online portálu ShopAlike nabízí jasný přehled procesu výroby džínů, jakož i tipy, jak změnit naše spotřebitelské návyky tak, abychom všichni podpořili udržitelnou produkci tohoto ikonického kusu oblečení:

 Kontrolujte materiály: hledejte organickou bavlnu, recyklované nebo obnovitelné materiály.
 Seznam transparentních značek najdete například v aplikaci Notmystyle a seznam nejvíce udržitelných značek na stránce Rankabrand.
 Nakupujte lokální výrobky: oblečení vyrobené blízko k místu, ve kterém se prodá, vyprodukuje méně CO2 při přepravě.
 Perte co nejméně!
 Nevyhazujte – dejte oblečení nový život nebo jej darujte na dobrou věc.

Kompletní infografiku můžete najít na stránce ShopAlike.

 

 

Reklama

Doporučujeme

Hubnutí po 35 letech není nemožné, jen vyžaduje jiný přístup

Říká se, že po třicítce je hubnutí těžší než kdy dřív. Vědecké studie ale ukazují, že metabolismus za to nemůže, hlavní roli hraje náš...

Sedm jídel z dětství, která dokazují vynalézavost českých maminek

Vzpomínáte si na tu vůni? Na kuchyni s linoleem, kde maminka z pár surovin dokázala vykouzlit večeři pro celou rodinu. Nebyl to luxus, ale...

Ricotta jako spasitel pro seniory: posílí kosti, chrání před chudokrevností a dodá tělu bílkoviny

Stárnutí s sebou přináší spoustu drobných nepříjemností, jako například bolavé klouby, pomalejší metabolismus nebo zažívání, které si občas dělá, co chce. Naštěstí to ale...

Politické strany chtějí více pracujících důchodců, rozdíly jsou jen v detailech

Motivace k práci v důchodovém věku se stala jedním z hlavních volebních témat. Většina stran plánuje rozšíření podpory pro seniory, kteří se rozhodnou zůstat...

Vůně, která spojuje. Objevte kouzlo poctivých masových pekáčků

Existuje něco víc než jen vůně linoucí se z trouby, kde se maso, zelenina a sýr pomalu spojují v dokonalou harmonii? Pekáček není jen...

Zapomeňte na drahé superpotraviny. Řeřicha setá je malý zázrak přímo z vaší zahrádky

Někdy hledáme zázračné potraviny na opačném konci světa, a přitom máme jednu z těch nejlepších doslova po ruce. Řeřicha setá je na první pohled...

Válka o peněženky seniorů: Predátorské firmy proti zranitelným důchodcům

Slibují úlevu od bolesti a spánek jako v bavlnce, místo toho ale zanechají jen prázdný účet a pocit studu. Podvodníci s takzvanými zázračnými polštáři...

Telecí řízek? Chutnější a zdravější volba než kuřecí nebo krůtí

Řízek patří k nejoblíbenějším jídlům v Česku. Většina lidí volí kuřecí nebo krůtí maso, protože je lehčí než vepřové. Jenže existuje varianta, která je...

Návrat do starých časů. Ceny v Penny připomínají dobu před zdražováním

Nákupní horečka zachvátila Česko. Nový leták obchodního řetězce Penny odstartoval cenovou bitvu, v níž se zákazníci přetahují o zlevněné maso a máslo. Akce platná...

Podzim je nejlepším obdobím pro biohacking pleti

Právě teď začíná jedinečné období, kdy můžete svoji pleť zahrnout péčí. Zklidnit ji a vyživit, nechat ji odpočinou a celkově omladit. V létě si Vaše...

„Co mě nezabije, to mě posílí.“ Čtyři cesty, jak proměnit kritiky ve spojence

Slova mohou zranit, ale i posunout dál. Kritici nám nastavují zrcadlo, ve kterém někdy nechceme vidět svůj odraz. Pokud se naučíme číst mezi řádky,...

Čeští důchodci objevují nečekaný trik. Levnější menu stačí vyjednat úsměvem

V některých restauracích v Česku mohou senioři dostat levnější menu nebo drobný bonus, aniž by o tom visela jediná cedule. Stačí se zeptat a...

Tři recepty z jehněčího masa, které si zamilujete

Jehněčí maso je v mnoha zemích považováno za delikatesu. Je jemné, šťavnaté a má lehce nasládlou chuť, která se krásně doplňuje s bylinkami, česnekem...

Jak se po létě dostat zpět do formy: 10 tipů pro efektivní návrat ke cvičení

Léto plné grilování, zmrzliny a odpočinku je u konce a s ním i pocit, že pravidelný trénink je vzdálenou vzpomínkou. Cítíte se bez energie...

Drobné proměny domova, které zlepší náladu. A to bez bourání či přehánění

Atmosféra domova nevzniká výběrem nábytku, ale drobnými gesty, která odrážejí naši každodennost. Není třeba investovat jmění, měnit dispozice ani listovat katalogy. Někdy stačí přesunout...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3