Vydejte se s námi do historie školství i vysvědčení

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

První vysvědčení až ve čtrnácti letech

Všeobecný školní řád zavádějící povinnou školní docházku vešel na pokyn císařovny Marie Terezie v platnost
6. prosince 1774. Ke stejnému datu se váže i zavedení vysvědčení, jimiž učitelé hodnotili své žáky. Avšak nenechte se mýlit, vysvědčení dostávali žáci na konci školní docházky ve 14 letech. Na přelomu 19. a 20. století se rozdávaly tři různé druhy. Pokud žák dosáhl potřebného věku i dostatečných znalostí z náboženství, jazyka a počtů, získal vysvědčení propouštěcí. Pokud mu nutné dovednosti chyběly a neměl výhled na zlepšení, dostal vysvědčení na odchodnou. Frekventační pak dostali ti žáci, kteří přecházeli z obecné školy na střední. Aby měli rodiče dostatečný přehled o průběhu studií, byly děti hodnoceny prostřednictvím školních zpráv, jejichž přečtení museli rodiče stvrdit podpisem.

Od jedničky k desítce

Od roku 1805 byli žáci hodnoceni podle docházky, a to na stupnici velmi pilná, pilná a řídká, prospěchu na škále velmi dobrý, dobrý, prostřední a slabý a chování v rozmezí velmi dobré, dobré, prostřední a školnímu řádu nepřiměřené. Vysvědčení a školní zprávy měly různé podoby, často byly zdobné a doplněné o nejrůznější motivy. Trochu rozdílné poměry vládly na gymnáziích, kde byli studenti do 19. století hodnoceni dokonce na osmistupňové škále. Až v roce 1905 byly předepsány jednotné známky i forma. Systém hodnocení se změnil v době Protektorátu, kdy byli žáci hodnoceni na šestistupňové škále a pouze jeden student ze třídy mohl dosáhnout vyznamenání. O významnější změně klasifikace se pak přemýšlelo až v 60. letech 20. století, kdy se uvažovalo buď o zvedení desetistupňové škály nebo slovního hodnocení. Vzhledem ke zvratům ve státních poměrech ale tento návrh vyšuměl. V 90. letech se strhla nová diskuse, ale k úpravě zákona došlo až v roce 2004, odkdy je možné hodnotit žáky slovně, známkou či jejich kombinací.

 

Sbírám, sbíráš, sbíráme

Školní sběrové akce měly tradici především ve válečném období. V době první světové války děti obcházely vesnice a sbíraly především železo, kovy a náhražkové potraviny. Během druhé světové války se schraňovaly hlavně kosti a rohovina, kovy, papír a kaučuk. Válečná léta byla vyčerpávající, a tak byl stanoven dokonce
i normativ na jednoho žáka. Tradice sběru se pak vrátila v období komunismu. V 50. letech se shromažďoval papír, železo a léčivé byliny. Brigády z řad žáků a studentů byly vysílány i jako pomocná síla při sklizni ovoce, chmele a brambor. 

Pod dohledem

První podobizna císaře se ve třídách objevila v roce 1873. Cíl byl jediný, vštípit mládeži lásku k císaři
a habsburskému domu. Zvyk se zachoval, a tak na žáky a studenty od roku 1918 dohlížel Tomáš Garrique Masaryk, od roku 1937 vedle něj pak směl viset i portrét Edvarda Beneše. Trochu překvapivý může být fakt, že za Protektorátu neexistovalo žádné nařízení, dle kterého by v každé třídě musela být podobizna Adolfa Hitlera. Po druhé světové válce se na čas na zdi vrátil Beneš společně se Stalinem, který je pak od roku 1948 opanoval. Ani vznik samostatné České republiky nic nezměnil na tradici umisťování hlav státu na stěnu za katedru,
a to i přesto, že současný zákon to nijak neupravuje.

Odměnu si zaslouží každý

Dnes se děti těší na vysvědčení nejen kvůli prázdninám, ale také i nejrůznějším dárkům a drobnostem, které od rodičů dostanou za odměnu. Udělejte školákům radost a darujte jim sladkou dobrotu v podobě bonbonů s ovocnou příchutí HARIBO Goldbären. Na populárních medvídcích si s nimi můžete pochutnat i vy a během mlsání zavzpomínat na vlastní studentská léta. I taková zdánliváé maličkost udělá radost každému školákovi
a navíc nemusí sloužit jen jako odměna, ale i jako motivace.

Zlatá jednička HARIBO Goldbären

Generacemi ověřená kvalita, která je přes 95 let nejúspěšnějším výrobkem společnosti. Snad každý zná tradiční chuť Zlatých medvídků, které v sobě skrývají tajemství lesních plodů, citrusů, ale i tropického ovoce.
Na želatinových medvídcích si nemusí pochutnávat jen děti, ale i dospělí. 

 

 

O společnosti HARIBO

Německá společnost HARIBO je rodinnou firmou, jejíž tradice sahá v současnosti již do třetí generace. Zakladatel firmy, Hans Riegel senior, nechal zapsat svou společnost HARIBO GmbH & Co. KG do obchodního rejstříku v německém Bonnu 13. prosince 1920. Označení HARIBO je akronymem slov HAns RIegel BOnn. Synové zakladatele, Dr. Hans Riegel († 15. října 2013) a Paul Riegel († 2. srpna 2009), převzali společnost po smrti svého otce v roce 1946. „Tančící medvídek“, vytvořený zakladatelem Hansem Riegelem seniorem, je dnes společně s proslulým ZLATÝM MEDVÍDKEM (GOLDBÄR), již kultovní figurkou značky HARIBO. Společnost HARIBO je světovou jedničkou na trhu v segmentu želatinových a lékořicových cukrovinek. Denně vyrobí až 100 milionů ZLATÝCH MEDVÍDKŮ. Od poloviny třicátých let dodnes jsou produkty HARIBO prezentovány známým sloganem: „HARIBO chutná malým, stejně tak i dospělým“.

 

Další informace najdete na: www.haribo.com

 

 

Reklama

Doporučujeme

Věda potvrzuje léčivé účinky spánku pod širákem. Stačí jediná noc

Možná to zní jako dobrodružství pro skauty, avšak realita je prozaičtější. „Lidé zapomněli, jak vypadá opravdová tma,“ upozorňují odborníci ze Sleep Health, podle nichž...

Body Restore – Proměňte svou sprchu v domácí wellness

V dnešní uspěchané době, kdy se stres stal běžnou součástí života, hledáme způsoby, jak na chvíli zpomalit a dopřát si klid i doma. Aromaterapie...

Jak probíhá návrat ze sekty: Odborníci, kteří vrací rodinám ztracené děti

Zvoní telefon a na druhém konci se ozývá zoufalý rodič, jehož dítě se chystá odevzdat život i celoživotní úspory samozvanému prorokovi kdesi v Austrálii....

Mytí oken bez námahy: S jednoduchým trikem ušetříte čas i peníze

Většina lidí bere mytí oken jako nutné zlo, jež zabere hodiny námahy a stojí spoustu peněz za profesionály. Jenže opak je pravdou. Křišťálově čistého...

Vyhrajte jeden ze tří balíčků Rituals

Dopřejte si okamžiky klidu a harmonie s luxusní péčí od Rituals. Každý produkt značky vznikl s cílem proměnit každodenní rutinu v smysluplný rituál –...

Vánoční inspiraci nabízí BIOBAY – spojení luxusu, přírody a umění

Kolekci od španělské značky MAISON OLER, kde se vůně mění v umění nabízí výhradní distributor BIOBAY. Ručně foukaný difuzér, prémiové esenciální oleje a designové...

Jak udržet banány čerstvé 26 dní? Obyčejná sklenice udělá zázrak

Koupíte krásně žluté banány a než se nadějete, zdobí je hnědé skvrny a měkká dužina končí v koši. Tomuto scénáři se však dá vyhnout....

Brána do pískovcového ráje: Objevte krásu Českého Švýcarska

Stojíme na křižovatce u Hřenska, kde se silnice dělí na směr k německému hraničnímu přechodu Schmilka a do centra obce. Zdejší parkoviště je ideálním...

Meteoroložka Dagmar Honsová prozradila, jaká je šance na bílé Vánoce

Vzpomínáte si ještě na tu kouzelnou atmosféru, kdy krajinu pokryl bílý samet a na Štědrý večer se tiše snášely vločky? Není divu, pokud ne....

Moravský Krumlov: Poklad, který nezaostává za slavnějším jmenovcem

Nejeden z vás jistě navštívil Český Krumlov, nebo se tam teprve chystáte. A je vám zřejmě známo, že Krumlovy najdeme na mapě hned dva:...

Mikulášská nadílka nemusí být plná cukru,zkuste to letos trošku jinak

Návštěva Mikuláše, čerta a anděla patří v tuzemsku mezi nejoblíbenější předvánoční tradice. Většina dětí se na kouzelnou trojici těší už týdny dopředu, především pak...

Mikulov: Historie, víno a příroda v srdci Jižní Moravy

Mikulov je malebné městečko s přibližně 7,5 tisíci obyvateli, ležící pouhých 50 km od Brna. Návštěvníky okouzlí historií architektonických památek a krásou okolní přírody,...

Jak zkrotit večerní chutě a přejídání: proč vznikají a jak s nimi pracovat efektivněji

Večerní chutě jsou jedním z nejčastějších problémů, se kterým se lidé potýkají. Možná to znáte i Vy: celý den máte pocit, že se držíte,...

Nová aplikace Senior Pas šetří stovky korun. Stačí vám věk 55 let

Zahoďte staré papírové kartičky a strach, že jste slevu zapomněli doma. Pro lidi nad 55 let přichází revoluce v podobě mobilní aplikace Senior Pas,...

Ottie představuje tajemství korejské krásy

Korejská kosmetika se stala celosvětovým fenoménem díky jedinečnému spojení moderní vědy, přírodních ingrediencí a filozofie rovnováhy. Neslibuje zázraky přes noc, ale nabízí dlouhodobě zdravou, hydratovanou...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3