Kolik pohybu a jakého děti potřebují?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Mají málo pohybu! Měly by se víc hýbat! Tyhle a podobné věty slýcháme na adresu našich potomků
ze všech stran. Co ale většinou chybí, je upřesnění – kolik pohybu a jakého by vlastně naše děti měly mít, aby to stačilo a nevyrostli z nich otylí dospělí.

websize_Deti_na_startu_foto_Jaroslav_Appeltauer

Ta statistika není na pohled vůbec hezká. Jedno z pěti evropských dětí má buď nadváhu, nebo je rovnou obézní. Při školních aktivitách děti stráví pohybem méně než pět procent času a ani v osobním volnu to není lepší. Ta čísla jsou smutná, ale vlastně nepřekvapí. Že se naše děti nehýbou dost, tak nějak víme. Ale kolik je to „DOST“, které by zabránilo mít z nich otesánky? Světová zdravotnická organizace doporučuje pro děti od pěti do sedmnácti let minimálně 60 minut střední až intenzivní pohybové aktivity, při které se zadýchají, denně. Pohybová aktivita by měla být zábavná a přiměřená věku. Platí samozřejmě rovnice, že čím víc pohybu, tím lépe, a tím větší zdravotní benefity z toho pro dítě vyplývají nyní i později v dospělosti.
Smutné je, že doporučení organizace dodrží v Evropě méně než 10 % dětí.

Tělocviku není málo, problém je volný čas

Kde je příčina, že děti málo sportují? Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz říká, že ve školách to není. websize_Deti_na_startu2_foto_Jaroslav_AppeltauerOrganizovaného pohybu v nich totiž oproti minulosti neubylo. Většina škol poskytuje dvě hodiny řízené aktivity tělesné výchovy týdně, navíc řada dětí chodí na různé sportovní kroužky. „Problém je, že pod pojmem fyzická aktivita nemáme na mysli jen sportovní výkony v konkrétních disciplínách, ale i činnosti, jako jsou chůze, běhání venku nebo po hřišti, lezení po prolézačkách, stromech, jízdu na kole a další. A těch mají děti zoufalý nedostatek. Do školy je rodiče vozí   až před vchod, na hřiště je samotné nepouštíme kvůli obavám z bezpečnosti a tak dál. To významně snižuje množství fyzické aktivity i motivaci nějakou vykonávat,“ tvrdí Jana Havrdová. Je navíc prokázané,
že existuje i nepřímá úměra mezi množstvím pohybu a pasivními formami trávení volného času. Čím méně se děti hýbou, tím více času tráví u televize a u počítačových her. Tím pádem postupně klesá i motivace. Je lidskou přirozeností, že máme tendenci vybírat si věci lehce dostupné a odtahovat se od těch, které vyžadují nějakou investici. Když děti necháme sedět dvě hodiny před počítačem a pak je skoro násilím vyháníme ven, nemůžeme se divit, že se jim nechce.

Příliš specializace škodí

jitka_literovaPřirozené zdravé sportování, které by děti rozvíjelo ve všech směrech a bylo pro ně zábavou, prakticky vymizelo. S nedostatkem aktivit jako chůze, běhání nebo lezení souvisí i zhoršující se schopnost dětí zvládnout základní pohyby, například hod míčem, kotoul nebo různé druhy skoků včetně skákání přes švihadlo. Situace je mnohdy taková, že děti buď nesportují vůbec, nebo se od velmi útlého věku na přání rodičů věnují sice třeba dostatečně, ale jenom jednomu konkrétnímu druhu sportu: tenisu, fotbalu, atletice a dalším. „Bohužel náročný trénink a tlak na výkon ubírá na radosti z pohybu a není výjimkou, že u dítěte dojde k vyhoření,
kdy se sportem poměrně brzy úplně skončí. Navíc specifický pohyb bez dalších kompenzačních aktivit může vést i k poškození pohybového aparátu,“ varuje Jitka Literová, koordinátorka projektu Děti na startu, který má za cíl navrátit původní myšlenku přirozeného zdravého sportování a zábavy a naučit děti brát pohyb jako přirozenou součást života.

Nejdůležitější je začít

Sportovní kroužky jsou skvělé, ale nejsou samospasitelné. Není žádná novinka, že dítě následuje příklad rodičů. Z toho je potřeba vyjít. Podle Jany Havrdové je nejdůležitější období pro vybudování pozitivního vztahu ke sportu předškolní a mladší školní věk. „Je důležité si uvědomit, že jen málokteré dítě v tomto věku prahne po pohybu samo od sebe, takže je třeba ho motivovat: vystoupit ráno o zastávku dřív a dojít s ním do školy pěšky, vytáhnout ho odpoledne na procházku třeba nakrmit kačeny, vyzvat ho na souboj v badmintonu, doprovodit ho na hřiště, kde může prolézat, zavěšovat se a učit se všestrannému pohybu,“ říká. Šedesát minut pohybu nemusíte napasovat do jedné konkrétní hodiny, počítá se pohyb za celý den. Podle Světové zdravotnické organizace je ideální rozprostřít různé aktivity do celého dne tak, aby z nich vznikly minimálně desetiminutové ucelené bloky.

Mohlo by se hodit: Děti na startu jsou projektem nezávislé iniciativy Česko se hýbe, kterou zaštiťuje Český svaz aerobiku a fitness Fisaf.cz, jeden z nejaktivnějších sportovních svazů v ČR. Sdružuje na 80 sportovních klubů, 2 500 aktivních členů a každoročně pořádá na 40 soutěží. Více na www.fisaf.cz a www.ceskosehybe.cz

 

Zdroj informací a foto: www.detinastartu.cz

 

 

Reklama

Doporučujeme

„Nevypadám jako dřív.“ Čtenáři se ptají, proč obličej s věkem mění výraz

Vrásky, povolená kůže, změněné rysy. Stárnutí tváře není jen o ochablé pokožce. Podle odborníků hraje zásadní roli i lebka a tukové polštářky, které se...

Voda, která léčí i unavuje. Letní péče o pleť bez extrémů

Léto přináší spoustu radosti, ale i výzev pro naši pokožku. Slunce, pot, klimatizace a změny teplot dělají s pletí divy, které málokdo ocení. Jak...

Děsí vás černající banány? Naučte se je správně skladovat

Banány. Ovoce, které většina z nás miluje, ale taky nám lezou krkem, když během dvou dnů zčernají a zkazí se. Přitom stačí malá změna...

Když se noc mění v saunu. Proč v horku nespíme dobře a jak si pomoct

Letní noc je někdy horší než tropické poledne. Člověk se převaluje, vzduch stojí, polštář pálí. Tělo touží po chladu a odpočinku, ale místo toho...

Magie ve flakonu nebo marketing pro zoufalé? Testujeme feromonové vůně

Slíbí ti přitažlivost na první pohled, probuzené touhy a pohled přes celou místnost. Feromonové parfémy znějí jako zázračné afrodiziakum ve flakonu. Ale fungují opravdu,...

Bojí se váš muž změn? Inspirujte se těmito tipy

Změny. Pro někoho výzva, pro jiného noční můra. A možná právě váš partner patří do té druhé skupiny. Co s tím? Nepanikařit. I muži,...

Co všechno obětovala Audrey Hepburn? Její život byl mnohem těžší, než vypadá

Na plátně působila jako křehká múza, ale uvnitř byla z ocele. Audrey Hepburn okouzlila svět, a přesto si z něj nikdy nenechala vzít samu...

Nástraha v podobě kávy s mlékem. Chutná jemněji, ale dráždí tělo

Voňavý šálek s krémovou pěnou v ruce, hřejivý rituál, který otevírá ráno. Káva s mlékem je pro mnoho žen symbolem pohody a klidu. Jenže...

Už jste vyzkoušeli praktický tip do domácnosti? Stačí ustřihnout roh houbičky na nádobí

Ještě jste o této vychytávce neslyšeli? Tak to je nejvyšší čas ji vyzkoušet! Možná se na první dobrou může zdát, že je to je...

Francie říká dost! TikTok a Temu reklamám zvoní hranaZ

Francie už nechce být skládkou pro šaty, které se nosí jednou a končí v odpadu. Zakazuje reklamy na ultra-levnou módu a zavádí ekologické skóre....

Jak vypadá manipulace, když má jemný hlas a úsměv? Ne vždy ji poznáš hned

Nemusí křičet, ani třískat dveřmi. Manipulace umí být tichá, něžná a dokonale maskovaná. A právě proto je tak zrádná. Místo strachu se usmívá, místo...

Osvěžte se v parních dnech těmito skvělými limonádami

V parných letních není nic lepšího než sklenice studené a osvěžující limonády. Ať už hledáte něco na zahradní párty, k obědu na balkoně nebo...

Síra a sirovodík: zázračná dvojice pro zdraví, krásu i psychickou pohodu. Objevte jejich účinky v lázních Piešťany a Smrdáky

Síra je nezbytnou součástí lidského organismu. Podporuje tvorbu keratinu a kolagenu, které jsou důležité pro zdravou pokožku, vlasy i klouby, přispívá k detoxikaci těla...

Nehty jako z galerie: Nail art slaví návrat s novou kreativitou

Nehty už dávno nejsou jen upravené nebo neupravené. Staly se plátnem, na kterém se odráží nálady, trendy i osobnost. Nail art je letos odvážnější,...

Umění říct „ne“: Proč je největší laskavostí někdy právě odmítnutí

Říkáš „ano“, i když všechno v tobě křičí „ne“. Přikyvuješ, protože je to jednodušší, rychlejší, méně konfliktní. Nechceš zklamat, být za komplikovanou, za tu,...
Reklama
Reklama