Boom deskovek pokračuje. Češi je milují, díky originalitě se prosazují i domácí autoři

Boom deskovek pokračuje. Češi je milují, díky originalitě se prosazují i domácí autoři

Deskové hry jsou v Česku fenoménem. A nedokazuje to jen nevídaná návštěvnost herních festivalů, ale také stále rostoucí prodeje a fakt, že Češi slaví úspěchy i jako tvůrci. Domácí autory vyhledává a podporuje tradiční hračkář Dino Toys, nejčerstvějším důkazem je Diamantový les, čerstvě vydaná hra Oldřicha Rejla.  


Když dojde řeč na deskové hry, masmédia se předhánějí v bombastických titulcích. Česko je Mekka her a hlavolamů, píší jedni, Česko jako herní velmoc, píší druzí. „Silná slova používají právem, z deskovek je opravdový fenomén a jejich popularita dál stoupá. S tím souvisí vyšší a vyšší nároky zákazníků, kteří oceňují pestrou nabídku aptají se po původních autorských hrách. Za to jsme moc rádi, protože naší dlouhodobou filozofií je podpora domácích tvůrců,“ uvedla Ivana Maršálová, marketingová ředitelka Dino Toys.

Nejde o žádné prázdné marketingové fráze, Dino v posledních letech uvedlo hned několik autorských her. Trhákem se stala rodinná hraFarao: Tajemství prastaré hrobky, v níž se hráči stávají archeology a pátrají v prastaré pyramidě. Od loňského uvedení se prodalo přes 5000kusů.Tato strategická hra vyniká netradičním námětem i variabilitou herního plánu, vymyslel ji Jiří Slavík a vznikala ve spolupráci s českými egyptology. O atraktivní grafické zpracování se postaral Petr Štefek.

Stejný ilustrátor je podepsaný také pod horkou novinkou Diamantový les, dětskou hrou, jejíž předností je na pohádkový příběh navázaný mizící herní plán.

„Trpaslíci se za měsíčního svitu vydávají do kouzelného lesa, kde hledají sbírku diamantů. Pravdou je, že procházení temných území a odhalování kartiček variabilního herního plánu je známý princip. Trpaslík ale v Diamantovém lese dílek, ze kterého odjede, otáčí opět lícem dolů. Je to zdánlivý detail oproti známým hrám, ale na hráče jsou tak kladeny zcela jiné nároky a vnáší to do hry silný paměťový prvek. Je to princip svázaný s příběhem – trpaslík s malou lucerničkou bloudí po lese, v noci nevidí nic než své blízké okolí a jen na něm záleží, jak dobře si pamatuje cestu, kterou prošel,“ popsal autor Oldřich Rejl. 

Při vymýšlení hry se Rejl inspiroval i u Williama Shakespeara. „Večer, kdy mě napadl princip hry a ruku v ruce její téma, jsme šli do divadla. Již nevím, jaká to byla hra, kde vystupovala postava raráška, nezbedného skřítka motající ve hře osudy postav. Ze Shakespeara jsem tak nevnímal prakticky nic, protože jsem na pódiu viděl jen trpaslíky hledající diamanty a raráška tvořícího vylomeniny,“ vysvětlil, díky čemu Diamantový les obohatil onezbedné rarášky, kteří svými kousky tuto paměťovou hru lehce ztěžují. 

Rejl si pochvaluje spolupráci s Dinem, našel v něm ideálního partnera pro vydání hry. „Děkuji týmu v Dinu, že věnovali hře příkladnou péči,“ vzkázal tradičnímu výrobci z Mnichova Hradiště. Podobnou zkušenost má s Dino Toys také další známý český herní stavitel Tomáš Uhlíř, který stojí za letní senzací Louka jak vyšitá. Strategická hra s originálním textilním plánem byla představena v červnu a je doslova miláčkem recenzentů. Vznikla přitom náhodou, z vlastnoručně vyrobeného dárku pro dceru. 

Tomáš Uhlířpřichystal za manželčiny pomoci děrovanou vyšívanou dečku s květy, kterou se dala provlékat tkanička. „Ale rozčilovalo mě, že to nic jiného neumí, a tak jsem z toho vymyslel hru,“ řekl s úsměvem. Od původního prototypu se k finální hře dostal až díky Dinu, které uplatnilo své zkušenosti s podporou domácích tvůrců a autorských her. Předností Louky jak vyšité je nejen zmíněný textilní plán, jímž se provlékají tkaničky, ale také obří množství herních kombinací – téměř 170 tisíc.

Českou tradici má i další horká novinka Dina Stratego: Maršál a špión, kterou letos po letech vrací na český trh. S ní je spojeno jméno Ladislava Mareše, zakladatele největšího českého výrobce her. Mareš v osmdesátých letech přišel nejen s fenomenální hrou Dostihy a sázky, pro něž našel inspiraci v legendárních Monopolech a která letos slaví 35 let, ale také právě se strategickou hrou Maršál a špion, původně vydanou v edici PaN (Papír a nápad). Dino Toys jejím letošním vydáním pod zahraniční licencí navazuje na řadu oživených retro her, mezi které patří Kamionem po Evropě nebo titul Z pohádky do pohádky.

Profil společnosti

Rodinnou, ryze českou firmu Dino Toys se sídlem v Mnichově Hradišti založil v roce 1993 Ladislav Mareš, autor slavných Dostihů a sázek. Z původní malé firmy se vypracovala na předního producenta hraček, deskových her, puzzle, karet a dalšího hračkářského zboží. Do skupiny Dino Toys patří Dino Topa, výrobce obrázkových dřevěných kostek a padesátiprocentní podíl výrobního závodu O.K. Oriens Karton, kde vznikají všechny kartonové produkty Dino Toys.

Skupina vyrábí kromě produktů známých licencí Walt Disney, Krteček od Zdeňka Milera nebo pořadů České televize především produkty vycházející z vlastního vývoje.

Při vývoji produktů spolupracuje s významnými českými autory, výtvarníky a grafiky a ve výrobě klade velký důraz na nejvyšší kvalitu obsahu, výtvarné zpracování i technické provedení. U svých hraček i her akcentuje také rozvoj motorických a myšlenkových dovedností dětí i dospělých.

Značka Dino Toys je držitelem prestižního certifikátu Bezpečná a kvalitní hračka. Za hračku Tatra 148 obdržela na veletrhu ForToys 2014 ocenění Nejlepší novinka roku.

V loňském roce značka Dino získala prestižní ocenění Czech Superbrands 2018.

Kromě úspěšného působení v České republice a na Slovensku dodává své prvotřídní produkty na trhy do celé Evropy, Izraele nebo Spojených arabských emirátů.

Více informací o společnosti Dino Toys naleznete na www.dinotoys.cz.