Společnost LEGO inspiruje české rodiny k přehodnocení priorit: Co kdyby hra byla na prvním místě? Zjistěte, co ukázal výzkum

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Společné hraní má pozitivní dopad na každodenní život celé rodiny. Posiluje vzájemné vztahy, rozvíjí kreativitu
a přispívá k duševní pohodě. Přesto bývá hra často vnímaná jen jako odměna za splněné povinnosti. Proto se společnost LEGO rozhodla v rámci konceptu „Začni hrou“ ukázat rodinám, že hraní by nemělo být jen za odměnu, ale naopak prioritou, která dětem i rodičům pomáhá snáze zvládat každodenní výzvy. Aby společnost zjistila, jaký vliv má tento přístup v praxi, spojila se s výzkumnou agenturou Kantar a společně sledovaly, jak koncept ovlivňuje každodenní fungování českých rodin v běžném životě.

 

Dva týdny s hrou v hlavní roli: Jak si vedly české rodiny?

V kvalitativním výzkumu dostalo osm českých rodin s dětmi ve věku 6–12 let za úkol po dobu 14 dnů upřednostnit hru před běžnými denními povinnostmi. Zpočátku se objevovaly obavy – hluboce zakořeněné přesvědčení, že povinnosti musí mít přednost, strach z nedostatku času na úkoly a obava, že se děti od hry nebudou chtít odtrhnout. „Věta ‚nejdřív práce, potom zábava‘ je ve mně už od dětství zakořeněná hodně hluboko,“ přiznala maminka Petra.

Výsledky však překvapily. Hra se postupně stala novým rodinným rituálem. Cesta domů se změnila z obav
z povinností na těšení se na společnou hru. „Běžně sedíme v autě a každá si už myslí na to svoje – Kája na učení
a já na domácí práce. To se změnilo a obě jsme se najednou těšily na to, jak si spolu nejdřív budeme hrát,“
popsala maminka Veronika. Děti po hře samy a bez protestů přecházely k úkolům, některé dokonce s větší ochotou.

 

Pozitivní přínosy? Silnější vztahy, méně stresu, lepší work–life balance

Významným zjištěním bylo pro rodiny také to, že zahrnutí společné hry do každodenního programu posílilo jejich vztah a blízkost s dětmi. Rodiny měly prostor na rozhovory a rodiče se tak dozvěděli více o zážitcích dětí ze školy i z volnočasových kroužků. Uvolněnější atmosféru v rodině vnímaly i samy děti: „Líbilo se mi, že bylo vše po návratu domů klidnější, pohodovější. Začali jsme si s mamkou i víc povídat,” popsal jedenáctiletý Mikuláš.

Dokonce i rodiče si začali lépe uvědomovat důležitost rovnováhy mezi povinnostmi a zábavou. Někteří z nich se díky výzvě naučili nenosit si pracovní resty domů, netrávit příliš mnoho času na telefonu a dovolit si zpomalit, odpočívat a při hře úplně vypnout. „Řekla jsem si, že se budu snažit to nepřehánět s úklidem, a hlavně se tím nestresovat. Zatím působí všichni spokojenější a já odpočatější, hlavně psychicky,“ sdílela maminka Adéla.

Výzkum ukázal také řadu dalších pozitivních efektů jako uvolnění stresu a celkové zlepšení nálady u dětí
i rodičů, posun v komunikaci a větší otevřenost dětí, omezení digitálních aktivit a snížení času stráveného
u obrazovek nebo vědomé rozhodnutí zachovat si work–life balance. „Kluci si během testování vůbec nevzpomněli na tablet nebo televizi, protože měli naplněnou potřebu zábavy i kontaktu. Reálný prožitek z hraní je uspokojil
a digitální svět šel stranou
,” doplnila k průběhu maminka Jana.

 

Hra jako priorita, ne odměna

Všechny rodiny se shodly, že v novém režimu chtějí pokračovat. Klíčem k úspěchu bylo vnímat hru nikoliv jako odměnu, ale jako důležitou součást rodinného života. „Jakmile jsem si v hlavě přenastavila, že společná hra je formou vydechnutí a zastavení se pro nás pro obě, tak se to pro mě stalo zábavou,“ potvrdila maminka Patrície.

 

Jak prioritizovat hru?

Průzkum LEGO® Play Well z roku 2024 odhalil paradox: zatímco 96 % dětí vnímá hru jako klíčovou pro svou pohodu, 4 z 5 rodičů jí v rodinném životě nedávají prioritu. Už dlouho na hru pohlížíme jako na sladký dezert, který dostaneme, jen pokud sníme povinnou porci zeleniny. Dokonce 86 % rodičů přiznává, že hru opravdu vnímají jako odměnu pro děti až po splnění povinností.

Rodiny zapojené do tohoto výzkumu zjistily, že když dají hře přednost, otevřou si dveře nejen k zábavě, ale i k větší pohodě a silnějším vztahům. Hra dětem i dospělým pomáhá odpočinout si, uvolnit se, učit se novým věcem a užívat si společné chvíle.

Pro společnost LEGO je hra stěžejní – a to v každém věku. Všechny stavebnice LEGO jsou navrženy tak, aby podněcovaly kreativitu, pomáhaly objevovat radost z tvoření, a zároveň podporovaly schopnosti řešit problémy.

 

Váš průvodce světem hry

Udělat ze hry prioritu se může zdát jako náročný úkol, protože s tím přicházejí překážky, které není vždy snadné překonat. Zkuste se inspirovat tipy z herního průvodce společnosti LEGO, který je vstupenkou do světa plného hravých možností. Najdete v něm nápady na hraní pro celou rodinu. Průvodce si můžete stáhnout zdarma na www.lego.cz/zacnihrou.  

 

Produktový tip

LEGO® Creator 3 v 1 Divoká zvířata: Pandí rodinka (31165)
Milovníci zvířat od 8 let si zamilují kreativní svět zvířecích rodinek se stavebnicí LEGO Creator 3v1 Divoká zvířata: Pandí rodinka (31165). Z jedné sady kostek si mohou postavit tři roztomilé modely – pandu
s mládětem, kosatku s mláďátkem nebo tučňáka s malým tučňáčkem. Každá figurka je pohyblivá a připravená na dobrodružství i vystavení – třeba na průhledných stojáncích.

 

LEGO® City Vrakoviště s auty (60472)
Připravit, rozebrat, sešrotovat! Stavebnice LEGO City Vrakoviště s auty (60472) přináší pořádnou dávku kreativity i akčního hraní. Funkční jeřáb s drapákem, drtič na vozy i retro auta z 80. let promění dětský pokoj
v rušné centrum recyklace. Nechybí ani stará kancelář, spousta doplňků a čtyři minifigurky, se kterými začne zábava okamžitě. Ideální pro malé techniky a stavitele, kteří si chtějí vytvořit vlastní město LEGO.

 

 

 

 

 

 

 

O průzkumu Začni hrou
Průzkum proběhl v březnu 2025 a zaměřil se na osm českých rodin s dětmi ve věku 6–12 let. Použitá metodologie kombinovala deníkové záznamy a hloubkové rozhovory. Vzorek tvořilo šest úplných a dvě neúplné rodiny,
s vyváženým zastoupením chlapců a dívek. Rodiny byly vybrány s ohledem na diverzitu velikosti místa bydliště
a příjmové úrovně. Po dobu 14 dní si rodiny vedly deníky, do kterých zaznamenávaly své zkušenosti. Následně proběhly online rozhovory s rodinami, které sloužily k detailnímu prozkoumání a interpretaci deníkových záznamů.

 

O společnosti LEGO Group
Posláním společnosti LEGO Group je díky hře inspirovat a rozvíjet tvůrce budoucnosti. Systém LEGO® in Play, jehož základem jsou kostky LEGO, umožňuje dětem a fanouškům vybudovat a přetvořit cokoliv, co si umí představit. Společnost LEGO Group byla založena v dánském Billundu v roce 1932 Olem Kirkem Kristiansenem
a její název je odvozen z dánského sousloví Leg Godt, což znamená „dobře si hrát“. Dodnes je LEGO Group rodinnou společností se sídlem v Billundu. Její výrobky se nyní prodávají ve více než 130 zemích světa. Další informace: www.LEGO.com.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Ochrana, kterou máte v lednici. Jak pár lžic kvašeného zelí denně nakopne vaši imunitu

Zapomeňte na drahé doplňky stravy a zázračné pilulky. Ten nejlepší osobní trenér pro vaši imunitu se možná skrývá ve vaší lednici. Řeč je o...

Dřív panenka, teď duch. Fanoušci se bojí o Arianu Grande, hubenost prý přehnala

„Vypadá mladě, ale je téměř průhledná, jako duch,“ napsal jeden z fanoušků v reakci na nové fotografie zpěvačky Ariany Grande. Zákulisní snímky z natáčení...

INTIMITY FESTIVAL otevírá dveře do světa naplněné intimity

Grand hotel International v Praze ve dnech 14. a 15. listopadu 2025 přivítá ve svých zdech již 2. ročník Intimity festivalu – barvité přehlídky...

Nevyhazujte staré marmelády! Využijte je chytře a stylově

Zavařovací sezona je už za námi, možná jste ale během ní zjistili, že máte doma ještě sklenice z minulého léta či dokonce starší. Barva...

Zdravé a chutné mlsání na Mikuláše: Vyhrajte balíček plný dobrot od značky Hamánek

Návštěva Mikuláše, čerta a anděla patří v tuzemsku mezi nejoblíbenější předvánoční tradice. Většina dětí se na kouzelnou trojici těší už týdny dopředu, především pak...

Citlivá pleť a sychravé počasí: Jak ji chránit a podpořit její přirozenou obranyschopnost

Podzim a začátek zimy jsou krásné, ale pro naši pokožku představují náročné období. Chlad, vítr, vlhkost a přechody z tepla do zimy mohou citlivou...

12 receptů, jak zpracovat přebytek cuket: Od guláše přes pizzu až po chipsy

Zahrada vám opět nadělila úrodu cuket, jež se zdá být nekonečná, a vám dochází nápady? Nezoufejte. Tato nenápadná zelenina je ve skutečnosti kulinářským chameleónem,...

Teplo domova bez úspor. Jak získat čtvrt milionu na zateplení, i když nemáte ani korunu

Stát vám dá až čtvrt milionu korun na zateplení, a to ještě dříve, než kopnete do země. Program Nová zelená úsporám Light prošel zásadním...

Lesklá, čistá a bez zápachu: Jak na rychlovarnou konvici, aby vám káva chutnala jako z kavárny

Rychlovarná konvice patří k těm spotřebičům, bez kterých si kuchyň jen těžko představíme. Stačí nalít vodu, stisknout páčku a za pár vteřin už slyšíte...

Jakub Trpiš pokřtil svou knihu DUŠE v den, kdy se duševní zdraví stává celosvětovou prioritou

Večer plný emocí se nesl ve znamení naděje. V symbolický den, na Světový den duševního zdraví v ostravském Klubu Atlantik, křtil spisovatel Jakub Trpiš...

Udržujte paměť ve hře

Častější zapomínání jmen. Potíže se soustředěním. Pomalejší hledání těch správných slov. Snížená schopnost dělat více věcí najednou. To jsou přirozené projevy stárnutí mozku. Cíleným...

Útěk před zimou. Sedm sluncem zalitých destinací, kde zapomenete na sychravé počasí

Sychravé počasí, krátké dny a tma. Podzimní realita v Česku svádí k útěku za sluncem. A právě takový čas je ideální na dovolenou, jelikož...

Jak ušetřit tisíce ročně za elektřinu: Pozor na „energetické upíry“ ve vaší domácnosti

Jsou tiší, nenápadní a pomalu vám vysávají peněženku, i když spíte. Řeč je o takzvaných „energetických upírech“... spotřebičích, jež odebírají elektřinu, i když jsou...

Ovocné mušky v kuchyni? Stačí jeden obyčejný trik a zmizí jako mávnutím ruky

Zdá se, že se berou úplně odnikud - jednoho dne si v klidu připravujete snídani a najednou kolem vás poletuje roj malých otravných mušek....

Halloween na úrovni celebrit, který zvládnete i doma

Dušičky už dávno nejsou jen o sladkostech. Halloween se proměnil v celosvětový fenomén, který na sociálních sítích i v médiích překonává dokonce Valentýn. Je...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3