Tělesný pach podceňujeme. Průzkum odhalil, jak Češi (ne)řeší osobní vůni

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Sprcha ano, ale ne každý den

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Unilever, lídra kategorie deodorantů, pod níž spadají značky Dove, Dove men+care, Rexona a Axe, se denně sprchuje přibližně 7 z 10 Čechů, zatímco asi 17 % lidí si dopřává sprchu obden. Ačkoli tato čísla na první pohled nevypadají špatně, ve srovnání se západní Evropou stále zaostáváme, protože každodenní hygiena je tam zcela běžným standardem. Podobně je to s používáním deodorantů. 60 % Čechů a Češek je používá denně, což nás řadí k evropskému podprůměru. V Německu nebo ve Velké Británii je každodenní použití deodorantu či antiperspirantu samozřejmou součástí ranní rutiny.

Muži? Ti to stále „flákají“

Zajímavé jsou rozdíly mezi ženami a muži. Denně sahá po deodorantu polovina žen, u mužů je to pouze třetina. Podle marketingového ředitele kategorie Kosmetiky a Osobní péče společnosti Unilever Juraje Bolfa jde o nízká čísla nejen ve srovnání se západem, ale i s okolními zeměmi. „Pro srovnání v Německu nebo Británii používá deodorant denně až 80 % populace. Český průměr tedy zaostává jak ve frekvenci, tak vcelkovém množství. Od minulého průzkumu, který jsme realizovali v roce 2018, se u nás spotřeba deodorantů sice mírně zvýšila z 2,5 na 2,7 kusu na osobu a rok, na západě je to však stále více než dvojnásobek,“ vysvětlil. Ročně se v ČR spotřebuje přibližně 29 milionů kusů deodorantů v hodnotě 2,2 miliardy korun.

Deodorant nepotřebuji – nepotím se. Mýtus, který může klamat

Proč tedy mnozí Češi stále nepovažují deodorant za každodenní nutnost? Až 40 % tvrdí, že nemají pocit, že by ho potřebovali a 19 % lidí si myslí, že se potí málo. Další část deodorant vůbec nepoužívá, pokud zůstává doma. Tento přístup ale může být zavádějící – vlastní tělesný pach totiž často necítíme tak intenzivně jako okolí. Tento jev, známý jako čichová únava, znamená, že můžeme působit méně svěže, aniž bychom si to uvědomili – a to ovlivňuje jak první dojem, tak každodenní pohodu.

Deodorant nebo antiperspirant? Polovina Čechů rozdíl nezná

Překvapivě polovina Čechů neví, zda používá deodorant nebo antiperspirant, přestože rozdíl mezi nimi je zásadní. Deodorant neutralizuje zápach a často obsahuje vonné složky. Antiperspirant naproti tomu obsahuje aktivní látky (například hliníkové soli), které dočasně omezují činnost potních žláz, tedy pocení samotné. Správná volba závisí na individuálních potřebách – boj s pachem, nebo omezení potu? Přesto si mnoho lidí vybírá hlavně podle značky, nikoliv podle účinku, což může vést k nižší spokojenosti.

Proč v létě saháme po silnější nebo svěžejší variantě?

Ačkoliv více než polovina Čechů používá deodorant celoročně bez ohledu na počasí, 35 % lidí mění produkt podle sezóny. V létě častěji sahají po silnějších nebo svěžích letních vůních, které lépe reagují na zvýšenou potivost a poskytují intenzivnější pocit svěžesti. Horko totiž zvyšuje aktivitu potních žláz a účinnější ochrana se tak stává nezbytností. Výběr deodorantu nebo antiperspirantu by měl v létě zohlednit jak vůni, tak složení
a trvanlivost účinku.

Kde všude Češi používají deodorant? Překvapivě nejen v podpaží

Deodoranty jsou primárně určeny k aplikaci v podpaží, kde pomáhají omezit zápach způsobený potem. Podle průzkumů je ale 20 % lidí používá i na hrudník a 17 % na intimní partie. Ač to může znít nezvykle, jde o snahu zachovat si svěžest i mimo tradiční oblasti. Je ale důležité myslet na to, že ne všechny produkty jsou vhodné pro citlivé části těla – vždy je dobré sledovat složení a doporučení výrobce.

Sprej stále vede

Sprejové deodoranty jsou dlouhodobě nejoblíbenější – lidé oceňují snadnou aplikaci, rychlý pocit svěžesti a to, že rychle schnou. Tuhé deodoranty nabízejí přesnější aplikaci, bývají šetrnější k pokožce a obvykle nezanechávají stopy na oblečení. Kuličkové (roll-on) varianty mají menší tržní podíl, ale své příznivce si najdou díky dlouhodobému účinku a praktickému balení na cesty. Každá varianta má své výhody a výběr by měl záviset na typu pokožky, denní rutině a osobních preferencích.

První dojem parfém nezakryje

Z průzkumů i praxe vyplývá, že péče o tělesný pach stále není v České republice samozřejmostí. Přestože si uvědomujeme důležitost vůně při společenském kontaktu, naše návyky tomu ne vždy odpovídají. Přitom stačí málo – pravidelná sprcha, vhodně zvolený deo produkt a větší povědomí o jejich rozdílech i účincích. Protože tělesný pach nemusíme cítit, ale lidé kolem nás ano. A dobrý dojem by měl začínat právě u nás.

 

 

 

 

O společnosti Unilever
Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin
a zmrzlin, s prodejem ve více než 190 zemích a produkty používanými 3,4 miliardami lidí každý den.

V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos a lokální značky Míša a Savo.

Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává cca 310 zaměstnanců. Více informací o Unileveru a našich značkách naleznete na www.unilever.com  a www.unilever.cz.

 

 

Reklama

Doporučujeme

12 receptů, jak zpracovat přebytek cuket: Od guláše přes pizzu až po chipsy

Zahrada vám opět nadělila úrodu cuket, jež se zdá být nekonečná, a vám dochází nápady? Nezoufejte. Tato nenápadná zelenina je ve skutečnosti kulinářským chameleónem,...

Teplo domova bez úspor. Jak získat čtvrt milionu na zateplení, i když nemáte ani korunu

Stát vám dá až čtvrt milionu korun na zateplení, a to ještě dříve, než kopnete do země. Program Nová zelená úsporám Light prošel zásadním...

Lesklá, čistá a bez zápachu: Jak na rychlovarnou konvici, aby vám káva chutnala jako z kavárny

Rychlovarná konvice patří k těm spotřebičům, bez kterých si kuchyň jen těžko představíme. Stačí nalít vodu, stisknout páčku a za pár vteřin už slyšíte...

Jakub Trpiš pokřtil svou knihu DUŠE v den, kdy se duševní zdraví stává celosvětovou prioritou

Večer plný emocí se nesl ve znamení naděje. V symbolický den, na Světový den duševního zdraví v ostravském Klubu Atlantik, křtil spisovatel Jakub Trpiš...

Udržujte paměť ve hře

Častější zapomínání jmen. Potíže se soustředěním. Pomalejší hledání těch správných slov. Snížená schopnost dělat více věcí najednou. To jsou přirozené projevy stárnutí mozku. Cíleným...

Útěk před zimou. Sedm sluncem zalitých destinací, kde zapomenete na sychravé počasí

Sychravé počasí, krátké dny a tma. Podzimní realita v Česku svádí k útěku za sluncem. A právě takový čas je ideální na dovolenou, jelikož...

Jak ušetřit tisíce ročně za elektřinu: Pozor na „energetické upíry“ ve vaší domácnosti

Jsou tiší, nenápadní a pomalu vám vysávají peněženku, i když spíte. Řeč je o takzvaných „energetických upírech“... spotřebičích, jež odebírají elektřinu, i když jsou...

Ovocné mušky v kuchyni? Stačí jeden obyčejný trik a zmizí jako mávnutím ruky

Zdá se, že se berou úplně odnikud - jednoho dne si v klidu připravujete snídani a najednou kolem vás poletuje roj malých otravných mušek....

Halloween na úrovni celebrit, který zvládnete i doma

Dušičky už dávno nejsou jen o sladkostech. Halloween se proměnil v celosvětový fenomén, který na sociálních sítích i v médiích překonává dokonce Valentýn. Je...

Experti radí, jak nahradit botox: Klíčem je domácí péče s peptidy a retinolem

Toužíte po mladistvé a pevné pleti, ale bojíte se jehel a skalpelu? Podle expertů se skutečné kouzlo neskrývá v ordinacích estetických klinik, nýbrž ve...

Blefaroplastika aneb proč nevypadat o pár let mladší

Péče o svůj vzhled není už dávno jen doménou žen ,ale  i mužů. Víčka utváří důležitou část obličeje a jejich plastická úprava  tzv. blefaroplastika,...

4SLIM Arašídové máslo: podzimní ingredience, která zahřeje i zasytí

Podzim má svou chuť a arašídové máslo do ní patří stejně jako skořice nebo pečená dýně. Je to víc než jen pomazánka: zahřeje, zasytí...

Jak ušetřit za veterinární péči: Pojišťovny nabízejí skryté příspěvky pro majitele mazlíčků

Věděli jste, že vaše pojišťovna vám může přispět na veterinární péči o vašeho psa či kočku? Ačkoli neexistuje žádný přímý státní příspěvek pro seniory...

Hubnete a nic se neděje? Možná vám dietu kazí vlastní domácnost

Poctivě cvičíte, vaříte si zdravě a stejně máte pocit, že se váha ani nehne? Možná není problém v jídelníčku ani v nedostatku disciplíny. Často...

Kouzlo příprav na Vánoce s Tchibo

Ať už se při pečení držíte tradičních receptů nebo zkoušíte nové chutě, důležité je užít si samotný proces – s rodinou, přáteli nebo jen...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3