Jak poznat módní padělek?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Padělek jako fenomén – přistupovat k němu lze po stránce morální, psychologické i ekonomické. Padělky samy o sobě lze též rozdělit do několika kategorií, od vulgárních, na první pohled patrných až po sofistikované a velice nebezpečné, neboť se těžko rozpoznají od originálu.

modni padelek 476092749

 

Teoretička módy a autorka několika knih o módě Jana Máchalová poukázala, že padělání v  „novodobé“ historii, tedy od časů, kdy návrháři začali své výtvory podepisovat, má své kořeny v 19. století. Příběh začíná v období, kdy Louis Vuitton, založil své impérium a začal vyrábět kvalitní zboží, které bylo třeba si nechat patentovat, neboť se začali objevovat první výraznější pokusy o napodobování. Vuitton, jenž sám sebe nazýval specialistou na „balení módy“, si dával hodně záležet na správném a rozpoznatelném obalu pro zavazadla, na která se tehdy specializoval především. Masové kopírování světoznámých značek ovšem propuklo ve velkém až po druhé světové válce. Aby se tomu zabránilo, návrháři prodávali speciálně označené verze, které ale byly dražší než originál.

„Můžeme zkoumat padělek, prověřovat ho, ale nejdůležitější je důvěra v prodejce, musí se vynořit z anonymity. Získat respekt u kupujících, přesvědčit je pádnými argumenty. Cena, místo prodeje, materiál, obal, hlavní kritéria při zkoumání padělků mají rozhodně řadu podbodů. Hospodářská krize vedla řadu výrobců k tomu, aby své výrobky prodávali za téměř nulovou cenu, což mnohdy odběratele zarazí, ale standart nízkých slev se týká pouze opravdu luxusních značek. Jedinou racionální a silnou obranou je ona důvěra v prodejce a výchova zákazníka. Padělkem si snižujeme své sebevědomí, ne naopak. Snaha pomocí „fejku“ se zařadit, splynout s mnohdy zdánlivou elitou, vyšvihnout se do lepší kategorie pomocí švindlu, vypovídá o naší nedostatečné kreativitě, ztrátě osobnosti a individuálnosti,“ říká Jana Máchalová, autorka odborných knih o módě a umění.

Moderní historie „fejků“modni padelek 480105211

60. letech se roztrhl pytel s novými značkami, a tak se dalo vše nakoupit velice lacině. Nastala doba modernismu a předznamenala zásadní proměnu ve světě módy. Zvykem bylo nakupovat co nejčastěji, a tak se zavedl nový pojem „móda na víkend“. V dalším desetiletí se chování nakupujících opět radikálně změnilo. S dobou postmodernismu zmizela touha po značkách, společnost se radikalizovala, a tak se radikalizovala i móda. Honička za novými kousky začala být pokládána za povrchní a rozptylující.

80. léta bývají označována jako „dekáda zlomu“, rozdíl mezi uměním a kýčem se smazává a v západní společnosti propuká honba za značkami pod heslem „kdo má víc – vyhrává“. Teprve koncem let devadesátých, s obdobím globalizace, kdy se výroba postupně přesouvá do méně rozvinutých zemí, významné procento světových značek musí řešit problém masové výroby padělků. Je příznačné, že čínská společnost, kterou pokládáme za šiřitele padělků všech druhů, v současnosti podle průzkumu generace žen mezi 18 a 38 let o padělky nestojí. Pokud si to může dovolit, volí originál, má pro ni jistou auru. V dnešní době již můžeme rozlišovat mezi několika druhy padělků: může se jednat o fake špičkový neboli zcela bezchybně provedený a fake vulgární, ve kterém se klidně může objevit i chyba v logu. Dle jedné z nejnovějších studií EU padělek není pro výrobce nebezpečný, neboť pomáhá šířit povědomí o značce. Ekonomická krize nás posunula ke „střízlivění“ v nakupování: zkrátka méně v dnešní pohnuté době znamená více. Sází se na kvalitu, poctivé řemeslo, šetrnost k životnímu prostředí.

Jak poznat módní padělek?

Především si musíme dát pozor na takové detaily, jako je zip, podšívka, obal. Když nakupujeme přes internet, nezapomeňme dbát na speciální ochranné značky, kterými by výrobek měl být opatřen. Dalším důležitým faktorem je skutečnost, že velké známé značky zřídkakdy poskytují slevy převyšující 30%, přitom Louis Vuitton neposkytuje slevy vůbec žádné.

Reklama

Doporučujeme

Válka o peněženky seniorů: Predátorské firmy proti zranitelným důchodcům

Slibují úlevu od bolesti a spánek jako v bavlnce, místo toho ale zanechají jen prázdný účet a pocit studu. Podvodníci s takzvanými zázračnými polštáři...

Telecí řízek? Chutnější a zdravější volba než kuřecí nebo krůtí

Řízek patří k nejoblíbenějším jídlům v Česku. Většina lidí volí kuřecí nebo krůtí maso, protože je lehčí než vepřové. Jenže existuje varianta, která je...

Návrat do starých časů. Ceny v Penny připomínají dobu před zdražováním

Nákupní horečka zachvátila Česko. Nový leták obchodního řetězce Penny odstartoval cenovou bitvu, v níž se zákazníci přetahují o zlevněné maso a máslo. Akce platná...

Podzim je nejlepším obdobím pro biohacking pleti

Právě teď začíná jedinečné období, kdy můžete svoji pleť zahrnout péčí. Zklidnit ji a vyživit, nechat ji odpočinou a celkově omladit. V létě si Vaše...

„Co mě nezabije, to mě posílí.“ Čtyři cesty, jak proměnit kritiky ve spojence

Slova mohou zranit, ale i posunout dál. Kritici nám nastavují zrcadlo, ve kterém někdy nechceme vidět svůj odraz. Pokud se naučíme číst mezi řádky,...

Čeští důchodci objevují nečekaný trik. Levnější menu stačí vyjednat úsměvem

V některých restauracích v Česku mohou senioři dostat levnější menu nebo drobný bonus, aniž by o tom visela jediná cedule. Stačí se zeptat a...

Tři recepty z jehněčího masa, které si zamilujete

Jehněčí maso je v mnoha zemích považováno za delikatesu. Je jemné, šťavnaté a má lehce nasládlou chuť, která se krásně doplňuje s bylinkami, česnekem...

Jak se po létě dostat zpět do formy: 10 tipů pro efektivní návrat ke cvičení

Léto plné grilování, zmrzliny a odpočinku je u konce a s ním i pocit, že pravidelný trénink je vzdálenou vzpomínkou. Cítíte se bez energie...

Drobné proměny domova, které zlepší náladu. A to bez bourání či přehánění

Atmosféra domova nevzniká výběrem nábytku, ale drobnými gesty, která odrážejí naši každodennost. Není třeba investovat jmění, měnit dispozice ani listovat katalogy. Někdy stačí přesunout...

Jak se zbavit žmolků na oblečení? Pomůže trik z TikToku

Bez houbičky na nádobí si většina domácností neumí představit kuchyň. Ale věděli jste, že tahle obyčejná pomůcka se dá využít i úplně jinak než...

Program ANO počítá s důchodovou revolucí. Kdo si polepší nejvíce?

Hnutí ANO zveřejnilo důchodové priority pro podzimní volby. Chce zastropovat důchodový věk na 65 letech, rozšířit možnosti předčasného důchodu a přidat výraznější valorizace pro...

Povislá víčka nejsou problém. Vizážisté radí jednoduchá řešení

Správné líčení dokáže s povislými víčky zázraky. Díky hře světla, stínu a několika osvědčeným trikům působí oči větší, otevřenější a výrazně mladší. Obočí jako rám...

Máte rádi sýry? Tak to vás jistě zaujmou tyto tři pokrmy

Ačkoliv existují lidé, kteří sýry přímo nenávidí, většina z nás si bez nich neumí svůj jídelníček představit. Navíc jsou nesmírně variabilní. Můžete z nich...

Slunce, které nikdy nezapadá. Proč se v Norsku nemůže spát

Za polárním kruhem nevládne tma, ale nepřetržité světlo. Slunce se tam v létě neztrácí za obzorem a přepisuje lidské vnímání času, těla i duše....

Jak na zářivě bílé ponožky? Zkuste trik, který funguje lépe než drahé prostředky

Bílé ponožky jsou krásné jen do chvíle, než je párkrát obujete a hodíte do pračky. Záhy ztratí svou sněhovou barvu, začnou šednout nebo žloutnout...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3