V OREA jsou sezónní pracovníci důležitou součástí týmu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 „Jsme rádi, že v našich týmech přirozeně funguje mentoring, vzájemná pomoc a chuť růst – a že mnozí sezónní kolegové se stávají jejich trvalou součástí. Zároveň ale víme, že každý stabilní tým potřebuje i novou energii.
A právě tu nám sezónní pracovníci pravidelně přinášejí.“
“ říká Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Ročně se v OREA vystřídá okolo 300 sezónních pracovníků, přičemž v letní a zimní špičce jich bývá nejvíce. „Nábor spouštíme zpravidla 2–3 měsíce před začátkem sezóny, podle konkrétní lokality. Požadavky business hotelů a resortů se liší v rámci roku. Využíváme kombinaci pracovních portálů, sociálních sítí, partnerských agentur a vlastní kariérní stránky,“ upřesňuje Petra Slabá. U studentů jde také o stáže a dlouhodobé spolupráce se středními hotelovými školami. Ti se později nezřídka stávají stálými zaměstnanci. Například v loňském roce se tak stalo zaměstnanci hotelové sítě OREA Hotels & Resorts 88 absolventů škol.

Velmi osvědčený je také model sezónních přesunů mezi lokalitami – například v zimě do horských resortů
a v létě do lázeňských nebo městských destinací. Flexibilní mechanismus se každoročně týká 30–40 zaměstnanců. O spokojenosti zaměstnanců, ale i o sezónních pracovních jsme si povídali s HR ředitelkou OREA Hotels & Resorts Petrou Slabou.


Petra Slabá

 

Co podle vás dělá OREA výjimečnou jako zaměstnavatele v hotelovém segmentu?

Především je to specifický přístup k zaměstnancům, který se výrazně liší od běžných standardů v našem odvětví – tedy v hospitality. OREA má výjimečnou firemní kulturu, na kterou jsme všichni hrdí. Možná jste si všimli, že česká hotelová scéna není zrovna proslulá kvalitní péčí o zaměstnance, a právě to jsme se rozhodli změnit už na začátku reorganizace naší společnosti. Věříme, že se nám to podařilo. Potvrzují nám to i zpětné vazby od našich hostů.

Abych nebyla tajemná, tak bych ráda hned na začátku prozradím naše „tajemství“, které vlastně žádným tajemstvím není: v OREA pečujeme o zaměstnance stejně jako lídři trhu v bankovnictví nebo IT. Připravujeme rozvojové programy, pravidelně porovnáváme mzdy a benefity s trhem, měříme motivovanost a aktivně pracujeme s podněty a přáními našich lidí. Navíc jsme zaměstnancům dali maximální pravomoci v péči o hosty – každý má možnost (a zároveň odpovědnost) udělat maximum a samostatně se rozhodovat při řešení jejich potřeb.

 

Jakým způsobem zjišťujete spokojenost zaměstnanců?

Používáme aplikaci LutherOne, která nám umožňuje flexibilně měřit motivovanost zaměstnanců. Když jsme
v roce 2017 začínali s transformací, první měření v roce 2018 ukázalo velmi nízkou motivovanost – kolem 38 %. To mimo jiné odráželo i výkonnost celé společnosti. V roce 2024 jsme dosáhli průměrné motivovanosti okolo 91 %. Získali jsme ocenění Voice of Employee Award pro CEE region a také cenu za Readiness for Future, která je pro nás z hlediska dlouhodobého rozvoje ještě důležitější.

 

Jaká zpětná vazba od zaměstnanců vás v poslední době potěšila? A co vám naopak ukázalo prostor ke zlepšení?

Před dvěma týdny jsme měli náš pravidelný OREA Welcome Day, který pořádáme zhruba jednou za dva měsíce. Ne všichni účastníci jsou úplní nováčci – někteří už u nás pár týdnů pracují. A právě ti spontánně potvrzovali nově příchozím, že OREA je opravdu skvělé místo a že vše, co jsme jim slíbili při náboru, skutečně plníme. Během prezentací a diskusí s vedením to bylo velmi dojemné a přiznávám, že mě to opravdu potěšilo. Ale to se mi v práci stává poměrně často. 🙂

 

Jak si OREA aktuálně stojí z hlediska fluktuace zaměstnanců? Je to téma, které vnímáte jako výzvu?

Fluktuace je pro nás výzvou. V našem odvětví je běžná – jsme sezónní zaměstnavatel a mnoho kolegů pracuje jen část roku, například v létě v ČR a v zimě v Rakousku nebo Itálii. To přirozeně zvyšuje celkovou fluktuaci. Pokud jde o tzv. „pravou“ fluktuaci, tedy odchody způsobené naší chybou, tam si nevedeme špatně. Letos se na fluktuaci intenzivně zaměřujeme a u všech odcházejících provádíme exit interview, abychom znali důvody jejich rozhodnutí.

 

Jak přistupujete k náboru sezónních pracovníků během jara a léta?

Naše sezóna je pestrá. Máme městské hotely, resorty pro rodiny i lázeňské hotely v Mariánských Lázních. Každý segment má sezónu v jinou dobu, takže u nás je vlastně sezóna celý rok. S brigádníky většinou problém nemáme. Spolupracujeme se stálými brigádníky i studenty středních a vysokých škol, kteří k nám chodí na stáže a v létě pokračují brigádami. Zbývající pozice obsazujeme klasicky přes brigádnické portály.

 

Daří se vám tyto sezónní pracovníky motivovat k návratu nebo přechodu na stálý úvazek?

Ano, viz výše – máme vysokou míru návratnosti a někteří přecházejí i na trvalé pozice.

 

O které pracovní pozice je v OREA tradičně největší zájem?

Z provozních pozic jsou to ty, které vyžadují zkušenosti. Mezi ně patří generální manažeři, rezidenti, F&B manažeři, číšníci nebo wellness specialisté. Naopak velmi obtížně se shánějí kuchaři, pokojské nebo pracovníci do myčky. V lázeňství je pak nedostatek téměř všech zdravotnických profesí – fyzioterapeutů, lékařů i sester.

 

Mění se v posledních letech preference uchazečů o práci v hotelnictví?

Ano, a jsem na to hrdá. Zájem o OREA jako zaměstnavatele roste. Postupně naplňujeme naši vizi stát se zaměstnavatelem první volby v české hospitality. I když nemůžeme konkurovat zahraničním řetězcům v oblasti mezinárodních zkušeností, plánujeme expanzi mimo ČR, takže i tuto možnost brzy nabídneme. A občas si dovolím říct, že v OREA s náborem problém nemáme, i když tím někdy trochu provokuji kolegy z HR. 🙂

 

Jaké benefity OREA svým zaměstnancům nabízí?

Nabízíme širokou škálu běžných benefitů, ale specifické jsou pro nás výhodné podmínky ubytování a stravování v našich hotelech. Zaměstnanci si mohou s rodinou užít prodloužený víkend ve čtyřhvězdičkovém hotelu za cca 3 000 Kč – to je 250 Kč za noc na osobu a 40% sleva na všechny služby. Rádi také pořádáme svatby nebo rodinné oslavy našich kolegů za těchto výhodných podmínek. V loňském roce naši zaměstnanci využili celkem 3 600 člověkonocí.

 

Na co se v oblasti HR v OREA chcete v nejbližších měsících nebo letech zaměřit?

OREA čeká významný růst. Našim cílem je do roku 2030 zdvojnásobit kapacitu z 2500 na 5 000 pokojů. To znamená i výrazný nárůst počtu zaměstnanců. Naší prioritou je udržet motivaci stávajících kolegů a zároveň zvládnout nábor a adaptaci těch nových. Považuji to za jeden z největších a zároveň nejzajímavějších HR příběhů své kariéry.

 

 

 

 

 

zdroj/foto: OREA 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Když se noc mění v saunu. Proč v horku nespíme dobře a jak si pomoct

Letní noc je někdy horší než tropické poledne. Člověk se převaluje, vzduch stojí, polštář pálí. Tělo touží po chladu a odpočinku, ale místo toho...

Magie ve flakonu nebo marketing pro zoufalé? Testujeme feromonové vůně

Slíbí ti přitažlivost na první pohled, probuzené touhy a pohled přes celou místnost. Feromonové parfémy znějí jako zázračné afrodiziakum ve flakonu. Ale fungují opravdu,...

Bojí se váš muž změn? Inspirujte se těmito tipy

Změny. Pro někoho výzva, pro jiného noční můra. A možná právě váš partner patří do té druhé skupiny. Co s tím? Nepanikařit. I muži,...

Co všechno obětovala Audrey Hepburn? Její život byl mnohem těžší, než vypadá

Na plátně působila jako křehká múza, ale uvnitř byla z ocele. Audrey Hepburn okouzlila svět, a přesto si z něj nikdy nenechala vzít samu...

Nástraha v podobě kávy s mlékem. Chutná jemněji, ale dráždí tělo

Voňavý šálek s krémovou pěnou v ruce, hřejivý rituál, který otevírá ráno. Káva s mlékem je pro mnoho žen symbolem pohody a klidu. Jenže...

Už jste vyzkoušeli praktický tip do domácnosti? Stačí ustřihnout roh houbičky na nádobí

Ještě jste o této vychytávce neslyšeli? Tak to je nejvyšší čas ji vyzkoušet! Možná se na první dobrou může zdát, že je to je...

Francie říká dost! TikTok a Temu reklamám zvoní hranaZ

Francie už nechce být skládkou pro šaty, které se nosí jednou a končí v odpadu. Zakazuje reklamy na ultra-levnou módu a zavádí ekologické skóre....

Jak vypadá manipulace, když má jemný hlas a úsměv? Ne vždy ji poznáš hned

Nemusí křičet, ani třískat dveřmi. Manipulace umí být tichá, něžná a dokonale maskovaná. A právě proto je tak zrádná. Místo strachu se usmívá, místo...

Osvěžte se v parních dnech těmito skvělými limonádami

V parných letních není nic lepšího než sklenice studené a osvěžující limonády. Ať už hledáte něco na zahradní párty, k obědu na balkoně nebo...

Síra a sirovodík: zázračná dvojice pro zdraví, krásu i psychickou pohodu. Objevte jejich účinky v lázních Piešťany a Smrdáky

Síra je nezbytnou součástí lidského organismu. Podporuje tvorbu keratinu a kolagenu, které jsou důležité pro zdravou pokožku, vlasy i klouby, přispívá k detoxikaci těla...

Nehty jako z galerie: Nail art slaví návrat s novou kreativitou

Nehty už dávno nejsou jen upravené nebo neupravené. Staly se plátnem, na kterém se odráží nálady, trendy i osobnost. Nail art je letos odvážnější,...

Umění říct „ne“: Proč je největší laskavostí někdy právě odmítnutí

Říkáš „ano“, i když všechno v tobě křičí „ne“. Přikyvuješ, protože je to jednodušší, rychlejší, méně konfliktní. Nechceš zklamat, být za komplikovanou, za tu,...

Oddalujete úklid ve spíži? S našimi tipy to zvládnete rychle, efektivně a navíc se zbavíte potravinových molů

Do úklidu ve spíži se většinou moc nehrneme. Když už se však do něj pustíme, chceme ho mít rychle a efektivně za sebou. Lámete...

Luxus v každodennosti: Proč jsou některé malé věci větším přepychem než kabelka za tisíce

Když se řekne luxus, vybavíme si značkové kabelky, drahé hotely a třpytivé šperky. Ale opravdový luxus může mít i zcela jinou podobu. Neměří se...

Když se láska změní v pohodlí: Jak poznat, že ve vztahu jen přežíváte

Není hádek, není drama, ale taky žádné jiskření. Vztah funguje na oko, ale něco v něm schází. Místo radosti nastoupila rutina a pocit, že...
Reklama
Reklama