Jaký mají Vaše džíny dopad na naši planetu?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

A jak se stát součástí revoluce za udržitelnou módu?

Všichni nosí džíny – to je odvážné tvrzení, ale skutečně nemá daleko od pravdy. Většina lidí ve svém běžném životě džíny skutečně nosí a poptávka po trendy levných džínách ještě nikdy nebyla větší. Známe však důsledky nákupu této takzvané „fast fashion“? A které menší změny mohou udělat rozdíl?

Produkce bavlny patří k největším na světě a ročně dosahuje 23 tisíc metrických tun.1 Bavlna je mimořádně žíznivá a náročná rostlina, takže někteří pěstitelé na to, aby udrželi krok s poptávkou, používají pesticidy a chemikálie, které dělají rostliny odolnějšími. Produkce bavlny se tak stává jedním z nejvíce znečišťujících a na vodu nejnáročnějších odvětví na světě.
Tím to však nekončí. Než se z bavlny stane denim a z denimu džíny, které si z obchodu odnesete domů, přejde Váš oblíbený kus oblečení mnoha kroky. Zcela nejdříve se musí bavlněná vlákna obarvit indigo barvivem (základní modrou barvou), což životní prostředí zatěžuje masivní spotřebou vody a chemikáliemi.

Pokud firma chce dosáhnout na svých produktech různé efekty, jako například takzvaný ošoupaný nebo vybledlý efekt a jiné, existuje mnoho způsobů, jak takový vzhled dosáhnout. Většina z nich však představuje nějaké problémy. Nejškodlivějším procesem je bezpochyby bělení nebo odbarvování, které nejen spotřebuje velké množství vody, ale může být i mimořádně nebezpečné pro pracovníky, kteří s používanými chemikáliemi přicházejí do styku.

Jak to tedy můžeme změnit? Jako spotřebitelé máme obrovskou odpovědnost, a tou je vyvíjet tlak na oděvní společnosti po celém světě, aby zvyšovaly standard. Vzdělávání pěstitelů bavlny o rizicích přílišného zalévání, používání pesticidů, poskytování lepších alternativ semen nebo způsobů odstranění škůdců již nyní pomalu toto odvětví mění.
Pokud jde o výrobu a zpracování denimu a džínů, přírodní barviva nebo laserové technologie jsou pouze ukázkou inovativních řešení, které někteří výrobci již dnes zavádějí ve snaze učinit produkci bezpečnější jak pro pracovníky, tak pro životní prostředí.

Infografika online portálu ShopAlike nabízí jasný přehled procesu výroby džínů, jakož i tipy, jak změnit naše spotřebitelské návyky tak, abychom všichni podpořili udržitelnou produkci tohoto ikonického kusu oblečení:

 Kontrolujte materiály: hledejte organickou bavlnu, recyklované nebo obnovitelné materiály.
 Seznam transparentních značek najdete například v aplikaci Notmystyle a seznam nejvíce udržitelných značek na stránce Rankabrand.
 Nakupujte lokální výrobky: oblečení vyrobené blízko k místu, ve kterém se prodá, vyprodukuje méně CO2 při přepravě.
 Perte co nejméně!
 Nevyhazujte – dejte oblečení nový život nebo jej darujte na dobrou věc.

Kompletní infografiku můžete najít na stránce ShopAlike.

 

 

Reklama

Doporučujeme

Lékaři doporučují kvašenou zeleninu pro posílení imunity a lepší trávení

Zapomeňte na drahé doplňky stravy a zázračné pilulky. Ten nejlepší osobní trenér pro vaši imunitu se možná skrývá ve vaší lednici. Řeč je o...

Zapomeňte na výčitky. Obyčejný trik udělá z chleba lepší potravinu

Chléb má pověst nepřítele zdravé výživy, ale co když ho obyčejné zmrazení dokáže proměnit v lepší potravinu? Výzkumy naznačují, že teplota mění jeho strukturu...

Prosté jídlo s noblesou: francouzské škvarky, které si získaly svět

Na první pohled vypadají skromně - pár kousků masa, trochu sádla a pár bylinek. Ale právě v té jednoduchosti se skrývá kouzlo. Francouzské delikatesy...

Jak správně krmit kočku, která je vybíravá a nic jí nechutná?

Kočky jsou známé svou vybíravostí v jídle a někdy dokážou své majitele pěkně potrápit. Na rozdíl od psů, kteří jsou většinou schopni spořádat prakticky...

Zklamání po svatbě. Když papír nestačí na záchranu vztahu

Žili spolu deset let, pak se vzali a po čtyřech měsících přišel rozvod. Proč je první rok manželství paradoxně nejtěžší, i když už partneři...

Každý jsme originál: Podle kterých znaků poznáte, že jste opravdu výjimeční?

Na světě neexistují dva naprosto stejní lidé. Každý z nás má něco, co ho odlišuje od ostatních, ať už je to způsob myšlení, pohled...

Průkopnice OnlyFans Valérie Holáková: Vydělala jsem miliony, chci být psycholožkou

Je průkopnicí OnlyFans v Česku, její matka řídí školu a ona sama chce být psycholožkou. Valérie Holáková známá jako Xholakys v Show Jana Krause...

Hry s vaší myslí. Sedm taktik, kterými vás manipulátor dostane na dno

Nejprve přijde zmatek, pak snaha přizpůsobit se a nakonec beznaděj. Než vůbec získáte podezření, že žijete s manipulátorem, často už jste po uši ponořeni...

Muž pod tlakem: proč se uzavírá a co s tím může udělat partnerka

Na první pohled to možná nevypadá, ale i muži mají svoje těžké chvíle. Společnost od nich čeká sílu, výkonnost, úspěch a dokonalou kontrolu nad...

Kim Kardashianová promluvila o tetování své 12leté dcery: Nikdy jí tu kreativitu nevezmu

Falešné tetování na obličeji, piercing v nose a černé grillz. Dvanáctiletá North Westová svým vzhledem na TikToku vyvolala bouři a její matka Kim Kardashianová...

Svatomartinská vína 2025

Každý rok 11. listopadu netrpělivě vyhlížíme svatého Martina, který by měl podle tradice dorazit na bílém koni a symbolicky přinést první sníh. Pro vinaře...

Atelier JOCHA je ateliér s péčí první republiky v 21.STOLETÍ

Móda s profesionální péčí, postavená na základech tradičního řemeslného zpracování a moderního designu.V JOCHA vznikají pod rukama Kateřiny Jochové malé autorské kolekce, šité na...

Po svátcích s blízkými touží 88 % Čechů, někteří se však nemají na koho obrátit. Společnost dm v nové kampani vybízí k propojování

Jedineční jsme díky těm, kteří nás obklopují Nová vánoční kampaň společnosti dm připomíná, že opravdové kouzlo svátků netvoří dárky ani dokonalá výzdoba, ale lidé, se...

Hledání jistoty… Proč Češi v chaosu moderní doby dávají dětem prastará jména

Svět zrychluje, trendy se mění každou sezonu, přesto žebříčky popularity jmen v Česku zůstávají jako vytesané do kamene. Na vrcholu trůní Jakub, Jan, Anna...

Nový Predátor: Nebezpečné území přináší návrat legendy, která nikdy nezmizela

Sál pražského kina IMAX v Cinema City se 4. listopadu proměnil v dějiště premiéry filmu, který znovu probouzí napětí, jaké diváci znají už desítky...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3