Bylinky a zelenina jako domácí pomocníci díl II.

Bylinky a zelenina jako domácí pomocníci díl II.

V prvním díle tohoto seriálu jsme si přiblížili blahodárné účinky levandule, meduňky, chmele otáčivého, šípků, citrónu, cibule i česneku. Dnes jsem pro vás nachystala druhý díl, ve kterém si prozradíme pár dalších bylinek a jiných pomocníků s jejich léčivými účink


V prvním díle tohoto seriálu jsme si přiblížili blahodárné účinky levandule, meduňky, chmele otáčivého, šípků, citrónu, cibule i česneku. Dnes jsem pro vás nachystala druhý díl, ve kterém si prozradíme pár dalších bylinek a jiných pomocníků s jejich léčivými účinky.

červená řepaČervená řepa v kuchyni nesmí chybět

Červená řepa by vám v kuchyni rozhodně chybět neměla. Je zdrojem draslíku, který snižuje krevní tlak a má pozitivní vliv na nervovou soustavu. Navíc regeneruje lidský organismus a zpomaluje trávení. Dále obsahuje velké množství kyseliny listové, které máme všeobecně nedostatek. Navíc se jí nemůžete předávkovat, proto je vhodné i na ni se zaměřit. Zejména důležitá je pro těhotné ženy, aby se jejich plod vyvíjel správně. Červená řepa je však bohatá i na vlákninu, produkuje trávící šťávy a podporuje činnost jater a žlučníku. Má protinádorové účinky, vyživuje nervy, má proti sklerotické účinky, je bohatá na železo, pozitivně ovlivňuje tvorbu inzulínu, má příznivý vliv na vlasy i nehty a pomáhá od menstruačních potížích. Ještě se ptáte, proč máte jíst červenou řepu? Zkuste jí konzumovat zejména v syrovém stavu, po uvaření neobsahuje tolik cenných látek a vitamínů.

Kořen hořce žlutého pro kojící matky

Kořen hořce žlutého je skvělým pomocníkem pro kojící matky. Podporuje totiž tvorbu mléka. Dejte si třikrát denně kousek rozemletého kořene a zapijte vodou alespoň půl hodiny před jídlem.

Chia semínka na každý den

Silvia Hispanica neboli chia semínka pocházejí z Jižní Ameriky a jsou zde již od dob Aztéků velice oblíbená, zejména pro své výživové hodnoty. Chia semínka mají vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, vlákniny, bílkovin, tuků, fosforu, manganu, draslíku, železa, vápníku, sodíku, zinku, chromu, kobaltu, síry i vitamínů A, C, E a B. Z nich především B17, který má protirakovinné účinky. Semínka přidávejte po trošce ke každé snídani, vaše tělo je ocení.

Řeřicha setá jako malý zázrak

Nejenom jako skvělé dochucovadlo slouží řeřicha setá, ale také jako zdroj bohatý na železo, vápník, kyselinu listovou a vitamíny A, B3, C a K. Pomáhá proti únavě, je zdrojem antioxidantů, pomáhá při odkašlávání i při trávících obtížích. Napomáhá navíc v boji s rakovinou a se sníženou činností štítné žlázy. Vypěstovat si ji můžete snadno a rychle i sami doma.

Na zápach z úst pomůžou bylinky i jablka

Máta je všestranným pomocníkem, často se používá v kosmetice i v ústních přípravcích. Máte-li doma čerstvou mátu, kdykoliv si vzpomenete, utrhněte si pár lístků a pár minut je žvýkejte v ústech. Pomůže i jablko, které navíc odstraní nečistoty ze zubů, posílí sklovinu a zabrání tvoření zapáchajícího dechu. August 20, 2003 photo by Melody Lytle Denali National Park low bush cranberry Vaccinium vitus-idaea, Ericaceae

Brusinky pro více energie

Brusinky dozrávají během podzimu, tedy nyní je nejvhodnější doba využít jejich blahodárných účinků. Boji se záněty močových měchýřů můžete elegantně předejít, budete-li používat i jako prevenci právě brusinky. Pomůžou vám však s únavou a energií, které se vám na podzim či na jaře nedostává. Brusinky rovněž obsahují nejeden vitamín a tak je můžete zařadit na snídani třeba do jogurtu. Jsou navíc totiž opravdu lahodné. To nejlepší na konec. Pravidelná konzumace může snížit riziko onemocnění rakovinou tlustého střeva, prostaty, žaludku, jícnu, úst, ledvin i plic. O dalších pomocnících si řekneme v třetím díle...