V OREA jsou sezónní pracovníci důležitou součástí týmu

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 „Jsme rádi, že v našich týmech přirozeně funguje mentoring, vzájemná pomoc a chuť růst – a že mnozí sezónní kolegové se stávají jejich trvalou součástí. Zároveň ale víme, že každý stabilní tým potřebuje i novou energii.
A právě tu nám sezónní pracovníci pravidelně přinášejí.“
“ říká Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Ročně se v OREA vystřídá okolo 300 sezónních pracovníků, přičemž v letní a zimní špičce jich bývá nejvíce. „Nábor spouštíme zpravidla 2–3 měsíce před začátkem sezóny, podle konkrétní lokality. Požadavky business hotelů a resortů se liší v rámci roku. Využíváme kombinaci pracovních portálů, sociálních sítí, partnerských agentur a vlastní kariérní stránky,“ upřesňuje Petra Slabá. U studentů jde také o stáže a dlouhodobé spolupráce se středními hotelovými školami. Ti se později nezřídka stávají stálými zaměstnanci. Například v loňském roce se tak stalo zaměstnanci hotelové sítě OREA Hotels & Resorts 88 absolventů škol.

Velmi osvědčený je také model sezónních přesunů mezi lokalitami – například v zimě do horských resortů
a v létě do lázeňských nebo městských destinací. Flexibilní mechanismus se každoročně týká 30–40 zaměstnanců. O spokojenosti zaměstnanců, ale i o sezónních pracovních jsme si povídali s HR ředitelkou OREA Hotels & Resorts Petrou Slabou.


Petra Slabá

 

Co podle vás dělá OREA výjimečnou jako zaměstnavatele v hotelovém segmentu?

Především je to specifický přístup k zaměstnancům, který se výrazně liší od běžných standardů v našem odvětví – tedy v hospitality. OREA má výjimečnou firemní kulturu, na kterou jsme všichni hrdí. Možná jste si všimli, že česká hotelová scéna není zrovna proslulá kvalitní péčí o zaměstnance, a právě to jsme se rozhodli změnit už na začátku reorganizace naší společnosti. Věříme, že se nám to podařilo. Potvrzují nám to i zpětné vazby od našich hostů.

Abych nebyla tajemná, tak bych ráda hned na začátku prozradím naše „tajemství“, které vlastně žádným tajemstvím není: v OREA pečujeme o zaměstnance stejně jako lídři trhu v bankovnictví nebo IT. Připravujeme rozvojové programy, pravidelně porovnáváme mzdy a benefity s trhem, měříme motivovanost a aktivně pracujeme s podněty a přáními našich lidí. Navíc jsme zaměstnancům dali maximální pravomoci v péči o hosty – každý má možnost (a zároveň odpovědnost) udělat maximum a samostatně se rozhodovat při řešení jejich potřeb.

 

Jakým způsobem zjišťujete spokojenost zaměstnanců?

Používáme aplikaci LutherOne, která nám umožňuje flexibilně měřit motivovanost zaměstnanců. Když jsme
v roce 2017 začínali s transformací, první měření v roce 2018 ukázalo velmi nízkou motivovanost – kolem 38 %. To mimo jiné odráželo i výkonnost celé společnosti. V roce 2024 jsme dosáhli průměrné motivovanosti okolo 91 %. Získali jsme ocenění Voice of Employee Award pro CEE region a také cenu za Readiness for Future, která je pro nás z hlediska dlouhodobého rozvoje ještě důležitější.

 

Jaká zpětná vazba od zaměstnanců vás v poslední době potěšila? A co vám naopak ukázalo prostor ke zlepšení?

Před dvěma týdny jsme měli náš pravidelný OREA Welcome Day, který pořádáme zhruba jednou za dva měsíce. Ne všichni účastníci jsou úplní nováčci – někteří už u nás pár týdnů pracují. A právě ti spontánně potvrzovali nově příchozím, že OREA je opravdu skvělé místo a že vše, co jsme jim slíbili při náboru, skutečně plníme. Během prezentací a diskusí s vedením to bylo velmi dojemné a přiznávám, že mě to opravdu potěšilo. Ale to se mi v práci stává poměrně často. 🙂

 

Jak si OREA aktuálně stojí z hlediska fluktuace zaměstnanců? Je to téma, které vnímáte jako výzvu?

Fluktuace je pro nás výzvou. V našem odvětví je běžná – jsme sezónní zaměstnavatel a mnoho kolegů pracuje jen část roku, například v létě v ČR a v zimě v Rakousku nebo Itálii. To přirozeně zvyšuje celkovou fluktuaci. Pokud jde o tzv. „pravou“ fluktuaci, tedy odchody způsobené naší chybou, tam si nevedeme špatně. Letos se na fluktuaci intenzivně zaměřujeme a u všech odcházejících provádíme exit interview, abychom znali důvody jejich rozhodnutí.

 

Jak přistupujete k náboru sezónních pracovníků během jara a léta?

Naše sezóna je pestrá. Máme městské hotely, resorty pro rodiny i lázeňské hotely v Mariánských Lázních. Každý segment má sezónu v jinou dobu, takže u nás je vlastně sezóna celý rok. S brigádníky většinou problém nemáme. Spolupracujeme se stálými brigádníky i studenty středních a vysokých škol, kteří k nám chodí na stáže a v létě pokračují brigádami. Zbývající pozice obsazujeme klasicky přes brigádnické portály.

 

Daří se vám tyto sezónní pracovníky motivovat k návratu nebo přechodu na stálý úvazek?

Ano, viz výše – máme vysokou míru návratnosti a někteří přecházejí i na trvalé pozice.

 

O které pracovní pozice je v OREA tradičně největší zájem?

Z provozních pozic jsou to ty, které vyžadují zkušenosti. Mezi ně patří generální manažeři, rezidenti, F&B manažeři, číšníci nebo wellness specialisté. Naopak velmi obtížně se shánějí kuchaři, pokojské nebo pracovníci do myčky. V lázeňství je pak nedostatek téměř všech zdravotnických profesí – fyzioterapeutů, lékařů i sester.

 

Mění se v posledních letech preference uchazečů o práci v hotelnictví?

Ano, a jsem na to hrdá. Zájem o OREA jako zaměstnavatele roste. Postupně naplňujeme naši vizi stát se zaměstnavatelem první volby v české hospitality. I když nemůžeme konkurovat zahraničním řetězcům v oblasti mezinárodních zkušeností, plánujeme expanzi mimo ČR, takže i tuto možnost brzy nabídneme. A občas si dovolím říct, že v OREA s náborem problém nemáme, i když tím někdy trochu provokuji kolegy z HR. 🙂

 

Jaké benefity OREA svým zaměstnancům nabízí?

Nabízíme širokou škálu běžných benefitů, ale specifické jsou pro nás výhodné podmínky ubytování a stravování v našich hotelech. Zaměstnanci si mohou s rodinou užít prodloužený víkend ve čtyřhvězdičkovém hotelu za cca 3 000 Kč – to je 250 Kč za noc na osobu a 40% sleva na všechny služby. Rádi také pořádáme svatby nebo rodinné oslavy našich kolegů za těchto výhodných podmínek. V loňském roce naši zaměstnanci využili celkem 3 600 člověkonocí.

 

Na co se v oblasti HR v OREA chcete v nejbližších měsících nebo letech zaměřit?

OREA čeká významný růst. Našim cílem je do roku 2030 zdvojnásobit kapacitu z 2500 na 5 000 pokojů. To znamená i výrazný nárůst počtu zaměstnanců. Naší prioritou je udržet motivaci stávajících kolegů a zároveň zvládnout nábor a adaptaci těch nových. Považuji to za jeden z největších a zároveň nejzajímavějších HR příběhů své kariéry.

 

 

 

 

 

zdroj/foto: OREA 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Výčepní zdolali Pinkasovu noční můru. Vyběhli 41 schodů s 10 půllitry piva

Vyběhnout s deseti perfektně načepovanými půllitry piva Pilsner Urquell po jednačtyřiceti schodech do prvního patra. Úkol, který se může zdát bláznivý, ale ve skutečnosti...

Herečka Dana Morávková prozradila, kde by chtěla jednou žít. Matala jí učarovala

Oblíbená herečka Dana Morávková se zakoukala do kouzelného městečka Matala na Krétě. Tvrdí, že jednou by tam chtěla natrvalo zakotvit. Středomořský sen Dany Morávkové Sympatická herečka...

Jak zpomalit stárnutí až o 9 let? Odpověď je jednodušší, než čekáte

Stárnutí nemine nikoho, ale ne každý ví, že jeho tempo máme částečně ve vlastních rukou. Vědecké studie totiž ukazují, že biologické stárnutí lze zpomalit...

Nejočekávanější událost podzimní beauty scény je tady! Soutěžte o vstupenky!

Podzim bude opět patřit kráse, inspiraci a novinkám. Veletrh FOR BEAUTY se uskuteční 24. a 25. října na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech a nabídne to nejlepší ze světa kosmetiky,...

Tichý zloděj vitality. Proč se cítíte unavení a oteklí? Možná je na vině lymfa

Matná pleť, ranní otoky a neutuchající únava. Tyto problémy nemusí souviset s věkem, nýbrž se zpomaleným „úklidovým systémem“ našeho těla. Stagnace lymfy je tichý...

Odborníci varují seniory před podvody při investicích do půdy

Investice do zemědělské půdy se jeví jako bezpečná a stabilní jako státní dluhopis. Právě této iluze však využívají spekulanti a podvodníci, kteří cílí především...

Noční pocení: kdy je to normální a kdy už raději zbystřit

Probouzíte se ráno s mokrým pyžamem a polštářem, který by se dal skoro vyždímat? Občas se to stane asi každému, ale pokud se noční...

Ztracený pocit jistoty… Pravda o tom, proč nám v dnešní svobodné době chybí minulé časy

Jak je možné, že generace, jež zažila fronty na banány a zavřené hranice, vzpomíná na minulost s nostalgií? Fenomén „dřív bylo líp“ není o...

Policie varuje seniory před podvody na internetových aukcích, zde jsou nejčastější triky

Místo vysněných hodinek dorazí prázdná obálka, nebo nedorazí vůbec nic... Internetové aukce, jež slibují výhodné nákupy, se pro mnoho seniorů stávají pastí, v níž...

Nevyhazujte staré zavařeniny: jednoduché tipy, jak je využít

Zavařování je u nás takřka tradice – plné police sklenic s marmeládami, kompoty i sirupy jsou v mnoha domácnostech samozřejmostí. Jenže co když na...

Chaos vs. harmonie: Boj s nepořádkem není o úklidu, ale o systému

Touha po harmonickém domově není rozmarem, nýbrž přirozenou potřebou naší mysli. Vědecké studie potvrzují, že nepořádek zvyšuje hladinu stresu. Cesta k vizuálnímu klidu přitom...

Čistší prádlo, zdravější kůže: kouzlo dvojího máchání

Když mluvíme o zdravém životním stylu, obvykle si vybavíme vyváženou stravu, pohyb nebo dostatek spánku. Přitom existuje ještě jeden každodenní zvyk, který dokáže ovlivnit...

Brankář Frodl se inspiroval videohrou Ghost of Yōtei. V pátek nastoupí v unikátní masce, kterou po utkání vydraží

Praha, 30. září – Gólman karlovarské Energie bude v pátečním extraligovém zápase proti Pardubicím chytat v originální masce, jejíž design je inspirovaný herní novinkou...

Keto dieta – poznejte účinné řešení od Pomelo!

Zdravý životní styl a uvědomělé stravování jsou dnes nejenom trendem, ale i nutností. V široké nabídce různých metod pro hubnutí nebo zdravou životosprávu si...

Osm návyků, kterými si nevědomky ničíme mozek a schopnost soustředění

Největším nepřítelem naší duševní bystrosti není věk ani genetika, nýbrž drobné, nevědomé návyky, kterými každý den sabotujeme vlastní mysl. Tyto tiché zlozvyky postupně otupují...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3